Hvordan laver du lækkert content til b2b (business to business)?
Det får du svaret på i podcasten her:
Ugens gæst: Thea Jepsen
Thea Jepsen er content manager i Infomedia. Hun er ansvarlig for content marketing-strategien og laver fx white papers, nyhedsbreve, indhold til sociale kanaler – og har ansvar for hele employee advocacy-indsatsen. Hun har sin egen podcast Et styk’ med content, og du kan connecte med hende på Twitter og LinkedIn.
Er du ansat i b2b, skal du spidse ørerne nu. Thea fortæller nemlig om:
- Hvordan du finder på historier til dit content til b2b.
- Hvordan du bruger data i dit content.
- Hvilket content til b2b, Infomedia bruger på hvilke kanaler.
- Hvad Infomedia fik ud af at teame op med Hootsuite om employee advocacy.
Hvordan finder du på historier til dit content til b2b (business to business)?
Theas bedste tip til b2b-virksomheder:
Lav content, der plejer dem, som I allerede har i biksen.
Har du et produkt, som folk har behov for, har du også historier at fortælle. Fortæl om det problem, som dit produkt er med til at løse. Det handler om at finde den niche, der giver mening i forhold til de kunder, du har.
Infomedia bruger social listening, hvor de holder øje med, hvad folk spørger om på sociale medier. Så finder du også ud af, hvad de interesserer sig for. Begynd med at lytte.
Lyt til sociale medier, og kig på, hvad der bliver skrevet om i medierne, før du lægger din strategi for indholdet fra business to business.
Laver du meget gennemarbejdet content fx en gang i kvartalet, kan du vinkle dette indhold forskelligt og præsentere i forskellige bidder for at få mere indhold ud af det.
HM157: Content marketing der driver salg
Sådan bruger du data i dit b2b-content
Der er to forskellige slags data:
- Brug data til at måle på, om det indhold, du laver, er godt nok.
- Brug data om din målgruppe fra fx social listening til at vælge vinkler og skabe indhold til forskellige kanaler og medier.
Infomedia laver flest artikler og visuelt indhold til sociale kanaler. På sociale medier giver Infomedia mange fun facts om danskernes vaner på sociale medier. Det bliver delt, og det giver brand awareness. På bloggen skriver de nærmere om deres produkter, og hvad kunderne kan bruge dem til.
Noget af det, Infomedia gerne vil være bedre til, er at skabe bedre flows, når brugeren fx har downloadet et white paper.
HM173: Marketing automation 101 – hvad, hvordan, hvor?
Hvilket content til b2b bruger Infomedia på hvilke kanaler?
På Facebook kører de kun facts om sociale medier.
På LinkedIn kører de lidt mere ‘hvem er vi’ i Infomedia.
I Twitter kører de en blandet landhandel, hvor de kommer i dialog med dem, der bruger deres produkter. Mange pressefolk, journalister og kommunikationsfolk er på Twitter, og de er Infomedias målgruppe.
Nyhedsbrev og blogs er til de større ting, hvor de fx har en større analyse om et emne. Fx lavede de en analyse af flygtningedebatten i Danmark, og hvordan debatten var blevet omtalt i medierne og på sociale medier. De har også brudt det op og brugt nogle af disse facts på deres Facebook-side. Simpelthen versionering af indhold til de forskellige kanaler.
Infomedia har på den ene side meget fokus på aktuelle medier og konkrete cases – og på den anden side det mere langtidsholdbare content som fx ‘hvorfor medieovervågning en vigtig del af din strategi’. En måde at gøre content til b2b interessant er, at de bruger også kundecases til fx at guide andre i, hvordan du klarer dig igennem en shitstorm.
HM105: Forstå dine kunder gennem data
Case: Hvordan Infomedia bruger content til b2b til at skaffe nye leads og kunder
Infomedia blev partner med Hootsuite og fik nye vidensområder. De lavede samarbejde om employee advocacy, som Infomedia ellers ikke var kendt for. De skød det i gang med et par events om employee advocacy og nogle artikler om, hvordan man kommer i gang, og hvor de fokuserede på værdien for deres business to business-læsere.
De fik god feedback på events, som de gjorde meget konkrete. De fik også god feedback på nyhedsbrevene om employee advocacy, hvor de til sidst opfordrede folk til at mødes, hvis de ville mere.
Tiltagene resulterede i 10 leads, som blev til møder. 10 møder er rigtig godt for en forholdsvis lille indsats. På den måde har de brugt content til at skaffe nogle leads og få nogle møder med potentielle kunder. På den måde kan lækkert content snildt understøtte salget, når du arbejder business to business.
3 gode råd til at finde på content til b2b, der er baseret på data:
- Lyt til, hvad der sker inden for dit område på sociale medier – hvordan kan dit indhold understøtte det?
- Inddrag dine kolleger, og arbejd aktivt med dem som stemmer. Mange b2b har nørdede fagfolk ansat, som I kan bruge som eksperter i artiklerne. Brug dem i forhold til at få delt indholdet de rigtige steder i de rigtige kanaler.
- Brug data til at tjekke, hvordan dit content performer. Hvis tallene viser, at det ikke virker, så brug ikke din energi her.
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.