Med Help Marketing bliver du klogere på, hvordan du understøtter et fysisk arrangement med en social kampagne
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Ekspert i digitale kampagner, Maria Holst Mouritzen
I denne uge har vi besøg af Maria Holst Mouritzen, som er digital projektleder hos Dansk Arkitektur Center. Maria er digital rådgiver internt og over for eksterne samarbejdspartnere, og hendes opgaver indebærer konceptudvikling, projektledelse og implementering af digitale kampagner.
Du kan følge Maria på Twitter og Linkedin.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Hvordan du understøtter et arrangement med en social kampagne
- Hvordan du skaffer ambassadører og engagerer dem
- Hvilke overvejelser du bør gøre dig
- Hvordan du skaber indhold, der kan bruges igen
- Konkrete tips til, hvordan du skaber en social kampagne med stor impact
HM064: 10 råd til at blive en genial Community Manager
Kampagne for Our Urban Living Room
Maria har stået i spidsen for at lancere en kampagne på de sociale medier, som skulle supplere udstillingen Our Urban Living Room. COBE-arkitekterne stod bag udstillingen, som fandt sted hos Dansk Arkitektur Center. Konceptet bag udstillingen var at inspirere til at bruge byen på en anderledes måde i hverdagen. At få folk til at lave hverdagsaktiviteter ude i byen i stedet for at blive derhjemme. Deraf navnet Urban Living Room.
Udgangspunktet for kampagnen på de sociale medier var at skaffe gæster til udstillingen og skabe opmærksomhed omkring den. Casen er et glimrende eksempel på, hvordan du understøtter et fysisk arrangement med en social kampagne. Og dig, der gerne vil lokke gæster til et museum, et event eller noget helt tredje, skal altså lytte ekstra godt med her.
HM060: Brug de bedste kneb fra butikssalg i din digitale markedsføring
Overvejelser inden startskuddet til kampagnen lød
De første overvejelser gik på målgruppen. Hvem bruger primært byrummet i København? Det gør især de unge. Hvem ville være interesseret i at se udstillingen Our Urban Living Room? Det vil de, der har en interesse for arkitektur. Så Maria havde altså at gøre med en ung målgruppe, der interesserer sig for arkitektur.
Hvad kan en ung målgruppe så godt lide? Hvordan kan vi bruge dem aktivt i vores kampagne? Her kredsede Marias tanker om at bruge de unge som eksperter. For det er jo faktisk dem, der selv bruger det åbne byrum, der er eksperterne i det. Maria fik derfor ideen til at lade de unge være guider og inspirere andre ved at bruge netop deres input og koble dem til udstillingen.
De næste overvejelser gik på, hvordan kampagnen kunne koble udstillingen med COBE-arkitekternes øvrige arkitektur, der er placeret rundt omkring i bylivet i København. Kunne de guidede ture, som DAC er kendt for, medvirke på en eller anden vis?
HM109: Sådan får du fat i den yngre målgruppe
Digitalt urban map
De mange overvejelser udmøntede sig i at skabe et kort. Et grafisk ‘turistkort’, som viser stederne og stemningerne i byen. Udover selve kortet fik Maria udviklet en søgemaskine ved hjælp af et bureau, som kunne hive billeder ind fra Instagram og placere dem på kortet ved brug af forskellige hashtags. Tanken bag det var, at DAC leverede selve rammen, altså kortet, og så var det brugernes opgave at fylde indhold på. Så deres indhold kunne inspirere og vise byen.
For at finde ud af hvilke rammer, der skulle sættes op for indholdet, spurgte Maria ud på Facebook, hvad de unge bruger byen til. Det kom der tre hashtags ud af:
- Urban Hangout
- Urban Exercise
- Urban Party
De tre hashtags blev kørt ind på kortet som en søgefunktion, og alle billeder, der blev navngivet med dem, blev automatisk ført ind på kortet som en lille pin. Den grafiske pin blev lavet i COBE’s farver, så der var en tydelig kobling med deres udstilling.
Kortet eksisterer endnu, og du kan se det her.
Hvordan indgik kortet så i den fysiske udstilling?
I DAC’s udstillingslokaler, hvor COBE-arkitekternes udstilling fandt sted, blev der sat en skærm op med det grafiske kort. Det gav deltagerne mulighed for at gå på opdagelse i kortet, når de var inde for at se udstillingen. Maria indsatte selv grafiske pins på kortet de steder, hvor COBE’s projekter er at finde i selve byen. Og for at lave en klar kobling placerede de en to meter høj fysisk pin de steder ude i byen, hvor COBE-projekter er placeret.
Det er vigtigt med en rød tråd gennem det hele. Og det skabte Maria ved at lave en kobling mellem både kort, udstilling og projekter ude i byrummet.
HM068: Den professionelle fotografs bedste råd til de skarpeste portrætbilleder
Kickstart af den sociale kampagne
Maria startede med at lave research på, hvordan hun bedst kunne ramme de rigtige unge, som var kernemålgruppen for kampagnen. Hun søgte derfor efter store instagram-profiler, der har fokus på byrum og arkitektur. Og så inviterede hun dem alle ind til en pre-opening.
Hun præsenterede dem for udstillingen og gav en rundvisning sammen med COBE. Hun viste dem skærmen med kortet og lagde op til, at de kunne bidrage til det med billeder, hvis de havde lyst, og hvis de syntes, at det kunne være sjovt at se deres billeder på kortet.
Det gav bonus, og de begyndte med det samme at bruge de tre hashtags på deres billeder. Og da de har mange følgere hver især, blev budskabet spredt vidt omkring. Kortet var med til at skabe en grund til at bruge Marias hashtags. Det havde underholdningsværdi nok i sig selv. Det er sjovt at se sine billeder på kortet, og det giver 15 sekunders fame at være en del af udstillingen på den måde.
De store instagram-profiler fungerede som ambassadører for kampagnen. Og det var ren lyst, uden nogen form for betaling,der engagerede dem. 10 store instagram-profiler kan nemt nå ud til 10.000 følgere. Og det giver altså en kæmpe eksponering at sætte dem i gang.
Kampagnen fik stor succes. Der blev lagt 600 billeder ind på kortet via hashtags. Antallet af unikke brugere inde de selve kortet er 4.000, og 24.000 billeder/pins er blevet åbnet. Det giver et gennemsnit på 6 billeder per bruger, der har været inde på kortet. Og det er en super flot statistik, der vidner om, at Maria har fået fat i den helt rigtige kerne af målgruppen.
HM120: Influencer PR og influencer marketing forklaret og vurderet
Kampagnen er nu ovre – hvad med indholdet?
Kortet eksisterer endnu med alt sit indhold. Det er et uafhængigt produkt af udstillingen, som stadig har stor værdi, og som stadig kan bruges, selvom udstillingen er væk. Maria og hendes team spekulerer nu i, hvordan de kan bruge kortet i andre sammenhænge.
Det kan blive lagt op som en fast del af DAC’s hjemmeside eller genbruges i senere kampagner. For eksempel hvis der skal laves noget lignende for hele landet eller i en anden by. Kortet kan også copy-pastes med et helt andet indhold end COBE. Hvordan så Danmark ud i gamle dage? Eller et helt andet tema. Sorteringen kunne også være anderledes. Så ville kortet pludselig blive interessant for restauranter, turistmål eller i andre brancher.
HM128: Fra konkurrencer til permissions til salg
2 konkrete råd til dig, der gerne vil i gang med en social kampagne
- Husk, at brugerne er dine bedste ambassadører. Og tit også det største ekspertpanel. Det er ikke altid dig, der bedst kender dit produkt, men derimod brugerne. Tænk over, hvordan du kan involvere brugerne og gøre dem til dine ambassadører.
- Har du et lavt budget? Tænk over, hvordan du kan skabe et langtidsholdbart indhold. Kan dit indhold fungere ved siden af kampagnen? Kan det have sin gang på hjemmesiden? Eller anvendes igen til en senere kampagne? Det vil spare dig for mange ressourcer i det lange løb.