Denne side er fyldt med marketing værktøjer, som gør vores liv nemmere som marketingsfolk. Mange af redskaberne er nævnt i Help Marketing podcasten, hvor jeg fortalte om et konkret værktøj i hvert afsnit. Det er både værktøjer jeg bruger og værktøjer, som lyttere har anbefalet.
Værktøjerne bruges i forskellige sammenhænge men har tilfælles, at de gør hverdagen lettere og mere effektivt for dig, der arbejder med markedsføring.
Kategorier af marketingsværktøjer
Content Marketing
Sociale medier
SEO og Google Analytics
Nyhedsbreve
Billeder og grafik
Video
Podcasting
E-mail hacks
Diverse tools
Content Marketing
Start blogging på Mention
Mention er et blogging værktøj, hvor du kan blogge uden at kende til det tekniske. Det er helt gratis og du kan starte en profil lige nu. Hvis du gerne vil prøve at blogge men ikke vil eller kan sætte en wordpress installation op, så ville jeg prøve Mention af. Det gode ved Mention er at de har en masse dygtige bloggere og derfor også en del trafik. Den trafik forsøger de selvfølgelig at holde på ved at opfordre læserne til at læse flere blogs. Så du starter ikke helt uden trafik ved at bruge Mention, hvis du ellers laver godt indhold. Derimod kan du ikke lave konverteringer og du har ikke adgang til data via Google Analytics – som hvis det var din egen hjemmeside. Hvis du vil prøve kræfter med blogging, så kan du overveje at gøre det gratis på mention.com.
Fra afsnit 78 af Help Marketing.
Planlæg dit content med Editorial Calendar
Har du ikke helt styr på planlægningen af alt dit Content? Editorial Calendar er et WordPress plugin, der kan hjælpe dig med at planlægge og holde styr på dine kommende blogindlæg, og hvornår de hver især bliver udgivet. Du kan nemt holde styr på kladder og nemt rykke rundt samt styre indlæg fra forskellige forfattere. Prøv det gratis.
Fra afsnit 64 af Help Marketing.
Få feedback på dine tekster med Hemingway App
Hvis du skriver på engelsk, er Hemingway App et smart værktøj til at skrive . Du kan sætte et tekststykke ind i app’en, og så analyserer den lynhurtigt sætninger, der kan optimeres. Eksempelvis sætninger der er meget lange og kan være svære at læse, eller typer af ord du bør undgå at bruge for at gøre din tekst mere læsevenlig. Det er gratis og super nemt at bruge. Kom i gang med Hemingway App’en her.
Fra afsnit 60 af Help Marketing.
Lav bedre content med BuzzSumo
BuzzSumo er et genialt værktøj til at lave godt content. Du kan nemlig gå ind og se, hvilke artikler der tidligere har performet bedst (i form af delinger på forskellige sociale medier) om bestemte emner. Hvis du fx selv skal til at skrive en artikel om et bestemt emne, kan du hoppe ind på BuzzSumo og se, hvad der er blevet delt med om emnet og bruge det som benchmark til at lave noget, der er endnu bedre end det. Kom gratis i gang med BuzzSumo her.
Fra afsnit 58 af Help Marketing.
Gør dine data mere spændende med Tableau Public
Mangler du en måde at gøre dine data lidt mere interessante? Tableau Public er et gratis værktøj til at visualisere og dele data på en nem og overskuelig måde. Du behøver ikke være teknisk anlagt for at bruge det. Så hvis du mangler et værktøj til at gøre kedelige tal lidt sjovere, er Tableau Public det du leder efter. Du kan bruge det på din hjemmeside, på din blog, til præsentationer m.m. Prøv Tableau Public gratis her.
Fra afsnit 59 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at være kreativ i din Content Marketing: Content Marketing Ideas Generator
Advarsel! Hvis du bruger dette værktøj, skal du gøre det med stor omtanke. Content Marketing Ideas Generator hjælper med ideer til artikler og andet indhold baseret på emne og målgruppe. Skriv emnet og målgruppen ind på engelsk og værktøjet giver dig en masse overskrifter til artikler og blogpost eller videoer. Men du må aldrig kun basere dit indhold på dette værktøj. Du skal selvfølgelig lave dit forarbejde, research og strategi arbejde først og derefter skabe indhold, der kommer dine kunder og leads til gode. Værktøjet kan du bruge til at inspirere dig. Bagefter kigger du så på hvilke ideer kan bruges, fordi de understøtter din strategi. Find og brug værktøjet med forsigtighed.
Fra afsnit 31 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at finde viralt indhold: ContentGems
Som Content Curator på forskellige sociale medier har vi alle brug for godt indhold, som kan engagere vores brugere for fx at skabe tillid til dig eller dit brand. Hvor finder du det gode indhold? Et sted er Content Gems, som samler de mest virale artikler og videoer inden for et område, du vælger. Det kunne være emnet gør-det-selv. Du opretter en profil på contentgems.com og opretter emnet Do It Yourself. Derefter vælger du ord som skal indgå i artiklen, ord der med fordel kunne være med, og ord, der absolut ikke må være med. Derefter får du et overblik over de mest virale artikler i forhold til dine søgetermer i en daglig mail. Du kan rette dem til løbende, hvis resultaterne rammer skævt. Jeg bruger det dagligt og er meget glad for Content Gems. Prøv det på contentgems.com.
Fra afsnit 24 af Help Marketing.
Gratis redskab til at styre hele din content-produktion: Trello
Trello er et orgiseringsværktøj til hele organisationen. Hvis du arbejder du med indhold, har du også brug for at organisere arbejdet med at producere content. Jeg bruger det dagligt, og det styrer store dele af indholdsproduktionen hos Bolius. Brug Trello til at organisere dit indhold – det er enkelt og brugervenligt, og man kan være flere om arbejdet. Trello er gratis og får mine anbefalinger. Find det på Trello.com.
Fra afsnit 13 af Help Marketing.
Find indhold til content curation gratis: Zite
Dette Content Marketing værktøj findes desværre ikke længere. Ja det går stærkt! Heldigvis findes der mange andre og der kommer et nyt et til hver uge i Help Marketing. Du kan finde alle værktøjer fra Help Marketing lige her. God fornøjelse. //Eric.
Fra afsnit 5 af Help Marketing.
Gratis værktøj til dit kommentarfelt: Disqus
Vil du gerne styre dine kommentarfelter på dit site? Disqus er en mulighed, hivs du ikke vil bruge WordPress kommentarfeltet eller Facebook kommentarfeltet. I dag bruges Disqus på tværs af over tre millioner hjemmesider og når mere end 1 milliard besøgende hver måned. Disqus bruges fra små blogs til massive hjemmesider. Det er nemt at bruge og det ser pænt ud. De tilbyder også muligheder for at tjene penge på forskellige måder på trafikken, som du får ind. Så det er værd at se på, hvis du overvejer kommentarerne på dit site. Tjek det gratis ud på Disqus.com.
Beregn læsetiden på din tekst med read-o-meter
Den tekst du skriver. Hvor lang tid tager det at læse den? Hvis du kender din målgruppe godt, ved du også hvor længe de har til at forbruge dit indhold. Help Marketing podcasts plejer at være omkring 45 min baseret på al den feedback jeg får fra dig og alle andre lyttere. Hvis du ved det samme om dine læsere, så brug Read-O-Meter til at fortælle dig hvor længe det i gennemsnittet tager at læse den tekst, du har skrevet. Husk det er gennemsnit. Så kan du tilføje eller fjerne dele alt efter om du har for lidt eller meget tekst. Test det selv gratis på niram.org/read
Fra afsnit 115 af Help Marketing.
Feedly
Vil du holde dig opdateret på den nyeste viden indenfor dit interesseområde? På Feedly kan du organisere og dele content, der interessere dig og dit team. Spar tid og få den indsigt, der holder dig opdateret og med på de nyeste trends og viden. Prøv det gratis i en periode på: Feedly
Sociale Medier
Facebook Analytics
Få et overblik over, hvordan dine brugere agerer i apps, på din hjemmeside og i Facebook med Facebook Analytics. Følg med i, hvem der har læst dit indhold. Se hvor mange der falder fra hver uge. Se hvor mange gange brugerne logger ind på din app. Facebook Analytics er Facebooks svar på Google Analytics. Det er ikke helt så moden som Google Analytics endnu. Men det er meget brugbart.
Den store fordel er at du kan samle din viden om trafik på dit site og i din apps med Facebook. Det kan du af gode grunde ikke med Google Analytics, der ikke har adgang til Facebook data. Til gengæld har du ikke adgang til Adwords data. Du bruger den samme pixel, som til Facebook annoncering.
Det er nemt og gratis at anvende. Kom godt i gang med at analysere dine brugeres adfærd. Og start hellere i dag end i morgen!
Fra afsnit 136 af Help Marketing.
Crowdfire
Med Crowdfire kan du finde godt indhold at dele på dine kanaler. En chatrobot hjælper dig med at fokusere på, hvad du gerne vil være kendt for, hvad du gerne vil dele og hvor. Derefter får du så bud på indhold, der er relevant at dele. Du kan også skrive en auto-besked til personer, der begynder at følge dig på Twitter.
Jeg er ikke overbevist om, at auto-beskeder er godt for alle. Men nu har jeg sat det i gang for at se, hvad det giver på min Twitter-profil. Du kan også gøre tilsvarende på Instagram. Der er flere smarte muligheder, som du selv kan gå på opdagelse i. Tjek det gratis værktøj ud her.
Fra afsnit 132 af Help Marketing.
Komplet liste over Facebook symboler
Elsker du at give dine Facebook-opdateringer et twist med en humørfyldt smiley? Få en komplet liste over alle smileys og humørikoner, som kan vises på Facebook. Indsæt emoji-koderne på Facebook – så er du sikker på, at modtagere med iPhone såvel som Android kan se de farverige ikoner. Indsæt dine yndlings smileys, så tit du har lyst – de virker også til Twitter. Det er nemt, gratis og sjovt at bruge.
Du får også overblik over tekst humør-ikoner – en slags smileys lavet med tekst tegn, hjerte emojies og populære symboler. Se den komplette liste lige her.
Fra afsnit 131 af Help Marketing.
Lær hvad de forskellige emojis betyder
Er du flittig bruger af smileys, når du laver opdateringer på Facebook eller Twitter? De populære ikoner har deres helt egen ordbog. Er du i tvivl om, hvad de enkelte ikoner egentlig betyder, kan du slå op i Emojipedia. Så er du sikker på ikke at komme til at sende forkerte signaler. Du kan også se, hvordan dine smileys ser ud på forskellige enheder og hvilke tegn, der skal til. Der kan nemlig være en verden til forskel på en iPhone og en Android. Du kan kopiere dem direkte fra deres side og kopiere ind på Facebook eller Twitter. Super smart. Tjek det gratis værktøj ud på emojipedia.org.
Fra afsnit 130 af Help Marketing.
Unfollowers
Vil du gerne have et indblik i, når brugere stopper med at følge dig på Twitter? Så gå ind på Unfollowers, hvor du nemt kan signe ind med din Twitter profil. Når du har gjort det, har du overblik over, når dine følgere stopper med at følge dig. Du kan også se, hvem du følger, men som ikke følger tilbage og omvendt. Du kan simpelthen dykke ned i dine følgere og kvalificere dine relationer. Du kan aktivere din daglige statistik til din Twitter-konto og se dine unfollowers på din tidslinje. Tjek det gratis på Unfollowerstats.com
Fra afsnit 74 af Help Marketing.
Pift dine Facebook annoncer op med FB Symbols
Dette marketing værktøj findes desværre ikke længere. Ja det går stærkt! Heldigvis findes der mange andre og der kommer et nyt et til hver uge i Help Marketing. Du kan finde alle værktøjer fra Help Marketing lige her. God fornøjelse. //Eric.
Fra afsnit 69 af Help Marketing.
Overvåg Twitter med Topsy
Dette Content Marketing værktøj findes desværre ikke længere. Ja det går stærkt! Heldigvis findes der mange andre og der kommer et nyt et til hver uge i Help Marketing. Du kan finde alle værktøjer fra Help Marketing lige her. God fornøjelse. //Eric.
Fra afsnit 62 af Help Marketing.
Lav Periscope eller Meerkats sammen med andre med Blab
Hvis du vil lave Periscope eller Meerkats men vil gøre det sammen med andre, så er Blab.im værktøjet. Du kan bruge det via hjemmesiden eller via en app på mobilen. Den der starter en Blab kan invitere tre andre til Blab-videoen, hvor de fire personer så kan tale sammen – igen uanset om det er på mobilen eller computeren. Den der starter en Blab kan godkende andre og smide folk af igen alt imens at tilskuere kan lytte med og kommentere i chat ved siden af. Det kunne også være at en af personerne filmer et arrangement, en fodboldkamp eller en fest, mens de andre kommenterer på det. Masser af muligheder! Prøv det hvis du vil lave mere video-indhold på blab.im.
Fra afsnit 53 af Help Marketing.
Se hvilke tweets dine konkurrenter har succes med: TopMyTweet
Vil du vide hvilket indhold din konkurrent eller dine idoler i branchen har succes med på Twitter? Så brug MyTopTweet. Du logger ind med din Twitter-profil og kan derefter skrive en hvilken som helst Twitter profil for at se, hvad de ti mest retweetede tweets vedkommende har lavet er i løbet af sine sidste 3.200 tweets. Smart hvis du vil tjekke hvad konkurrenten har succes med. Prøv det gratis på Mytoptweet.
Fra afsnit 52 af Help Marketing.
Gratis værktøj til analyse af din Facebook-side: Likeanalyzer
Har du brug for en hurtig og effektiv analyse af din Facebook-side? Gør du det godt, hvad kunne du gøre bedre, hvor er du i top? Så prøv Likeanalyzer fra Meltwater, som giver et fint overordnet overblik over hvad du kan forbedre. Det kan være størrelse, antal posts, rækkevidde, engagement mv. Du kommer bestemt ikke hele vejen rundt, men hvis du er relativ ny til at drive en Facebook-side, så kan det være nogle fine anbefalinger. Dit site bliver også sammenlignet med lignende sider. Prøv det gratis på Likeanalyzer.
Fra afsnit 51 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at linke på LinkedIn
Har du fået LinkedIn anmodninger, som bare siger “Hej, du er en person jeg stoler på, og derfor vil linke med”. Det er nok det mest utroværdige du kan sende til en person, du vil linke med. I stedet send en anmodning med en kort tekst, der fortæller, hvorfor du vil linke og på hvilken måde det er en fordel for begge. Det giver kontekst til modtageren og starter en samtale. Jeg får flere af de intetsigende anmodninger om ugen. Så nu svarer jeg dem – hvis jeg ikke kender dem selvfølgelig – med et tak for anmodning og et spørgsmål om jeg har glemt hvor jeg kender vedkommende fra. Og en smiley. Når de svarer tilbage forklarer de fleste hvorfor de linker. Dem der ikke svarer, accepterer jeg ikke som relation. Og husk at antal relationer i sig selv ikke er værdifuld, det er til gengæld relationer, som du er i jævnlig dialog med.
Fra afsnit 50 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at blive informeret om dine LinkedIn forbindelsers begivenheder: Newsle
Dette Content Marketing værktøj findes desværre ikke længere. Ja det går stærkt! Heldigvis findes der mange andre og der kommer et nyt et til hver uge i Help Marketing. Du kan finde alle værktøjer fra Help Marketing lige her. God fornøjelse. //Eric.
Fra afsnit 46 af Help Marketing.
Gratis værktøj til indsamling af social media omtale: Storify
Storify er et værktøj, der gør dig til en reporter. Med Storify kan du samle en masse social media omtale om en nyhed, en live begivenhed eller breaking news relevant for din branche. Du opretter en profil, giver adgang til forskellige social media kanaler og via dem finder du posts og indhold, der er relevant for din historie. Du samler det i en rækkefølge der giver mening for dine kommende læsere og udgiver. Du kan også tilføje kommentarer. Du får et link, som du så kan dele. Prøv det på Storify.com – de har også extensions, der gør det nemmere at dele indhold til din Storify historie.
Fra afsnit 45 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at sparre om sociale medier med andre: Den hårde kerne grupperne
Arbejder du med Facebook, Pinterest, SEO, e-handel, kommunikation, adwords, nyhedsbreve eller andet inden for marketing, salg og kommunikation, så findes der en Nørde-gruppe på Facebook til lige netop dét. Officielt hedder grupperne “Den hårde kerne”. Her får man den nyeste viden, man kan spørge andre om hjælp og generelt diskutere emnet. Det er helt gratis og fungerer ganske fint, så længe man ikke spammer med sit eget indhold. Jeg er personligt vicevært på Content Marketing Den hårde kerne – nørde-gruppen på Facebook. Tjek det ud – jeg er sikker på der er en eller flere grupper til dig.
Fra afsnit 36 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at tjekke journalister: Twitterjournalister.dk
Twitter er stedet for politikere, kommunikationsfolk og journalister. Arbejder du med PR, så er twitterjournalister.dk det perfekte sted at få overblik over danske journalister. Det er en fin liste over rigtigt mange danske journalister. Du kan sortere efter antal følgere, de har, hvor meget de tweeter – endda Klout, hvis du mener det er relevant. Og selvfølgelig direkte adgang til deres Twitter handle. Ernst Poulsen ham med listerne på Twitter og Filip Wallberg står bag. Tjek det ud på twitterjournalister.dk. Ernst fortæller at de har udvidet med www.twitterchefer.dk – det passer perfekt til dette afsnit. Tjek cheferne på Twitter ud!
Fra afsnit 32 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at tjekke navne på tværs af mange sociale medier: NameCHK
Skal du lancere et nyt produkt? Har virksomheden skiftet navn? Har du fået ny kunde? Så vil du gerne på sociale medier med et navn, du ikke før har arbejdet med. Her kommer udfordringen om det pågældende navn er tilgængelig på Facebook, Twitter, Instagram etc. Hvordan finder du let ud af det? Brug NameCHK. Du skriver navnet ind på Namechk’s hjemmeside og så tjekker tjenesten, hvorvidt navnet er ledigt på tværs af mere end 150 sociale medie-kanaler. Jeg kan fx fortælle, at min navn “ericziengs” er tilgængelig på Myspace og Yfrog men ikke på Gowalla eller på Twitter, hvor jeg selv bruger det. Prøv det selv på NameCHK.
Fra afsnit 29 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at analysere din og dine tweets udvikling på Twitter: Twitter Analytics
Er du på Twitter? Så lær af dine succeser og fejl ved at bruge Twitter Analytics. Det er gratis og giver et godt overblik over dine resultater – både i engagement men også ved konvertering, hvis du annoncerer på Twitter. Se udviklingen i antal følgere, hvem dine følgere følger og hvilke emner, du oftest tweeter om. Du kan også se på de enkelte tweets: Hvor mange personer så din tweet, engagement procent og du kan sammenligne måned for måned hvordan udviklingen er på tværs af disse data. Du kan fx også se, hvilken ny følger har flest følgere – måske et potentielt samarbejde? Du får også data for Twitter Cards og konverteringer, hvis du annoncerer. Log ind på din profil, klik på dit profilbillede og find “analytics” – det er gratis.
Fra afsnit 28 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at tjekke om dine billeder overholder Facebooks annocekrav: 20percentrule.info
BEMÆRK: Facebook har slækket på kravet om 20 procent tekst.
Hvis du annoncerer på Facebook (og lyt til afsnit 20 for at få gode fif til annoncering på Facebook), så skal du overholde kravet fra Facebook om, at dine billeder maksimalt må indeholde 20 procent tekst. Hvis de indholder mere tekst, så bliver din annonce ikke godkendt. Men det er ikke bare 20 procent af et billede. Nej, som stort set alt andet ved Facebook er det lidt mere besværligt. Facebook deler billeder op i firkanter og af dem må højest 20 procent indholde tekst. Men i stedet for at bryde hovedet med denne besværlighed, så brug 20percentule.info. Du uploader dit billede, og så tjekker tjenesten, om du overholder reglerne. Gør det, før du uploader billedet til Facebook for at undgå afslag på dine annoncer. Brug det gratis på 20percentrule.info. Læs også Facebooks guidelines her.
Fra afsnit 27 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at optimere din Facebook-side
Komfo arbejder med Social Media håndtering – og mest med Facebook. Så selvfølgelig har de en gratis løsning, der skal forsøge at hale dig ind som kunde. Uanset om du ender som kunde, så er Freeanalytics fra Komfo faktisk ganske fint. Det giver et et nemt overblik over fan penetration, hvor virale dine opslag er, Click Through rate og om du er for spammy. Du får dog kun overblik over de sidste 30 dages posts eller maximalt 100 posts. Men det er nok for at tage temperaturen over din Facebook-side lige nu. Prøv det på freeanalytics.komfo.com
Fra afsnit 23 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at godt viralt indhold med fra dit netværk
Nuzzel er en iOS app, som du linker med din Twitter og Facebook-konti. Derefter fortæller Nuzzel dig, hvilke artikler der deles meget i dit netværk. Jeg har fx sat Nuzzel til at give et overblik over artikler, som flere end syv personer i mit netværk deler. I og med du selv vælger dit netværk vil manage delinger i dit netværk ofte være et tegn på, at indholdet også er relevant for dig. Og lige så vigtigt er, at du kan dele artiklen direkte ud på sociale medier (eller Bufferapp). Chancerne for at delinger fundet via Nuzzel skaber mere værdi i dit netværk. Og af egen erfaring kan jeg sige, at andre i høj grad deler og retweeter mine Nuzzel-updates. Så Find Nuzzel på Apples Appstore. Eneste minus er, at den endnu ikke findes til Android.
Fra afsnit 20 af Help Marketing.
Gratis redskab til at rense Facebook cache med
Når du poster et link i en Facebook-update, henter Facebook automatisk billede og tekst ind fra siden. Det sker via Facebook Open Graph, hvis det er sat op på din hjemmeside. Men af og til har du brug for at ændre billedet eller teksten. Efter en opdatering på dine hjemmeside, forstår Facebook desværre ikke altid ændringen med det samme. Det er fordi Facebooks cache skal renses. Og her kommer Facebooks gratis debugger-værktøj ind. Kopier dit link i værkøjet og klik clear. Facebook glemmer tidligere data og indlæser din side igen – denne gang med dit nye billede og tekst. Du får også oversigt over hvad Facebook henter ind af metadata fra din side, inkl. evt. fejl. Prøv Facebook debugger-værkøjet pådevelopers.facebook.com/tools/debug/.
Fra afsnit 18 af Help Marketing.
Sådan laver du Facebook konkurrenceregler gratis: Konkurrencebetingelser.dk
Når du laver en Facebook-konkurrence, skal du huske reglerne. Det er en omstændig proces. Heldigvis kan du på under et minut lave dem helt rigtigt på siden konkurrencebetingelser.dk. Du indtaster navn på virksomheden, CVR, værdi af præmien og så videre. Så trykker du på OK og wupti, du får en side med konkurrencebetingelser, der efterlever lovens og Facebooks krav. Du får endda et link til at sætte ind i konkurrence-teksten. Du kan også kopiere teksten over på din egen side eller over i en Facebook note. Jeg bruger siden hver gang, vi har en konkurrence hos Bolius. Help Marketing i en nøddeskal! Brug det selv på konkurrencebetingelser.dk
Fra afsnit 3 af Help Marketing.
Gratis planlægning af indhold i sociale medier: Buffer
Buffer er en gratis tjeneste, du kan brug til at distribuere dit indhold på sociale medier. Du kan tidsindstille, hvornår en update til Facebook, Twitter, G+ eller LinkedIn skal publiceres. Du skriver simpelthen updaten i systemet, og så sørger Buffer for resten. Det hele foregår i browseren, så ingen instalation. Husk selvfølgelig at være til stede på de sociale medier, så du ikke bare råber ud uden at interagere. Det er også smart, at du kan tage en tweet og trække over til LinkedIn området – her kan du tilpasse den til LinkedIn, fx ved at slette hashtags. Det kan du gøre mellem alle sociale medier. Voilà: Du har sparet tid og versioneret dit indhold til de relevante sociale medier. Du får også adgang til statistik om deling og klik på dine updates. Jeg bruger den betalte version til omkring 500 kr. om året, men gratis versionen rækker meget langt! Gå til Buffer App for at prøve det selv.
Fra afsnit 2 af Help Marketing.
Gratis redskaber til at se antal delinger af en artikel
De fleste sites har Facebook, Twitter, LinkedIn knapper, så læserne kan dele indholdet. Hvis du gerne vil vide, hvor mange gange den pågældende artikel er delt på de forskellige sociale medier, så kan du bruge Linktally.com. Kopier linket ind, så fortæller den hvor mange delinger, artiklen har fået på Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Ved nogle af de førnævnte knapper ser man et lille tal for antal interaktioner. Så behøver du ikke bruge Linktally. Men der er forskel på delinger, likes og kommentarer.
Fra afsnit 14 af Help Marketing.
Tag bevægelige billeder til sociale medier med Flixel
Vil du tage bevægelige billeder til de sociale medier? Med Flixel kan du bruge dine stillbilleder til at inkorporere looping videoeffekter i HD-kvalitet. Du får billeder i høj kvalitet, og samtidig fylder de mindre. Brug værktøjet til at pifte din hjemmeside op! Kom gratis i gang her: Flixel.com
Fra afsnit 86 af Help Marketing.
Se hvem der besøger din LinkedIn profil uden at betale med Profile Views: Save Who Viewed My LinkedIn
Falder du også for LinkedIns lille trick om at du vil se hvem der har kigget på din profil? Og når du så vil se det kan du kun se de seneste par stykker – med mindre du har en betalt profil? Det kan du nu gøre noget ved. En meget enkelt chrome extension gemmer profiler med links ind til dem, så du altid kan gå tilbage i tid for at tjekke hvem der har besøgt dig. Og du får notifikationer, når der er nye besøg. Og det kan der ligge leads eller et nyt job i! Det er gratis og prøv det selv: Profile Views: Save Who Viewed My LinkedIn.
Fra afsnit 92 af Help Marketing.
Få styr på din Facebook pixel med Facebook Pixel Helper
En anbefaling af Kristian Larsen, der skrev en kommentar på nochmal.dk er noget enhver Facebook-nørd må have: Det er Facebook Pixel helper. Det er en Chrome extension, som hjælper dig med at tjekke om din Facebook Pixel er korrekt installeret. Det er jo vigtigt ift. at skabe dine målgrupper og for at sikre, at dine konverteringer bliver tracket. Det giver dig selvfølgelig også mulighed for at se om andre virksomheder samler besøgende på ved hjælp af Facebook. Bare søg på ‘Facebook Pixel Helper’, så kommer den rette extension frem i Google. Lige til at installere gratis i din browser. Du finder den her.
Fra afsnit 103 af Help Marketing.
Upload billeder fra computeren til Instagram med Gamblr
Med Gamblr kan du uploade billeder til Instagram fra din computer (PC eller Mac). Normalt kan man kun uploade billeder via mobilen, men Gamblr gør det altså muligt at komme uden om det problem. Udfordringen kan være, at du kun har billedet på computeren. Du kan selvfølgelig maile det til dig selv eller på anden måde overføre, men Apple har en tendens til at gøre processen besværlig. Du kan også bruge Photoshop til at tilpasse dit billede inden du uploader via Gamblr – uden at skulle forbi mobilen.
Fra afsnit 109 af Help Marketing.
Find de rette størrelser og formater til billeder på sociale medier
Har du det også med at glemme, hvordan det nu er med størrelser og formater på billeder til sociale medier såsom billeder til opdateringer på Facebook og Instagram samt diverse headers og coverbilleder de forskellige steder? Det har Mindmill lavet en løsning på. De har nemlig lavet et billedeværktøj, hvor du blot vælger, hvilket socialt medie du skal bruge billedet til, og hvilken type billede det drejer sig om fx om det er dit profilbillede på Twitter. Så får du med det samme en oversigt over, hvilken størrelse det skal være, og om der er andet, du skal være opmærksom på. Og som en ekstra bonus kan du endda hente en skabelon til det, du skal bruge i PSD-format. Prøv det af her.
Fra afsnit 112 af Help Marketing.
Brug emojis og pift dine opslag op
Vil du gerne pifte dine Facebook-opslag eller emnefeltet i dit nyhedsbrev lidt op med sjove emojis? Ofte kan det hæve din åbningsrate og gøre dine opslag mere synlige i feedet. På symbols-n-emoticons.com finder du alle de emojis til Facebook, du kan drømme om. Det er super simpelt – du hopper blot ind på symbols-n-emoticons.com, finder de emojis du skal bruge, som er lige til at copy-paste. Kom i gang på symbols-n-emoticons.com.
Fra afsnit 114 af Help Marketing
Få tilmeldinger til dit nyhedsbrev via din Facebook-side
Hvis du bruger Mailchimp til at sende nyhedsbreve, så vil du jo gerne have flere relevante modtagere. Du har måske en pop up på dit site. Men du kan helt gratis også lave en ekstra menu på din Facebook side, hvor dine følgere kan signe sig op direkte. Vi har lige sat det op på facebook.com/helpmarketingdk. Hvis du klikker på Help Marketing nyhedsbrev, kan du se hvor nemt det er. Du skriver bare dit navn og din mail, så er du tilmeldt. Hvis du vil sætte det op på din Facebook-side, logger du ind på din Mailchimp og connecter den med Facebook under “accounts”. Super smart og koster ikke en øre! Læs mere om hvordan du gør her.
Fra afsnit 110 af Help Marketing.
Få styr på hashtags med Rite Tag
Skal du have styr på hashtags ganske hurtigt? Så er Rite Tag ret smart. Når du skriver et hashtag på Twitter fx, så giver Rite Tag dig en farve på hashtagget der hjælper dig til at vurdere om det er relevant eller ej. Jeg synes jo, at du skal lære dine hashtags. Og det kommer du til på sigt. Men dette er en god måde at starte på. Virker på Twitter, Facebook og Instagram. Du downloader en extention til Chrome eller Firefox, og så virker det. Du kan mere på deres side og upgrade for 50 dollars. Farverne Rite Tag bruger er:
GRØN = bruger denne hashtag til at få dit inhold set nu
BLÅ = bruge dette hashtag til at få set dit indhold over tid
RED = brug ikke hashtag, det vil forsvinde i mængden
GRAY = brug ikke dette hashtag, er meget få mennesker efter det
Fra afsnit 116 af Help Marketing.
Lav videoer til Facebook og Youtube med Adobe Spark
Jesper Dyhre Nielsen har sendt os en lille video lavet i Adobe Spark på 5 min. Tjek den herunder. Det er netop hvad du kan gratis med Adobe Spark. Lave små videoer meget nemt – lige til Facebook eller YouTube. Prøv det selv på spark.adobe.com.
Fra afsnit 120 af Help Marketing.
SEO og Google Analytics
Schema Markup Generator
Strukturerede data er et element på dit webshop eller på din side, som bidrager til en god struktur og dermed gør det meget lettere for Google at forstå, hvilke informationer den leder efter. Det er altså et middel til at optimere din SEO værdi.
JSON-LD er et stykke kode, du sætter ind på din side, der fortæller Google, hvilken type indhold du har på siden. Med Schema Markup Generator kan du hurtigt genenere det stykke kode der passe til din type webshop og website. Den genererer koden til dig. Hvis du vil strukturere data om en person, så spørger den navn, sociale medier, URL på billeder og andet. Mens du indtaster, generer værktøjet koden til dig, som du kan sætte ind på din hjemmeside. “Valider” Googles testværktøj og så er du flyvende! Se mere om Schema Markup Generator her.
Fra afsnit 156 af Help Marketing.
Lav din egen søgemaskine
Lyder det for svært at kreere din egen personlige søgemaskine? Det er det ikke.
Hvis du skal søge efter noget på et bestemt website, skriver du: “site:hjemmesideadresse søgeord”. Så finder Google alle sider med søgeordet. Men kun på den side, som du har skrevet ind. Det er smart.
Men hvad Eric er mega fan af er, at du i Chrome kan lave en forkortelse af hjemmesiden med et par bogstaver. Dermed kan du nemt søge uden at skulle skrive hele sitets navn. Alt, du skal gøre, er at højreklikke på din søgebar og vælge ‘rediger søgemaskiner’. Der kan du så lave din egen søgemaskine.
Eric har fx lavet en for Bolius.dk. Her har han bare skrevet ‘bo mellemrum’ efterfulgt af søgeordet. Så dukker alle sider med søgeordet op på bolius.dk. Tilsvarende har Eric lavet ‘no mellemrum’ for Nochmal. Du kan også gøre det på sociale medier som fx Twitter.
Det er mega smart. Og kræver kun Chrome. Vil du vide mere? Klik her og tjek det ud!
Fra afsnit 150 af Help Marketing.
Få overblik over dine links
Arbejder du hårdt for at få links til din side for at stige i søgeresultaterne? Kunne du godt tænke dig lidt viden om, hvor dine konkurrenter får links fra? Eller vil du bare gerne have overblik over de links, du har i dag?
Brug OpenLinkProfiler, der giver et gratis overblik over links, der peger til din side. Nogle features er:
- Hvilke URL’er har et link til dine URL’er?
- Hvilke lande kommer linksene fra?
- Hvilke år har du fået hvor mange links?
- Overblik over Link influence score – altså hvor mange links du har fra svage til stærke links.
Du kan også se hvilke sider på dit site, der får flest links. For eksempel er helpmarketing.dk jo en redirect til nochmal.dk/podcasts – den får flest links ud over forsiden…
Gå ind på OpenLinkProfiler og prøv det af. Hvis du opretter en gratis profil, kan du endda eksportere data. Der findes også en betalt version, men start med den, der er gratis.
Fra afsnit 145 af Help Marketing.
Google Trends
I Content Marketing forsøger vi altid at give brugerne præcis det de interesserer sig for. Vi kan spørge dem, vi kan se på Google Analytics eller Facebook Insights. Men hvis du ønsker det store billede, så tag et kig på Google Trends. Her kan du ganske gratis få overblik over hvor trending et begreb eller en søgefrase gennem tid. Tag fx termen podcast i Danmark. Det taster du ind i Google Trends, så får du en graf for interessen for termen over tid. I 2013 og 2014 var den dalende og lavere end før. I starten af 2015 gik det lidt op og i starten af 2016 går det markant op med interessen for søgeordet podcast. Du kan også se den regionale fordeling og hvilke andre søgetermer der oplever vækst. Du kan også sammenligne søgetermer for at få en indikation af om der er en korrelation. Det kan deles op på lande, hvilket er smart. Prøv det gratis på Googletrends.com
Fra afsnit 77 af Help Marketing.
