HM064: 10 råd til at blive en genial Community Manager

Hvordan kan din virksomhed møde brugerne i øjenhøjde og skabe relationer til dem? Og hvilken værdi vil det have for din virksomheden? Lyt med i afsnit nr. 64 af Help Marketing, hvor vi får 10 gode råd om at blive en super community manager af førende community managers i Danmark.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Community Manager i Help Marketing

Ugens gæster er Nanna Elming fra Mindshare og Camilla Stehman fra Yelp. De er begge community managers og har startet LinkedIn gruppen for Community Managers i Danmark. Hvis du vil følge Nanna på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter. Hvis du vil følge Camilla, kan du finde hende på Instagram.

 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad er community management?
  • Hvad er målene?
  • Hvordan måler en community manager sine resultater?
  • Hvordan skaber community managers værdi for virksomheden?
  • Konkrete råd om community mangement til Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn

Nanna Elming og Camilla Stehman Jensen i Help Marketing

Community Managment handler om at samle folk om et brand og dets budskaber, fortæller Camilla. Nanna tilføjer, at dygtige community managers er dygtige til at trække brugerne ind. Hun påpeger dog også at nogle glemmer at tænke på fastholdelsen. På den måde får man ikke det fulde potentiale ud af arbejdet.

Livet som community manager handler om at skabe loyalitet, fællesskaber og række udover brandet. Målene varierer. Det kan være at aktivere en kampagne for et brand. Her skal man sikre sig at man involverer community managers i en kampagnen. Her måles der på konverteringer, altså kvantificerbare mål. Nanna mener dog, at det vigtigste mål for en community manager er relationsopbygning og at få din virksomhed ned i øjenhøjde med brugerne.

Se også:

De brugere, der er interesseret i at hjælpe skaber loyalitet. Som community manager har du direkte livlinger til brugerne igennem dit website og de sociale medier. Det giver mulighed for hurtigt kommunikation med målgruppen. Den feedback brugerne giver er værdifuld for virksomheden. Camilla fortæller, at kvalitet er det vigtigste parametre i forbindelse med måling. Ambassadører er vigtige. De lærer virksomheden at kende indefra og vil arbejde for virksomhedens succes.

Community Management er værdiskabende for virksomheder, da deres arbejde skaber loyalitet og spredning af brandet. Det giver anledning til Worth of Mouth, som har stor værdi.

10 råd til dig der er community manager

Community manager på Facebook

Nanna: Sæt grænser! Overvej hvilke retningslinjer du har, hvordan taler vi til hinanden? Du skal turde sige til brugerne, hvis de taler grimt.

Camilla: Facebook Faces. Vis ansigter – altså hvem der står bag brandet.

Se også:

Community manager på Instagram

Nanna: Dem, der ikke følger dig endnu -> identificer relevante hashtags for det Community, du er i gang med at opbygge og hold øje med dem og involver dig når det er relevant.

Camilla: Prioriter at tage ordentlige billeder.

Se også:

Community manager på Twitter

Nanna: Det er et medie for meningsdannere. Derfor skal du overveje, hvilke samtaler du går ind i. Vil det give mening for dit brand at indgå i en politisk diskurs?

Camilla: Giv kærlighed til andre. Puds ikke din egen glorie for meget.

Community manager på LinkedIn

Nanna: Der er værdi i grupper på mediet. Find ud af, om dit brand kan være facilitator i en gruppe.

Camilla: På dette medie handler det om at brande dig selv!

Se også:

Bonus råd for community managers

Nanna: Det allervigtigste som community manager er personligheden. Tag dig tid til hver enkelt bruger. Anerkend brugerne!

Camilla: Skriv ting ned om brugerne. Så kan du bedre huske dem – det er mere skalerbart. Du kan simpelthen huske dem bedre.

Vil du mere i dybden om at være Community Manager? Help Marketing Bogen har et stort afsnit om emnet.

 

Editorial Calendar

Det er svært at holde styr på meget content. Hvis du ikke har planlægningen af alt dit indhold på plads, risikerer du, at du får mindre ud af det end potentialet. Derfor er en kalender til dit indhold godt at bruge. Hvis du bruger WordPress, er Editorial Calendar er et godt WordPress plugin, der kan hjælpe dig med at planlægge og holde styr på dine kommende blogindlæg. Du kan holde styr på hvornår de hver især bliver udgivet. Du kan nemt holde styr på kladder. Og du kan nemt holde overblikket. Det er også smart hvis der er flere, der laver indhold på dit site, da du også har overblik over indlæg fra forskellige forfattere. 

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric