Ifølge en rapport fra Dansk Erhverv er danskerne vilde med iværksættere. Bare seertallene for Løvens Hule burde være en indikation. Danskerne har bare ikke selv lyst til at springe ud i det, fordi de mener, de løber for stor risiko i forhold til at være lønmodtagere.
Rapporter omkring iværksætteri i Danmark tager ikke højde for, at du sagtens kan være iværksætter og lønmodtager samtidig.
Dansk Erhvervs tal er blevet nævnt mange gange under overskrifter som ‘Danmark er en nation af lønmodtagere’ eller ‘Iværksætterne er de nye rockstjerner, men danskerne skal ikke nyde noget’. Der er bare et problem med undersøgelser som denne: Den tager ikke højde for, at du sagtens kan være iværksætter og lønmodtager samtidig.
Hvorfor ville du også det?
Fordi det er en måde at positionere dig selv som ekspert i den branche, du er i. Det kan skabe nye jobmuligheder for dig eller styrke dit personlige brand. Og det kan – hvis du ønsker det – på sigt gøre dig til fuldtids-iværksætter.
Inden jeg forklarer, hvordan du gør, så lad mig kort fortælle min egen historie.
Fra fuldtidsansat til iværksætter til begge dele samtidig
I 2013 gik jeg fra at være konsulent i et bureau til at gå freelance som iværksætter. Der gik dog kun 3 uger, før jeg blev headhuntet til Bolius. Det sagde jeg ja til, fordi Bolius IKKE krævede, at jeg lukkede min virksomhed med eget CVR-nummer, Nochmal. Og det gjorde, at jeg kort tid efter startede min podcast Help Marketing. Denne model som fuldtidsansat i Bolius og konsulent i mit eget firma nåede jeg at køre i 6 år, inden jeg sagde op, fordi jeg fik en CMO-stilling hos GoBoat på samme præmiser.
Fra min bureau-tid var jeg vant til at arbejde 50 timer om ugen, mens timerne i min stilling som leder for udbredelse og relationer i Bolius og nu CMO i GoBoat ligger mere stabilt på 40 timer om ugen. Derfor følte jeg, at jeg havde et tidsmæssigt overskud til at køre min egen forretning ved siden af. Denne model kræver naturligvis, at du er villig til at lægge nogle timer i dit arbejde – men selv med 5 timer om ugen ved siden af dit lønmodtagerjob kan du virkelig komme langt.
Personer, der formår at positionere sig
Og jeg er ikke den eneste i kommunikations- og marketingbranchen, der bruger denne model. Min branchekollega Ib Potter er online marketingchef i webbureauet Co3, samtidig med at han er lejrchef på den årlige MarketingCamp og vært på podcasten PotterCut.
Hvis nogen vil have hjælp til at starte deres egen podcast, så ringer de til mig eller til Ib. Det er lykkedes, fordi vi har positioneret os selv som eksperter inden for særligt podcasting – ved siden af vores respektive hverdagsjobs.
Anita Lykke Klausen, min tidligere Bolius-kollega og vigtigere endnu medforfatter på Grundbogen i digital markedsføring – Help Marketing Bogen, gjorde det samme – bare inden for neuromarketing. I dag er hun gået selvstændig.
Men Eric, de er jo alle sammen marketingfolk – det virker ikke i den “virkelige verden”.
Det hører jeg ofte. Og ja det er klart en fordel, at man forstår sig på positionering og at skabe indhold, men i stedet for at forkaste idéen og finde hullerne i osten, så tænk på potentialet. Her er eksempler på andre, der har gjort det, uden for marketing:
- Eva Pors (som jeg har læst på universitetet med) bloggede om undervisning, da hun selv underviser på et gymnasium. Hun er nu forfatter.
- Troels Jensen arbejder til dagligt med miljøsagsbehandling i det offentlige og ved siden af hjælper virksomheder med online arbejde via VirtualAssistant.dk.
- Kim Fredtoft Søchting er juridisk sagsbehandling i administrationen på Københavns Universitet til dagligt men sælger elektronisk udstyr i en detailkæde i weekenden. Har du brug for viden om HiFi er Kim den rette.
- Kristian Amdi Konradsen arbejder med bogføring til dagligt og driver to hjemmesider ved siden af, hvor han positionerer sig som ekspert inden for rejser til Sri Lanka.
- Casper Schneidereit arbejder inden for byggerirådgivning til dagligt. Ved siden af det lejer han lejligheder ud, som han har købt i Sydsjælland og Lolland-Falster.
- Bjørn Vestergaard Barfoed var i flere år brand manager i en af de store danske corporate virksomheder. Han startede sin podcast, Rollemodellerne, fordi han fik en søn som han gerne ville skabe noget til, der kunne hjælpe ham med at få succes når han vælger sin egen vej i livet. Samtidig positionerer Bjørn sig også inden for iværksætteri. Han er i dag iværksætter.
Eric Ziengs er nu digital strateg hos Bolius
Hvorfor blive iværksætter, mens du er i job?
Det kan være lettere at tage de gode beslutninger og tænke langsigtet, når du har sikkerheden og ikke er presset. I dag er det nemmere end nogensinde at positionere sig overfor fremtidige kunder, fordi du har så mange digitale muligheder for at gøre det.
Fuldtidsiværksættere kan have svært ved at få prioriteret det næste blogindlæg eller den næste podcast, fordi det ikke bringer kroner og ører ind her og nu. Men hvis du har din basisindkomst på plads, har du overskud til at arbejde langsigtet for at opbygge relationen til dine kunder med fx content marketing.
Så frem for at sidde og vente på, at du får modet til at springe ud som iværksætter (hint: Det sker nok aldrig), så begynd at positionere dig som ekspert inden for lige præcis din branche i stedet for. Du dypper lige tæerne for at finde ud af, om det er noget for dig!
Hvis du vil være 100 procent iværksætter, så kan der være en udfordring i at være deltidsiværksætter, da du så har for mange bolde i luften og ikke kan fokusere. Så dette er ikke vejen frem for alle – jeg forsøger blot at nuancere iværksætteri en smule.
Sådan opbygger du dit iværksætteri, mens du arbejder (eller studerer)
1) Vær aktiv på sociale medier
Gør det fx til en vane at poste jævnligt på LinkedIn og kommenter hjælpsomt på andres opslag. På den måde positionerer du dig selv og viser den viden, du har.
Er du mere til Twitter, så vær aktiv her. Husk at bruge de rigtige hashtags, når du tager del i debatten. Det vigtige her er: Lad være med at se de sociale medier som mulighed for at plapre løs om dig selv. Brug dem til at hjælpe folk så meget, som du kan.
En ung gut, som er skrap til at positionere sig på sociale medier, er Simon Krag Linde. Han blev fremhævet positivt af LinkedIn-eksperten Morten Vium i et opslag på LinkedIn, hvilket resulterede i 50 nye connections (og en masse positiv hype) for Simon på et døgn. Jeg ved ikke, om Simon har tænkt sig at starte som iværksætter ved siden af sit bureaujob, men han har i hvert fald mulighederne for det. Det kan du også opnå, hvis du kan skabe værdi på sociale medier nok til at andre vil anbefale dig.
Infografik: Danske hashtags til kommunikation og marketing
2) Del din viden på en blog
En blog er en gratis måde at dele din viden, samtidig med at du opbygger din egen platform – frem for at være afhængige af andres platforme som fx LinkedIn og Facebook.
Linn Grübstrøm har bygget en af de største madblogs i Danmark. Og nu bliver hun hyret af de store madproducerende virksomheder. Hun fortæller hele historien her.
3) Start en podcast
Den måtte jo komme, ikke?
Har du en podcast, har du en eminent platform, hvor folk lærer dig og din stemme at kende. Podcast-lytterne har deres opmærksomhed koncentreret om dig i længere tid end på en blog.
Virker tanken om en podcast uoverskuelig, og vil du gerne lære step by step, hvordan du opbygger en rentabel podcast, så tjek min mit online kursus om podcasting ud her. Derudover kan du læse om podcast-branchen i mine årlige brancherapporter her: Dansk Podcast Analyse.
Jeg har fx hjulpet Niels Vium med sin podcast MindCast, der er vældig populær og lækkert produceret. Niels er studerende og arbejder på et bureau, men jeg tør vædde med, at han har masser af muligheder for enten at få fuldtidsjob, blive iværksætter eller gøre begge dele, når han har endt studierne.
Kom i gang med din egen podcast på et lille budget
4) Skriv en bog
Flere undersøgelser peger på, at iværksættere tjener bedre penge, hvis de positionerer sig med en bog. Du kan vælge at få din bog udgivet på et traditionelt forlag eller gøre det selv (som jeg gjorde med Help Marketing Bogen).
Et eksempel: Mens Morten Münster stadigvæk var partner i BRO og direktør i The Nudging Company, fik han udgivet Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag på Gyldendal, som blev en bestseller. Kort tid efter gik Morten 100% selvstændig og får masser af opgaver ind på baggrund af bogen. En bog, han skrev og lancerede, mens han havde fuldtidsjob.
Og hvad med disse 18 personer, der sammen har skrevet en bog om at starte på arbejdsmarkedet? Hvorfor ikke skabe noget sammen med dit netværk?
Men virker det så?
Jeg har selv realiseret de fleste af ovenstående punkter, og det har resulteret i følgende:
Jeg er blevet hyret til foredrag som fx MarketingCamp, KL’s Kommunikationsdøgn, Ehandelsdagen, Kom18 m.fl. Jeg har undervist på Kforum, KEA, IBA og er blevet hyret ind som konsulent til interne foredag. Derudover bliver jeg ofte kontaktet af medier for at udtale mig om podcasting og content marketing. Og vigtigst af alt: Jeg har opbygget et vanvittigt netværk. I dag har jeg skalleret ned igen for at fokusere på GoBoat, mit medejerskab af fysio/træningcenteret PerformanceLab, Help Marketing Bogen og Sur for en Sikkerheds Skyld.
Det er altså ikke bare mig selv, der går og kalder mig ‘ekspert’. Det er heldigvis de andre i branchen, som mener, at jeg er det. Hvis du kan få andre til at sige det samme om dig, er du nået langt og klar til at kaste dig ud i noget ved siden af dit arbejde.
Men hvad skal du så sælge?
Sælg noget, som du kan overskue, mens du arbejder. Konsulenttimer er det nemmeste, men dem har du en begrænset mængde af, når du samtidig har et fast job. Lykkes det dig at positionere dig som ekspert, kan du til gengæld bede om en ret høj timeløn, så du ikke behøver arbejde mange timer om ugen for at få en god indtægt på din sidegesjæft.
Du kunne fx sælge følgende:
- Undervisning: Bliv underviser på fx Københavns Åbne Universitet eller et af erhvervsakademierne. Eller tilbyd at holde workshops direkte ude hos virksomhederne. Webinarer er jo in for tiden med afstand, så det er også oplagt.
- Foredrag: Øv dig i at blive en god foredragsholder, og find selv de steder i din branche, som kunne have brug for et foredrag fra netop dig. Jo flere foredrag og webinarer du får under bæltestedet, jo bedre bliver du.
- Konsulentydelser: Sælg dine timer på freelancebasis. Du kan fx tilbyde rådgivning inden for lige netop dit ekspertområde. Eller hvis du er mere interesseret i at gå helt ned i materien, kan du tilbyde at eksekvere det, du rådgiver dine kunder i (typisk mere tidskrævende).
- Digitale produkter: Med så mange års podcasting-erfaring har jeg lavet et online kursus i podcasting. Og jeg udgiver og opdaterer løbende “Dansk Podcast Analyse”. Begge produkter kan købes online og kræver ikke særligt meget tid, når først de er lavet. Det er automatiseret. Hvad kunne dine digitale produkter være?
7 råd til content marketing-succes
En virksomhed på sidelinjen er ligesom en gratis A-kasse
Jeg har ikke kun min egen virksomhed ved siden af mit arbejde for at positionere mig som ekspert – selvom det er grund nok til, at du skal gå ind og få et CVR-nummer med det samme.
Jeg ser det også som min personlige sikkerhed. I stedet for at betale til en a-kasse investerer jeg både tid og penge i at opbygge mit brand. Hvis jeg en dag bliver fyret, hopper jeg bare over i mit eget konsulentfirma og laver lidt om på CTA’erne på hjemmesiden og i podcasten, så der er mere fokus på, at man faktisk kan hyre mig.
Det ville jeg ikke kunne gøre, hvis jeg først startede den dag, jeg sagde op. Det tager nemlig tid at opbygge den tillid. Du kan først begynde at tjene penge, når du har hjulpet folk, og hvis du sidder i et fuldtidsjob nu, har du en unik mulighed for at hjælpe andre. Lige nu.