HM058: Hemmeligheden bag succes som ung iværksætter

Tobias Ehlig og Kristian Scharling
Tobias Ehlig og Kristian Scharling

Føler du, at der er langt fra tanke til handling? Tænker du for meget over tingene fremfor at reagere og handle aktivt? I afsnit nr. 58 af Help Marketing, har vi konkrete råd samt inspiration til dig, der ønsker at skabe kortere vej fra tanke til handling. Vær advaret, de to unge iværksættere pakker ikke tingene ind!

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

 

At være ung iværksætter

Ugens gæster er Tobias Ehlig på 22 år fra webshoppen Festli.dk og Kristian Scharling på 19 år fra kvalitetstekster.dk. Hvis du vil følge Tobias, kan du klikke dig ind på Twitter og Festli.dk og dermed holde dig opdateret. Du kan ligeledes holde dig opdateret på Kristian på Facebook, LinkedIn og Kvalitetstekster.dk.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Tobias og Kristians historie til iværksætteri
  • Netværk uden sælgerhatten
  • Gode råd til at finde den indre gejst frem

Tobias og Kristian i Help Marketing

Tobias Ehlig Kristian Scharling

At være ung iværksætter – hvor starter rejsen?

Tobias var 19 år, da han sendte sin første faktura. Han fortæller, at han altid har været initiativrig, hvilket kom til udtryk, da han som 15-årig begyndte at arbejde med hjemmesider og dygtiggjorde sig inden for opsætning af hjemmesider samt Google Analytics for at måle data.  Efter de første hjemmesider begyndte interessen for at lave videoer, som resulterede i et projekt, hvor han hjalp sin onkel. Det mundede ud i at gøre interessen til forretning. Derfra blev der oprettet CVR-nr. og hjemmeside. SEO arbejdet var det område, der drev ham. Tobias sidder nu med hjemmesiden festli.dk, som er den tredje webshop, han har startet. De seneste to har han solgt og er nu fokuseret på at sælge ”festgear”.

Se også:

Kristian startede som 17-årig, hvor han arbejdede som tekstforfatter og lærte alt om at drive en online virksomhed samt SEO-arbejde. Da arbejdsgiveren flyttede til udlandet efter et år, var det oplagt for Kristian at starte for sig selv. I de sidste otte måneder af gymnasiet blev der knoklet ved siden af skolen. Da studenterhuen kom på rette plads, blev det tid til at gå all in. I starten blev der sat økonomiske mål for hver måned. Jo flere ting, der blev sat i gang, jo bedre økonomi. Men alle ideerne kunne ikke efterleves, derfor blev beslutningen at holde fokus på én virksomhed, som blev til kvalitetstekster.dk for derved at øge indtjeningen og arbejdsglæden med ét fokusområde.

De unge iværksættere har indstillingen, vi finder ud af det ”on the go”. Vi lærer det nok hen ad vejen. Google is your friend! Som ung iværksætter uden tonsvis af erfaring må man spørge andre til råds, og der er Google uundværlig. Der er nok nogen før dig, der har haft problemet og delt det online. Tobias mener at starte simpelt og lære hen ad vejen er en løsning, der som nystartet iværksætter er meget brugbar. Bare spring ud i det, når du har drivet. Så lærer du det hen ad vejen. Det har drengene ret i og den umiddelbarhed kan andre, der arbejder i virksomheder, lære meget af.

Spørg altid dit netværk til råds for at blive klogere. Netværk er til for at blive brugt. Kristian mener dog, at formålet med netværking typisk er at promovere sig selv for at få solgt sine varer. Men ifølge ham er den bedste måde at markedsføre sig selv på ved at hjælpe samt spørge andre til råds. Tobias tilføjer, at sælgerhatten skal gemmes væk. Det er, når vi hjælper hinanden, vi kan gøre en forskel. Det er lige efter Help Marketing-ånden.

Se også:

Konkrete råd til motivation

Tobias: Vær kritisk! Du skal ikke bare acceptere det, hvis du bruger din tid på kedelige ting – gør noget ved det. Det er meget mere motiverende at lave noget du elsker end noget du er træt af. Så find ud af med dig selv, hvad du vil bruge dit liv på og prioriter de ting!

Kristian: Det handler om at have det sjovt i dit job. Dit liv er dit ansvar. Derfor er det dig, der skal sige nej til de opgaver, du ikke synes er sjove og som gør dig glad. Skær ind til benet! Hvad skaber værdi for netop dig? Der vil altid være udfordringer, fokuser derfor på dine fordele.

BuzzSumo

BuzzSumo er et genialt værktøj til at lave godt content. Du kan nemlig gå ind og se, hvilke artikler der tidligere har performet bedst (i form af delinger på forskellige sociale medier) om bestemte emner. Hvis du fx selv skal til at skrive en artikel om et bestemt emne, kan du hoppe ind på BuzzSumo og se, hvad der er blevet delt med om emnet og bruge det som benchmark til at lave noget, der er endnu bedre end det.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric