HM81: Succes med e-handel

Brian Brandt
Brian Brandt

Hvis du overvejer at starte en webshop, er der god grund til at lytte med på ugens afsnit. Der er learnings fra e-handel eksperten, som du kan drage fordele af på din webshop og hjemmeside. Så lyt med i afsnit nr. 81 af Help Marketing, hvor vi  trin for trin guider dig til succesfuld e-handel.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

e-handel help marketing webshop brian brandtE-handel i Help Marketing

Ugens gæst er Brian Brandt, som er online marketingsnørd hos clickstarter. Brian er direktør og arbejder med online markedsføring primært inden for e-handel, hvor han hjælper virksomheder med at komme godt i gang. Han driver desuden webshoppen Sovedyret.dk.

Hvis du vil følge Brian på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter, Facebook  eller besøge clickstarter.dk, hvor du kan tilmelde dig nyhedsbrevet og gratis få 80 sider omkring tips til e-handel.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende

  • E-handel versus website uden salg
  • Valg af koncept
  • Faste udgifter og gode råd til budget
  • Valg af CMS
  • Strukturen i din webshop
  • Før lancering
  • På lanceringsdagen

Brian Brandt i Help Marketing

Brian brandt help marketingForskellen på e-handel og website

 

Som udgangspunkt er mekanismerne ikke så forskellige. E-handel er produktorienteret, hvor din opgave er at få relevante brugere ind. Websites eller blogs handler om at få så mange læsere ind som muligt ifølge Brian Brandt. De samme mekanismer findes begge stede, når det gælder godt indhold. De gode tekster er vigtige at have uanset, om du har en webshop eller et website uden e-handel.

6 trin, der klæder dig på til e-handel succes

1. Valg af koncept/produkter

Det handler om at udvælge den rigtige niche. Du skal finde et koncept, hvor du finder den rette niche med et marked for din idé. Det betyder helt basalt, at du skal kende din målgruppe og markedet, før du starter op. Sørg for at være unik i din tilgang. Når du skal ind på et nyt marked, er det vigtigt at have et overblik over dine kommende konkurrenter i branchen. Du kan fx google dig frem til konkurrenter og lave research på størrelsen af marekdet, eller gå ind på Danmarks Statistik og hent data. Der er masser af data derude – det handler om at få det samlet, så du får et godt overblik fra start. Online handel kan også lære af fysiske butikker.

Se også:

2 . Faste udgifter

Mange tror, at det ikke koster særligt meget at komme i gang med en webshop, men her får man sig en grusom overraskelse. Du har faste udgifter allerede fra starten. Du har fx Nets udgifter til Dankort hver måned, Quickpay udgifter, shopsystem fx wordpress, nyhedsbrevssystem fx Mailchimp og andre værktøjer, som du har brug for. Derfor opstår der hurtigt udgifter for 1200 kr. månedligt. Derudover har du måske et fysisk lager. Lav derfor et budget og gennemgå, hvad du har af faste udgifter. Du kan hente en gratis guide, som giver dig overblik over dine udgifter på clickstarter.dk/ehandel

3. Valg af CMS til din webshop

Vælg det rigtige CMS. WordPress er fint at starte med, men det er ikke et fantastisk system som webshopdrivende. Vælg derfor en hostet løsning, hvor der er lavet en shop for dig, hvor du betaler licens – fx Shoporama, Dandomain eller Shopify.

Et alternativ til hostede systemer er Open Source systemer. Her er det vigtigt, at du husker på, at det heller ikke er gratis. Først skal du betale for, at en udvikler installerer systemet for dig. En udvikler koster også penge, hvis der opstår problemer undervejs. Hvis du kan udvikle selv, er det en anden sag. Du kan benytte Prestashop og Magento, hvis du har mod på et Open Source system.

Et tip: hvis du har en blog i WordPress og gerne vil udvide med e-handel fx sælge e-bøger, kan du bibeholde din WordPress og lade din e-handel hostes. Det et vigtigt at dine brugere ikke mærker forskel.

Se også:

4. Strukturen i din webshop

De fleste, der køber en webshop, lægger tilliden over på udbyderen af systemerne. Men mange udviklere designer noget blot for, at det skal være pænt at se på. De tænker måske ikke brugervenlighed og konvertering ind i designet. Det er i hvert fald relevant at se på design og brugerflow, når du sætter din webshop op. Husk på, at det er vigtigt fra start at tænke SEO ind. Tilsvarende er hastighed og nemhed i navigation også vigtige elementer.

Et tip, som du kan benytte dig af er, at du selv bruger din webshop og foretager flere køb og sikrer, at du er udsat for alle funktioner. På den måde har du en fornemmelse af, hvilke trin du skal igennem og vil være i bedre stand til at guide dine kunder, hvis der opstår problemer. Du skal kende hver eneste krog af din webshop. Udnytter du alle kontaktpunkter optimalt? Er der er naturligt flow? For at kunne svare på disse spørgsmål, skal du teste det før du kan optimere det!

Keep it simple! Du skal ikke komme elementer ind på din webshop, der ikke er brugervenlige, bare fordi de er smarte. Det forvirrer mere end det gavner.

Se også:

5 . Det skal du have klar til lancering

Før du lancerer din webshop, så fortæl om den i dit netværk. Nyheden skal være på dine sociale profiler. Lav en landingsside på din webshop, hvor dine brugere kan komme ind og tilmelde sig nyhedsbrevet, inden du lancerer. Det handler om at holde en fest, før festen. På denne måde går det hurtigere, når du lancerer, fordi du allerede har opbygget en potentiel kundeskare.

Vær kreativ og tænk ud af boksen! Gør en indsats for at blive interviewet til magasiner, før du lancerer dit koncept. Fortæl historien til medierne og få folk til at komme ind og signe up til nyhedsbrevet. Få dit audience ind og få feedback, før du lancerer din webshop. Det er den måde, du bliver bedre på!

Se også:

6. Lancér med et brag!

Gør dit forarbejde rigtigt! Så er du klar til at lancere din webshop. Start med et brag og smid dine penge i annoncekroner, så alle ser dine bannere etc! Brug dit krudt fra starten af, så du får stort kendskab og dit budskab ud til så mange relevante som muligt. Du kan også lave aftaler med bloggere, der skriver om dit koncept – få det igangsat med det samme. Vær kreativ og medtænk PR, tag kontakt til podcastere, del dine tips i andre virksomheders nyhedsbreve og vær udadvendt og kreativ for at gøre opmærksom på dig selv! Al trafik der kommer ind på dit site, kan du lave remarketing på.

Se også:

De 3 største fejltagelser du kan begå, når de starter e-handel

1. Det forkerte koncept. Flere vil sælge noget, som ingen vil købe. Undersøg derfor om der er potentiale på markedet for dit produkt/koncept.

2. Forkert valg af webshop system, så det skal relanceres. Vælg de nyere systemer og få sat en god struktur op og medtænk SEO helt fra begyndelsen.

3. Markedsføringen! Det kommer ikke af sig selv. Når du får designet din webshop, så skal du markedsføre den. Tænk markedsføring ind i dit budget, så du kan bruge adwords, annoncekroner og SEM. Afsæt gerne 4-5 gange så meget som det kostede at lave webshoppen. Den kortsigtede markedsføringsstrategi, som giver salg med det samme skal have fokus, men den langsigtede strategi, hvor du kan bruge blogging, podcasting etc. for at positionere dig selv af mere organisk karakter, er også vigtig at medtænke!

Disqus

Vil du gerne styre dine kommentarfelter på dit site? Disqus er en mulighed, hivs du ikke vil bruge WordPress kommentarfeltet eller Facebook kommentarfeltet. I dag bruges Disqus på tværs af over tre millioner hjemmesider og når mere end 1 milliard besøgende hver måned. Disqus bruges fra små blogs til massive hjemmesider. Det er nemt at bruge og det ser pænt ud. De tilbyder også muligheder for at tjene penge på forskellige måder på trafikken, som du får ind. Så det er værd at se på, hvis du overvejer kommentarerne på dit site.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric