Indhold i dette afsnit af Help Marketing:
Ugens gæst er Joakim Ditlev. Joakim arbejder som content marketing specialist og er medforfatter til Content Marketing Bogen. Joakim hjælper virksomheder med at skabe efterspørgsel og stærkere kunderelationer gennem nyttigt og inspirerende indhold. Hvis du vil se mere til Joakims arbejde eller følge ham på sociale medier så er det på www.contentmarketing.dk eller Twitter
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:
- Hvad menes der med at genbruge indhold?
- Hvordan finder du det indhold, der er værd at genbruge?
- Hvordan genbruger du bedst dit eget indhold?
- Hvad er content curation / kurateret indhold?
- Hvad skal man være obs på når man genbruger indhold ift. de forskellige kanaler man er på?
Joakim Ditlev i Help Marketing
Genbrug af indhold
Ribbenstegstaktikken
Når man taler om at genbruge sit eget indhold, så har Joakim opfundet sit helt eget jyske billede på det at genbruge indhold på forskellige måder. Han kalder det ribbenstegstaktikken.
Når du laver ribbensteg hjemme i køkkenet, så laver du ofte rigeligt. Det betyder, at du kan bruge ribbenstegen til f.eks. ribbenstegssandwich dagen efter eller du kan bruge den som pålæg på en mad.
Den tanke overfører Joakim til måden du tænker indhold på, når du skaber det. Ribbenstegen kunne f.eks. være en rigtig god guide, et whitepaper eller en e-bog. Det er indhold, som du har lagt noget energi i. Det er premium indhold, noget som skaber stor værdi for brugerne.
Derefter kan du tage dit premium indhold – det kunne være en e-bog – og omskrive hvert kapitel til et blogindlæg. Dermed promoverer du dig og laver nyt skarpvinklet indhold. Men genbrug af indhold skal selvfølgelig også sørge for at brugerne ønsker at downloade din ribbensteg/e-bog. Derfor smider du links ind til downloaden på hver blogpost. Alternativt bruger du premium indhold som content upgrade til at få brugerne til at abonnere på dit nyhedsbrev. På denne måde kan du bruge det samme indhold forskelligt og flere gange.
Hvilket indhold er værd at genbruge?
Det er en god idé at starte med at kigge i din Google Analytics. Her kan du se, hvad brugerne er mest interesserede i at vide noget om. Det indhold, der klarer sig bedst på trafik og konverteringer er værd at overveje at genbruge. Tænk desuden i sæsoner. Op til sommeren er det relevant med genbrug af indhold om fx havestolene. Genbrug sidste års indhold!
Gode råd fra Joakim
Hvis du vil i gang med Ribbenstegstaktikken, anbefaler Joakim, at du kigger på hvad, der kunne være interessant for dig som virksomhed at uddanne jeres potentielle køber til.
Noget som ofte virker er at lave en guide til salgsprocessen af et produkt. Det kunne være software. Gør det nemt for brugeren at forstå, hvad de skal forholde sig til, når de køber produktet i din branche.
Hvis du vil i gang med kurateret indhold så anbefaler Joakim, at du sætter nogle alerts op på sociale medier. Følg nogle bestemte hashtags og brug ting som Hootsuite eller Tweetdeck så du følger med der. Du kan også bruge Talkwalker, hvor du får en email på bestemte emner en gang om dagen, så du kan følge med og få ny viden.
HM023: Genial dansk Content Marketing Case: Planday