Track trafik fra specifikke links i Google Analytics med UTM Builder
Vil du gerne tracke trafik fra specifikke links i Google Analytics, når du laver kampagner? Så kan du bruge UTM Builder. Laver du fx et partnerskab med en samarbejdspartner eller blogger, og vil du gerne tracke præcis, hvor meget trafik der kommer fra et bestemt link, kan du bruge UTM Builder til at tracke det, så det ryger direkte i Google Analytics. Så kan du måle, hvilke URL’er, der er mest effektive, når det kommer til at få trafik til dit site – også fra display advertising. Kom i gang med UTM Builder her.
Fra afsnit 71 af Help Marketing.
Find de bedste keywords til din SEO med Übersuggest
Hvordan finder du de bedste keywords til din SEO, så du kan få masser af relevant trafik ind på dit site? Det kan Übersuggest hjælpe dig med. Du indtaster blot dit keyword, og så spytter Übersuggest straks en masse forskellige kombinationer med dit keyword ud, så du kan få inspiration til nye relevante søgeord. Det er især genialt til long tail keywords. Det er helt gratis og kan også bruges til at få nye ideer til blogindlæg. Prøv det på: ubersuggest.org. Tak til Mikael Blomgren for at foreslå værktøjet!
Fra afsnit 68 af Help Marketing.
Test hvor hurtigt dit site loader med Pingdom
Hvor hurtigt loader dit site? Google straffer langsomme loadsider med dårligere placeringer i søgeresultaterne! Heldigvis findes der er smart redskab, der kan give dig overblikket. Pingdoms website speed test tester en url som du skriver ind. På få sekunder får du at vide hvilke elementer der gør dit site langsommere. Er der cache-problemer, halter den med serveren eller kontakten til serveren? Du får overblikket, og hvis du ikke ved hvordan du gør noget ved problemet, kan du klikke på links til Google Developers, hvor du kan få hjælp til emnet. Find det gratis på tools.pingdom.com.
Fra afsnit 56 af Help Marketing.
Gratis værktøj til SEO og linkbuilding arbejde: Semrush
Semrush giver dig et overblik over backlinks til dit site og også over hvilke domæner linker til dit site. Semrush giver også et bud på hvilke nøgleord dit site ranker på i søgninger og hvilke artikler de nøgleord hører til. Du kan endda sammenligne dit site med konkurrenterne. Dog får du kun mulighed for ti analyser på tværs af alt det Semrush kan. For at få 10 mere gratis skal du oprette en profil. Og derefter skal du hoste op med penge. Men prøv sitet, hvis du arbejder meget med SEO og linkbuilding på semrush.com.
Fra afsnit 49 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at se udviklingen i dine rankings: Waimeas SEO ranking tool
Vil du holde øje med, hvordan du ranker hos søgemaskinerne på forskellige søgeord? Med SEO ranking tool’et kan du overvåge op til 20 keywords og sammenligne din position med op til 10 konkurrenter i Google søgninger. Du får vist din Unik Ranking og Visibility Score i søgemaskinerne. Du kan altid få adgang for at få overblikket. Og samtidig kan du få tilsendt ugentlige rapporteringer, så du kan se udviklingen i dine rankings. Prøv det hos Waimea
Fra afsnit 48 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at tjekke links: Check My Links
Er du 100 procent sikker på, at der ikke er døde links på din hjemmeside? De er meget irriterende for brugeren og det kan ødelægge brugerens flow på din side. Heldigvis findes der en smart Chrome og Firefox add on, der kan tjekke enhver. Installer Check My links add on. Gå ind på siden, du vil tjekke, klik på ikonet og så checker Check My Links alle links og giver dig farver på alle links. Grønt er ok. Rød er fejl – du får endda en fejlkode som 404 eller 405. Jeg bruger den til at tjekke links på noterne til Help Marketing. Den rammer rigtigt 80 procent af gangene – det kunne være bedre. Men de døde links du kan fjerne fra din side gør en kæmpe forskel for brugerne. Google Check My Links for add ons til Firefox og Chrome.
Fra afsnit 40 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at tjekke dit domænes autoritet i søgemaskiner: Moz Open Site Explorer
Moz Open Site Explorer er et gratis værktøj til at tjekke dit domænes og din sides autoritet hos søgemaskinerne. Du kan også tjekke hvor mange links, der peger på dit domæne eller de enkelte sider. Samtidig kan du tjekke konkurrenternes placeringer. Måske de har nogle gode links, som du også kan få. Du kan tjekke 3 domæner eller sider om dagen med gratis versionen. Fint til at få et overordnede SEO overblik på dit eget eller konkurrenternes sites med Moz Open Site Explorer.
Fra afsnit 37 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at tjekke duplicate content: Copyscape
En gode måde at tjekke om andre har nuppet dit indhold er at bruge Copyscape. Kopier URL’en fra din side ind og Copyscrape fortæller dig, hvilke sider bruger samme indhold. Det er godt til at bekæmpe duplicate content, som Google jo ikke kan lide. Det er godt til at finde ud af, om andre bruger det indhold. Men det er også godt til at tjekke hvilke medier har brugt indhold fra din pressemeddelelse. Kopier URL’en til din pressemeddelelse ind og så kryds fingre for, at JP, Børsen eller BT har taget din nyhed. Find det på copyscape.com.
Fra afsnit 33 af Help Marketing.
Gratis SEO keyword hjælp: Keywordtool.io
Du skriver en blogpost. Du skriver en meta discription eller en overskrift. Hvilke keywords skal du bruge for at få den dejlige SEO juice? Jeg bruger ofte keywordtool.io (den minder om Übersuggest). Skriv dit keyword – gerne long tail. Og så spytter keywordtool.io gode forslag til keywords, der rangerer godt i Google tilbage. Du kan klikke på ordene du vil bruge og så kopieres de. På den måde kan du indsætte dem i et ark til brug, når du skriver dit indhold. Der er en begrænsning på antal ord, men det har ikke været et problem for mig indtil videre. Keywordtool.io er stærk på Google. Jeg bruger den ikke til Bing, YouTube eller appstore. Prøv den her.
Fra afsnit 9 af Help Marketing.
Optimer din SEO med Screaming Frog
Vil du gerne nemt analysere din hjemmeside ud fra et SEO-perspektiv? Så overvej Screaming Frog, som er et program, der kan crawlde dit site, så du får overblik over vigtige onsite elementer ud fra et SEO perspektiv. Du kan nemt finde døde links på dit site. Du kan finde manglende title tags eller dødssynden over dem alle, du kan finde duplicate title tags på dit site. Når du skriver metabeskrivelser, kan du hurtigt finde ud af, om de er for lange, for korte og tilpasse dem. Og så kan du integrere med Google Analytics og meget mere! Hent gratis, eller køb en licens til ekstra funktioner på: www.screamingfrog.com
Fra afsnit 90 af Help Marketing.
Nyhedsbreve
Gratis værktøj til at teste dit nyhedsbrevs kvalitet: Mail-tester.com
Mail-tester er en gratis, enkel og effektiv måde at teste kvaliteten af dine nyhedsbreve ift spam på tværs af størstedelen af email udbyderne. Du sender ganske enkelt et nyhedsbrev til en unik mailadresse fra Mail-tester. De tjekker den meget hurtigt – inden for få sekunder – og så får du svar på en skale fra 1-10 ud fra forskellige kriterier. Brug den til at sikre at dine nyhedsmails ikke bliver fanget i spamfiltre! Find det gratis på mail-tester.com.
Fra afsnit 47 af Help Marketing.
Gratis nyhedsbrevsforsendelse: Mailchimp
Nyhedsbreve og mailkampagner konverterer stadigt som noget af det bedste af alle kanaler. Jeg bruger mailchimp, fordi det er gratis. Gratis så længe du arbejder i det små. Det er nemt at holde styr på lister og kampagner, og du kan lave nyhedsbreve med drag and drop. Du skal ikke kunne kode – og du får en masse data på fx åbnings- og klikrater. Du kan sagtens arbejde mere avanceret. Men det koster. Så start med Mailchimp og en god pop up på hjemmesiden til at høste mailadresser. Derefter kan du koncentrere dig om at lave indhold, der hjælper brugerne. Prøv det gratis og få $30 ind på Mailchimp-kontoen, hvis du vil benytte den betalte version her: Mailchimp.com Fuld åbenhed: Bruger du linket og får $30 dollars, så får jeg også $30 dollars på min Mailchimp-konto – win win 🙂
Fra afsnit 6 af Help Marketing.
Billeder og grafik
BeFunky
BeFunky er et billederedigeringsværktøj. Med BeFunky kan du let redigere dine billeder online. Især interessant, hvor Microsoft har meldt ud, at de ikke opdaterer det klassiske Paint mere. Tjenesten giver dig mulighed for at tilføje grafiske elementer, tekst og lave collager.
BeFunky er gratis og let at bruge. Det kræver ingen særlige tekniske færdigheder. BeFunky fås også som app på App Store eller Google Play. Tjek billedredigeringsværktøjet ud her.
Fra afsnit 152 af Help Marketing.
Color Oracle
Op til 12% af verdens befolkning lider af farveblindhed. Med Color Oracle kan du sikre, at dit visuelle design er tilpasset til farveblinde.
Kør dit design gennem Color Oracle og du vil få vist, hvordan en stærk farveblind person vil opfange farverne. Color Oracle er gratis og kan downloades til både Windows og Mac.
Fra afsnit 151 af Help Marketing.
Billedoptimering på Mac
Det er god skik at optimere billedstørrelser, før du lægger dem online. Det giver ikke bare hurtigere og mere brugervenlige websites, men også bedre standing hos Google SEO-mæssigt. En måde at gøre det på er værktøjet ImageOptim. Inden du uploader et billede til dit site, trækker du det lige forbi ImageOptim-vinduet, som komprimerer billedfilen. Det er altså et lille program, som du downloader.
Da billeder er forskellige, arbejder ImageOptim også med flere forskellige måder at komprimere på, så du ender med det bedst komprimerede billede uden tab af kvalitet. ImageOptim er kun til Mac. De har også betalte løsninger via API, hvor du kan komprimere flere billeder ad gangen til din hjemmeside. Tjek ImageOptim ud lige her.
Fra afsnit 141 af Help Marketing.
WhatFont
Fra afsnit 138 af Help Marketing.
Find den rigtige farve
Fra afsnit 137 af Help Marketing.
Wetransfer
Kan du også godt lide at holde tingene simple, men teknologen spiller ikke med – især ikke på mail? Og har du oplevet at vedhæfte en video eller et billede i din mail, der ikke kan sendes pga. filens størrelse? Overfør dine filer fra A til B helt simpelt og gratis. Wetransfer har gjort det siden 2009. Du kan komme i gang lige her, helt gratis: Wetransfer. Enkelt, sikkert, nemt.
Fra afsnit 76 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at fjerne baggrund af billeder: Powerpoint “Fjern baggrund”
Hvis du skal lave memes eller andet grafisk arbejde, hvor der skal optræde dele af billeder, men uden baggrund, så kræver det ofte en grafiker eller en tjeneste, der koster penge. Men Powerpoint kan gøre det samme – ikke helt så professionelt, men til et internet meme er det mere end rigelig. Åbn Powerpoint, kopier billedet med baggrund ind, klik på det og vælg formater. Så er den første mulighed på the ribbon som Microsoft kalder menuen med værktøjer, knappen “fjern baggrund”. Klik på den og så arbejder du med at få fjernet baggrunden. Den gør meget automatisk, og så kan du finjustere. Baggrunden bliver bare hvid, så du får ikke et rigtig baggrundsløst billede i den forstand. Men det er rigelig til at lave memes og andet grafisk arbejde i en fart.
Fra afsnit 35 af Help Marketing.
Gratis værktøj til infografiker: Piktochart
Hvis du har de rigtige data og kan formidle dem i en god visuel historie, er infografikken din ven. Infografikker kræver en del arbejde, og her hjælper Piktochart. Du kan købe færdiglavede skabeloner eller selv gratis starte fra bunden. Streger, ikoner og tekst er gratis til rådighed, og du kan selv uploade egne billeder og grafiker. Et stærkt våben i Content Marketing og Social Media-kampen for opmærksomhed og relationsopbygning. Kræver en gratis profil (kan oprettes via Facebook og Google). Prøv det på piktochart.
Fra afsnit 34 af Help Marketing.
Gratis værktøj til billeder ved en konference eller brainstorm møde: Office Lens
Office Lens er en gratis app til Windows Phone, iOS, Android fra Microsoft. Super smart til at tage billeder af whiteboards, tavler, kvitteringer, papir eller andet. Der er ikke noget mere irriterende end billeder på Twitter eller i dine noter fra en konference, hvor du tager billedet fra siden og sliden eller noterne er svære at se. På magisk vis sørger Office Lens for, at du får billedet af sliden forfra. Det fungerer bedre på Twitter og i dine noter. Du kan også bruge det, når I holder brainstorm møde og du vil gemme de gode tanker fra white boarded. Tager du billeder af kvitteringer til regnskabet? Det klarer Office Lens også, så kun kvitteringen er på billedet! Prøv det selv. Søg på Office Lens på din iPhone, Android eller Windows Phone.
Fra afsnit 30 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at samle billeder i et billede på mobilen: Layout by Instagram
Layout er en app til at samle billeder fra din mobiltelefon til ét enkelt billede. Hvis du gerne vil vise et samlet billede af en fest, en konference, en kursusdag eller noget helt fjerde, åbner du Layout. Du vælger billederne og sammensætter dem ud fra prædefinerede layouts. Du kan finde billeder med ansigter gennem et filter for at gøre søgningen nemmere. Træk og slip billederne, zoom ind og ud eller roter billederne. Når du er færdig, gemmer du billedet og så kan du selvfølgelig dele det på sociale medier. Find den på Apples Appstore – og forhåbentlig snart på Google Play.
Fra afsnit 26 af Help Marketing.
Gratis billeder: Pixabay.com
At finde gratis gratis billeder uden royalties er en helvedes opgave. Du roder rundt i ophavsrettigheder og billeder af dårlig kvalitet. Desværre har alle ikke råd til iStock Photo, så jeg bruger ofte Pixabay. De har et bibliotek af public domain billeder. Det er vektor illustrationer, billeder og tegninger. Billederne kan bruges i stort set alle sammenhænge – også kommercielle. Du opretter dig bare via fx Facebook, og så kan du søge og downloade. Pas på ikke at blive forført af de øverste og nederste billeder – for det er iStock billeder. Det er derigennem, at Pixabay tjener penge. Men ellers kan du gå amok i gode gratis billeder uden bøvl! Find det på pixabay.com. Læs også min liste af 10 sites med gratis billeder, der er royaltiy free.
Fra afsnit 7 af Help Marketing.
Gratis redskab til at lave ordskyer: Wordle
Indsæt en række ord, klik og Wordle laver en ordsky til dig. Du kan redigere skrifttype, skrift- og baggrundsfarve. Hvis du vælger avancerede muligheder, kan du selv definere størrelsen på de forskellige ord ved at skrive et tal efter hvert ord. Når ordskyen er, som du ønsker den, kan du downloade den eller tage et screenshot. Du kan gemme ordskyen, men desværre kan du ikke redigere den efterfølgende. Derfor et lille fif: Gem listen af ord i et dokument, så kan du hurtigt lave en ny version, når noget skal ændres. Jeg lærte det på den hårde måde, da jeg lavede ordskyen til denne post og ændrede på nogle af forslagene! Kræver ingen profil – prøv Wordle.
Fra afsnit 12 af Help Marketing.
Også med på min liste over super gode gratis værktøjer til online billedredigering!
Gratis redskab til at styre størrelsen på billeder på WordPress: Imsanity
Der er få ting så irriterende som hjemmesider, der loader langsomt. Det skader også på SEO’en. Derfor bruger jeg en lille plugin til WordPress, der hedder Imsanity. Den tilpasser automatisk store billede til en bedre mindre størrelse, der stadig ser godt ud for brugerne. Du kan konfigurere Imsanity med en max bredde, højde og kvalitet. Når du eller en kollega uploader et billede, der er større end den den tilladte størrelse, vil Imsanity automatisk skalere det ned til den rette størrelse og erstatte det originale billede. Du kan endda gøre det med alle billeder på hele WordPress-siden på én gang. Imsanity er gratis.
Fra afsnit 11 af Help Marketing.
Gratis billedredigering: Canva.com
Canva.com er en online tjeneste med gratis billedredigering, hvor du hurtigt og pænt kan lave billeder til brug i sociale medier og Content Marketing. Du laver en profil fx via Facebook. Derefter går du i gang med Canvas egne skabeloner på deres baggrunde, men du kan også uploade dine egne billeder. Du kan lægge tekster, billeder, logoer og andet sjovt hen over billederne du redigerer. Canva gemmer alt, så du altid kan genbruge og redigere. For alle, som ikke er Photoshop-hajer, er Canva det helt rigtige. Du finder det på Canva.com. Læs også min liste med 7 gratis redskaber til online billedredigering.
Fra afsnit 1 af Help Marketing.
Kom i gang med GIFs med Giphy
Elsker du GIF? Så har vi fundet et nemt værktøj til at lave dem med, hvor du har mulighed for at uploade videoer direkte til en Giphy account for så at lave GIF’fer ud af dem. Så giv dine venner en GIF oplevelse på internettet. Værktøjet hjælper dig med at oprette og redigere GIF fra forskellige videoformater samtidig gøre det lettere at tilføje alle de klistermærker, billedtekster, og emojis du vil! Tjek det selv på :www.giphy.com
Fra afsnit 89 af Help Marketing.
Lav design guidelines med Frontify
Med Frontify styleguide er det nemt for dig at lave professionelle brand og design guidelines. Og det er ganske gratis. Du kan lave logo, digitalt indhold, indhold til print og meget mere. Du kan bruge Frontify skabelonerne, eller du kan skabe dit helt eget fra scratch. Prøv Frontify – det er hurtigt, nemt og gratis.
Fra afsnit 122 af Help Marketing.
Find de rigtige fonte med typeanything.io
Har du nogensinde skullet vurdere skrifttyper, størrelser og andet på tværs af brødtekst? H1’er eller H2’er? Det kan være svært at bestemme sig. Med Typeanything, der er udviklet af 2 danske gutter fra Odense, kan du teste udseendet, hvordan fonte spiller sammen, hvordan størrelser spiller sammen, og hvordan overskrifterne ser ud. Du ser konstant teksten, og så kan du i venstre side ændre de forskellige elementer. Genialt til designere og marketers, der har brug for en visuel fornemmelse af, hvordan teksten kommer til at se ud på en hjemmeside. Test det selv – gratis på: typeanything.io
Fra afsnit 123 af Help Marketing.
Video
Apowersoft
Kunne du tænke dig at lave dine egne videoer hvor du viser hvad der sker på skærmen??
Med blot et enkelt klik, kan du hurtigt optage video om hvad der vises på din skærm. Det kunne være du skulle lave en tutorial i hvordan man bruger et program eller hvor på en hjemmeside man går hen for at gøre den handling du gerne vil have brugerne gør. Apowersoft Gratis Online Screen optager er fleksibel så du kan optage hele skærmen eller kun dele af den. Du behøver ikke downloade et program. Du kan optage i så lang tid du ønsker, så kom i gang her.
Fra afsnit 75 af Help Marketing.
Lav videoer med Diretcr
Kunne du tænke dig at benytte videoer i din markedsføring? Så kan du med fordel bruge Directr, som giver dig redskaber samt vejledning til at lave de perfekte videoer.
Du vælger selv, om videoen skal være til din hjemmeside, blog, nyhedsbrev, Facebook, Twitter eller YouTube kanal. Prøv det gratis på Directr her!
Fra afsnit 72 af Help Marketing.
Gratis værktøj til professionel grafik, når du optager video: Lower Third til Hangouts
Når du optager Hangouts on Air – det er den måde vi optager video-delen af Help Marketing på – kan du nemt få en professionel grafik med navn og logo på personen, der taler. Når man optager en Hangout, så er personen, der taler, på skærmen. Og med Lower Third tilføjelsen i Hangout kan du før du starter optagelsen skrive dit navn, din Twitter profil eller andet og et logo for neden. Det identificerer personen overfor seeren, det promoverer deres sociale profil eller hjemmeside og det er gratis. For slet ikke at tale om at det er nemt. Prøv det selv næste gang du optager en Hangout eller Hangout on Air.
Fra afsnit 39 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at lave videoer, der af spilles 12 gange hastigheden
Med Hyperlapse app’en kan du optage film på din mobil, som så vises med 2-12 gange hastigheden, de er optaget i. Der er indbyggede stabiliseringsfunktioner, så filmen ser hæderlig ud – også afspillet med 12 gange hastighed. Du behøver ikke oprette en Instagram konto. Bare download app’en og prøv dig frem. Det er en god måde at formidle en proces eller noget, der sker over længere tid, meget hurtigt. Jeg optog fx min kæreste, der skrællede æbler, hvor man skal dreje æblet rundt i en maskine, der så fjerner skræl og æbleskroget. Noget, der tog omkring 5 min at optage, kunne vises på 10 sekunder. Da jeg delte videoen på Facebook var det nemt at forstå, hvad vi lavede. Andre måder at bruge Hyperlapse på er til en solnedgang, en parade eller noget i en fabrik, hvis man arbejder på sådan en. Hyperlapse er gratis men kun tilgængelig på iOS.
Fra afsnit 22 af Help Marketing.
Få undertekster på dine Youtube videoer med ScreenStepsLive
Vil du gerne have undertekster på dine videoer? Men du kan ikke redigere? Så er her et simpelt værktøj til at indsætte undertekster på dine Youtube videoer. Værktøjet er en del af YouTube selv. Og det er ganske nemt. Du kan følge guiden herunder step by step. Super smart og brugervenligt værktøj, der giver dig undertekster på ingen tid. Læs guiden her: www.screenstepslive.com
Fra afsnit 88 af Help Marketing.
Genialt video screen capture software: Screencastify
Screencastify er et simpel video screen capture software (aka. Screencast optager) til Chrome. Det er i stand til at registrere alle dine skærmes aktivitet inde i en fane, herunder lyd. Bare tryk record, og indholdet af din fane registreres. Så kan du nemt oprette en screencast til video tutorials, optage præsentationer etc. Det understøtter også desktop optagelse, så du kan optage noget på skærmen og ikke kun faner. Kom i gang med Screencastify her.
Fra afsnit 91 af Help Marketing.
Lav kreative videoer på Instagram med Boomerang
Boomerang fra Instagram er en app, hvor du kan være mega kreativ med videoer. Når du optager kan du sætte den til at spole frem og tilbage, som er nogle ret fede effekter. Find noget (eller nogen!), som bevæger sig, eller lav en videoselfie ved at slå forsidekameraet til. Tryk på knappen og så har du en kreativ video. Du kan dele til forskellige sociale medier eller gemme til senere. Videoerne er ofte ret iøjnefaldende. Du kan finde den i App Store eller Google Play.
Fra afsnit 108 af Help Marketing.
Podcasting
Voice Studio stemme app
Skal du holde et foredrag? Eller være med på en podcast? Eller vil du bare få mere ud af din stemme? Så skal du træne stemmen – lige som du skal træne dine andre muskler! Klaus Møller, som er min stemme coach, står bag app’en Voice Studio, som har en masse gode øvelser til at varme din stemme op og til at forbedre din vejrtrækning og gode øvelser til at træne din stemme. App’en er gratis og den er god Content marketing for Klaus Møller. Det var i hvert fald på den måde jeg blev kunde hos ham. Tjek den ud i app store under Klaus Møller Voice Studio.
Gratis redskab til at redigere podcast lyd med
Overvejer du at starte en podcast? Så anbefaler jeg gratis programmet Audacity til at redigere. Help Marketing redigeres i Audacity. Lyden fra fx et interview sættes ind, og så kan ikke relevant snak eller for mange øhh’er fjernes Du kan generelt klippe og klistre som du vil med Audacity. I Help Marketing hører du altid musikken samme steder. Det gemmer jeg fra gang til gang i Audacity, så jeg sparer tid. På samme måde med meta-information om mp3-filen, som Audacity spytter ud. Der er mange funktioner til at fjerne støj, skrue op og ned for volumen – og ikke bare ét sted! Du kan manipulere lyden flere steder på én gang. Kort sagt det perfekte program til dig, der vil i gang med at podcaste. Det kan hentes gratis på audacity.sourceforge.net.
Fra afsnit 17 af Help Marketing.
Bedste podcast app: Pocketcast
Du er nok ret interesseret i podcasts, når ud læser med her! Mange lytter via hjemmesiden her eller Stitcher. Andre lytter via iTunes. Min absolut yndlings-app til at lytte til podcasts er Pocket app. Du kan både streame og downloade podcasts. Du kan også lave lister, så nogle podcasts downloades automatisk, mens andre bare ligger i kø til du manuelt klikker download. Du kan også automatisk starte en podcast et eller to minutter inde, så du undgår en reklame eller intro melodi (det ville du aldrig gøre på Help Marketing, som har den fedeste intro melodi – hvis jeg selv skal sige det!). Anyway, jeg har lyttet til podcats i 8 år nu, og Pocketcast er den bedst app for mig. Pocketcast findes både til iOS og Android til omkring 20 kr.
Fra afsnit 8 af Help Marketing.
Kom i gang med Smart Banners i Safari
Har du en app eller en podcast? Og vil du gerne få dine website brugere til at downloade dem? Med Smart Banners kan du gøre det på en ja… smart måde. Bannere “falder ned” øverst på iPhone og iPad fra iOS 6 og nyere. Det gælder kun på Safari. Så hvis du har mange besøgende fra Safari er det oplagt at implementere Smart Banners. Dine brugere vil stole på, at når de trykker på banneret, vil det tage dem til App Store og ikke en tredjeparts reklame. Det er ret nemt. Man nupper en bid kode fra og sætter sit Apple App eller podcast ID ind. Det lægger du i headeren af din side på de sider hvor du ønsker smart banners og wupti! Prøv det nemt og hurtigt lige her: Smart Banners
Fra afsnit 98 af Help Marketing.
E-mail hacks
Streak – optimér din tid
Med Streak kan du integrere dit CRM system i din Gmail indbakke med det formål at optimere din tid. Streak tager helt konkret din salg og kundedata og flytter ind i din Gmail, som om det var en tilføjelse til din indbakke.
Streak fungerer kun i samarbejde med Gmail og ikke andre mailsystemer. Basispakken er gratis og indeholder helt simple CRM funktioner som pipeline management – hvis I er flere der skal have adgang til pipeline, så er der et limit på. Du kan også tracke mails, du sender. Hvis du skal op og have adgang til alle funktioner, koster det $39 om måneden. Klik her og tag et kig på Streak.
Fra afsnit 155 af Help Marketing.
Sæt ansigt på dem du mailer med via Rapportive
Mangler du nogle gange ansigter på de folk, du mailer med? Rapportive er et værktøj til din Gmail, som opsamler info om personen i “den anden ende” og fx trækker information fra LinkedIn, så du automatisk kan se deres billede, titel m.m. Info som du får helt automatisk uden at skulle researche selv. Det er en nem måde at gøre mails lidt mere personlige, og du får et lynhurtigt overblik over, hvem du sidder og mailer med. Prøv Rapportive helt gratis her.
Fra afsnit 63 af Help Marketing.
Gratis værktøj til se om andre åbner dine mails og mere: Sidekick
Er du også træt af at finde alle basale data på en virksomhed? Så installer Sidekick extention til Chrome eller Sidekick til iOS. På enhver virksomhed finder Sidekick nu de basale data om virksomheden til dig. Det lægger sig i højre side og du kan slukke for det, hvis du ikke har brug for det. Du kan gøre det samme i Gmail baseret på hvem, du har fået mails fra. Og når vi taler om mail, så får du endda at vide, om modtageren af dine mails åbner din mail. Det er smart. Iinstaller Sidekick extention til Chrome eller Sidekick til iOS. Mere avanceret kan du lægge leads ind i Hubspot og Salesforce CRM-systemer, men så går vi over i det betalte. Prøv det og få en måneds gratis adgang [affiliate link, der også giver mig en måned gratis] – det er super smart.
Fra afsnit 38 af Help Marketing.
Hold gratis styr på LinkedIn relationer i Outlook: Outlook Social Connector
For at skalere sine business relationer er LinkedIn ofte det perfekte valg. Det er de fleste enige om. Men husker du altid at tilføje dine relationer til LinkedIn? Vær helt ærlig… Nej vel. Derfor er Outlook Social Connector smart. Det er et lille program, du gratis kan downloade og installere i Outlook. Derefter kan du i alle mails se, hvad afsenderen af en mail senest har skrevet på LinkedIn (for så vidt også Facebook). På den måde kan du i din mail henvise til en god post eller andet, som vedkommende har skrevet. Du kan også ved at klikke på en knap i mailen og tilføje personer direkte fra Outlook til dit LinkedIn netværk. Husk dog, at du kun sender den automatiske besked fra LinkedIn (You’re a person I trust…). Det er ikke altid hensigtsmæssigt for så starter du ikke en samtale og opbygger ikke nogen relation. Så brug Outlook Social Connector med forsigtighed – måske kun med personer, du kender relativt godt eller udveksler mange mails med. Gå i gang med Outlook Social Connector her.
Fra afsnit 4 af Help Marketing.
Diverse tools
Login på browseren
Kodeord, tidligere besøgte hjemmesider, autoudfyldte data gør livet nemmere, når du færdes på nettet. Som marketingsperson har du masser af koder og profiler – ikke bare dine egne men også virksomhedens mange profiler. Derfor er det en stor hjælp, når din browser husker alle de data for dig.
Vidste du, at du ved at logge ind på browseren kan gemme disse data på tværs af enheder? Din mobil kan husker koder, navne og adresser, som du har tastet ind på computeren og omvendt. Det eneste du skal gøre er at logge ind på din browser på alle dine enheder. Så husker den det hele for dig. Husk selvfølgelig at virksomhederne bag browserne dermed også får mere data. Men det er altid en afvejning mellem privacy og nemheden. Jeg bruger det i hvert fald flittigt på Chrome. Det virker også på Explorer, Safari og Firefox – men selvfølgelig ikke på tværs af browserne.
Fra afsnit 154 af Help Marketing.
Effektivisér dit arbejde med Zapier
Zapier et værktøj, der forbinder de mange tjenester, du bruger. Med Zapier kan du fjerne en masse tilbagevendende håndholdt arbejde, du skal gøre igen og igen. Hvis du annoncerer efter leads på Facebook, så kan du få data fra leads automatisk over i MailChimp med Zapier uden at skulle løfte en finger. Du kan også få Zapier til at lave en kopi af alle vedhæftninger i mails i en bestemt mappe til en mappe på dit Google drev. Det er smart, når du far fakturaer på mail, der derefter lægges automatisk på dit drev. Du kan også automatisere distribution af blogposts, når de er udkommet.
Zapier taler med et hav af tjenester. Test det selv her. Efter behov har Zapier både en gratis og betalt løsning til $20 om måneden.
Fra afsnit 153 af Help Marketing.
Slip for forstyrrelser når du arbejder
Bliver du nemt forstyrret af notifikationer på din telefon eller faner i din browser, når du arbejder? Det er der en simpel løsning på. Med Freedom.to bliver det nemmere for dig at arbejde uforstyrret og mere effektivt. Lad Freedom blokere notifikationer fra alle de apps og sociale kanaler, som du gerne vil være fri for, mens du arbejder.
Du bestemmer selv hvilke, der skal blokeres, og hvornår på døgnet, du gerne vil være fri fra dem. Du kan planlægge en uge eller en måned frem og angive, hvornår du vil være fri fra notifikationer. Tag selv styringen over din tid – og øg din produktivitet! Freedom koster under $3 dollar om måneden og findes både til iOS og Android.
Fra afsnit 144 af Help Marketing.
Codeacademy
Det bliver vigtigere og vigtigere for marketing-udøvere at forstå det tekniske. Marketingfolk skal forstå hvad udviklerne laver, så de kan finde et fælles sprog. En marketingsperson kan være humanistisk uddannet og ikke have de store kompetencer inden for data og udvikling. I dét tilfælde kan det være svært at forstå en udviklers tanker. Hvis du gerne vil få en forståelse for udvikling, data og at sætte hjemmesider op, så kan du lære det gratis via Codecademy
Uanset om du vil lære WordPress, javascript, SQL, HTML, CSS, PHP, Python eller Ruby, så kan du lære det hos Codecademy. Det er gratis og online. Du lærer det med moderne læringsformer, der inkluderer gamification. Prøv det selv op mod en ferie. Udvid din horisont! Du kan tjekke Codeacademy ud lige her.
Fra afsnit 143 af Help Marketing.
Optimering af filer
Før du lægger filer online, bør du gøre dem så lette som muligt. Det giver ikke bare hurtigere og mere brugervenlige websites, men også bedre standing hos Google rent SEO-mæssigt.
I afsnit 141 præsenterede vi værktøjet ImageOptim til MAC for dig. Lige her tipper vi dig om et værktøj til PC, som kan komprimere 275 forskellige filtyper. Det kunne være billeder, pdf’er, mp3’er og mange andre typer.
Det er et program, som du downloader og installerer på din PC. Det understøtter op til Windows 10 pt. Klik her og læs mere om det gratis program.
Fra afsnit 142 af Help Marketing.
GitHub
Er du IT-udvikler bruger du nok GitHub.
GitHub er en platform, der er udviklet til IT-udviklere. Den gør det nemt for dig at administrere dine projekter, gennemse dine kodninger og bygge software med inspiration fra tusindvis af andre udviklere. Du deler nemt dine projekter med andre, og det er en fremragende platform til at samarbejde med andre fagnørder.
Kom i gang med GitHub uanset om du arbejder med open source eller ej. Det er rigtigt meget samarbejde på tværs af organisationer, der normalt ikke arbejder sammen. Noget andre faggrupper kunne lære noget af!
Fra afsnit 140 af Help Marketing.
Værktøj til at få tingene gjort
Med Wunderlist er det super nemt at lave to-do lister og få ting gjort. Lige meget om det er arbejdsopgaver, indkøbsliste eller noget helt tredje, du har brug for hjælp til at organisere, så er det er genialt værktøj. Det koster ikke noget, og det er nemt at gå til.
Wunderlist minder dig om dine opgaver, så du ikke risikerer at glemme nogle af dem, og du kan dele dine lister med alle, du vil. Om så det er din bedre halvdel eller dine kollegaer. Giv det et skud – du kommer nemt i gang.
Fra afsnit 139 af Help Marketing.
F.lux
Sidder du tit ved din computer eller med din smartphone lige inden sengetid? Så ved du sikkert alt om, at det kan påvirke din nattesøvn negativt. Værktøjet f.lux er sat til verden for tage kampen op mod det blå lys om aftenen.
F.lux tilpasser lyset på din skærm, så du automatisk bliver udsat for et varmt lys om aftenen/natten og lys svarende til sollyset om dagen. Det eneste, du skal gøre, er at installere programmet og angive, hvor du bor. Så klarer f.lux resten. Det er både nemt og gratis – og hvem vil ikke gerne sove godt om natten?
Fra afsnit 134 af Help Marketing.
Få brugbar viden om dine brugere
Med Cohort Analyser kan du nemt få brugbar viden om dine brugere og deres adfærd på dit website. Kohorteanalysen gør det nemt for dig at udforske adfærden for bestemte undergrupper. Både set separat, men også set i forhold til den samlede gruppe af brugere, som du har på dit site. Du kan for eksempel se, hvordan og hvornår adfærden for en bestemt brugergruppe adskiller sig fra en anden brugergruppes adfærd. Hvis du har en app kan du nemt få overblik over hvor mange aktive brugere du har en, to, tre, fire, fem måneder efter de først har downloaded den. Dermed kan du gøre en ekstra indsats i de måneder hvor du ser et stort frafald.
Læs mere om værktøjet her. Det er nemt at bruge, og det er hverken tidskrævende eller kompliceret at anvende.
Fra afsnit 133 af Help Marketing.
Hold styr på din data
Det bliver ikke nemmere at holde styr på dine data fra mange forskellige kilder end med Supermetrics for Google Docs og Sheets. Du kan nemt importere dine data fra forskellige kilder som Google analytics, Facebook, Twitter, Adwords med videre ind i Google Docs og Sheets. Giv dine kolleger adgang, så de også kan følge med i jeres resultater.
På baggrund af dine data fra de mange steder du har adgang til kan du lave rapporter, der løbende opdateres så snart der hentes nye data. Dvs. det kedelige manuelle arbejde med at hive data ud i Excel, lægge det ind i Powerpoint og så tilpasse det er slut. Tænk på den sidste dag i ugen eller måneden, hvor du skal gøre det. Det går automatisk med Supermetrics
Du kan sætte Supermetrics til at opdatere dagligt, og du kan til hver en tid få de nyeste data ved et enkelt tryk på en knap. Få dine data i tabeller eller præcis, som du nu engang foretrækker det. Installer tilføjelsen gratis på din Google Docs og Sheets, og prøv det af.
Fra afsnit 135 af Help Marketing.
Talkwalker Alerts
Vil du gerne have besked, når der dukker nye spændende artikler op på nettet om dit brand, dine konkurrenter, særlige events eller nogle bestemte emner? Så kan du bruge Talkwalker Alerts (som minder meget om Google Alerts), som giver dig updates per e-mail, hver gang et af de ord du har udvalgt nævnes i nyt indhold på nettet. Du vælger helt selv, hvor ofte du vil have updates, samt om det kun skal have updates fra nyheder, eller om det også skal inkludere blogs og diskussioner. Prøv det helt gratis på Talkwalker.com/alert.
Fra afsnit 73 af Help Marketing.
Optimér dit keyboard med Fleksy Keyboard
Fra afsnit 70 af Help Marketing.
Tjek hvem der ejer et bestemt domæne eller IP-adresse med Whois Lookup
Vil du vide, hvem der står bag et domæne eller en IP-adresse? Så skal du bruge Whois Lookup. Du kan eksempelvis bruge det, hvis du har fundet et domæne, du gerne vil købe og skal finde frem til ejeren og vedkommendes kontaktoplysninger, eller hvis du blot er nysgerrig på, hvem der står bag. Du indtaster blot domænenavnet eller IP-adressen i Whois Lookup, og så får du straks informationer om, hvem der fx ejer domænet, hvornår det er oprettet, adressen på vedkommende og andre detaljer, hvis det er tilgængeligt. Og det er helt gratis. Kom gratis i gang her.
Fra afsnit 67 af Help Marketing.
Overvåg nettet med Google Alerts
Google Alerts hjælper dig med at overvåge nettet og holde øje med, hvis dit eget brand eller et emne der interesserer dig bliver nævnt på nettet (vel at mærke kun steder Google kan finde og ikke nødvendigvis også på sociale medier). Det er en nem måde at holde styr på, hvad folk siger om dig og dit brand rundt omkring. Prøv Google Alerts!
Fra afsnit 61 af Help Marketing.
Lav gratis spørgeskemaer med Survey Monkey
Med Survey Monkey kan du nemt (og gratis) oprette online spørgeskemaer til din målgruppe. Hvad enten du skal bruge feedback på kurser, ydelser eller blot ønsker flere informationer om din målgruppes præferencer og udfordringer, kan du med fordel bruge Survey Monkey. Det er en simpel måde at indsamle data, der er nemt og overskueligt at analysere på bagefter. Prøv det på surveymonkey.com.
Fra afsnit 57 af Help Marketing.
Find virksomhedsdata med CVR.dk
Sælger du B2B, så gå ind og søg på virksomhedsdata fra CVR.dk. Alle virksomheder i Danmark er på CVR.dk. Lad os sige, at du sælger til VVS’ere, så find deres branchekode, download alle data, og så har du leads med kontaktinfo. Du kan segmentere på geografi eller størrelse eller andre kriterier, som du er interesseret i. Der findes også tjenester der koster penge, men start med CVR.dk og så er jeg sikker på du finder flere leads – om ikke andet sikrer du, at du ikke har overset leads i din leadgenerering. Find det på www.cvr.dk.
Fra afsnit 54 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at registrere tid med
Toggl er et tidsregistreringsværktøj. Det er smart, hvis du som konsulent vil vide, hvor meget tid du bruger på de enkelte opgaver. Det er også smart, hvis du i afdelingen vil vide, hvor meget tid I bruger på planlagte opgaver og opgaver, der opstår lige pludselig. Al tidsforbrug kan måles. Når du har sat Toggl op, kan du inddele timerne efter kunde (eller intern afdeling) og under hver kunde er der mulighed for at lave projekter. Og så registrerer man tid på projekterne. Så er det lige til at afregne med kunden eller få overblik over hvad tiden bliver brugt til. Jeg har registreret tid i hele min karriere på kommunikationsbureauer – og i forskellige systemer. Toggl er helt klart det bedste system. Og du kan endda integrere det med Trello, som jeg anbefalede i afsnit 13. Du kan bruge Toggl gratis, mens den betalte version åbner op for flere muligheder.
Fra afsnit 21 af Help Marketing.
Gratis værktøj til at tjekke hvordan dit site ser ud på forskellige enheder: Screenfly
Google giver nu endnu mere kærlighed til hjemmesider, der er mobiloptimerede. Er dit site det? Ellers er det bare om at komme i gang. Men hvordan ser din hjemmeside ud på en iPhone, en Kindle Fire eller en Mac. Det kan du teste ved at gå ind på screenfly.com. Der taster du din hjemmeside adresse ind, og så viser Screenfly dig dit site alt efter hvilken enhed du gerne vil se den på. Vælg Samsung Galaxy 6, Ipad 3, Nokia 925 eller hvad du nu vil se. Du får overblikket over hvordan dit site ser ud. Så kan du se om der er fejl, du skal rette. Ganske enkelt og gratis på screenfly.com.
Fra afsnit 25 af Help Marketing.
Gratis hjemmeside med de bedste danske blogposts om digital markedsføring
Wizzi.dk er en hjemmeside, hvor du hver måned på mail får ti af de aller bedste danske artikler om online markedsføring som SEO, e-mail marketing, affiliate, AdWords, sociale medier, konverterings optimering mv. Jonathan Lindahl udvælger de ti artikler baseret på, hvad brugerne har anbefalet. Så læser du en genial artikel, så send linket ind til wizzi.dk – måske den kommer med næste måned. I en content marketing tankegang er det en rigtig god måde at lave content curation på. Meld dig til eller indsend en artikel på wizzi.dk.
Fra afsnit 19 af Help Marketing.
Gratis redskab til at lave crowdsourcede lister
Du kender artikler med “10 gode råd til…”-overskrifter. En god måde at lave de ti gode råd er med List.ly. Lav en gratis List.ly profil og tilføj redskaber, links, billeder eller andet på din liste. Andre brugere på List.ly kan tilføje flere elementer på din liste og stemme elementerne op og ned. Det vil altså sige, at List.ly er et crowdsourced liste-værktøj. Jeg har fx lavet en liste med de bedste kommunikationsbureauer i Danmark med List.ly og efterfølgende embeddet listen i en post her på nochmal.dk. Meget enkelt og super smart. Prøv det på List.ly.
Fra afsnit 16 af Help Marketing.
Gratis redskab til at automatisere dele af din markedsføring
Jo mere du kan automatisere uden at miste autensiteten, jo mere effektiv kan du gøre dit marketingarbejde. Det hjælper IFTTT med. Her kan du sætte en “hvis dette sker, så gør dette” op. Så fx når Help Marketing publiceres fra WordPress, kan IFTTT automatisk udsende en tweet, LinkedIn, G+ eller Facebook-update. IFTTT kan også automatisk gemme billeder, du gør til favorit på Instagram, på din Dropbox, OneDrive elle Google Drive. IFTTT har 160 kanaler at “programmere” ud fra. Jeg er først lige startet med at bruge IFTTT, men det ser meget lovende ud. Prøv selv påIFTTT.com.
Fra afsnit 15 af Help Marketing.
Gratis redskab til at organisere gode artikler online: Pocket
Læser du artikler online på mobilen, tablet eller computer? Hvad gør du når indholdet er super godt og du vil gemme det? Mailer det til dig selv? Yes, klassisk. Jeg fandt for mange år siden servicen Pocket. Det bruger jeg til at tage og gemme indhold online. Det koster gratis og det er skide smart. På computeren har jeg en Chrome add on, som jeg klikker på. Pocket gemmer så artiklen og linket, og jeg kan tilføje nogle tags – det kan være podcast eller content markteting. På iOS og Android klikker jeg deleknappen og finder Pocket. Jeg tilføjer også tags, og på den måde har jeg i dag et bibliotek er rigtigt godt indhold, som jeg kan gå tilbage til. Mangler jeg noget indhold at tweete, dele på LinkedIn eller noget research til en blogpost, så går jeg til Pocket og finder det. Helt genialt. Prøv det på getpocket.com
Fra afsnit 10 af Help Marketing.
Få styr på din kalender med: Calendly
Har du brug for at blive booket på forskellige tidspunkter – og at andre booker dig – andre der ikke har adgang til din kalender? Især hvis du arbejder i support eller service kan det være en udfordring. Du risikerer en masse tidsspilde, hvis du skal aftale møder på mail – også kendt som kalenderbingo. Med Calendly kan du skabe hurtigt overblik hvilke tider du er ledig, så andre kan booke dig. Du laver selv tidspunkter, som andre kan vælge imellem og det kommer ud på en side, som kunder eller dem der skal have support så kan vælge imellem. Du kan selvfølgelig benytte det på din telefon, tablet, computer etc. Hader du kalenderbingo, så prøv Calandly her: https://calendly.com/
Fra afsnit 84 af Help Marketing.
Tag et screenshot af en hel hjemmeside med Web Capture.net
Web Capture.net – online screenshot. Klippeværktøjet er nok et af pc’ens bedste simple opfindelser. Ulempen er, at du kun kan klippe det, der er på skærmen. Derfor bruger jeg WebCapture til hele hjemmesider. Paste en URL ind, og efter lidt ventetid kan du downloade et billede af hele siden. Det fungerer dog kun med hjemmesider – ikke hvad du ellers har på skærmen. Kræver ingen profil.
Fra afsnit 85 af Help Marketing.
Effektiv kommunikation til teams med Slack
Arbejder du i teams? Og skal I koordinere jeres arbejde? Ja hvem skal ikke det? Her kommer slack ind – det er et værktøj til at chatte med hinanden i hele teamet men også mellem de enkelte teammedlemmer. Det findes online med adgang via browsere, men også på iOS og Android. Det er gratis at bruge og du kan tilmelde dig og dit team på slack.com.
Fra afsnit 87 af Help Marketing.
Identificer software på hjemmesider med Wappalyzer
Wappalyzer er en browser extension som identificerer software på hjemmesider. Når det er installeret kan du gå ind på en hvilken som helst hjemmeside, og se hvilket software der er brugt. Så når du går på Bolius.dk kan du eksempelvis se, at vi bruger Marketo, og så kan du faktisk også få flere oplysninger om softwaren – som hvilke andre sider der bruger det, hvor brugt det er osv. Det er en extension som kan installeres til Chrome, Firefox og Opera. Det er gratis – prøv det selv: Wappalyzer.com
Fra afsnit 93 af Help Marketing.
Find nye skrifttyper med Font Chrome extension
Ugens content marketing værktøj er Font Chrome Extension. Det er et tool som du kan bruge til at finde nye skrifttyper. Så næste gang du sidder og tænker, at din tekst er kedelig at se på, så kan du bruge denne app til at finde nye skrifttyper, downloade dem og bruge dem med det samme. Det er enkelt at bruge – du skal bare gå ind på kreativfont.com og dykke dig ned i mulighederne.
Fra afsnit 94 af Help Marketing.
Bliv klogere på dine brugere med Google Forms
Vil du vide mere om dine brugere? Eller skal du lave en undersøgelse? Hvorfor ikke lave flotte formularer, hvor du kan indsamle og organisere oplysninger om stort og småt? Du kan også planlægge din næste firmafest, administrer tilmeldinger til et arrangement, oprette en hurtig meningsmåling, indhente e-mailadresser til et nyhedsbrev, eller dine empiri til en eksamen og meget mere. Du kan gøre det med Google Forms, som du helt gratis kan integrere i dit site.
Fra afsnit 97 af Help Marketing.
Arbejd på én enhed med Pushbullet
Pushbullet connecter dine enheder og giver følelsen af blot at arbejde på én enhed. Jeg er rigtigt træt af at finde noget at læse eller se på fx min pc og så skal jeg af sted. Så er det smart at kunne fortsætte på din mobil. Du går aldrig glip af et opkald, imens du arbejder på din computer. Du kan skrive sms’er fra pc’en. Du kan dele links imellem alle dine enheder, så du slipper for at sende dig selv en påmindelse på e-mail. Det virker på Android, iOS, Windows i Chrome, Firefox og Opera. Du finder det her: www.pushbullet.com
Fra afsnit 98 af Help Marketing.
Tilgå hjemmesider offline med Offliberty
Du har sikkert stået i en situation, hvor du ikke har haft net, men hvor du virkelig gerne ville tilgå visse hjemmesider offline for fx at læse blogindlæg, artikler m.m. Og det er netop det, du kan med Offliberty. Er du fx på besøg hos din farmor ude på landet, sidder du i bussen med dårligt net eller lignende, så skal du blot køre de sider, du vil tilgå, gennem Offliberty inden, så du snildt kan se dem offline senere. Du kan også – og det bruger jeg det til – hente Youtube videoer ned som lyd eller video. Når jeg optager Help Marketing bliver video-delen lagt på YouTube. Så på den måde har jeg altid en backup af lyden, hvis der skulle gå noget galt. Husk at respektere copyright!
Du finder Offliberty her: Offliberty.com
Fra afsnit 101 af Help Marketing.
Lav to-do lister med Droptask
Det er Linea Svendsen fra TopDanmarks yndlings-to-do-program. Hun elsker lister. Så hvis du også gør det, kunne det være at du skal organisere dine opgaver med droptask. Det fungerer godt som et visuelt overblik over opgaverne, så du bedre huske og overskue hvad du har gang i – også når du bliver afbrudt. Et minus: Det fungerer ikke helt så godt på telefonen som det gør på iPad/computer. Især overblikket mangler på mobilen, men du kan sagtens skrive opgaver ind. Jeg så Lineas flow for opgaver opdelt i cirkler med hvad hun laver, hvad hun mangler, hvad der ligger i pipeline mv. Det ser ganske smart ud. Tjek det ud på https://www.droptask.com/.
Fra afsnit 102 af Help Marketing.
Vær på den sikre side med: Google Authenticator App’en til iOs og Android
Jeg håber du går op i sikkerhed! En ting der kan gøre adgangen til dine konti mere sikkert er totrinsbekræftelse. Altså at du har en kode og at du får en anden kode tilsendt hver gang du logger ind. I stedet for at få SMS’er, kan du med Google Authenticator generere koder på Android og iPhone. Når du skriver din kode, så bliver du bedt om kode nr to. Så går du i Google Authenticator. Her er der nogle tal, som du så skriver ind. Tallene gælder kun 10-15 sekunder og så er det nye tal. Dvs. du skal ikke have adgang til SMS. Jeg bruger det til Mailchimp – nyhedsbrevs systemet. Så er der ingen andre der kan få adgang. Faktisk får du 10% rabat hvis du betaler for Mailchimp, når du bruger totrinsbekræftelse! Søg i App Store og Google play efter Google Authenticator. Og skynd dig at slå totrinsbekræftelse til på alt du kan. Du kan også gøre det med Facebook, som har deres egen authenticator indbygget i Facebook app’en. Læs mere om totrinsbekræftelse her.
Fra afsnit 104 af Help Marketing.
Connect nemt dine devices med skærme med Chromecast
Ejer du en chromecast, så du nemt kan forbinde dine devices med skærme fx din fjernsynsskærm? Så er denne extension et must. Ejer du en chromecast, så du nemt kan forbinde dine devices med skærme fx din fjernsynsskærm? Så er denne extension et must. Med den kan du nemlig vise indhold på din chromecast direkte fra din chrome browser i en ruf. Hvis I holder møde og skal vise arbejdsopgaver på skærmen, så nøjes med de 300 kr. en Chromecast koster i stedet for kæmpe systemer til flere tusinde kroner.
Fra afsnit 105 af Help Marketing.
Varm din stemme op inden et foredrag med Voice Studio App
Klaus Møllers Voice Studio app. Det er en app, hvor du kan opvarme din stemme inden du skal holde foredrag eller til et vigtigt møde. Du får også øvelser med til at forbedre din vejrtrækning. Og endelig er der øvelser hvor du kan forbedre din stemme – stemmetræning. Klaus siger hvad du skal sige og så siger du det. Jeg bruger det ofte inden jeg optager help marketing for at få varmet stemmen op. Der er også artikler der forklarer mere om stemmen. Den er gratis og kan hentes i Appstore til iPhone og iPad. Hvis du er Android person, så lyt med i afsnit 103 af Help Marketing hvor selveste Klaus Møller er gæst i Help Marketing. Han giver nogle god råd i afsnittet, som du kan gøre brug af.
Fra afsnit 107 af Help Marketing.
Lav screenshots af hele hjemmesider med Web-Capture.net
Du har sikkert siddet i en situation, hvor du skulle bruge et billede eller screenshot af en hel hjemmeside, så langt du kunne scrolle ned på den pågældende side, men hvor du ikke kunne fange det hele med et normalt screenshot. Det er der en løsning på nu, for det kan du med Web-Capture.net. Du finder ikke en mere simpel løsning. Alt du skal gøre er nemlig at indsætte linket til din hjemmeside, du vil have screenshot af og ud får du en fil lige til at downloade. Kom i gang på Web-Capture.net.
Fra afsnit 111 af Help Marketing.
Få en all-in-one-messenger
Hvor mange steder kan man chatte med dig? Facebook. Skype. WhatsApp. Hangouts. Slack. Måske endda Steam hvis du gamer meget. Der er i hvert fald mange. Og det er svært at holde styr på sin digitale version af sig selv så mange steder. Her er All In One Messenger for Chrome handy. Du kan logge ind på alle dine chatkanaler med den og så har du ét vindue i Chrome til at chatte på kryds og tværs af kanalerne. Du har overblikket uden at skulle skifte frem og tilbage. Den virker kun i Chrome – desværre og er kun til dekstop. Prøv det på allinone.im.
Fra afsnit 121 af Help Marketing.
Tilføj lyd til dine tekster eller website med SoundCite
Kender ud lyd-udtryk som Huttelihut, “I have a dream” eller “Søvand, søvand” fra Gramsespektret? Nogle gange er det federe at høre dem end at læse dem. Det kan du nu! Med SoundCite kan du tilføje lyd til dine tekster og dit website. Det er et meget brugervenligt værktøj, der er nemt at anvende. Du kan tilføje musik, spoken words eller naturlige baggrundslyde til dine tekster eller dit website. Det kunne være du vil fortælle hvordan man siger dit navn. Sæt en SoundCite under dit navn. Måske du ville lade læseren lytte til en sound effect eller andet. Lyden er ikke isoleret ét sted, men spiller nedenfor den tekst, du vælger. SoundCite er gratis og nemt at komme i gang med at bruge.
Fra afsnit 124 af Help Marketing.
Hold styr på dine opgaver med Zenkit
Kender du Trello? Med platforme som Trello kan du nemt og hurtigt organisere dine projekter og dele dem op i underdele. Det geniale værktøj Zenkit fungerer på samme måde, men har en række funktioner, som Trello ikke kan bryste sig af. Med Zenkit har du mange flere muligheder for at se dine opgaver på forskellige måder. Du vælger selv, om du vil se dine opgave listet op, om du vil have dem plottet ind i en kalender, eller om du vil se dine data i en tabel. Mulighederne er mange, og du kan vælge dem, der bedst passer til dig og din måde at arbejde på. Og så er Zenkit tilmed meget fleksibelt og nemt at anvende.
Fra afsnit 125 af Help Marketing.
Få flotte baggrundsbilleder i Chrome med Momentumdash
Brug Momentumdash i din Chrome som tilføjelse til at få flotte baggrundsbilleder. Du får et nyt hver dag, og det er lækkert at se på. Du tilmelder dig nemt som bruger, tilføjer data om navn, tidszone med mere, og så er du kørende. Momentumdash er hurtigt, nemt og inspirerende at se på! Men det vigtige er at du kan skrive dine to dos ind, så du kan fokusere på, hvad du skal nå i dag og ikke lade dig distrahere af andet.
Fra afsnit 126 af Help Marketing.
Lav fede pop-up sider med Splashthat
Mangler du et værktøj til at kreere fede pop-up sider? Splashthat er en genial marketing platform, hvor du kan udfolde dig kreativt på en professionel måde. Det er perfekt til at skabe events og pop-up sider, og du kan også vælge at gøre brug af værktøjets mail funktion. Det er nemt og effektivt at bruge splashthat. De har selvfølgelig også en premium version.
Fra afsnit 127 af Help Marketing.
Hold videokonferencer med Appear.in
Mangler du et værktøj til videosamtaler? Appear er et glimrende alternativ til en videokonference. En samtale kan bestå af op til 12 personer, og I kan ikke bare se hinanden, men også dele præsentationer under mødet. Det er nemt at joine, gratis og kan tilgås fra ethvert device. Skype og Hangouts får alvorlig konkurrence her! Kom i gang her.
Fra afsnit 128 af Help Marketing.
Træf de rigtige beslutninger med Domo
Domo er et business intelligence værktøj, som gør det nemmere for dig at træffe vigtige beslutninger. Hvad enten du har brug for info om dine nøgletal, eller om hvad den gældende aktiekurs betyder for din likviditet, eller hvor mange downloads du har af din app og hvor langt du er fra mål, så hjælper Domo dig. Del nemt og hurtigt al den vigtige information med dine kolleger og chefer. Så bliver de også bedre klædt på som beslutningstagere. Du kan hive Google Analytics, Facebook Insigts, Twitter Analytics, Mailchimp, dine egne API’er ind. Så længe Domo kan få fat i data, så kan den vise dem på kryds og tværs, så du kan tage de rigtige beslutninger.
Du kan få en gratis version, der kan basics. Derefter betaler du. Og det er ikke billigt! Kom i gang her.
Fra afsnit 129 af Help Marketing.
Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!