International PR og kommunikation på tværs af landegrænser i Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Elke Wößner-Probst
I denne uge har vi besøg af Elke Wößner-Probst, som er ansvarlig for kommunikation og PR hos finansvirksomheden PPRO. Også på tværs af landegrænser. Du kan følge Elke på Linkedin eller læse mere om PPRO, hvor Elke er ansat.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Hvordan du arbejder med international PR og kommunikation på tværs af landegrænser
- Hvordan du sikrer, at det samme budskab kommer frem i de forskellige lande
- Hvordan du bedst samarbejder med lokale PR-bureauer og PR-afdelinger
- Hvordan du bedst administrerer kontakten til de lokale journalister fra international perspektiv
- Hvordan du måler din internationale PR
Sådan kommer du i medierne (trin-for-trin guide)
Hvordan sikrer du, at det rette budskab kommer ud på de forskellige markeder?
En af de helt store udfordringer i international PR er, at der er mange forskellige gatekeepers. Der er ikke bare journalisterne ansat ved de forskellige medier, men også bureaer og lokale afdelinger. Derudover vil der altid være forskellige agendaer i de forskellige lande. I England er Brexit på dagsordenen, mens det fylder mindre i eksempelvis de danske medier. De PR-vinkler, der skal fokuseres på i de forskellige lande, kan variere enormt meget.
One size fits all går aldrig, når du arbejder med international PR. Og slet ikke, når du arbejder med det på tværs af mange landegrænser. Essensen af dit overordnede budskab skal i bund og grund være det samme, men når det kommer til måden, som det serveres bedst på, kan der være en verden til forskel.
HM143: Medietræning og budskabstræning – sådan og derfor
Nogle budskaber vil være helt identiske – lige meget hvilket marked, der er tale om. Det er typisk, når du skal ud og kommunikere, hvad din virksomhed står for og gerne vil opnå. Din virksomheds DNA er, som den er, og det skal du aldrig forsøge at camouflere eller ændre på i din kommunikation. Men måden, hvorpå du introducerer din virksomhed til en journalist, kan være meget forskellig alt afhængig af geografisk tilhørsforhold.
Har du mulighed for at udforme budskaber, som passer til alle dine markeder, og som kan nøjes med at blive tilført lokalt spin, kan du spare mange ressourcer. Men det er ikke i alle brancher og lande, den går, og så må du forvente, at der skal flere ressourcer til, når når du tilpasser din kommunikation i dit arbejde med PR internationalt.
HM134: Storytelling: Hvad er din historie – og hvordan bruger du den?
Hvordan sikrer du, at dine folk i forskellige lande arbejder i samme retning?
Hvordan sikrer du, at dit tyske team eller dit franske team er skarpe på, hvilket budskab du vil have dem til at kommunikere? Elke har prøvet lidt af hvert. Hun er nu hos et tysk firma, der er på to markeder. Det tyske og det engelske. Det team, hun er ansvarlig for, består af seks personer, som alle er placeret i Tyskland. Derudover samarbejder de med et tysk bureau og et engelsk bureau.
I hendes tidligere job hos et russisk firma havde de folk i seks forskellige lande (det inkluderer “lande” som Benelux og The Nordics). Og hvordan mestrede de her kunsten at sikre, at alle talte det samme sprog? Elke, som taler af erfaring, giver sine bedste råd til, hvordan du håndterer det:
- Kommuniker, kommuniker, kommuniker
- Glem aldrig at inddrage og informere de kollegaer, der sidder i et andet land
- Undgå konference-opkald og brug videokonference i stedet
- Mød hinanden face-to-face så ofte, det er muligt
- Grib knoglen i stedet for kun at kommunikere via e-mail
- Del ideer og lær hinanden at kende på bedste vis
Overblik: Danmarks bedste PR- og kommunikationsbureauer
Relationer til de lokale journalister
Skal du bruge krudt på selv at have en relation eller et minimumskendskab til de vigtigste journalister på de enkelte markeder? Det er ikke muligt for dig, der sidder i en central position – måske med ansvaret for international PR, at være overalt. Lad det lokale bureau, som du samarbejder med, eller din kollega på markedet tage sig af det. Lad personer, som du stoler på, tage sig af den vigtige opgave at have en relation til de fremtrædende journalister, som er vigtig for din virksomhed.
Lige såvel som det er naturligt, at der er forskellige ansvarsområder, når det kommer til økonomi eller grafik, så gælder det samme med den internationale PR-indsats i de enkelte lande. Din vigtigste opgave er at sikre dig, at alle dine kollegaer – eksterne som interne – arbejder i en og samme retning, som gavner din virksomhed. Lad dine kollegaer gøre det, de er gode til. Du kan ikke kontrollere dem på daglig basis.
HM120: Influencer PR og influencer marketing forklaret og vurderet
Sørg for at afholde møder og give alle i de brede teams den nødvendige information, som de skal bruge for at udføre deres arbejde godt. Klæd dem på og støt dem, hvor du kan. Det bureau, du arbejder sammen med, bliver betalt for at være kreativ i forhold til at få dit budskab igennem. Og du skal give dem friheden til at være kreative.
Arranger møder, følg med i previews og reviews, lav fælles brainstorming og hold hinanden opdateret. Sådan arbejder Elke med de bureauer, hun entrerer med. Og så sørger hun for at mødes med dem minimum en gang i kvartalet.
HM090: Geniale PR-tips, der giver dig omtale og links!
KPI’er for international PR?
Du kan ikke bruge den samme størrelse inden for dine KPI’er på de forskellige markeder. I Danmark har vi ikke nær så mange medier som i Tyskland eller UK. Derfor skal du gå mere kvalitativt til værks.
Opskriften er at lave en Media Goal List for hvert land, din virksomhed opererer i. Altså en liste over de medier, der er relevante for at få bragt dit budskab. Så deler du point ud per succes i de medier, der er angivet på listen. For eksempel kan det udløse ét point for at få bragt en nyhed med et foto eller tre point at få bragt en længere artikel med et citat.
Lav et system, der passer til din virksomhed. Så kan du måle indsatsen på de forskellige markeder op imod hinanden, og du kan sikre dig, at dit bureau eller dine kollegaer på tværs af landegrænserne er helt skarp på, hvad der er en succes for jer, og hvad I gerne vil opnå.