HM183: Derfor skal du bruge Pinterest i din markedsføring

May Kjaergaard

Er Pinterest et socialt medie, du bør være på? Benjamin Medias digitale redaktør afslører, hvor meget trafik Bo Bedre får derfra, og hvad de bruger det til. Og find ud af, hvordan du selv kommer i gang på Pinterest.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: May Kjærsgaard

May Kjærsgaard er digital redaktør hos Benjamin Media (dem med bl.a. Bo Bedre) og noget så sjældent som Pinterest-ekspert. Hendes job er at drive trafik til forskellige sites ved at optimere på indholdet i enten nyhedsbreve, på Facebook, SEO, Instagram eller Pinterest. I samtalen kommer vi flere gange ind på Bo Bedres Pinterest-profil. Connect med May på LinkedIn, Twitter eller Facebook.

Lyt til podcasten, eller læs med her for at finde ud af:

  • Hvad er Pinterest, og hvordan virker det?
  • Hvem er på Pinterest, og hvem skal være der?
  • Hvordan laver du content på Pinterest?

 

Hvad er Pinterest, og hvordan virker det?

Pinterest er en virtuel opslagstavle, hvor du kan ‘pinne’ billeder. Så hvad er Pinterest? Det er et socialt medie, men ikke nødvendigvis specielt socialt. Det minder lidt om Instagram, fordi det er meget billed-fokuseret.

Du bruger det enten ved at søge – det gør de fleste – og du kan også installere et plug-in, så du har et lille ikon, der dukker op på billederne, når du er inde på en hjemmeside (sæt fx musen på et billede på dette site). På den måde kan du ‘pinne’ billeder, når du surfer på nettet (og ikke nødvendigvis har appen åben).

Du kan så lave opslagstavler, hvor du fx har kager, biler, eller hvad du nu interesserer dig for.

Lidt data fra Benjamin Media på Pinterest:

Folk finder deres indhold gennem søgninger – ikke fordi de følger Benjamin Medias opslagstavler. De får mest trafik fra søgninger (600.000 visninger) frem for direkte følgere (40.000 visninger). Pins ligger og akkumulerer værdi, og derfor minder arbejdet med denne platform ifølge May om SEO-arbejdet.

Se også:

 

Hvem er på Pinterest på dansk, og hvem skal være der?

14 % af danskerne er på Pinterest, men kun 6 % bruger det ugentligt. Det er langt mindre end fx på Facebook.

De fleste af Benjamin Medias brugere på Pinterest er ikke danskere, så det er i høj grad et internationalt socialt medie. Sproget er engelsk. De kommer ud til flest kvinder (3 gange så mange kvinder som mænd).

Man kan have forskellige slags profiler, fx privat og virksomhedsprofil. Når du har en virksomhedsprofil, kan du se, hvor mange du når ud til. Men den data, du kan trække ud af Pinterest, er ikke specielt imponerende.

På Bo Bedre har arbejdet med Pinterest været lidt bagvendt, fordi de opdagede, at de fik meget trafik derfra – og derfor begyndte de at optimere på det.

Tænk over dit brand og din målgruppe: Hvilke type indhold har du, og hvem vil du gerne have det ud til?

Mad, DIY, crafts, indretning, mode og visuel inspiration er in på platformen.

“Det, du sælger – kan det sælges med et billede?” – May Kjærsgaard

Hele interaktionen er søgebaseret, og derfor skal du bygge din profil og dine boards efter, hvad folk googler. May bruger derfor samme værktøjer, som når hun bruger SEO, fx søgeordsanalyse. Skal det fx hedde ‘bookshelves’ eller ‘bookcases’ – dobbelt så mange googler ‘bookshelves’, og så er det er, det skal hedde.

Se også:

 

Hvordan laver du billeder på Pinterest?

Over 90% af indholdet er pins fra Bo Bedres eget site. Det vigtigste er, at det er æstetisk og repræsenterer brandet. Det skal give værdi og inspiration til brugeren.

Folk klikker ikke nødvendigvis videre fra Pinterest for at købe. Men May fokuserer på at give information om, hvor produkterne er fra, og hun laver call to actions, så brugeren kan klikke videre til sitet.

Ejer du fx en webshop, vil det måske være en ide at samle nogle boards med de forskellige typer produkter. Men vær opmærksom på, at du skal lave flotte, stylede billeder, som ser lækre og inspirerende ud. Det er ikke nok at lægge produktbilleder på Pinterest.

Du kan ikke planlægge posts, men det bruger May Buffer til.

Se også:

 

3 råd til at starte på Pinterest

  1. Det kræver dedikeret, daglig indsats. Vær skarp på, hvilke kanaler du skal være til stede på. Lav noget forarbejde for at sikre dig, at Pinterest er en kanal, du vil være på.
  2. Åbn ikke butikken, før du har noget på hylderne. Find først ud af, hvilke boards du skal have, og hvad der skal være på dem.
  3. Brug dine SEO-værktøjer. May bruger Searchmetrics, og redaktionen bruger StoryBase. På den måde sikrer du, at beskrivelsen til dine billeder er rigtige. Lav beskrivelserne på samme måde som meta descriptions.

Blendle

Er du træt af at ende på annonceproppede sites og få betalingsmure i hovedet, når du klikker på artikler fra nyhedsmedier? Så skal du skrive dig op til Blendle. Det er ikke en nyhedstjeneste i sig selv, men en kurator af de bedste nyheder fra fx TIME, New York Times, Fast Company og The Economist. Der sidder rent faktisk mennesker og udvælger nyhederne – det er ikke bare datagenereret kuratering. Blendles ambition er, at de vil være for journalistikken, hvad Netflix har været for tv, og Spotify for musikken. De arbejder på at tilbyde dig avisartikler, som du så betaler et meget lille beløb for. De siger de er i beta. Men der er meget at hente allerede. Du kan signe up og få avisartikler fra USA og Holland. Du får et par Euro til at starte med, som du kan betale for artiklerne med. De koster typisk fra få cent til 50 cent. Du får også at vide hvor lang tid det ca. tager at læse artiklen.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric