Bliv ekspert i at e-mail markedsføring med Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.
Ugens gæst: ekspert i e-mail markedsføring
Ugens gæst er Christina Klitsgaard, som er specialist i e-mail markedsføring. Christina har arbejdet professionelt med copywriting siden 1994 – læg dertil for millioner af kroner praktisk erfaring med at bruge overbevisende tekstforfatteri som salgsstrategi på det danske marked. Du kan følge Christina på facebook eller tilmelde dig hendes nyhedsbrev på We Love Emails.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Den perfekte e-mail skabelon
- Afsender på dine nyhedsmails
- Hvad det perfekte nyhedsbrev indeholder
- De bedste råd om åbningsrater, klikrater og frameldingsrater
Hvordan ser den perfekte e-mail skabelon ud?
Inden du skriver en nyhedsmail til dine kunder eller følgere, er det en god ide først og fremmest at stille dig selv spørgsmålet: Hvad vil jeg sælge mine læsere og hvad har de behov for. Formålet med en mail er nemlig at få dine læsere til at skride til handling. Når du er bevidst om, hvad du vil have ud af at sende din mail, overvejer du, hvordan du giver dine læsere lyst til at skride til handling. Og så er det blevet tid til at forfatte din mail med alle de obligatoriske elementer:
- Emnelinje og preheader
- Header (logo, billede eller andet grafisk element, der hjælper med at genkende afsender rent visuelt)
- Footer (brug den aktivt på samme vis som din header)
- Afmeldingsknap (det er lovpligtigt at have den med)
- Opdatering (både kontaktoplysninger og frekvens)
- Deleknapper (italesæt knappernes funktion: ‘Kan du relatere til indholdet i denne mail, eller kender du andre, der kan? Så del det på de sociale medier eller videresend til dine venner’)
Hvem skal være afsender på dine nyhedsmails?
Mange virksomheder tror fejlagtigt, at der kun bør være én afsender i deres e-mail markerting. Og at det skal være virksomheden selv. Men der kan sagtens være flere forskellige mennesker, der repræsenterer virksomheden. Det er en blændende god ide at udvælge hvilke mennesker i din virksomhed, du gerne vil eksponere som eksperter inden for forskellige områder. Og så lade dem være afsendere på dine nyhedsmails.
Faktisk kan det virke langt mere distanceret at have din virksomhed alene som afsender. Put i stedet en person med navn og billede på. Det menneskeliggør dine nyhedsmails. Skift afsendere som support@virksomhedsnavn eller info@virksomhedsnavn ud med: Kim fra Bolius. Det hæver åbningsraten markant at tilføje et navn, og klikraten stiger tilsvarende. Afsenderfeltet er ekstremt vigtigt, og du skal bruge det på den rigtige måde for at få succes med dine nyhedsmails.
Læs også praktikerens fif til at lave salgs-nyhedsbreve
Hvordan skriver du et godt og relevant nyhedsbrev?
Som vi var inde på tidligere, indeholder en mail nogle helt specifikke elementer. Og hvert enkelt lille element har sin helt egen opgave. Vi vil nu dykke ned i hvert enkelt tekstelement og se på det sproglige aspekt. Når du har helt styr på, hvad formålet er med den enkelte mail, kan du begynde at se på, hvordan du skal bruge de enkelte elementer i en nyhedsmail.
Emnelinje
Det første læser ser, når en ny mail dukker op i indbakken, er emnelinjen. Rigtig mange af os læser mails på vores mobil, og det betyder, at emnelinjen skal ses i sammenhold med to andre elementer: afsender og preheader.
En emnelinje har én eneste funktion: At give læser lyst til at læse din mail nu. Fortæl ikke alt i din emnelinje – få bare læser til at åbne din mail. Den skal selvfølgelig give et løfte om noget indhold, som skal indfries inde i mailen. Lav en kort emnelinje, der aktiverer en følelse: nysgerrighed, overraskelse, frygt eller andet. Aktiverer du ingen følelse, er det for nemt for læser ikke at forholde sig til din mail.
De fleste af os tjekker i dag mails for at slette. Ikke for at læse. Jo flere vi kan slette, jo bedre. Jo mindre har vi at forholde os til. Driver du en webshop, er det interessant viden, at en emnelinje, der indeholder ordene ‘gratis fragt’, har en ekstremt høj åbningsrate.
Når du skal lave en emnelinje, skal du glemme, hvad din dansklærer har lært dig tilbage i folkeskolen. Du skal skrive tallene fra 1-9 med tal og ikke med bogstaver. Studier viser nemlig, at vi dvæler et nanosekund længere ved tal end ved bogstaver. Tal giver hjernen et perspektiv, og fraser som ‘Her får du de 9 bedste råd om SEO’ er gode i en emnelinje.
Bruger du ikoner i din emnelinje, skal du kende balancen. Det kan fremstå cute, men sjusket, hvis du overgør det. SAS bruger fly, caféer bruger måske en kaffekop. Øjet hæfter sig ved ikoner i længere tid, men magien forsvinder, hvis du laver det samme trick hver gang. Så brug det med omtanke og med måde til at overraske din læser.
Preheader
Det fantastiske ved en preheader er, at du kan se den sammen med emnelinjen. Preheader er emnelinjens lille hjælper. Læser kan se få ord, og der er ikke mange ord at gøre godt med, når du skal lokke læser til at åbne din mail. Derfor er preheader guds gave til emnelinjen. Brug den til at understøtte din emnelinje og til at uddybe dit budskab.
Preheader bruges i mange tilfælde helt forkert. Står der i din preheader standard beskeder som ‘Du modtager denne mail, fordi du har tilmeldt dig vores nyhedsbrev’, eller ‘Kan du ikke se denne mail, kan du se den i den browser’, skal du ændre det. Gå ind i dit mailsystem, og gør din preheader redigerbar. Brug den så fremover til at give din læser lyst til at åbne din mail.
Overskrift
Det største element i din nyhedsmail skal være overskriften. Lad det være slut med overskrifter, der er samme størrelse som din brødtekst, men med fed fond. Din overskrift skal være stor og letlæselig, og den skal stikke ud fra resten af teksten.
Fjern alt det overflødige i mailen, og gør dit logo mindre. Kig på din e-mail skabelon. Kig på den seneste mail, du har skrevet. Er dit logo for stort? Tit er et kæmpe logo det første, læser møder i en mail. Ryd op i din header, og gør dit logo mindre. Så det i stedet er overskriften, der fanger læser.
Brødtekst
Fremhæv de ting i din mail, som du gerne vil have fokus på. Sæt grafik ind, eller lav en anden font undervejs i teksten. Varier din brødtekst, så læser ikke bare møder én lang køre af ensformig tekst. Det er vigtigt med variation gennem mailen, og du skal som minimum huske at anvende underoverskrifter i din nyhedsmail.
En god tommelfingerregel er, at der skal være lige så meget hvid plads (white space uden indhold) i din nyhedsmail, som der er tekst. Det er en god tommelfingerregel at gå efter. Er fordelingen ikke nogenlunde ligelig, skal der brydes op og brydes om. Gør brødteksten spiselig for læser og få flere til at læse den til ende. Punktform kan du med fordel bruge.
Integrer læsers navn
Læserens vigtigste interesse i en nyhedsmail er: What´s in it for me? Det kan derfor have en god effekt at bruge læsers eget navn i en mail. Du skal passe på med at anvende læsers fornavn i emnelinjen. Det hæver åbningsgraden, men hæver også afmeldingsraten. Specielt på det danske marked føler mange sig intimideret, hvis deres navn bliver brugt i emnelinjen. Brug i stedet navnet inde i content, hvor interessen allerede er vakt. Det er meget mere elegant.
Billeder og billedtekster
Brug gerne billeder i dine nyhedsmails, og lad dem altid være klikbare. Det er en god ide at bruge billeder med mennesker. Er billedet i nærheden af en call-to-action (CTA) knap, så lad det med fordel lede hen imod knappen, fx at en person på billedet kigger på knappen. Så får du folk til at bruge den. Brug gerne autentiske billeder, som er lidt dogme-agtige. Skriv i en tekst under billedet ‘kan du ikke se billedet, så klik her’. Så undgår du, at der ikke bare forekommer en hvid ubrugelig kasse hos nogle af dine læsere.
Lær mere i afsnit 68 med Anne Kring om, hvordan du tager professionelle og skarpe portrætbilleder.
CTA og links
Det grundlæggende formål med en e-mail markedsføring er at få læser til at skride til handling. Inkluder derfor altid en CTA, hvor du giver læser en god grund til at handle. Drop den forenklede version ‘Klik her’. Den har en minimal effekt. Overvej i stedet, hvad der skal give læser god grund til at trykke på din CTA knap. Opfind eventuelt en bonus, en tidsbegrænset rabat eller andet for at få læser til at trykke på knappen.
Hvis du for eksempel vil sælge en sneskovl, kan du bruge følgende CTA: ‘Få din sneskovl her til 50%. Så kan du allerede i morgen have et snefrit fortov’. Formuler altid det primære udbytte, som læser vil få ud af at benytte sig af dit tilbud. Det giver en god motivation til læser at forklare, hvad han eller hun vil få ud af at købe dit produkt eller din ydelse.
Frameldingsrate
Hvad er acceptabelt? Det er svært at sætte tal på, da det er enormt forskelligt fra forretning til forretning. Det gyldne tal findes ikke. Christinas bedste råd er, at du sætter tal på, hvor mange afmeldinger, du vil have per mail. Hun har besluttet sig for, at en frameldingsrate på 0,5% er acceptabelt for hende. Opnår hun det per udsendelse, er hun tilpas aggressiv i hendes markedsføring.
Åbningsrate og klikrate
Åbningsrate og klikrate varierer også enormt meget. Her bliver du nødt til at se på dine egne tal. Jo færre læsere du har, des nemmere er det at opnå en høj åbningsrate. Men jo flere læsere du har, des lavere åbningsrate vil du naturligt have. Du kan altid gå ud fra afvigelser. Afviger du pludselig til den negative side eller til den positive side, kan du gå ind og se på, hvad du har gjort anderledes. Det giver dig mulighed for at korrigere og finde frem til, hvad der virker for dig.
Det ville være et sandt ønskescenarie for Christina at kunne lave et kursus med titlen: ‘Sådan får du en åbningsrate på 100’. Men den eneste opskrift på det ville være: Send én mail, og send den til din mor. Graden af segmentering spiller ind på afgørende vis, og det er klart, at jo højere grad af segmentering, des højere er åbningsraten.
Øv dig i at tilgå din udsendelse af nyhedsmails som en form for opdragelse af dine læsere. Giver du dine læsere en godbid (gode råd, en rabat, et tilbud), hver gang du sender dem en mail, vil de vænne sig til, at dine mails har værdi for dem. Så opdrager du dem til at læse dine mails. Det gør åbningsraten mindre og mindre væsentlig, men til gengæld bliver dit afsendernavn mere væsentligt. Send gode mails med god værdi for læser.
Sådan får du fat i den yngre målgruppe – lyt med i afsnit 109.
Christinas råd om bedre klikrater
- Skriv præcist i din mail, hvad du vil have din læser til at gøre.
- Formuler udbyttet præcist.
- Fortæl din læser, hvad han eller hun specifikt får ud af at trykke på din CTA knap.
- Sørg for at have flere links i din mails. Inkluder et link allerede i toppen, et link igen i midten, og et til sidst. Den gyldne regel om tre links: Inkluder minimum tre links i din mail. Så hæver du din klikrate markant.