HM190: Sådan laver du episk content – den helt store satsning

Søren Schnedler Joakim Ditlev

Joakim Ditlev og Søren Schnedler har skrevet bogen Hørt i Messbaren. Hvordan markedsførte og distribuerede de bogen, og hvordan bruger de den som et stykke episk content? Bliv inspireret af deres historie.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

 

Ugens gæster: Joakim Ditlev og Søren Schnedler

Joakim Ditlev er content marketing-specialist og er sammen med Søren Schnedler partner i Messbar. Det er en konsulentforretning, der laver målbare marketingindsatser.

Sig hej til Joakim på Twitter eller LinkedIn. Søren kan du få fat på på LinkedIn, Twitter og Facebook.

Omdrejningspunktet for dagens program er intet mindre end episk content og bogen Hørt i Messbaren (som du gratis kan få fingre i).

Se også:

 

Hvad går Messbar-bogen ud på?

Joakim og Søren får sine kunder via netværk, relationer – eller på moderne dansk: social selling.

De har lavet en bog, som hedder Hørt i Messbaren. Kerneproblemet der beskrives i bogen er, at marketingchefen og ledelseslaget (CxO) ikke taler samme sprog. Marketingschefen har ofte supertravlt og føler sig fagligt utilfredsstillet, fordi der ikke er nogen digital strategi. Forfatterne ville gerne prøve at vise marketingchefen, hvordan det ser ud fra direktørens side. Og direktøren skal forstå behovet hos marketingchefen. Derfor er bogen tænkt som en samtalestarter mellem marketingchef og direktør.

Bogen består af 7 afsnit:

  1. Kalibrering: Er vi afstemt?
  2. Hvad vil du? Hvad skal vi prioritere, og hvad vil du gerne opnå?
  3. Money, money, money. Ingen har penge nok. Så hvordan bruger du budgettet rigtigt?
  4. SoMe or not to be. Mange direktører forstår ikke SoMe-verdnen – hvad vil I egentlig der?
  5. Sing and dance. Valg af bureaupartner.
  6. Hold og holdt. Har man de rigtige kompetencer?
  7. Trin for trin. Her uddyber de sales funnel.

Disse ting bør du som marketingchef snakke med direktøren om. Og som direktør bør du tage emnerne op med marketingchefen.

Hvordan blev bogen markedsført?

Bogen findes som både pdf-version og trykt version. Men ikke hvem som helst får bogen i trykt version. Du får først den trykte version, når du er længere nede i salgstragten hos Joakim og Søren. De havde en målbar tragt for, hvor mange pdf’er de gerne ville have downloadet, og siden bøger de ville have sendt ud, så de kan ende med at få møder og salg ud af det.

På landingpagen for bogen kan man vælge, om man vil have direktør-versionen eller marketingchef-versionen. Det er den samme bog, men på den måde får Søren og Joakim segmenteret deres målgruppe.

 

Hvordan fik forfatterne folk til at downloade deres episke content?

Forfatterne så bogen som et produkt, så de arbejdede frem imod en produkt-launch. De har nogle folk på nyhedsbreve, som de sendte bogen til, og derudover har de tilbudt influencers at læse den (bl.a. Eric).

Forfatterne har fået meget fin respons på bogen, og det giver en masse energi til det, de ellers laver.

Hvordan konverterer du episk content til kroner i kassen?

Forfatterne får møder ud af bogen. Den er blevet en del af deres salgsproces. De vil kun tage møder, hvis både marketingchefen og direktøren er til stede, og hvis de har læst bogen – for så er de sikre på, at de taler sammen sprog.

På den måde sparer de tid på transport og møder og sikrer sig hurtigt, om kunderne har det rette behov, som Søren og Joakim kan hjælpe med.

Se også:

Bogen kom ud 5. marts. Ifølge deres KPI’er indtil videre har de afholdt en masse møder, men de har endnu ikke lukket nogen ordrer endnu. Men det tager også tid at konvertere bogen til kroner og øre.

Se også:

 

Hvordan laver du selv episk content?

Det kræver vilje og mod til at lave en bog som denne om to mænd i en bar. Episk content behøver ikke være en bog. Det kan også være en video fra et hul i jorden, fordi man laver ventiler. Du skal også have en vis modenhed i dit marketingarbejde – er du ikke så udviklet i din marketing, er det et kæmpe spring at lave personligt indhold med storytelling, kant og holdning. Så tag nogle babysteps, inden du hopper ud i sådan et større projekt.

Episk content koster ofte mere end hverdagsindholdet. Når du bruger flere penge, skal du også lave forarbejdet bedre. Du skal minimere risikoen for at indholdet ikke betaler sig tilbage på sigt.

  1. Fortæl den gode historie i stedet for facts. Det bygger relationer, og du bliver husket.
  2. Tag udgangspunkt i et oplevet behov. Hvad er den konkrete målgruppes konkrete udfordring?
  3. Hav mod til at gøre noget utraditionelt. Indholdet i sig selv kan virke ved, at formatet er anderledes end det er set før.
  4. Hold ved. Når du er i gang, kommer der alle mulige udfordringer ind i den fine plan. Hold fokus og vedholdenhed.

Ripl

Her i Help Marketing Podcasten har jeg og mine gæster talt meget om videoer til sociale medier: Videoer skaber ofte stort engagement og reach – men hvad hvis du ikke lige har budgettet eller tiden til at lave en video fra scratch? Så brug Ripl til at lave videoer til fx annoncer på Facebook. Med Ripl kan du lave animationsvideoer af billeder, du allerede har liggende på telefonen, og skrive kort tekst hen over. Appen er særligt udviklet til soloselvstændige og mindre virksomheder, så nu er der ikke længere nogen undskyldninger for ikke at prøve videoer af på dine social media-platforme.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric