Lær mere om content tyveri i Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Søren Sieg Jensen
I denne uge har vi besøg af Søren Sieg Jensen, som er partner og ansvarlig for IT og markedsføring hos Cykelpartner.dk. Du kan følge Søren på Facebook eller Twitter.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Hvad konsekvenserne er, når andre stjæler indhold fra dit site
- Hvad du kan gøre for at undgå content tyveri
- Værktøjer til at finde ud af om andre stjæler fra dit site
- Hvordan du håndterer content tyveri
- Konkrete råd til dig, der gerne vil content tyveri til livs
HM097: Skriv godt – geniale skriveteknikker med Henrik Hillestrøm
Hvilke konsekvenser har det, når andre stjæler dit indhold?
Det er først og fremmest frustrerende selv at bruge penge på at få produceret tekster til et site, som så bliver tyvstjålet af konkurrenter. Men endnu værre er det, at det rent faktisk kan få alvorlige følger for dit site, når andre kopierer dit indhold. Content tyveri er et stort problem inden for SEO-verdenen.
Når vi taler content tyveri, så taler vi om decideret copy-paste-tyveri, hvor teksten ofte ikke skrives om eller redigeres. Og det fanger Google. Google er absolut ikke fan af duplicate content, og det bliver straffet med hård hånd. Er du uheldig, kan du ende med at blive straffet med en dårlig ranking – fordi dine konkurrenter snupper din tekst.
Google kan virkelig ikke lide duplicate content og kan også finde på slet ikke at læse og rangere den pågældende tekst. Så vælger søgemaskinen helt simpelt at ignorere teksten samtlige steder, hvor den forekommer. Det gælder også på dit site, selvom du er den oprindelige forfatter af teksten.
Google registrerer hvilket site, der først har haft teksten og kategoriserer det som ‘ejeren’. Men der kan være andre forhold, der gør, at Google antager, at et andet site har haft teksten først. For eksempel hvis det er et større site, der har snuppet dit indhold, som Google rangerer eller vægter højere. Så kan Google godt finde på at antage, at det må være dem, der har haft indholdet først. Laver du et 301 redirect til en ny side på dit site med samme indhold, kan det også være med til at forvirre Google.
Det er ligesom at spille i lotteriet. Du kan nemt blive straffet, selvom teksten tilhører dig, og andre kan også nemt blive krediteret for den, selv om teksten ikke tilhører dem.
HM012: Content Marketing argumenter fra Marcus Sheridan
Hvorfor finder content tyveri sted?
Det er der to gode grunde til.
Der er flere, der ser en fed tekst om et produkt, som de selv forhandler, som bare snupper teksten – selv om de godt ved, at det er forbudt og kan have en negativ effekt hos Google. Har de i forvejen en tilpas stor mængde trafik, er de ligeglade med SEO, og de stjæler content for at få bedre konverteringer. Selvom de udmærket kender til konsekvenserne og bruddet på loven. Dem er der mange af.
Og så er der dem, der slet ikke ved, hvor meget duplicate content betyder. Både i forhold til dem selv og vi andre, som de stjæler fra. De gør det altså ikke med dårlige intentioner, men på grund af uvidenhed. De er ikke klar over, at content tyveri på nettet faktisk svarer til at gå fra biblioteket med en bog under armen uden at købe eller låne den. Denne gruppe udgør ifølge Søren størstedelen. Det er vigtigt at understrege, at det er forbudt at nuppe andres indhold!
Hvad med tyveri af billeder?
Her gælder præcis det samme. Der er masser af billeder på nettet, som bliver stjålet og brugt på kryds og tværs. Det er også et stort problem. Er der duplicate content på billeder, vil du ikke ranke så godt på billedsøgninger. Det kan være et stort problem for nogle sites, men inden for e-handel er det klart tekster, der udgør det største problem i forhold til content tyveri.
HM068: Den professionelle fotografs bedste råd til de skarpeste portrætbilleder
Hvordan opdager du content tyveri?
Det er umuligt at følge med på konkurrenternes side hver dag for at holde øje med, om dit indhold bliver snuppet. Men hvad kan du så gøre?
Den største udfordring ligger klart i at opdage hvilke tekster, der bliver stjålet, og af hvem. Det besluttede Søren og tidligere Help Marketing-gæst Dennis Drejer fra Rito sig for at gøre noget ved.
Efter at have brugt tid på at smække noget kodning sammen står de nu med et værktøj, som også du kan bruge til at opdage, når indhold på dit site bliver kopieret. Værktøjet hedder whocopied.me. Det fungerer ved, at du installerer et lille script på dit site. Så bliver der automatisk holdt øje med, om dit indhold bliver stjålet. Du kan også installere værktøjet via WordPress plug-in. Søg på whocopied.me, tryk installer, og så ligger scriptet på dit site. Værktøjet er stadig ved at blive fin-tunet, men du kan gå ind og installere det allerede i dag, hvis du vil.
Hvordan fungerer whocopied.me?
Når en bruger går ind og kopierer tekst fra dit site, tager værktøjet teksten, der bliver kopieret, og sender en besked til serveren om, at der er trykket Control C. Så bliver der gemt et log om, at der er nogen, der har kopieret, hvilken side teksten kommer, fra og hvilken specifik tekst, det drejer sig om.
Der bliver sendt en lille pixel med det, der bliver kopieret. Den stump kode kan tjenesten så finde igen. Hver gang der så er nogen, der besøger det her site, hvor din tekst ligger, bliver der sendt en besked tilbage om, at det stjålne tekst er blevet læst. På den måde kan værktøjet holde øje med, hvor mange gange teksten er blevet åbnet og læst, og om den stadig ligger der.
Du kan så gå ind i dit dashboard og se de sider, hvor dit indhold er blevet lagt hen. Altså de steder, der er blevet kopieret til. Meget tekst bliver kopieret med tanke på omskrivning, eller fordi det skal sendes med i en mail eller andet. Det er på sigt et mål at videreudvikle værktøjet, så det også bliver muligt med filtrering. Men på nuværende tidspunkt er det stadig et beta-produkt, som der skal samles bruges og samles erfaringer med, så det kan blive et endnu bedre og brugbart værktøj.
Andre værktøjer, som du kan bruge
Copyscape
Værktøj, der overvåger nettet og holder øje med, om tekster findes flere steder. Har du en ide om, at nogen har taget din tekst, kan du sætte din tekst ind, trykke søg, og så søger værktøjet ned over det index, den har. Den går rundt på hele nettet og gemmer, hvad der ligger forskellige steder. En mini-kopi af Google, som du kan søge i. Test Copyscape selv.
Du kan også bruge en ren og skær Google-søgning. Tag en del af din tekststreng, en 20-25-30 ord, søg på Google med citationstegn omkring. Så tager Google kun de sider, der har en identisk ordstreng. Så skulle det gerne kun være din tekst, der dukker op. Ellers er det formentlig fordi, der er nogen, der har stjålet dit indhold eller dele af det.
Søren bruger selv samme metode, når han hos Cykelpartner tjekker deres vigtigste produkter, som de ranker rigtig højt på. Dem holder de øje med og laver jævnligt manuelle søgninger på dem på Google for at tjekke, om der bliver stjålet dele af deres tekster. De holder også øje med deres konkurrenter ved at følge med på deres sider. Men det kræver mere fodarbejde – og meget mere tid.
HM023: Genial dansk Content Marketing Case: Planday
Konkrete eksempler fra virkelighedens verden
Søren har desværre konkrete content tyveri eksempler fra Cykelpartner. Han er flere gange faldet over mistænksomme tekster hos en konkurrent. Når han har undersøgt teksterne nærmere, viser det sig, at det var Cykelpartners tekst. Her har han så taget fat i konkurrenten.
Det vigtigste er, at det ikke når at påvirke din ranking. Så du skal gerne handle hurtigt og gå direkte til konkurrenten, så du kan få den pågældende til at fjerne din tekst fra deres site. Teksten skal fjernes her og nu, så Google kan se, at det bliver fjernet igen.
Søren har flere gange grebet knoglen og ringet til en konkurrent. Han har fortalt, at de har taget Cykelpartners tekst, og at de skal fjerne teksten inden for 24 timer, hvis de vil undgå yderligere foranstaltninger. Han er ofte blevet mødt med ‘det vidste vi ikke, at vi ikke måtte’ eller ‘det har vores web-mand gjort’ eller andre undskyldninger. Men typisk får de det fjernet hurtigt. Og du skal selvfølgelig holde øje med, at de får det gjort.
Andre gange nægter de, og så må det jo i sidste ende munde ud i en retssag. Det er brud på dansk lovgivning at stjæle danske tekster online, og der er helt klare procedurer for det.
Husk altid at gemme et screenshot, så du kan dokumentere, at dit indhold er fundet på det pågældende site. Du kan også gemme HTML-udgaven.
HM036: Genbrug af indhold i Content Marketing med Joakim Ditlev
Konkrete råd til dig om at undgå content tyveri
- Gå ind på whocopied.me og installer scriptet. Eller gør det via WordPress. Fra det øjeblik scriptet er lagt på, holder det automatisk øje med, om dit indhold bliver stjålet.
- Vær bevidst om problemet med content tyveri. Kend konsekvenserne af det, og beslut dig for, at du ikke vil finde dig i det. Det er det første step til at komme problemet til livs og få gjort noget ved det.
- Har du spottet en konkurrent, der har stjålet en tekst fra dig, har pågældende højst sandsynligt stjålet flere. Har du en særlig opbygning af dine tekster, så tag en af dine gængse underoverskrifter og søg på sitet, der har kopieret din tekst. Så vil du sikkert finde flere af dine tekster. Det kan være svært at finde alle dine tekster, men det her tip kan hjælpe dig på vej.