HM267: Sådan håndterer Sundhedsstyrelsens kommunikationsafdeling COVID-19

Hvordan håndterer man som kommunikationafdeling i Sundhedsstyrelsen en COVID-19 pandemi, hvor tingene ikke bare skal gå lynhurtigt, men hvor man samtidig skal kommunikere til hele den danske befolkning på én gang? Få svaret i dette afsnit af Help Marketing.

Månedens gæst: Maria Koch Aabel

I dette afsnit af Help Marketing har vi besøg af Maria Koch Aabel, der er chefkonsulent hos Sundhedsstyrelsen. Maria sidder normalt i forebyggelsesafdelingen, men blev i forbindelse med pandemien ansvarlig for den brede borgerrettet kommunikation af COVID-19

Ønsker du at høre mere til Maria, så kan du finde hende på LinkedIn.

COVID-19 rammer Danmark

I kommunikationsafdelingen hos Sundhedsstyrelsen har de normalt en forholdsvis lang proces, når de skal forberede en kommunikationsindsats til den danske befolkning. En proces hvor de nøje planlægger, hvad det er for nogle budskaber, der skal kommunikeres til hvem, og hvordan de skal udformes rent grafisk.

Med COVID-19 stod Sundhedsstyrelsens kommunikationsafdeling pludselig i en helt anden situation; tingene skulle gå lynhurtigt for at forebygge smitte forekomsten af en virus, som ingen endnu kendte særligt godt til.

Ét budskab ad gangen

covid-19 Sunhedsstyrelsens kommunikationsafdeling

Sundhedsstyrelsens kommunikationsafdeling fik hurtigt igangsat en kommunikationsindsats bestående af det blå univers, som de fleste danskere er stødt på det seneste halve år. Universet bruges jævnligt, når Sundhedsstyrelsen skal kommunikere om retningslinjer med autoritet.

De fik samtidig udviklet en grafisk identitet, der blev anvendt på alt materiale på tværs af de danske myndigheder for at vise deres samhørighed.

Maria fortæller, at deres strategi var at kommunikere ét simpelt budskab af gangen, og sørge for, at det ræsonnerede, før de gik videre; i første omgang var det formidlingen af symptomerne, som var det mest essentielle at få lagret i den danske befolknings hukommelse.

I modsætning til normale kommunikationsindsatser, så skulle Sundhedsstyrelsen ikke bare kommunikere til enkelte målgrupper i samfundet, men til hele den brede befolkning. Derfor udvalgte de heller ikke kanaler, som de normalt vil, men kørte med fuld styrke på alle kanaler. Faktisk var der flere medier, der valgte at stille deres kanaler gratis til rådighed for Sundhedsstyrelsen.

Særskilt COVID-19 kommunikationsindsats til de unge

Men hvordan sikrer man, at en kommunikationsindsats er relevant både for en teenager og ældre kvinde på 78 år?

Maria fortæller, at de trods det brede fokus valgte at køre en særskilt indsats til unge mennesker. Indsatsen adskilte sig i farver og kanalvalg, og fokuserede på at ramme de unge der, hvor de allerede var til stede – såsom Spotify og influencers. Rent kommunikativt fokuserede de på at omsætte de gode råd til situationer, som de unge befinder sig i til dagligt. 

Denne indsats er en de færreste udenfor målgruppen har lagt mærke til, og en del af opgaven har derfor også været at få politikere og sundhedsfaglige til forstå, at indsatsen faktisk fandt sted.

Fokus på danskernes mentale sundhed

Under nedlukningen af Danmark var det nemt at kommunikere de gode råd til befolkningen, men den opgave blev mere kompliceret i takt med, at samfundet genåbnede.

Maria fortæller, at de fremadrettet gerne vil blive endnu skarpere til at vejlede befolkningen i, hvordan de efterlever de gode råd og forebygger smitten, samtidig med at de får en hverdag til at hænge sammen. 

I forbindelse med efteråret kommer Sundhedsstyrelsen i stigende grad til også at fokusere på danskernes mentale sundhed, som hurtigt kan lide i disse uforudsigelige tider. Derfor kommer de også til at køre nogle blødere kampagne spor med fokus på gode råd og anbefalinger til at understøtte den mentale sundhed. 

Følg rådene om corona og COVID-19 på coronasmitte.dk 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric