I dette afsnit af Help Marketing fortæller to af stifterne af GoBoat om den omfattende rekrutteringsproces og de strategiske overvejelser, der lå bag ansættelsen af deres nye CMO, som er værten på podcasten, Eric Ziengs. De giver desuden indblik i, hvordan GoBoat har klaret sig under coronapandemien, og virksomhedens kommunikation og markedsføring, da den startede op.
Månedens gæster: Anders Mørck og Kasper Eich-Romme
I dette afsnit af Help Marketing har vi besøg af to af stifterne af GoBoat: Anders Ekelund Mørck og Kasper Eich-Romme. Sammen med de to herrer er Help Marketing podcastsvært, Eric Ziengs, som i april måned indtog rollen som CMO hos GoBoat.
I kan høre mere til Kasper Eich-Romme via LinkedIn. Det samme gør sig gældende for Anders Ekelund Mørck, som desuden er i gang med at opbygge en foredragsvirksomhed, hvor han blandt andet fortæller om GoBoats rejse og de læringer, de har gjort sig undervejs.
Fra 8 til 100 GoBoats på verdensplan
Det er nok de færreste danskere, der efterhånden ikke har hørt om den danske iværksætter succes GoBoat, der tilbyder bæredygtig bådudlejning til gæster uden forudgående sejlerkendskab.
Da GoBoat startede i 2014 var det med bare otte både og et analogt bookingsystem bestående af et stykke papir. I dag har GoBoat over 100 både på verdensplan og går stålstærkt efter at blive verdensførende inden for rekreative udbud på vand.
GoBoat opgraderer på marketingsfronten
Da GoBoat startede var marketingbudgettet lige akkurat nul kroner. Da konceptet havde stor nyhedsværdi, blev den primære måde at øge kendskabet til konceptet gennem PR og outreach. Det fortæller Kasper og Anders om i afsnittet.
Det var dog en større proces, der blev igangsat, da stifterne i slutningen af 2019 blev enige om, at det nu var tiden til at ansætte en CMO, der kunne løfte virksomhedens marketing.
Processen med at ansætte en ny CMO har været en lærerig proces for stifterne. De understreger særligt, hvordan de i dag står så meget stærkere, fordi de prioriterede at bruge tid på at inddrage deres bagland, og få identificeret, hvad det er for nogle kompetencer, der er afgørende for GoBoat. På den måde har de sammen kunne skabe en jobprofil, der vil gavne GoBoat strategisk mange år frem.
Samtidig understreger de, hvor vigtigt det er at se det som en investering, når man vælger at hive en CMO ind. Det kan virke som en stor økonomisk post, men hvis man er villig til at bruge ressourcerne på den rigtige person, så kommer pengene også retur igen.
Derfor havde GoBoat også en lang rekrutteringsproces; i første runde havde de 10-15 kandidater inde til samtale, som blev kogt ned til fem i anden runde, inden valget faldt på Eric Ziengs. Hør også Erics oplevelse af processen i afsnittet.
Sådan har coronapandemien påvirket GoBoat
Men det var ikke en helt almindelig tid at tiltræde som CMO i en virksomhed – det var nemlig på samme tid som corona lukkede Danmark. 2020 skulle havde været et enorm vækstår for GoBoat, men på grund af corona er målet nu mindre – men stadig at vækste i forhold til 2019.
Til trods for nedlukningen af Danmark har GoBoat formået at komme helskindet igennem. Anders og Kasper giver udtryk for, udover alle de forfærdelige følger, hvordan det også har været en enorm spændende udfordring at styre en forretning gennem denne uforudsigelige periode.
GoBoats primære fokus har været på at kommunikere den sikkerhed, de tilbyder deres gæster, når de anvender bådene. GoBoat var blandt nogle af de første, der fik lov til at genåbne. Friheden i en GoBoat sammenlignet med at være bundet op derhjemme blev derfor et stærkt budskabt at markedsføre og sælge sejlture ud fra. Selvfølgelig alt sammen på en sikker måde.
GoBoat skal tilbage på deres vækst spor
Resten af sæsonen kommer fokus til at være på at minimere effekten af corona på forretningen og komme godt ud på den anden side. Anders og Kasper fortæller, at deres fokus i høj grad er fokuseret på at kigge fremad og lægge en plan for, hvordan de kommer tilbage på deres vækstspor.