Lær mere om struktureret data i Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: SEO-ekspert Grosen Friis
I denne uges afsnit har vi besøg af Grosen Friis, som er head of technical SEO hos Online Partners. Du kan følge Online Partners på Facebook og Linkedin. Følg også med i deres blog og deres online TV.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Hvad struktureret data går ud på – i særdeleshed schema.org
- Hvad du får ud af at anvende struktureret data
- Hvilken betydning det har for din placering og synlighed på Google
- Hvordan du i praksis kan komme i gang med at arbejde med at markere dine data
Sådan får du masser af links til din hjemmeside
Hvad er struktureret data?
Implementerer du struktureret data på dit website, svarer det til, at du skaber et semantisk net på dit site. Hvad betyder de ord, du anvender? Og hvordan er relationen mellem det forskellige indhold på dit site? Du gør det nemmere for Google og hvilken som helst anden søgemaskine at forstå indholdet på dit site.
Det er en klar fordel for dig, da du ikke bare vil opnå en større synlighed på Google, men også vil give søgemaskinen mulighed for at spytte nogle bedre søgeresultater ud til brugerne. Det vil fylde mere i SERP (søgeresultatsiden hos Google). Det giver dig flere klik og bedre rangereringer. Du kan gribe det an på flere måder i praksis, men alfa og omega er, at du tilføjer ekstra meta-data. Så kan søgemaskinerne hurtigere og mere automatisk forstå dit indhold.
Et konkret eksempel på at tilføje ekstra meta-data for at hjælpe Google er, når bolius.dk fortæller Google via meta-data, hvad Bolius’ adresse er (det er en adresse), i hvilket postnummer: 1591 (det er et postnummer) og bydel: København V (det er bydelen). Så kan Google nemmere vise den data for brugerne, når de har brug for Bolius’ adresse. Du kan fx bruge denne markup: schema.org/address.
HM030: Black hat SEO og White hat SEO med Søren Riisager
Har du prøvet at få en kasse med LEGO uden manual?
Får du som søgemaskine leveret et nyt website, kan det sammenholdes med at få en kasse med LEGO-klodser. Hvad er meningen med klodserne? Hvordan skal du samle det? Det kan være, du ender med at bygge en lille bil, selvom meningen var, at det skulle have været den store LEGO-dødsstjerne. Det, der er brug for her, er en byggevejledning. Så er du ikke i tvivl om, hvad du skal bruge hver enkelt lille klods til.
Struktureret data er som at få en kasse LEGO-klodser INKLUSIV en byggevejledning. Så kan søgemaskinen nemmere forstå, hvad dit indhold går ud på, og hvordan de forskellige former for indhold på sitet relaterer sig til hinanden.
Hvordan arbejder du med struktureret data i praksis?
Det første spørgsmål, du skal stille dig selv, er, hvilket format du ønsker at bruge. Der findes overordnet tre former:
- Microdata
- RDFa
- JSON-LD
De to første minder meget om hinanden. De fungerer grundlæggende på den måde, at du putter flere attributter rundt om dine data inde i HTML-kodningen. Så kan Google se, at her ikke bare er data, men også en beskrivelse af den. Den tredje, JSON-LD, ligner mere et javascript. Den lægger som et tillæg til det indhold, du har i forvejen. Google anbefaler JSON-LD, men de er alle tre gode at anvende, og de har hver især sine fordele og ulemper.
Vil du gerne i gang med at eksperimentere med struktureret data, er det nemmere at pille i den eksisterende designskabelon med microdata eller RDFa. Så kommer du lynhurtigt og billigt i gang med det. Vil du i gang med JSON-LD skal du derimod kode om i dit system. Skal du på en senere tidspunkt skifte platform, kan du med fordel beslutte dig for, at det skal være et kriterium, at JSON-LD kan anvendes. Men det er fint at lægge ud med en af de to andre former.
De bedste tekniske SEO-hack,s der trækker trafik til din hjemmeside
Hvad er vigtigst at lægge ud med ved schema.org?
Når du skal i gang med struktureret data, er det bedste råd fra vores ekspert: Gå efter det, der giver synlighed, og som giver mere trafik. Det giver mere salg i sidste ende.
Start med det, der kan give øget synlighed:
- Sæt anmeldelser ind
- Lav en pæn brødkrummesti
- Brug billeder, hvis du for eksempel arbejder med mad og opskrifter
- Indsæt produktfacts, for eksempel at du har produkter fra xx kroner til xx kroner
- Få sitelinks nedenunder søgeresultatet ved tidsbestemte services som ophold, koncerter, kurser eller lignende
- Arbejd på et godt site, der bliver medlem af Knowledge Graph
- Arbejd med kendte personer, så der kommer en personprofil frem
Sæt ind der, hvor det giver dit site en visuel øget synlighed. Så batter det noget i forhold til trafikken på dit site. Se på billedet, hvor Bolius’ definition af masseovn trækkes ind som Snippet, selvom Bolius “kun” ligger på en femte plads i SERP.
Påvirker struktureret data din position i søgeresultaterne?
Struktureret data kan påvirke din position i søgeresultater. Men indirekte. Ved at dine resultater fylder mere i SERP, vil flere klikke på dit side. Derfor vil Google forbedre din rangering, hvis et tilstrækkeligt antal brugere klikker videre.
Et godt eksempel er lokale virksomheder, som har brug for at blive fundet der, hvor deres forretning er placeret. Det kunne være en lokal tømrer, en restaurant eller andet. Ved at lægge struktureret data ind styrker du din lokale profil. Især hvis du også har oprettet en Google My Business-side. De to understøtter nemlig hinanden. Hvis dit site har struktureret data, vil det ranke højere på det tidspunkt, hvor en bruger er i nærheden og laver en søgning. Højere end en anden forretning, der også lægger i nærheden, men som ikke har struktureret sine data.
I andre tilfælde giver det dig ikke en bedre placering, men derimod en synlighed, som du kan ‘snyde foran i køen med’. Har du en lavere placering på Google end nogle af dine konkurrenter, kan struktureret data gøre, at du faktisk tager en del trafik, som dine konkurrenter ellers ville få. Den øgede synlighed, som du får med struktureret data, kan med stor sandsynlighed få dig foran i køen. Har du anmeldelsesstjerner eller en pæn brødkrummesti, har du en synlighed som flere af dine konkurrenter med sikkerhed ikke har. Her er du altså first-mover og kan trække meget trafik. Og i sidste ende få mere salg på dit site.
Skriv godt – Google og dine brugere vil elske dig for det!