HM077: Hvem gør hvad? Rollefordeling i Sociale Medier

Hvordan sammensætter du den bedste rollefordeling i sociale medier? Hvordan kan din virksomhed organisere sig bedst og få afdelingerne og medarbejderne til at stå sammen og hjælpe hinanden med at opnå de bedste resultater digitalt? Dét er emnet for afsnit nr. 77 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

rollefordelingen af sociale medier help marketing david ledstrupRollefordeling i Sociale Medier i Help Marketing

Ugens gæst er David Ledstrup. David er digital strategist hos Marvelous, hvor han hjælper virksomheder med at lave den rette markedsføringsstrategi og er tovholder under hele processen. Hvis du vil følge David på de sociale medier, kan du klikke dig ind på hans website davidledstrup.dk eller besøge hans Twitter profil.

 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende: Hvem laver hvad i social medier?

  • Ledelsen
  • Marketing
  • Salg
  • Kommunikation
  • Kundeservice

David Ledstrup i Help Marketing

 David Ledstrup Help MarketingRollefordeling i sociale medier, der sikrer gode digitale resultater

Det er vigtigt, at ledelsen fra start gør opmærksom på, hvad de vil have ud af de sociale medier. De skal gøre sig klart, hvad formålet er samt hvad de vil opnå. Hvis de ikke ved det, er det den social media-ansvarliges opgave at fortælle og overtale dem til det.

Sociale medier kan fx bruges som salgskanal markedsføringskanal, kundeservicekanal, inspirationskanal, brandingkanal og meget mere. Derfor skal de sociale medier ses som et arbejdsområde, der sætter basis for hele organisationen og kan give målbare resultater all round.

I jagten på at definere formål samt mål bør ledelsen lave opsøgende arbejde igennem podcasts, artikler, erfargrupper etc. Ledelsen bør også selv være aktive på de sociale medier, da det giver anledning for at netværke og skabe bedre forståelse af platformene.

Hvis ledelsen har brug for en hjælpende hånd, kan du som social media ansvarlige skabe et bindeled mellem de forskellige afdelinger. Vær uddannende over for ledelsen, forklar dem hvordan de skal gøre og hvorfor.

Se også:

Rollefordelingen i sociale medier i de forskellige afdelinger i organisationen

For marketingskollegerne er der ofte opstillet konkrete marketingsmål, hvor du skal formå at skabe en rød tråd i budskaberne gennem de sociale medier. Den røde tråd er en fællesnævner for det, der siges på de sociale medier og brandets identitet. Sæt dig ind i de udformede KPI’er, så du kan hjælpe dem med at opnå målet.

KPI’erne hos marketing baserer sig ofte på de resultater de forskellige platforme stiller til rådighed. Det kan være reach på Facebook, interaktioner på Twitter, likes på LinkedIn og hashtag brug på Instagram. Men tænk også mere konkrete salgsmål med ind i forhold til at skabe leads til salgsafdelingen. Konversion rates, click trough rates og ROI bør du også inkludere.

Salgsafdelingen er specielt fokuseret på slags-KPI’er. De sociale medier giver en del social selling statistikker, derfor er der meget data at hente i forbindelse med din social indsats.

Salgskollegerne er ofte mindre social media mindet, men det vil skabe stor værdi at skabe bindeled mellem dem og de social medier. Vær bevidst på rollefordelingen fra start, da salgskollegerne selv vil være bedst til at sælge på de sociale medier, hvis de forstår hvordan man bruger dem.

Se også:

I kommunikationsafdelingen findes mange first movers på de sociale medier (de findes selvfølgelig ikke kun her). De ønsker at hoppe fra platform til platform og kommunikere ud fra det enkelte medie. Omstillingsparathed er en nødvendighed for kollegerne i afdelingen. De vil også kunne bruge sociale medier som beredskab mod en shitstorm og anden mediekriser, der kan opstå på baggrund af det.

Forbrugeren vil ofte henvende sig på de sociale medier, som derfor fungerer som en platform for kundeservice. Her er den røde tråd vigtig mellem de sociale medier og brandets identitet. Regn med, at forbrugerne gerne vil have service på de sociale medier. Udnyt medierne til at svare hurtigere end de klassiske kanaler og mindre højtideligt. Hvis du viser interesse for forbrugerne, kan du holde længere på dem og igangsætte et eventuelt ambassadørsamarbejde.

Se også:

Lyt med i afsnittet for specielle elementer du skal være opmærksom på i forhold til HR-afdelingen, projektlederen med mere, når det handler om rollefordeling i Sociale Medier.

Google Trends

I Content Marketing forsøger vi altid at give brugerne præcis det de interesserer sig for. Vi kan spørge dem, vi kan se på Google Analytics eller Facebook Insights. Men hvis du ønsker det store billede, så tag et kig på Google Trends. Her kan du ganske gratis få overblik over hvor trending et begreb eller en søgefrase gennem tid. Tag fx termen podcast i Danmark. Det taster du ind i Google Trends, så får du en graf for interessen for termen over tid. I 2013 og 2014 var den dalende og lavere end før. I starten af 2015 gik det lidt op og i starten af 2016 går det markant op med interessen for søgeordet podcast. Du kan også se den regionale fordeling og hvilke andre søgetermer der oplever vækst. Du kan også sammenligne søgetermer for at få en indikation af om der er en korrelation. Det kan deles op på lande, hvilket er smart

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric
[index]
[index]