HM122: Boost dit salg med automatiserede mailflows

Christina Klitsgaard
Christina Klitsgaard

Lyder en åbningsrate på 80-90% godt i dine ører? E-mail markedsføring handler ikke alene om at producere mails med et godt indhold. Du skal nemlig også få dine kunder til at åbne de mails, der lander i deres indbakke. Automatiserede mailflows er en genial måde at kommunikere med dine kunder på. Bruger du dem på en effektiv og snedig måde, kan du skabe mersalg og booste din forretning.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Bliv klogere på automatiserede mailflows med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.

Ugens gæst er Christina Klitsgaard, som er specialist i e-mail markedsføring. Christina har arbejdet professionelt med copywriting siden 1994 – læg dertil for millioner af kroner praktisk erfaring med at bruge overbevisende tekstforfatteri som salgsstrategi på det danske marked. Du kan følge Christina på facebook eller på We Love Emails.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvad automatiserede mailflows er
  • Hvordan du bruger dem effektivt
  • Hvordan og hvor du kan automatisere
  • Tips og tricks til hvordan du kommer i gang

Hvad er et automatiseret mailflow?

Der er grundlæggende to måder at sende en e-mail til dine kunder på. Du kan vælge one-size-fits-all, hvor du producerer en e-mail, som du sender til alle dine kunder. Som eksempelvis et nyhedsbrev.

Den anden tilgang er automatiserede e-mails, der kun bliver sendt til de enkelte kunder på baggrund af deres adfærd på dit site. Et klassisk eksempel er, at du er inde på et site prøver at logge dig på din profil, men har glemt dit password. Du beder om at få tilsendt et nyt password, og den mail, der efterfølgende dukker op i din indbakke, er en automatiseret e-mail.

Den primære forskel på en masseudsendelse som et nyhedsbrev og en automatiseret mail er, at sidstnævnte bliver sendt til dig på baggrund af en handling, som du selv har foretaget. Du kan sætte et flow op af automatiserede mails, som bliver sendt, når brugerne på din side handler på en bestemt måde. Det kan eksempelvis være, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev, eller når de forlader indkøbskurven uden at gennemføre et køb.

Vil du gerne blive bedre til at skrive nyhedsbreve?

Hvorfor bruge automatiserede mailflows?

Automatiserede e-mails er et meget effektivt redskab til at række ud til dine kunder. Da de bliver sendt på baggrund af brugerens adfærd, er deres relevans meget høj. Det er de færreste mails, der bliver sendt ud som en del af din markedsføring, der har en åbningsrate på nær de 90%. Det kan de automatiserede få.

Prøv selv at forestille dig, at du netop har gennemført et køb på et website. Du modtager efterfølgende en mail med overskriften ‘Tak for din ordre’. Det er de færreste af os, der ikke vil åbne sådan en mail på trods af den kedelige overskrift og det forudsigelige indhold. Lærer du at bruge automatiserede e-mails på en effektiv og snedig måde, kan du række ud mod dine kunder og skabe mersalg.

Christina Klitsgaard har tidligere hjulpet en større dansk webshop med at automatisere sine mails. Især én bestemt mail har givet en enorm positiv effekt. Ved forladt indkøbskurv. Indholdet af mailen er i stil med ‘Du har lagt en vare i kurven hos os. Når du er klar til at gennemføre dit køb, kan du klikke her’. E-mailen er krydret med billeder af produkterne, der er lagt i kurven, og den har haft en enorm positiv effekt. I løbet af kun 14 dage generede den automatiserede e-mail et mersalg på 86.000 kroner.

Hvor kan du automatisere?

Vil du gerne sætte et flow op af automatiserede e-mails, skal du sætte dig i brugernes sted. Tænk på, hvordan brugerne agerer, når de besøger dit site. Hver gang der sker noget hos brugeren, er der noget, du kan automatisere. Noget du kan tilbyde, hjælpe med, motivere til eller udnytte til at skabe en tættere relation. Hvor i processen mister du dine kunder? Tænk i adfærd hele tiden.

Du kan bruge de automatiske mailflows til at bryde strømmen med. Giv ikke kun det information, dine kunder forventer af dig. Når du har fødselsdag, modtager du måske mails fra restauranter om, at du kan spise gratis hos dem. Det er forudsigeligt. Men hvor mange virksomheder sender dig en mail i stil med: ‘Det er nu et år siden, du tilmeldte dig vores nyhedsbrev. Vi vil gerne honorere dig for, at du har fulgt os i så lang tid ved at tilbyde dig en gratis e-bog med gode råd om online markedsføring’?

Gode råd til at få fat i den yngre målgruppe.

Den ideelle serie af e-mails

Hvor mange mails skal det ideelle mailflow så bestå af? Er 3 for lidt? Er 10 for meget? En tommelfingerregel, du altid kan bruge, er, at jo mere kompliceret det, du sælger, er, jo længere en mailserie skal du sætte i gang. Lav en større serie, end du umiddelbart tænker. Et velkomstflow skal som minimum bestå af 3 e-mails – og gerne flere.

Ideelt set skal hver mail kun have et enkelt budskab som ‘Velkommen til’, ‘Her er vores nyeste e-bog’ eller ‘Vidste du, at vi er på Facebook?’. Pas på, at du ikke kommer til at proppe al informationen i en og samme mail.

Mailflow til en webshop

Du driver en webshop, der sælger droner. Du har uddelt rabatkuponer på 100 kroner gældende i en tidsbegrænset periode, og du vil gerne sende 3 automatiserede e-mails til de, der tilmelder sig dit site.

  • Mail 1: Velkommen. Tak for din tilmelding. Her er din rabatkode, sådan indløser du den.
  • Mail 2: Her er de top 5 mest populære produkter. Dem kan du bruge din rabatkode til at få fingrene i.
  • Mail 3: Et super godt tip. 3 fede tips til bedre luftvideoer med droner. PS husk, at din rabatkode udløber om 2 dage

Vil du kun være lidt aggressiv nøjes du med en serie på 3 mails, men du kan også skrue op til medium på 6 mails eller til meget aggressiv med 8 mails. Som webshop er det fint at sælge i den første mail, men sørg for, at de næste mails ikke er ren salg. Det gider brugerne ikke.

Mailflow til en videnvirksomhed

Du driver en videnvirksomhed, der sælger kurser. Du skal have fokus på at relationsopbygge i de første mails og glemme alt om at sælge. Da du har et kompliceret og dyrere produkt, skal du lave en længere serie på op til 10 mails. De første 4-5 mails skal du bruge på at give ren viden. Derefter kan du bringe på banen, at læser kan købe din viden. Næste skridt er at give mulighed for rabat på forskellig vis i en tidsbegrænset periode. Du skal hele tiden huske på, at jo mere komplekst dit produkt er, jo mere skal du relationsopbygge.

3 konkrete råd til at komme i gang med et automatiseret mailflow

  • Lav et velkomstflow med 3-7 mails. Tænk over, hvad du kan gøre for at konvertere brugerne til kunder. Hvordan kan du planlægge en serie på x antal mails, der vil motivere dine læsere til at blive kunder hurtigere, end hvis du bare lader dem være?
  • Sæt en automatiseret mail op ved forladt indkøbskurv. Både som webshop og som videnvirksomhed. Mailen skal komme fra dit webshop site – ikke din personlige mail. Har du en videnvirksomhed, kan du skrive noget i stil med: Jeg kan se, du er interesseret i vores kursus. Har du spørgsmål til pris eller andet, så skriv eller ring til mig. Du kan fange mig på xxxxx.
  • Tænk over, hvordan du kan bruge de automatiserede mails til at overraske dine læsere positivt. Server relevant information til dem med et bestemt tidsinterval, eller eksempelvis når de har læst om et emne eller et produkt x antal gange.

Sådan bliver du bedre til at skrive professionelle tekster.

Ugens content marketing værktøj er: Frontify

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Med Frontify styleguide er det nemt for dig at lave professionelle brand og design guidelines. Og det er ganske gratis. Du kan lave logo, digitalt indhold, indhold til print og meget mere. Du kan bruge Frontify skabelonerne, eller du kan skabe dit helt eget fra scratch. Prøv Frontify – det er hurtigt, nemt og gratis.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Tak til Jon Angelon Gjetting for anbefalingen af ugens værktøj.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric