HM78: Priser og tips til Facebook annoncering

Kasper Bengtson
Kasper Bengtson

Hvordan opnår du succes med Facebook annoncering? Og hvad koster Facebook markedsføring? Hvilke muligheder har du og hvordan sætter du det op? Lyt med i afsnit nr. 78 af Help Marketing, hvor vi guider dig igennem Facebook annoncering trin for trin.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

tips og priser for facebook annoncering markedsføring help marketingFacebook annoncering i Help Marketing

Ugens gæst er Kasper Bengtson, som er manden bag bureauet bSocial. Til dagligt hjælper Kasper virksomheder med markedsføring via Facebook og Instagram. Hvis du vil følge Kasper på de sociale medier, kan du klikke dig ind på websitet bsoical eller besøge bsocials Facebook profil.

 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende

  • De tre niveauer i Facebook annonceringen
  • Hvad kan du med Facebook Pixlen
  • Tre måder, du kan opsætte din annonce på
  • Målsætninger for dine annoncer
  • Hvad koster Facebook marketing?
  • Konkrete tips til alle de mål du kan sætte op med Facebook markedsføring og reklame

Kasper Bengtson i Help Marketing

Kasper Bengtson Help MarketingInden du starter på Facebook annoncering

Facebook-annoncering består af tre niveauer, som du skal igennem. Først skal du opsætte din Facebook kampagne, som består af den målsætning, du arbejder med. Niveau 2 er Facebook annoncesættet, hvor du bl.a. skal definere din målgruppe, tidsplan, placering af annoncerne og budgettet Derefter skal du lave indholdet på din Facebook annonce – det er niveau 3.

Derfor skal du bruge en Facebook Pixel

Facebook pixlen fortæller Facebook, hvem der har været inde på din hjemmeside. Heldigvis er det nemt at sætte op. Du indsætter noget kode på dine hjemmeside i headeren. Koden generes af Facebook. Derefter kan Facebook registrere dine besøgenes adfærd. Det er vigtigt at få indsat pixlen, før du starter med annoncering. Jo før, jo bedre. Facebook gemmer disse data i 180 dage. Pixlen er relevant i forhold til retargeting, når du vil målrette annoncer til dem, der allerede besøger din hjemmeside. Derudover bruger Facebook pixlen til at måle konverteringer, du opnår med Facebook annoncering.

Se også:

Tre måder at opsætte Facebook annoncering på

Boost. Brug den boost-muligheden, når dit organiske opslag klarer sig godt på engagement. Hvis det er et godt opslag, så boost det bredere ud til din målgruppe. Hvis du vil skabe salg, er boost ikke et godt værktøj. Boost handler om engagement. Fordelen er, at det er rigtig nemt og kræver få indstillinger.

Forskellen på Annonceadministrator og Power Editor. Annonceadministrator er hvor, du administrerer dine annoncer. Det er nemt at bruge. Du bliver guidet igennem de tre niveauer som nævnt ovenfor. Udfordringen med annonceadministrator opstår, når du vil opsætte flere annoncer og målgrupper. I Power Editor kan du derimod arbejde mere professionelt med de tre niveauer. Du kan dublere annoncesættene og let administrere flere forskellige annoncer under hver annoncesæt eller flere sæt under hver kampagne. Det er mere avanceret, men når det først er lært, er det super smart.

Kampagne – annoncesæt – annonce

Kampagne er det øverste niveau. Det er her, du vil indsætte din målsætning. Under kampagnen er dine annonceset, hvor du har flere af dine annoncer. I sættet skal du bestemme, hvem annoncerne skal ud til, på hvilke platforme og hvor skal det placeres samt hvor meget ønsker du at bruge dagligt af dit budget. Et eksempel kan være, at du gerne vil have flere likes på din Facebook side fra dem, der har besøgt din hjemmeside. Du kan fx lave et annonceset, der består af besøgende, hvor et sæt er segmenteret på mænd og et andet er på kvinder. Målret dine annonceset så godt som muligt, så opnår du bedre resultater. Facebook hjælper med at vælge de bedste annoncer. Hvis du fx har tre annoncer under et sæt, vil den annonce, der performer bedst, få tildelt mest budget. Facebook har nemlig den nødvendige data og vurderer det for dig.

Hvis du vil genbruge annoncer på tværs af annoncesæt, så forklarer Kasper her på Twitter hvordan du gør:

Se også:

Målsætninger for Facebook annoncering

Fif til at sætte disse annoncer op

Hvad er en gennemsnit fair pris for et like? Du skal starte med at sætte det op for dig selv. Hvor meget vil du give for et like? Hvad er det værd for dig? Det er nemlig forskelligt fra branche til branche og fra målgruppe til målgruppe. Hvis din virksomhed er godt i gang på Facebook og har besøgende på hjemmesiden, vil det koste 2-3 kr. pr. like. Hvis din  virksomhed er ny opstartet og har en bred målgruppe, kan det koste 15 kr. pr like. Et tip er at henvende dig mod konkrete målgrupper, som du har en relation til.

Få flere videovisninger

Facebook er glad for at vise videoer, derfor kan du få det vist til en god pris. Facebook måler videoer som værende set allerede fra 3 sekunder. Men du kan også se på 10 sekunder. Uanset skal du være skarp i dit budskab fra starten!

En visning på 3 sekunder af en video videoer ligger på 20-30 øre pr video visning. Visninger på 10 sekunders er bedre, for her viser brugerne en aktiv interesse for din video. Her er prisen ca. 60-70 øre pr video visning. Vær opmærksom på, at du kan sætte Facebook til at optimere til 10 sekunders video. Husk at priserne varierer. Et tip er at sætte undertekster på din video, da videoen afspilles uden lyd, inden brugerne klikker på den. Med undertekster får du flere til at se videoen, større engagement og folk kigger i længere tid samt dit budskabet er stærkere.

Se også:

Hvis du vil høre mere om trafik og konverteringer til din hjemmeside, hvordan du skaber kontakt med brugerne i nærheden, hvordan du får brugerne til at installere din APP og hvordan du får brugerne til at deltage i din event, så lyt med på dagens afsnit.

 Tre gode råd til at optimere dine kampagner/sæt/annoncer

Facebook har lavet et tal for, hvor godt brugerne tager imod den enkelte annonce, som de kalder for relevans scoren. Du kan opnå fra 1-10. Hold øje med tallet for at se dens udvikling. Hvis scoren falder, skal du lave en ny annonce med nyt billede og tekst.

  • Start din Facebook annoncering ved at målrette den til de personer, der har besøgt din hjemmeside før. De kender dig i forvejen. Start præcist og optimer, optimer, optimer!
  • I Power Editor kan du automatisk generere annoncer og annoncesæt, der er ens. Benyt dig af dette.
  • Kopier annonce-ID over i annoncesættene, når du skal bruge de samme. Dermed beholder du al interaktion med annoncen på tværs af annoncesæt – i stedet for at samme annonce ligger fem gange.

 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Rigtig fint indlæg. Jeg har i den forbindelse et spørgsmål vedr. pris på Facebook annoncering. Er det muligt at få en indikation på hvad det koster i DKK at konvertere en forbruger om til en kunde inden for et specifikt segment – således at kan har noget at regne på / lave budget ud far før man start en ny forretning op?

Svar på denne kommentar

Hej Marianne 🙂

Jeg kan sagtens følge, at denne form for data ville være fantastisk i forbindelse med opbygningen af en forretningsplan.

Sagen er bare den, at prisen per konvertering defineres af så mange forskellige faktorer, at det ikke er til at regne ud på forhånd.

Udover auktionen på Facebook, så afgøres konverteringsprisen også af webshoppens hastighed og brugervenlighed samt hvor stærkt virksomhedens brand er.

Jeg vil derfor anbefale, at du – når forretningen er etableret – starter med at annoncere for et mindre beløb på f.eks. 100 kr. om dagen og ser, hvordan resultaterne ser ud.

Såfremt dit produkt er et, som mange søger på, kan det være en fordel at starte med SEO og Google Ads, for derefter at integrere annoncering på de sociale medier i dit marketingmix, når forretningen er mere etableret.

Mvh. Kasper, bSocial

Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric