Overblik: De bedste podcasts for dig, der arbejder med markedsføring
De bedste podcasts giver så meget værdi, at du ikke rigtigt behøver at finde inspiration og viden andre steder. Så det rigtige mix af podcasts er meget vigtigt. Herunder har jeg samlet mine yndlings-podcasts for personer, der arbejder med markedsføring. For i min optik skal du som content marketing-udøver vide mere end blot marketing. Teknologi, ledelse, organisation og salg er også vigtige.
Jeg har lyttet til podcasts i ti år og elsker det. Lige så snart jeg er alene, cykler, gør rent eller lægger mig til at sove, lytter jeg til podcast. Jeg er så stor fan af mediet, at jeg selv udgiver en ugentlig podcast om markedsføring, der hedder Help Marketing, (iTunes link). Podcasten er til dig, der arbejder med ledelse, salg eller markedsføring, og hver uge interviewer jeg en ny ekspert, som lærer dig tricks og teknikker til dit marketingarbejde.
Vil du have flere podcasts ud over Help Marketing, anbefaler jeg dem her:
Social Media Marketing Podcast with Michael Stelzner
Hvad: Michal Stelzner interviewer hver uge en ekspert på et bestemt område inden for social media marketing.
Hvornår og hvor længe: Ugentligt omkring 40 min på engelsk.
Format: Velkomst, ugens værktøj, ofte reklame for egne events, interview med ekspert.
Hvad: Tom Merrit holder dig opdateret mandag til fredag med alt det nye inden for teknologiverdnen. Det gælder både dagens overskrifter og debat med de dygtigste teknologi-eksperter. Podcasten giver et godt perspektiv på store dele af den teknologi, vi som markedsføringsfolk bruger.
Hvornår og hvor længe: Mandag til fredag omkring 40 min på engelsk.
Format: Overskrifter, debat, kalender, feedback. Oftest med én gæstevært.
Hvad: Ib Potter, som jeg vil kalde the podfather af Danmark, interviewer dygtige danske marketingsfolk. Nok den længstlevende marketingpodcast i Danmark.
Hvornår og hvor længe: Publiceres med uregelmæssige mellemrum, omkring 40 min – på dansk.
Hvad: De digitalt indfødte Anita Lykke Klausen og Puk Falkenberg deler ud af deres viden om SoMe-stragier, forandringsledelse, kundeoplevelser, indholdsproduktion og meget mere.
Hvornår og hvor længe: Hver 14. dag. Hver episode er ca. 30-40 minutter lang.
Format: De to værter taler sammen om et bestemt emne. Af og til med gæster i studiet.
Hvad: podcasten stiller skarpt på, hvordan du som mindre virksomhed kan anvende online markedsføring til at sætte systemer op, der sørger for, at du løbende får nye kunder, så du samtidig har tid til at servicere dine eksisterende.
Hvornår og hvor længe: Afsnittene tager under 30 min. stykket og udkommer ugentligt.
Format: I episoderne er det primært vært Lise Halskov, der deler ud af hendes viden. I nogle afsnit inviterer hun desuden gæster med i studiet.
Hvad: Værterne Halfdan Timm og Emil Kristensen er marketing-nørder, der giver råd og deler erfaringer til den digitale marketer. Podcasten er kort og går lige til sagen uden hyggesnak.
Hvornår og hvor længe: Hver episode er mellem 10 og 20 minutter, og der kommer ny episode med få dages mellemrum.
Hvad: BRO Kommunikation har lavet en podcast, der gerne vil hjælpe folk til at blive bedre til at kommunikere.
Hvornår og hvor længe: Publiceres ca. hver anden uge, omkring 25 min. – på dansk.
Format: Henrik Hillestrøm (konsulent i BRO Kommunikation) interviewer andre ansatte i BRO Kommunikation og eksterne folk om forskellige emner inden for kommunikation.
Listen ovenfor downloader min podcast app (Pocket app) automatisk hver gang. Men desværre kan man ikke altid lytte til podcast. Så når der er nye afsnit af podcasts på listen nævnt herunder, overvejer jeg først, om de er interessante for mig i mit marketingsarbejde. Hvis ja, downloader og lytter jeg det enkelte afsnit, hvis nej, hopper jeg over. Husk, at jeg kun vurderer ud fra mit perspektiv.
Wow. Sikke en liste Eric. Tak for den. Det eneste, jeg lige mangler er at vide, om den er prioriteret. Der er så mange, at jeg næsten ikke aner, hvor jeg skal begynde. Top 3 eller 5 ville også være okay.
Hej Steen – ja nok at gå i gang med 🙂 Den er med vilje ikke prioriteret for visse podcasts er mere relevante for nogle, mens andre heller vil fokusere på andet. Så jeg tænker ikke min holdning er så almengyldig! Eric
Wow. Sikke en liste Eric. Tak for den. Det eneste, jeg lige mangler er at vide, om den er prioriteret. Der er så mange, at jeg næsten ikke aner, hvor jeg skal begynde.
Top 3 eller 5 ville også være okay.
Hej Steen – ja nok at gå i gang med 🙂 Den er med vilje ikke prioriteret for visse podcasts er mere relevante for nogle, mens andre heller vil fokusere på andet. Så jeg tænker ikke min holdning er så almengyldig!
Eric