HM101: Tekniske SEO-hacks med Henrik Bondtofte

Placer dig højere i Google søgninger med tekniske SEO fif! I afsnit nummer 101 af Help Marketing er det blevet tid til at blive meget klogere på bl.a. struktureret data, intern linkstruktur og andre SEO-godter. 

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

tekniske seo henrik bondtofte help marketing

Tekniske SEO-hacks fra Henrik Bondtofte i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Henrik Bondtofte, der er administrerende direktør og SEO-specialist hos Bondtofte & Co., hvor han hjælper kunder med SEO.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Hvilke elementer der er i SEO
  • Hvad en intern linkstruktur er, og hvordan du kan optimere den
  • Hvorfor struktureret data er web 3.0, og hvordan du kan bruge det
  • Hvordan Google ser på brugeradfærden på dit site
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

help marketing 101 - henrik bondtofteHvilke elementer består den tekniske SEO af?

SEO kan inddeles i hhv.:

  • On-site SEO: alt det vi gør på vores site for, at søgemaskinerne synes bedre om vores indhold og website, så vi kan rangere bedre. Det er bl.a. hvordan din hjemmeside er bygget op, samt om Google og dine brugere kan finde ud af at læse dit site. Det indbefatter bl.a. tekst, metadata m.m.
  • Off-site SEO: alt det vi gør for at skaffe omtale af vores site bl.a. ved at skaffe indadgående links (som Google ser som en anbefaling af dit site). Vi skal “markedsføre” vores site.

De 5 vigtigste tekniske SEO-hacks du bør kende

1: Optimer din interne linkstruktur

Den interne linkstruktur er overset inden for SEO. Der er mindre fokus på det end for 10 år siden. En af grundene er, at det er blevet nemmere at opbygge en hjemmeside med et ordentligt hierarki bl.a. Ved hjælp af WordPress, men det er stadig vigtigt. WordPress talte vi om i afsnit 98 af Help Marketing.
Groft sagt handler det om, at den værdi der kommer fra alle dine eksterne links skal kanaliseres rundt på sit website. Dvs. du skal linke til de sider på dit website, der er vigtigst. Er der en bestemt side, skal du fortælle Google, hvor den er. Hvis du lader Google bestemme, vil det meget sjældent være de vigtigste sider. Derfor skal vi have et website-hierarki, som starter med din forside med dine kategorier nedenunder. Google skal kunne læse dit site oppefra og ned, så man arbejder sig ned gennem sitet sammen med brugeren.

Når du kører med et klassisk website-hierarki er det vigtigt du husker, at de ting du lægger nederst i hierarkiet, for det er typisk dem, der får mindst værdi. Derfor skal du ofte se på: “Hvor ligger mine vigtigste sider egentlig placeret? Og linker jeg nok til dem?”

TIP: Brug fx en widget-boks med populære indlæg på dit site.  Den viser, hvad dine brugere synes er mest interessant. Det er en af de måder, du automatisk kan henlede Googles opmærksomhed og flere interne links over på de sider. Kort sagt handler det om at fordele SEO-juicen ud på dine mest relevante sider primært ved intern linkbuilding – de ekstra vigtige sider bør selvfølgelig også få eksterne links. Bliv også klogere på ekstern linkbuilding i afsnit 52 af Help Marketing.

2: Det semantiske web – også kaldet web 3.0

Struktureret data kaldes også web 3.0, da næste udvikling af internettet er, at vi får struktureret data på alle hjemmesider, så vi bl.a. kan generere hurtigere internet med data.

Struktureret data er ikke noget nyt, men det handler kort sagt om at fortælle Google, hvad de forskellige enheder er på dit site, så Google bedre kan læse dit site. Fx ved at angive/tagge, hvad der er din menubar, så Google ved, at det er den primære navigation. Derudover kan du fortælle Google, hvad der er dit produkt, hvor din kontaktside er, dine priser m.m.
Struktureret data er vigtige, fordi Google for et års tid siden gik ud og sagde, at nu skal alle bruge struktureret data på deres sites. Du kan gøre det via schema.org.

De vigtigste sider du bør tagge:

  • Din forside – så Google kender indgangsvinklen til din hjemmeside
  • Alle andre sider (som er almindelige web pages og ikke er billede eller video)
  • Listevisninger
  • Om os-siden og kontaktsider – Google vurderer dig bl.a. På, at du står ved, hvem du er, og hvad du laver.

TIP: Brug fx Schema App til dette (kræver dog stadig et vist kendskab til schema). Fungerer til WordPress og de fleste andre systemer.

WooCommerce har også selv nogle plugins. Derudover har Yoast SEO også lavet en WooCommerce extension.

3: Få styr på brugeradfærd

Google er de seneste år begyndt at vægte brugeradfærd på dit site meget højere. For nogle år siden kunne man godt lave en skod-hjemmeside og få den op i søgeresultaterne ved hjælp af links, men nu kigger Google meget på, hvordan brugeren bevæger sig på dit site, hvilket er noget af en sladrehank til Google. For hvis dit site rangerer højt, men brugeren løber skrigende bort, så snart de kommer derind, vil du hurtigt rykke nedad.

Omvendt kan du også rykke opad, hvis dit site ligger på langt nede på side et i Googles søgeresultater, men brugeren bruger længere tid på dit site end dem, der ligger over dig i Google. Google prøver at vurdere, hvordan dit site fungerer, og om det er brugbart for brugeren.

Derfor skal du arbejde på at skabe en god rejse for brugeren. En konvertering er en god oplevelse, hvad enten det er et signup til nyhedsbrevet, at klikke på kontaktmailen, eller at de køber noget. En konvertering er altid et succeskriterium, da det viser, at brugeren på den ene eller anden måde har fundet det, han/hun søgte.

Det kan du bl.a. gøre:

  • Splittest dit indhold. Har du fx en rigtig god artikel, så prøv at flytte lidt rundt på paragrafferne og find formlen til at få folk til at blive allerlængst på artiklen. Det kræver dog en vis mængde trafik og evt. at du kører Adwords.
  • Brug video – og lydklip. Det forlænger ofte sessions-tiden på en side.

4: Kampen om placeringer i søgeresultatet

Hvis du allerede ligger godt placeret i Google, er der kamp om at beholde den gode plads. Det handler om at få folk til at klikke ind på din side fremfor de andre resultater.

Brug fx Search Console og rapporten Søg i Analytics under Søgetrafik. Marker CTR og placeringer. Højt placerede søgeord skal have en stor andel af CTR (click through rate). Får du færre end 20-30% af kliksene, skal du arbejde med din metabeskrivelse, for så er der nogle folk under dig, der nupper dine kliks.

TIP: I forhold til metabeskrivelser og søgetitler er det altid godt at skille sig ud ift. De andre på siden. Prøv fx at bruge nogle ASCII-tegn (overdriv dog ikke), skriv med store bogstaver hvis alle de andre skriver med små, eller lav en kort beskrivelse, hvis alle de andre udfylder al pladsen. Se hvad de andre gør – og prøv det modsatte eller gør det bedre.

5: Søgeord holder stadig

Tidligere skulle vi nævne et bestemt søgeord mange gange for at ranke på det, men i dag er det muligt at ranke på søgeord, du slet ikke har stående i din tekst blot ved, at du bruger nært beslægtede ord, da Google bliver bedre og bedre til at forstå sammenhængen mellem ord.
Generelt set skal du se på søgeord, men det vigtigste er, at du giver folk svar på det, de søger på i Google. Så skal du nok blive ved med at rangere godt.

Vil du vide meget mere om søgeord og søgeordsanalyse, så lyt med til afsnit 79 af Help Marketing med Lars Skjoldby.

Følg Henrik Bondtofte på de sociale medier

Hvis du vil følge Henrik på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Henriks blog, hvor du også kan tilmelde dig hans nyhedsbrev eller følge Henriks  Twitterprofil. Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Offliberty

Ugens content marketing tool er sponsoreret af Lasertryk.dk. Brug koden “hm09” for at få dobbelt op på dine print-opgaver i september 2016 (opgaver op til 3.000 kr.)

Du har sikkert stået i en situation, hvor du ikke har haft net, men hvor du virkelig gerne ville tilgå visse hjemmesider offline for fx at læse blogindlæg, artikler m.m. Og det er netop det, du kan med Offliberty. Er du fx på besøg hos din farmor ude på landet, sidder du i bussen med dårligt net eller lignende, så skal du blot køre de sider, du vil tilgå, gennem Offliberty inden, så du snildt kan se dem offline senere. Du kan også – og det bruger jeg det til – hente Youtube videoer ned som lyd eller video. Når jeg optager Help Marketing bliver video-delen lagt på YouTube. Så på den måde har jeg altid en backup af lyden, hvis der skulle gå noget galt. Husk at respektere copyright!

Du finder Offliberty her: Offliberty.com

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric