HM124: Succes med e-commerce i din webshop

Lars Roed

Vil du gerne have succes med online salg? Så skal du have det gode gamle købmandsskab frem i lyset. Sætter du dig i dine kunders sted, bliver det nemmere for dig at trigge dem til at købe dine produkter. Ugens ekspert kommer med gode råd til, hvordan vi kan sælge vores Help Marketing Bog online, og hvordan du som webshopejer kan få succes med online salg. Det er nu blevet tid til at lære mere om e-commerce.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Få ekspertråd, tips og tricks til e-commerce med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.

Ugens gæst er Lars Roed, som er Senior Project Manager hos Vaimo. Lars styrer nye e-handelsprojekter og rådgiver om e-handel. Du kan følge Lars på Linkedin.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvad e-commerce er
  • Hvordan du griber online handel an
  • Hvordan du skal agere i forhold til eftersalg og mersalg
  • 4 konkrete råd til hvordan du kommer i gang med e-commerce

Hvad er e-commerce, og hvad handler det om?

E-commerce er et andet ord for online handel. Det dækker over alt det salg, der foregår på nettet. Det bugner med webshops, og det er en kunst at få stablet en webshop på benene, der skiller sig ud fra mængden, og som er brugervenlig og nem at handle i. I al iver efter at anvende smarte systemer og designe flot grafik er der en tendens til at glemme det vigtigste: forståelsen for dine kunder. Når du bevæger dig ind på markedet for online salg, er der især et råd, som det vil være godt at tage med dig: Hav et konstant fokus på, hvem du sælger til.

Den vigtigste forudsætning for at få succes med e-commerce er nemlig at skabe et godt købmandsskab og forstå dine kunder. Du skal forholde dig til spørgsmål som: Hvem er dine kunder? Hvordan agerer de? Hvordan trigger du dem til at købe noget på din webshop? Hele essensen af e-commerce er, at du sælger en vare gennem fornuftige it-systemer, der kan håndtere netop det, som kunden efterspørger, på en rigtig og brugervenlig måde.

Lær også om forskellen mellem e-handel i Danmark og Asien.

Hvordan griber du e-commerce an?

For at få succes med din webshop skal du være opmærksom på, hvad brugerne foretager sig på din side. Hvad lægger de i kurven? Ender de med at fuldføre købet, eller forbliver varerne i indkøbskurven? Hvor i processen mister du dine kunder? Du kan spare mange penge ved at prøve at forstå dine kunder og deres måde at agere på.

Tag dine kunder i hånden

Det er vigtigt at huske på, at du som webshopejer sidder med en masse viden, som dine brugere ikke nødvendigvis har. Du skal hele tiden tænke på, hvordan du bedst muligt tager brugerne i hånden, når de besøger din webshop. De skal have en god information om dine produkter, og det skal samtidig være nemt for dem at nå til selve købet.

Lars Roed har tidligere hjulpet en større detailkunde med at optimere sin webshop. Virksomheden sælger ikke produkter på normal vis, men kunderne lægger en bestilling på webshoppen, hvorefter de kan hente varerne i butikken. Virksomheden har haft en udfordring i, at kunderne falder fra på stribe, når de når til indkøbskurven.

Det viser sig, at de har svært ved at forstå konceptet. Lars tager udfordringen op, og bygger visuel kommunikation på siden. Det hjælper kunderne med at forstå konceptet og giver en meget fornuftig effekt på bundlinjen. Casen er et bevis på, at det hjælper at gå ind og forholde sig til brugernes adfærd, forstå deres behov og handle derudfra.

Læs også hvordan du henter frafaldne kunder via automatiserede emails.

Kend dine kunder og giv dem relevant information

Når du sætter dig i dine kunders sted, er der større chance for, at du får dem til at købe dine produkter. Tænk på, hvordan du kan give dem tilstrækkelige og relevante informationer til, at de gerne vil købe dit produkt.

Når Help Marketing Bogen udkommer, er vi meget bevidste om, at det er en videnbegærlig målgruppe, der vil være interesseret i at købe den. Vores webshop skal derfor give adgang til tilstrækkelig viden om bogen, og her kan det betale sig at tænke alternativt. Vi kan for eksempel bruge indholdsfortegnelsen aktivt ved at gøre det muligt at klikke sig ind på hvert kapitel og læse mere om indholdet heri, eller vi kan tilføje en mindre videopræsentation til hvert kapitel.

Vil du gerne vide mere om vores Help Marketing bog, der er på vej? Lyt med i afsnit 118.

Alfa og omega er, at vi giver relevant og passende information, der passer til målgruppen. Og har vi en videnbegærlig målgruppe, skal vi tilføre vores bog værdi ved at give en passende mængde information om produktet, som kan få brugerne til at købe den.

Simple og brugervenlige rammer

En anden vigtig faktor er, at du holder rammerne for din webshop så simple som overhovedet muligt. Gør det nemt for dine kunder at navigere på din webshop og minimer antallet af klik. En one-page webshop kan være en god løsning, hvor alt omkring det enkelte produkt foregår på én side. Så er det nemt for kunden at klikke sig ind og ud.

Sørg for, at der er så forstyrrende elementer som muligt. Gør det nemt for kunden at komme dertil, hvor dankortet køres igennem – det resulterer i flest køb. Når kunden først er i betalingsflow, skal der være lukket ned for alt andet, der kan forstyrre. Tænk også over, hvad der kan trigge dine kunder. Kan der eksempelvis stå ‘Køb Danmarks bedste e-bog’ i stedet for bare ‘køb’ på selve salgsknappen? Selv de helt små detaljer er af afgørende betydning for at få dine brugere til at konvertere.

Lær mere om user experience og højere konverteringsrater i afsnit 75.

Salgs- og betalingsflow

Når du skal til at starte en webshop op, er der mange aftaler, du skal have sat i værk. Begynd i god tid med at etablere dem. De følgende tre kommer du ikke udenom:

  1. Du skal have nets, så du kan bruge dankort.
  2. Du skal have en aftale med en betalingsgateway, der kan sammenholdes med et online kasseapparat.
  3. Vil du have mobilepay, skal du have en aftale med Danske Bank.

Et andet vigtigt element er det flow, hvor dine kunder indtaster deres oplysninger. Tag ikke bare en standard indtastningsformular, men tænk igennem, hvad der er nødvendigt at vide om dine kunder. Sælger du en e-bog, er kundens adresse for eksempel ikke nødvendig at have med. Skær så langt ind til benet som muligt – det øger brugervenligheden og konverteringsgraden.

Glem ikke at knytte det rigtige tastatur til det inputfelt, der skal skrives i. Det er en simpel ting, du kan gøre, som vil øge brugervenligheden rigtig meget på din webshop. Kunden behøver dermed ikke selv lede efter det rigtige tastatur på sin mobil, når der eksempelvis skal indtastes tal. Det er en kode, du indlægger i formularfeltet, når du sætter din webshop op.

E-commerce platforme

Smartweb, Magento, Shopify, Shoporama – kært barn har mange navne. Der findes et hav af e-shop platforme. Her er det vigtigt at se på hvilket behov, du har som sælger, og hvad dine økonomiske rammer tillader. Har du brug for et system, der kan understøtte flere produkter i den samme pakke? Vil du gerne have et tilbud om at tilmelde sig dit nyhedsbrev med i salgsflowet?

Alle de små detaljer har betydning for hvilket system, der passer til din e-shop, og for din månedlige udgift ved at køre den. Det vigtigste er, at du forholder dig til hvilke ting, du skal have knyttet på, og hvilket system, du har brug for for at kunne lave et salg.

Eftersalg – et vigtigt redskab til mersalg

Det er altid vigtigt at tænke alternativt i forhold til mersalg. Hvis du har fået dine kunder til at signe up til dit nyhedsbrev i salgsflowet, vil de modtage mails fra dig fremadrettet. Her kan du lave et automatiseret spor med information om rabatter, nye produkter eller andet. Ræk her ud til dine kunder ved at give dem information om tiltag eller produkter, der kan være relevante for dem. Det kan motivere dem til yderligere køb.

Hvis du gerne vil vide mere om nyhedsbreve og hvordan du sælger med dem, kan du lære mere i afsnit 63.

Overvej altid, hvordan du kan skabe mersalg. Tænk over det ved hvert enkelt produkt i din webshop. Er der nogen, der kan hjælpe dig med mersalg ved at deres kunder så får en rabat? Kan du lave en pakkeløsning, hvor du gør det nemt for kunden? Sælger du guitarer, kan du eksempelvis tilbyde en pakkeløsning, hvor din kunde både får guitar, taske og plekter. Det er nemt for kunden, der med langt færre klik kan købe alt udstyret. Brugervenlighed og færre klik går hånd i hånd med en højere konverteringsrate.

 4 konkrete råd til dig, der gerne vil starte en webshop op

  1. Forstå dine kunder. Sæt dig ned og lav en arketype. Hvor bor kunden? Hvor gammel er kunden? Hvad arbejder kunden med? Hvad for nogle kunder har jeg? Hvem vil jeg gerne have fat i? Hvordan kan jeg trigge dem?
  2. Mobiloptimer din webshop. De fleste søger alle former for information på sin mobil – også om produkter. Desuden vil din side ikke rangere højt på google, hvis den ikke er responsiv.
  3. Hav en fornuftig hastighed på din webshop. Hastighed er især meget vigtig i betalingsflowet. Tager det 3 sekunder, er der noget, der skal optimeres.
  4. Hav en fornuftig logistik. Det er vigtigt, at du har et lager, der passer til dit salg. Er det let tilgængeligt? Er det nemt at pakke varerne? Lageret er altafgørende for, at du kan give dine kunder en god service.

Sådan bliver du bedre til at skrive professionelle tekster.

Ugens content marketing værktøj er: SoundCite

Sponsoreret af Erhvervsakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Kender ud lyd-udtryk som Huttelihut, “I have a dream” eller “Søvand, søvand” fra Gramsespektret? Nogle gange er det federe at høre dem end at læse dem. Det kan du nu! Med SoundCite kan du tilføje lyd til dine tekster og dit website. Det er et meget brugervenligt værktøj, der er nemt at anvende. Du kan tilføje musik, spoken words eller naturlige baggrundslyde til dine tekster eller dit website. Det kunne være du vil fortælle hvordan man siger dit navn. Sæt en SoundCite under dit navn. Måske du ville lade læseren lytte til en sound effect eller andet. Lyden er ikke isoleret ét sted, men spiller nedenfor den tekst, du vælger. SoundCite er gratis og nemt at komme i gang med at bruge.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Jeg synes, det var yderst relevant i forhold til opstart at webshop – der er rigtig mange ting man skal tage hensyn til.

En anden ting jeg hæftede mig ved, var at du nævnte at jeres bog måske også skal blive til en lydbog … på sigt.
Jeg læser meget sjældent … tiden er der bare ikke. Derfor hører jeg mange podcast og lydbøger, så kan jeg nemlig gøre to ting samtidig. (Jeg bør så nok også lige nævne, at jeg arbejder i et Lydbogsfirma)

Jeg har endnu ikke købt jeres bog af samme årsag – så jeg synes, at I skal få den indlæst snarest muligt 😉

Svar på denne kommentar

    Hej Joan. Tak for det, glad for det kunne bruges!
    Ja lydbog kunne være interessant. Umiddelbart bliver det nok først ved 2. udgave. Vi har lært meget ved at skrive denne første udgave, så vi kan udvikle mere til næste omgang. Der kunne lyd-versionen helt klart indgå!
    Eric

    Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric