Bliv klogere på medietræning og budskabstræning med Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Nikolaj Buchardt
I denne uge har vi besøg af Nikolaj Buchardt, som er administrerende direktør i Hill+Knowlton Strategies/Burson-Marsteller. Nikolaj rådgiver virksomheder og organisationer i strategisk kommunikation og eksekverer kreativt og kanaluafhængigt.
Du kan følge Nikolaj på Linkedin eller på Hill+Knowlton Strategies/Burson-Marsteller.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Hvorfor medietræning og budskabstræning gavner din virksomhed
- Hvordan en medietræning og budskabstræning typisk foregår
- Hvordan du selv kan gribe medietræning an
- Samarbejde med et bureau om medie- og budskabstræning
- Konkrete råd til, hvordan du overtaler din chef til at investere tid og penge i medietræning
Sådan kommer du i medierne (trin-for-trin guide)
Hvorfor skal du medietræne talspersoner?
Det korte svar på spørgsmålet er, at du med medietræning og budskabstræning gør talspersonerne i din virksomhed så dygtige som overhovedet muligt til at formidle deres budskab. Du kan med fordel hyre et professionelt bureau til opgaven, da de ser din virksomhed og dine budskaber udefra uden at være viklet ind i interne politiske spil. Du kan også selv prøve dig frem selv til at starte med.
Når Nikolaj medietræner, sker det ofte ud fra en konkret begivenhed, som personerne skal optræde i. De har behov for at blive pudset af, inden de skal stå foran et kamera eller tale foran en større forsamling. De vil gerne tage sig bedst muligt ud. Og træning gør en bedre – så enkelt er det.
Overblik: Danmarks bedste PR- og kommunikationsbureauer
Alle kan blive bedre til at formidle budskaber – uanset ekspertise
Nogle mennesker er naturtalenter. De har en medfødt evne til at kommunikere, og de er ikke bare retorisk stærke, men de har også et stærkt udtryk. Men dem er der kun få af. Og selv de, der allerede er dygtige til det, har alligevel et behov for at blive set på med andre øjne for at blive endnu bedre. Og så findes der også dem, for hvem det er voldsomt ubehageligt og problematisk at tale over for en forsamling.
Ved medietræning skal du både se på det enkelte menneske og fokusere på den opgave, som personen står over for. Din (eller bureauets) opgave er at gøre personen i bedst mulig stand til at løse den opgave, som han eller hun står overfor.
Under enhver medietræning giver det god mening at forestille sig, at personen skal med i live TV – uanset om det er tilfældet eller ej. Det er det mest krævende at blive udsat for rent kommunikativt. At blive placeret foran et kamera og blive bombarderet med spørgsmål fra en journalist. Og når du har prøvet den mest ekstreme situation, så kan du bedre klare en mindre opgave.
Som et levende bevis på at øvelse gør mester, kan vi tage Eric selv. Kig med i det første afsnit af Help Marketing podcasten, og sammenlign med afsnittet i dag. Eric er med garanti meget bedre live nu, hvor han har kørt mere end 100 afsnit igennem. Både når det kommer til lyd, tale og kropssprog.
HM143: Medietræning og budskabstræning – sådan og derfor
Fat dig i korthed og hav styr på dit budskab
Du kan med fordel tage udgangspunkt i den journalistiske metode, når du medietræner. Den kræver, at man skal skal komme til biddet med det samme. Man skal kunne forklare præcis, hvad budskabet går ud på i én sætning. Og så kan man folde det ud bagefter.
Der er to typer af mennesker: Den ene type forstår pointen med at fatte sig i korthed med samme, men skal så trænes i at levere det. Og så er der den anden type, som har svært ved at forstå at fatte sig i korthed. Og har du sværere ved at forstå den her præmis, så er det vanskeligt at vende din hjerne om til at forstå, at det rent faktisk er en god ide.
Alt kan fortælles i en sætning – men det kan være vanskeligt at få nogle til at forstå, at det er rigtigt og få dem til at have tillid til at kortheden kan lade sig gøre. Det handler om at forstå jeres forretning og hjælpe talspersonen til med tryghed at kunne formidle sit budskab. Det er vigtigt, at talspersonen tror på sit budskab, når hun skal kommunikere det. Ellers hænger det ikke ved, og så virker det ikke overbevisende.
HM048: Digital ledelse – sådan gør du!
Hvem kan bedst kommunikere jeres budskab?
Find de bedste talspersoner ved at teste det gennem et audit. Medietrænerens rolle er netop som et audit. Gå ind og test: Har vi styr på vores budskaber? Kan vi kommunikere det, vi vil? Det er et spørgsmål om at tjekke budskaber af og se, om det fungerer, og finde ud af, hvad der ikke fungerer.
Medietræning handler ikke kun om at kunne kommunikere helt præcist på stedet i en situation. Det er lige så meget et spørgsmål om at få alle, der er talspersoner, til at blive enige om, hvad kernehistorien er. Ved at du sætter de fem personer i direktionen sammen til at finde ud af ‘Hvordan bliver vi gode til at formidle vores kernehistorie?’, vil de også finde ud af, hvor de ikke fortæller den samme historie. Og det er et symptom på, at der er noget, der skal justeres.
Resultatet af medietræning kan meget nemt være, at I får et fælles budskab. Det kan også være, at I bliver nødt til at gå tilbage og se på budskaber, der ikke helt stemmer overens. Medietræning fungerer i høj grad også som en øjenåbner.
HM134: Storytelling: Hvad er din historie – og hvordan bruger du den?
Hvordan kan du selv medietræne talspersoner?
Hvis du gerne vil slippe for at bruge penge på at hyre et professionelt bureau til opgaven, kan du også selv prøve dig frem selv.
Lav interne træninger, hvor I udfordrer hinanden. Det kan være en rigtig god metode til at finde ud af, om I er gode nok til at kommunikere jeres budskab. Afdæk, hvilken kritik kan ramme jer. Vent ikke, til I bliver ramt af en storm udefra, men forbered jer ved at have svar klar. Hvad kunne I forestille jer, at omverdenen vil sige om det her? Udtænk alle de kritiske spørgsmål, som vil kunne dukke op, forhold jer til dem, og øv jer i at have svar klar. Det er en hygiejnefaktor i enhver virksomhed, og det vil gavne jeres virksomhed at lege djævlens advokat.
Er du kommunikationsansvarlig i en virksomhed, er det dit ansvar at være kritisk og stille de kritiske spørgsmål, som ledelsen skal være opmærksom på. Hold dig hele tiden opdateret på deres og på omverdenens agenda inden for jeres felt.
Når hjulene kører, er det nemt at komme til at glemme, at en virksomhed kun kan fungere, hvis den kan forklares – på godt og på ondt. Det er derfor altid en god ide at få nogen til at komme udefra og stille spørgsmål. Men du kan også godt selv forberede dig. Find ud af, hvad du vil sige i forskellige situationer. Sørg for, at din kommunikation er på plads. Hvad skal vi gøre for at undgå, at ulykken sker? Og træn så potentielle svar.
HM87: Sådan får du presseomtale via social media
Den teoretiske del af medietræningen
Under den teoretiske del bliver du klædt på til selv at blive bedre til at kommunikere. Du bliver introduceret til den journalistiske grundmetode og får et indblik i, hvordan journalister tænker. Så bliver du præsenteret for eksempler på nogen, der har klaret sig godt, og nogen, der har kvajet sig. Den bedste måde, du kan lære på, er ved at se på andre udefra.
Det næste skridt er elevatorpitchen. Den går ud på, at du skal forestille dig, at du går ind i en elevator, hvor der står en mand. Du skal af på den fjortende og sidste etage, men han har allerede trykket. Og du ved ikke, hvor han skal af. Han siger til dig: Hvad laver du så? Det kan være, han skal med helt op til toppen, men det kan også være, at han skal af på næste etage. Du bliver derfor nødt til at kunne skære dit budskab til og forklare manden det, inden han står af. Det er en meget banal øvelse, men den er ekstremt effektiv.
Vi bruger så elevatorpitchen til at teste ud fra en konkret problemstilling, som du har, og som vi hverken har researchet eller forberedt os på.
HM090: Geniale PR-tips, der giver dig omtale og links!
Den praktiske del af medietræningen
Når vi går over til den praktiske del bliver du testet som regel med kamera. Det er enormt afslørende at se og høre sig selv på film. Det giver dig en helt anden opfattelse af dig selv og din måde at kommunikere på. Afhængigt af hvilken udfordring, du står over for, så tager du den situation. Det kan være alt fra krisekommunikation til et pressemøde med en offentliggørelse. Du bliver så testet benhårdt i de spørgsmål, som der typisk vil kunne komme fra journalister.
Bagefter ses resultatet på film, og din måde at gribe det an på evalueres. Det er hard-core learning by doing, og du bliver på den måde klædt på til at performe bedre næste gang.
HM091: 13 gode råd fra journalisten til Public Relations-medarbejderen
En eller flere deltagere under en medietræning?
Det kan virke rigtig godt, at der er flere inde fra samme virksomhed samtidig. De kan så evaluere hinanden og give konstruktiv kritik og feedback bagefter. Det er meget motiverende at blive bedre, og det gør alle under sådan en session. Det er ekstremt motiverende, når der pludselig knækkes en nød, og du hører, at de andre nærmest klapper af dig.
Der bliver gået hårdt til dig, men det er en gradvis læringskurve, som gør dig bedre. Nogle gange står deltagerne nærmest nøgne over for medietrænerne, og det er så deres opgave at hjælpe dem med at få det rigtige tøj på. Det afhænger meget af folks personlighed, og om de er introverte eller ekstroverte. Du skal fornemme, hvor grænsen går, og hvor langt du kan presse dem. Men alle bliver bedre og får en form for sikkerhed ved at blive klædt godt på. Og det gør det nemmere at stille sig op næste gang.
Ofte er det en god idé at medietræninger ikke holdes på kontoret. Find et sted, hvor deltagerne ikke kan gå tilbage til deres pladers for at svare emails eller arbejde i pauserne. Pauserne skal nemlig bruges til at deltagerne taler sammen og perspektiverer.
Gode argumenter til at overtale din ledelse til at bruge ressourcer på medietræning
- I det øjeblik, hvor du står over for at skulle bruge det og ikke har gjort det, er det for sent. Du kan aldrig trække det tilbage, du har sagt. Det kan koste dig mange penge og meget tid at genopbygge dit image, når du har sagt noget forkert.
- Når du ser kritisk på dig selv eller din organisation, får du også set på, om der er styr på alting. Det er nemt at blive hjemmeblind på områder, hvor der burde blive gjort noget. Medietræning er med til at afsløre, om der ligger snavs rundt omkring i hjørnerne.
- Skal du være professionel helt ud til neglene, skal du også anerkende, at du skal have hjælp til at blive bedre en gang imellem.