Kundeoplevelser ved salg i fysiske butikker i Help Marketing
I denne uge byder vi på to gæster, der begge er iværksættere med egen butik. Ugens gæster er Kasper Boye og Jonathan Rønde Kiilerich. Kasper er ejer af showroomet på Amager Onefunkyfurniture.dk og Jonathan er ejer af butikken rumrum på Vesterbrogade i København.
Hvis du vil følge Kasper, kan du klikke dig ind på Instagram og søge efter Onefunkyfurniture samt besøge webshoppen Onefunkyfurniture.dk. Ligeledes hvis du vil følge Jonathan, kan du klikke dig ind på rumrums Instagram samt webshoppen rumrum.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:
- Hvordan du skal behandle dine kunder i en butik
- Hvad kan du i digital lære af dygtige mennesker, der sælger i butikker
- Hvordan du tackler dine kunder, når de kommer ind ad døren
- Hvordan du lukker købet
- Hvordan du kan skabe relationer til dine kunder (ambassadører for butikken)
Kasper Boye og Jonathan Rønde Kiilerich i Help Marketing
Hvad der skal gøres fra det sekund, hvor kunden træder ind ad døren afhænger af hvilken butik du har. Kasper fortæller om sit showroom på Amager, hvor kunden møder et flot showroom med møbler fra Onefunkyfurniture. Kasper har skabt et samlet koncept med udgangspunkt i egne møbler. Ideen er at skabe et hjem. En helhed, der skal inspirerer kunderne og ikke blot fokuserer på fx et sofabord. Jonathans butik er anerledes ment på den måde, at den er mindre og er mere produktorienteret. Universet er varmt og hyggeligt. Varerne, som primært er lammeskin, tæpper og puder, udstilles på bedste måde ved, at de bedst sælgende varer udstilles i vinduet, så folk bliver lokket ind fra gaden.
I Kaspers butik er det en anden effekt, der skal bruges. Showroomet er placeret i en gård på Amager, derfor er det en nødvendighed, at kunderne bliver interesseret på forhånd. Derfor skal kunderne være købelystne, når de træder ind i showroomet. Det er to tilgange, der hver især er optimeret i forhold til kunderne – ligesom dit website skal være optimeret til din kundegruppe.
HM062: Derfor skal du dyrke digitale ambassadører med Peter Svejgaard
Kasper er imødekommende overfor sine kunder, når de træder ind ad døren og skaber trygge rammer for dem, så de får en følelse af hygge og hjemlighed. Han pointerer, at det er vigtigt at finde kundens behov, så han kan hjælpe dem med at få det indfriet. Jonathan fortæller, at det er vigtigt at lære at læse folk. Han byder sine kunder velkommen med et smil og et hej. Giver dem tid til at gå rundt og kigge på tingene uden at afbryde dem (har du en popup, der kommer frem med det samme, kan du overveje om den skal have forsinkelse). Efter lidt tid kan isen brydes ved at være venlig og høre, om han kan hjælpe dem med at finde det, de søger.
Jonathan og Kaspers butikker er meget forskellige, derfor er det vigtigt at finde ud af, hvad der præcis virker for netop din butik. Et eksempel på deres forskel kan fx være, at kunderne i Kaspers butik (oftest én kunde ad gange) bliver tilbudt en kop kaffe, så den hjemlige stemning fremhæves. I Jonathans tilfælde kan det at byde på et bolche være en idé, da han får kontakt til hver kunde og “ser” dem og vigtigst af alt bryder den vanlige butiks jargon: Hej, kan jeg hjælpe dig med noget?
Sådan lukker du købet ved salg i butik
Jonathans råd er at have oprigtig interesse. Find det bedst mulige køb til kunden. Han benytter sig af hundehvalpsmetoden, som går ud på at købe varen, tage den med hjem og afprøve. Hvis det viser sig at være et dårligt køb, kan varen blot returneres igen.
Kaspes råd er, at kunden ikke føler, at købet bare skal lukkes fra sælgers side. Hans råd er at vurdere/kende kunden og ikke presse på. Mærk hvor de er i beslutningsprocessen og luk, når kunden er klar til det – ikke før.