HM062: Derfor skal du dyrke digitale ambassadører med Peter Svejgaard

Digitale ambassadører er vejen til succes. Det er en stor del af Help Marketing-tankegangen. En af de dygtigste danskere, der arbejder professionelt med digitale ambassadører, er Peter Svejgaard, der giver råd om at skabe og holde på sine værdiskabende digitale ambassadører i afsnit nr. 62 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Digitale ambassadører i Help Marketing

Help Marketing digitale ambassadører peter svejgaard

Ugens gæst er Peter Svejgaard. Peter er projektleder for sociale medier hos Spies. Derudover er han medvært på podcasten Gamle mænd i Nye medier. Hvis du vil følge Peter på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter samt lytte med i Gamle mænd i nye medier.

 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvordan identificerer du digitale ambassadører?
  • Hvordan får du adgang til dem?
  • Når du har fundet dem, hvordan approacher du dem?
  • Hvordan holder du på digitale ambassadører?
  • Hvad er værdien af digitale ambassadører?

Peter Svejgaard i Help Marketing

Peter Svejgaard Help Marketing

Inspiration til dit arbejde med digitale ambassadører

Ambassadører for Spies er de personer, der anbefaler virksomheden på de sociale medier og i den virkelige verden. De kender produkterne og virksomheden. Fordelen ved at være en åben virksomhed som Spies er, at digitale ambassadører forstår brandidentiteten og har en slags medejerskab på den. Når digitale ambassadørerne skal identificeres, kender Peter dem ofte allerede fra sociale medier. Det handler nemlig mere om dybden end om rækkevidden.

Det rigtige match i forhold til type og indhold er afgørende fremfor det største reach. Det handler om kvalitet fremfor kvantitet. Udover at bruge eksisterende viden, bruger Spies også søgeværktøjer til at få en idé om, hvem der taler om brandet. Når du så skal i kontakt med dem, så bland dig i eksisterende samtaler, men kun hvis det du eller dit brand passer  ind i sammenhængen. Hvis du er Spies, kan du besvare et spørgsmål fx hotel anbefalinger. Men det giver ikke mening, hvis du sælger mobiltelefoner. Giv dem et relevant svar, som du automatisk associeres med. Og husk at de digitale ambassadører bestemmer tempoet! Pres ikke på!

Se også:

Der er to ting, der gør sig gældende når du vedligeholder relationen til de digitale ambassadører og deres interesse. Første ting er, at du skal have noget at byde på og vil hjælpe dem. Opbyg en relation og bliv ved med at skabe værdi for dem. Den anden ting er, at du kan trække nogle af dem tættere på. Giv fx en digital ambassadør mulighed for en Instagram take-over, så de kan tage billeder på deres rejse – eller det der svarer til en rejse i din branche. Det skaber tættere kontakt og stor værdi.

Værdien af en digital ambassadør kan se på forskellige måder. 1) De kender Spies godt. 2) De digitale ambassadører kan give synlig og øget kendskabsgrad, fordi de deler budskaber i deres netværk. 3) Du har nogen, der vil forsvare dig ved evt. shitstorms.

Se også:

De bedste råd til at pleje de digitale ambassadører – i kort form

  • Giv værdi!
  • Vis dig som en værdifuld partner.
  • Skær salgsdelen fra
  • Link ikke til produkter.

Hør med på Podcasten, hvis du vil blive endnu klogere på at arbejde med ambassadører og få flere tips fra Peters egne erfaringer.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric
[index]
[index]