Bliv klogere på digital ROI med Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: ekspert i digitale medier og digital ROI
Vi har i denne uge besøg af Kenneth Gaardmand Avnsted, der er medindehaver og direktør hos Anodyne. Du kan følge Kenneth på Linkedin eller Facebook.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Hvad digital ROI er
- Hvordan du beregner en acceptabel ROI
- Hvilke værktøjer du har til rådighed
- Konkrete råd til hvordan du kommer i gang med at beregne digital ROI
Hvad er digital ROI?
Begrebet ROI er en forkortelse for Return On Investment. Det er kort fortalt en måling af det afkast, du får, når du laver en investering i en given markedsføringsindsats. Har du en positiv ROI, har du tjent mere, end du har betalt, og er den negativ, er det en underskudsforretning.
Enhver, der sidder med digital markedsføring, ved, at det kan være enormt komplekst at sætte tal på, hvor meget en annoncering på Facebook eller en anden form for kampagne bidrager til bundlinjen. ROI er en målingsmetode, der giver et godt billede af, hvor stor en gevinst den enkelte indsats giver.
Digital ROI er en meget svær størrelse. For hvad er det præcis, du skal måle på? Du kan måle på alt fra salg til leadgenerering og ranking. Der findes ikke en opskrift på, hvad det er bedst at måle på. Det afhænger helt og holdent af hvilket mål, du har med din markedsføringsindsats. Vil du gerne skabe salg, kan det være smart at måle på konverteringer, men sætter du et skib i søen for at skabe opmærksomhed omkring dit brand, er et aspekt som ranking måske mere relevant.
Hvis du gerne vil sælge på Facebook, så lyt med i afsnit 78 og afsnit 20.
Hvad er en acceptabel Digital ROI og hvordan beregner du den?
Hvordan finder du så ud, hvad dit ROI bør være? Er det interessant for dig at måle på konverteringer, skal du gå ind og se på, hvad du tjener på et produkt, og hvad du har haft af udgifter til en given marketingaktivitet:
Marketingaktivitet: 100 kroner
Administration: 100 kroner
Indkøbspris på dit produkt: 200 kroner
I alt: 400 kroner
Salgspris: 500 kroner
Indtjening: 100 kroner
Hos Anodyne har de en tommelfingerregel om, at en konvertering ikke må koste mere end 100 kroner. Når du skal i gang med at beregne ROI, er det vigtigt, at du også gør dit forarbejde og regner dig frem til en maksimumgrænse. Er der en målgruppe, du rigtig gerne vil have fat i, kan det være ok at betale mere per konvertering.
For eksempel vil Anodyne rigtig gerne have fat i målgruppen 50+. Der er en tendens til, at den her slags kunder lægger mere i kurven, når de handler hos Anodyne, og at de vender tilbage og køber igen. Det er altså en rigtig god kundegruppe for Anodyne, og derfor er det ok, hvis en konvertering herfra er lidt dyrere. Husk at regnestykket ovenover gælder for nye kunder. Når du først har fået en kunde, kan du ofte via nyhedsbreve og andre mindre omkostningstunge tiltag få flere salg igennem. Dermed skal du se investeringen i forhold til hele kundens levetid som kunde.
Lægger du 100 kroner ind på Facebook til digital annoncering og får 400-500 kroner ud i salg, siger man, at din digitale ROI-værdi er på 4-5 gange pengene igen. Her taler vi i omsætning og ikke indtjening. Men det er vigtigt, at du gør dig selv den tjeneste at lave en beregning af din reelle indtjening som i eksemplet ovenfor. Så kan du sikre, at det hele hænger sammen, og at du ikke betaler mere for en konvertering, end du får igen i indtjening.
Hvilke værktøjer findes der inden for digital ROI?
Der findes mange forskellige værktøjer, som du kan bruge, hvis du gerne vil i gang med digital ROI. Vi vil tage udgangspunkt i de mest gængse og effektive af slagsen.
Google Analytics
Med Google Analytics får du et genialt værktøj til at finde ud af, hvad dine brugere rent faktisk foretager sig, når de er på dit site. Hvilken form for information læser de? Hvor mange sider læser de? Hvor kom de fra? Hvornår i købsprocessen forlader de dit site? Værktøjet kan integreres i alle webshopsystemer, og det er både nemt og gratis at anvende.
Forstå hvordan du arbejder med Google Analytics i afsnit 46 og afsnit 47.
Facebook data
Du kan trække en stor mængde data fra Facebook, som du kan bruge, når du skal i gang med ROI. Opstil værdier, der giver dig værdifuld data om brugerne. Her er der mange værdifulde konverteringsspor at hente. Hos Anodyne lægger de flest ressourcer i markedsføring på Facebook, selvom det faktisk ikke er her, de har den bedste ROI-værdi. Og hvorfor gør de så det? Det kommer vi nærmere ind på, når vi skal snakke om assisterede konverteringer.
Nyhedsbrevsdata
Bruger du et smart system til dine nyhedsbreve? Det er muligt at måle en direkte ROI af nyhedsbreve, når du anvender et system som eksempelvis mailchimp. Her kan du integrere tracking links og se effekten af hvert enkelt nyhedsbrev. Du kan se antallet af afmeldinger, hvor mange køb der er foretaget efter x antal timer og meget mere.
Lær om automatisering af nyhedsbreve og hør en praktikers gode fif til nyhedsbreve.
CRM
Find det CRM-system, du bedst kan lide. Vi gennemgik CRM som værktøj i afsnit af Help Marketing. Vores ekspert anbefaler Zendesk, som ikke bare giver en god relation til dine kunder, men som også har en genial dataindsamling. Når en kunde aktiverer en Zendesk-chat med dig, kan du følge kundens spor i ren og skær data. Hvor lang tid bruger kunden på at finde relevant data? Hvordan agerer kunden under og efter jeres chat?
Assisterede konverteringer
Når vi taler om digital ROI, er assisterede konverteringer et nøgleord. Tag altid et kig på, hvad hver enkelt bruger, der konverterer, har været omkring før konverteringen. Har brugeren været på Facebook eller klikket på en annonce på et andet socialt medie?
Google tilskrives rigtigt mange konverteringer, da Google for det meste er det sidste led i kæden til at sende brugere ind på et vilkårligt website. Men du er nødt til at grave en tand dybere for at se på, hvad der er foregået, før brugeren anvendte Google.
I mange tilfælde er det en annonce på Facebook eller et andet socialt medie, der reelt set har gjort udslaget. Google er på mange måder selve ‘motoren’, mens det som regel er et af de sociale medier, der har startet konverteringen. Google og et socialt medie som Facebook vil ikke kunne leve uden hinanden – de hænger sammen med hver deres funktion.
Det er altså vigtigt at huske på, at Google ikke automatisk er den mest salgsskabende trafikkilde. For at lave salg skal dine besøgende påvirkes flere gange. Facebook er genial til at skabe den første trafik for Anodyne. Du skal selv kigge på dine data for at se hvilke kilder, der er med til at skabe trafik, der sælger.
Konkrete råd til dig, der gerne vil i gang med at beregne ROI
- Brug Google Analytics til at få styr på dine data. Det er gratis, nemt at anvende, og du kan måle alt, hvis du sætter det rigtigt op. Invester den nødvendige tid i at sætte det korrekt op, og sæt dig ind i, hvordan du bruger det på den bedste måde.
- Husk på, at en konvertering ikke altid kan tilskrives den sidste kilde. Fortvivl derfor ikke, hvis du bruger en masse penge på at annoncere på Facebook, men ikke kan se, at det giver konverteringer. Tænk altid på: Hvad vil der ske, hvis jeg ikke gør det? Selvom Google er det sidste led i kæden og tilskrives mange konverteringer, har Google ofte ikke skabt konverteringerne alene.
- Hæng dig ikke kun i sociale medier. Hvis du skal optimere dit impact, skal du skyde med spredehagl. Op i helikopteren med dig og afprøv en masse forskellige kanaler.