HM201: Content marketing, SEO, sociale medier og community management – Sommerspecial part 1

summerspecial-1

Her får du den første af 3 sommerspecials af Help Marketing Podcasten.

I denne uges afsnit finder du ud af:

  • Hvordan du skriver overskrifter, der får læseren til IKKE at kede sig ihjel
  • Hvordan du sætter skub i dine følgere med en episk e-bog
  • Tekniske SEO-hacks, der øger din synlighed
  • Hvordan du øger din trafik med linkbuilding
  • Råd til at starte på Pinterest
  • Råd fra Skat til sociale medier
  • Tips til community management.

Afsnittet fungerer samtidig som en bouillonterning af de første fire kapitler af Help Marketingbogen, der netop handler om content marketing, SEO, sociale medier og community management.

 

Content marketing

2 konkrete råd til den perfekte tekst

Kathrine Louise Nielsen er copywriter og ejer af KLN Copywriting. Hun har bl.a. været redaktør på Help Marketing Bogen og har fået udgivet to romaner. Til daglig bor hun i Canada, hvor hun hjælper danske kunder med at skrive mere overbevisende tekster. Følg hende på LinkedIn eller Twitter.

  • Brug mest tid af tekstarbejdet på at lande din overskrift. Når du har en overskrift, hvor du tænker ‘wauv den artikel gad jeg godt læse!’ har du sandsynligvis allerede en skarpere og mere interessant vinkel på plads, end hvis du bare satte dig ned og skrev noget om det budskab, du gerne vil ud med. Vær ikke bange for at bruge overskrift-fomularer her – skidtet virker.
  • Hent inspiration fra udlandet. Lad være med at kopiere de danske skribenter, du synes, er awesome – vi er så få i branchen, at alle kommer til at lyde ens. Kig på de mest populære, engelsksprogede artikler på fx Medium eller Alltop.com, og bemærk strukturen – hvordan gør de brug af de 7 byggeklodser? Gør de noget godt, som du kan lade dig inspirere af? Ellers kig på Jon Morrow, Derek Halpern og Sonia Simone, som har nogle af de allermest læste blogposts globalt om at skrive og lave content.
Se også:

 

Hvordan laver du episk content?

Joakim Ditlev er content marketing-specialist og er sammen med Søren Schnedler partner i Messbar. Det er en konsulentforretning, der laver målbare marketingindsatser.

Sig hej til Joakim på Twitter eller LinkedIn. Søren kan du få fat på på LinkedIn, Twitter og Facebook.

Omdrejningspunktet for programmet er intet mindre end episk content og bogen Hørt i Messbaren (som du gratis kan få fingre i).

  1. Fortæl den gode historie i stedet for facts. Det bygger relationer, og du bliver husket.
  2. Tag udgangspunkt i et oplevet behov. Hvad er den konkrete målgruppes konkrete udfordring?
  3. Hav mod til at gøre noget utraditionelt. Indholdet i sig selv kan virke ved, at formatet er anderledes end det er set før.
  4. Hold ved. Når du er i gang, kommer der alle mulige udfordringer ind i den fine plan. Hold fokus og vedholdenhed.
Se også:

 

SEO

Tekniske SEO-hacks

Henrik Bondtofte er administrerende direktør og SEO-specialist hos Bondtofte & Co., hvor han hjælper kunder med SEO.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Hvilke elementer der er i SEO
  • Hvad en intern linkstruktur er, og hvordan du kan optimere den
  • Hvorfor struktureret data er web 3.0, og hvordan du kan bruge det
  • Hvordan Google ser på brugeradfærden på dit site.
Se også:

 

Få links til dit site

Nikolaj Mogensen er HEAD of SEO and owned Media, GroupM, Denmark. Udover Nikolajs arbejde hos GroupM er han aktiv på sin blog NikolajMogensen.dk

Her er 3 gode råd til at få links til dit site:

  1. Find! Prøv at finde relevante websites. Hvorfor vil nogen linke til dit site?
  2. Lav! Udarbejd indholdet, der skal gøre dit website fortjent til at få dem til at linke til sitet.
  3. Overtal! Pitch ideen til det website, som du gerne vil have til at linke til sitet.
Se også:

 

Sociale medier

3 råd til at starte på Pinterest

May Kjærsgaard er digital redaktør hos Benjamin Media (dem med bl.a. Bo Bedre) og noget så sjældent som Pinterest-ekspert. Hendes job er at drive trafik til forskellige sites ved at optimere på indholdet i enten nyhedsbreve, på Facebook, SEO, Instagram eller Pinterest. Connect med May på LinkedIn, Twitter eller Facebook.

  1. Det kræver dedikeret, daglig indsats. Vær skarp på, hvilke kanaler du skal være til stede på. Lav noget forarbejde for at sikre dig, at Pinterest er en kanal, du vil være på.
  2. Åbn ikke butikken, før du har noget på hylderne. Find først ud af, hvilke boards du skal have, og hvad der skal være på dem.
  3. Brug dine SEO-værktøjer. May bruger Searchmetrics, og redaktionen bruger StoryBase. På den måde sikrer du, at beskrivelsen til dine billeder er rigtige. Lav beskrivelserne på samme måde som meta descriptions.
Se også:

 

3 råd til sociale medier i en stor organisation

Dorthe Palm er social media-redaktør hos SKAT og bl.a. ansvarlig for Skattefar på Twitter. Dorthe koordinerer en hel masse på tværs af organisationen. Hun producerer indhold til kanalerne og sparrer med kundecentret, som er dem, der besvarer henvendelser på Facebook og Twitter.

  1. Hav en klar ansvarsfordeling og klare processer – det letter hverdagen
  2. Hav en tæt og løbende dialog internt
  3. Det faglige bagland skal være i orden
Se også:

 

Community management

Tips til community manageren

Ugens gæster er Nanna Elming fra Mindshare og Camilla Stehman fra Yelp. De er begge community managers og har startet LinkedIn gruppen for Community Managers i Danmark. Hvis du vil følge Nanna på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter. Hvis du vil følge Camilla, kan du finde hende på Instagram.

  • Nanna: Det allervigtigste som community manager er personligheden. Tag dig tid til hver enkelt bruger. Anerkend brugerne!
  • Camilla: Skriv ting ned om brugerne. Så kan du bedre huske dem – det er mere skalerbart. Du kan simpelthen huske dem bedre.
Se også:

 

Help Marketing Bogen er din grundbog i digital markedsføring.

Bogen er den eneste bog på det danske marked, der samler alle disciplinerne: content marketing, SEO, sociale medier, community management, PR, e-mailmarkedsføring, annoncering, konvertering, salg, digital strategi m.m.

Grundbogen er især skrevet til dig, der enten er ny i faget, erfaren med et mål om at opgradere dine kompetencer eller kan se værdien i at blive klogere på discipliner, der går udover din niche.

Bogen kan fx øge din chancer for at lande dit første marketing-job eller give dig en federe marketing-stilling end din nuværende.

Ja tak, stil mig videre til bogen

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +190 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]