Få gang i dit indhold i Help Marketing: Når content failer eller får succes
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Morten Svane
I denne uge har vi besøg af Morten Svane, som er kommunikationskonsulent, blogger, forfatter og foredragsholder. Du kan følge Morten på Facebook og på Instagram. Tag også et kig på www.mortensvane.dk, hvor du finder Mortens blog og podcast.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Hvad du skal gøre for at komme ud over rampen med dit indhold
- Hvordan du vurderer, om dit content failer eller får succes
- Hvordan du tænker målgrupper ind i dit content
- Hvordan du skaber godt indhold med et mindre budget
- Eksempler på content med succes
- Konkrete råd til, hvordan du laver super godt indhold
HM097: Skriv godt – geniale skriveteknikker med Henrik Hillestrøm
Hvordan vurderer du, om dit content failer eller får succes?
Det er altid et sats at skyde en kampagne eller en anden aktivitet i gang. Hvorvidt dit content rammer plet hos målgruppen, eller om det falder til jorden med et brag, kan du ikke forudse med 100 procent sikkerhed. Men hvilke kriterier skal du se på, når du vurderer, hvordan det er gået?
Om resultatet er godt eller skidt vil altid afhænge af, hvilke kriterier du som person eller virksomhed har stillet op. Er målet med dit content at skabe engagement? Så er det en succes, hvis du får mange likes, delinger og kommentarer på de sociale medier. Vil du gerne skabe mere trafik? Så er målet at få mange klik, og du behøver ikke bruge krudt på at hænge dig i hvor mange likes, du har opnået.
Sæt en række mål og kriterier op, inden startskuddet til kampagnen lyder. Og husk på, at du ikke kan opnå alt med ét stykke indhold.
HM046: Få styr på Google Analytics med Jacob Kildebogaard
Hvordan tænker du målgrupper ind, når du skaber content?
Morten bruger en stor del af sin tid på at løse opgaver for virksomheden Bodylab, der producerer kosttilskud. Inden han begyndte at arbejde professionelt med emnet sundhed var det allerede hans hobby. Han har altså arbejdet med sin målgruppe i mere end 10 år, og det betyder, at han har rigtig godt styr på den.
At have et indgående kendskab til din målgruppe handler ikke bare om, at du har styr på demografi og segmentering. Det handler i lige så høj grad om, at du kender til sprogbrugen, jargonen og kulturen, der hersker blandt målgruppen. Foregiver du at være noget, du ikke er, kan det lugtes på lang afstand. Så sørg for at få en forståelse for selv de små referencer, når målgruppen kommunikerer – så er du ved at være der.
HM130: Beregn digital ROI og stop med at spilde marketingsbudget
Hvis vi tager Bodylab som eksempel, så har Morten gjort meget for at komme til at forstå målgruppen. Han har deltaget i forskellige fora, hvor folk deler erfaringer omkring træning, førte logbog og diskuterede alle aktuelle emner. Der hersker et meget stærkt community omkring træning, og Morten har deltaget aktivt for at dykke ned i målgruppen. Han siger selv, at han har opnået en uundværlig forståelse af, hvordan folk tænker i det her miljø, hvordan de kommunikerer med hinanden og hvilke uskrevne normer, der hersker.
Du kan altså få rigtig meget viden om din målgruppe ved at opsøge interessefællesskaber, som de typisk tager del i. Deltag aktivt og vær menneske sammen med de andre i forummet. Så kan du prøve ting af. Forsøg dig med forskellige udmeldinger og fornem reaktionen. Giver det en negativ respons, ved du, at det ikke er sådan, du skal gå til målgruppen. Grib muligheden for at eksperimentere og udføre dit arbejde uden, at det er ‘en rigtig opgave’, som du bliver målt på og betalt for.
HM016: Snapchat markedsføring med Lasse From
Skab godt indhold – uden at have et stort budget
Er et stort markedsføringsbudget lig med godt indhold? Nej, ikke nødvendigvis. Penge giver dig mange muligheder, men du kan også komme rigtig langt ved at gå til opgaven med en anden approach. Du kan sagtens skabe godt indhold med få midler.
HM033 : Succes på sociale medier med et lille budget
Bootstrapping er et nøgleord til at navigere rundt i junglen af værktøjer og budgetter. Nettet og Google er en guldmine, når det kommer til hjælp til selvhjælp. Det vrimler med tutorials, og du kan lære dig selv rigtig meget, hvis du tager dig tid til det. Get your fingers dirty, og pres dig selv ud i nogle områder, du ikke har prøvet før: Hvordan laver du en podcast? Hvordan redigerer du en video? Hvordan SEO-optimerer du?
Kom i gang med din egen podcast på et lille budget
Du kan selvfølgelig ikke blive ekspert inden for alle områder, men du kan komme langt, hvis du får et godt grundniveau og en smule forståelse for hele paletten. Har du ikke et stort budget, kan du lave meget selv, og ellers er det nemmere at få fat i det, du har brug for til en pris, der er til at betale. Har du allerede snuset til, hvordan du optager professionelle videoer, har du et klart bedre udgangspunkt, når du skal tale med en, der kan gøre det for dig.
Skab dig et godt netværk og hyr de personer, der er dygtige nok, og som ikke tager en herregård for at løse en opgave for dig. Tit skal du betale en markant højere pris for noget, der kun er lidt bedre – og som størstedelen af dine modtagere alligevel ikke kan se en mærkbar forskel på.
HM107: Visualisering af rapporter og data
Eksempel på succesfuld Bodylab-kampagne
For nogle år tilbage hjalp Morten Bodylab med at lancere en ny proteinpulversmag. Bodylab havde produceret 10.000 bøtter med den nye smag, som de ville give gratis til de første kunder, der kom ind på webshoppen. Målet med kampagnen var at skabe opmærksomhed omkring den nye smag og at skabe salg.
Morten kom på den ide at lave en video med en reference til den meget omtalte video med træstammer fra Ølgod SuperBrugsen. Det var lidt af et sats. For hvad med dem, der ikke kendte til videoen? Ville de alligevel synes, at Bodylabs video var sjov? Han tog chancen og lavede et spin på SuperBrugsens video. Han ændrede teksten, så den passede til Bodylabs produkter og optog en video med to ambassadører. Videoen blev optaget med et håndholdt kamera for at skabe samme ramme som reklamen fra SuperBrugsen.
HM071: Kom i gang med display advertising
Videoen blev en kæmpe succes. Opslaget fik mere end 1500 kommentarer og blev vist mere end 300.000 gange. Og omsætningen fulgte også med, da der efterfølgende blev omsat for et sekscifret beløb. Men hvorfor klarede videoen sig så godt? Videoen var i høj grad opsigtsvækkende. Dem, der fangede referencen til SuperBrugsens video, syntes, at den var sjov, og de, der ikke gjorde, var alligevel underholdt, da videoen var så bizar. Videoen formåede at engagere folk, og så fulgte der jo også et godt tilbud med oveni til at lokke folk til at købe.
Var salget ikke fulgt med, havde videoen ikke været en succes. For det var jo netop salg, der var formålet med kampagnen. Så kunne den have opnået nok så mange likes og kommentarer – men være failet alligevel!
https://www.facebook.com/bodylab.dk/videos/1346988998696002/
Aprilsnar – content der er succesfuld
Morten kommer med endnu et eksempel på en Bodylab-video, som han har stået i spidsen for. Videoen blev til ved lidt af en tilfældighed, da Mortens kæreste kom op med en sjov ide til en aprilsnar. Nemlig et proteinrigt kondom. Morten spillede på ‘Go to gym or stay home with your girlfriend’-jargonen, og på ‘Går sex ud over mine gains?’-fordommen.
Videoen blev lavet i sidste øjeblik (en aprilsnar kan jo med gode grunde ikke udskydes til et senere tidspunkt!), og Morten nåede ikke at lave en drejebog. Han tog udgangspunkt i et mindre script, og alle hans bootstrapping-evner blev hevet frem. Speak og animation blev købt billigt af freelancere på Fivr, og resten stykkede Morten selv sammen ud af bagkatalog af videoer fra tidligere og klip, som han fandt på nettet. Og slutresultatet blev en film, der fungerede rigtig fint. Folk tog godt imod videoen og syntes, at den var hylemorsom.
Målet var at skabe engagement og opmærksomhed – og det blev nået til fulde. Videoen resulterede i et sted mellem 600-700 kommentarer og 200.000 reach. Og det er jo et meget flot resultat af kun 1,5 dags arbejde uden involvering af dyre produktionsfolk.
https://www.facebook.com/bodylab.dk/videos/1380885935306308/?autoplay_reason=user_settings&video_container_type=0&video_creator_product_type=2&app_id=2392950137&live_video_guests=0
Gode råd til, hvordan du kan lave super godt indhold
- Leg antropolog. Brug tid på at dykke ned i din målgruppe, så du forstår den.
- Test dit indhold. Vær ikke bange for at skabe indhold, der ikke er perfekt. Accepter, at noget indhold er dømt til at gå galt, og vær modig nok til at teste ideer af.
- Smid de prætentiøse forestillinger om dit content væk. De kan være en hindring for din kreativitet og for at eksekvere nogle gode ideer. Test tingene af og vær lidt loose i din tilgang – når konteksten tillader det.