HM059: Derfor skal dit brand være på Snapchat og 5 SnapHacks

Anders Kongstad
Anders Kongstad

Snapchat er de unges platform og er i konstant udvikling. Hvis din virksomhed er interesseret i at nå ud til den unge målgruppe, bør I gøre brug af Snapchat som brandingsplatform. Lyt med i afsnit nr. 59 af Help Marketing, hvor vi har 5 konkrete hacks og råd til dig, der ønsker at benytte Snapchat. Man kunne kalde dem SnapHacks.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing Anders Konstad snapchat

Følg de unges beat og nå ud til dem via Snapchat

Ugens gæst er Anders Kongstad. Han er social media redaktør hos TV 2 nyhederne og udannet journalist. Tv 2 arbejder med digitale platforme som Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat, som Anders arbejder med til daglig. Hvis du vil følge Anders Kongstad, kan du klikke dig ind på Twitter, Facebook og LinkedIn.

Det snappede jeg selvfølgelig til mine følgere i dag:

derfor skal dit brand være på snapchat

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Snapchats målgruppe
  • Tip til måling på Snapchat
  • 5 konkrete hacks til Snapchat

Anders Kongstad i Help Marketing

Anders KongstadSnapchat som brandingsplatform

Anders administrerer TV 2’s Snapchat profil, som bruges ud fra et journalistisk nyhedsperspektiv og fungerer som en brandingplatform.

Snapchat fungerer ved, at du tager et billede eller optager en video og derefter deler det med dine følgere. Ved at bruge Snapchat, når du ud til de grupper, der lever livet gennem den digitale platforme. Det er ofte de unge. Ifølge medieudvikling fra DR Medieforskning, er der på verdensplan 100 million daglige brugere. I Danmark er det halvdelen af de 12-19 årige, der bruger den på dagligbasis. Anders har erfaret, at det primært er en platform, der når ud til de unge, men der kommer også ældre brugere til.

Tip til måling på Snapchat

Som brand er platformen helt lavpraktisk, når der tales målinger. Du kan gå ind at se, hvor mange der ser ens snapchat udsendelser. Det er muligt at måle effekten og succesen bag udsendelsen. Ved at dele billedet eller videoen på MyStory (hvor indholdet lever i 24 timer), trykke på de 3 prikker i højre side, åbner sig en viewmenu. Der er et øje ud for billedet, ud fra øjet er der et seertal. Tallet kan bruges til at føre statistik i noget så lavpraktisk som et excelark. Samtidig kan du også gemme udsendelsen ved at trykke på download pilen nederst på skærmen. Eric og Anders forudser, at Snapchat på et tidspunkt kommer med en mindre primitiv analytics mulighed for brands som Facebook Insight eller Twitter Analytics.

Se også:

Snaphacks om Snapchat

Start med at tænke udover den første udsendelse, så du sikrer dig, at kvaliteten ikke daler efter de første uger. Lav en bæredygtig plan og udvikl faste og holdbare koncepter, der kan være med til at løfte indholdet nu samt på længere sigt. Det er vigtigt kun at sende indhold ud, når det skaber værdi for dine følgere.

På podcasten kan du få konkrete fif til Snapchat. Anders giver råd til, hvordan du forstørre emojis, skaber flere tekstlinjer, benytter farvefiltre, ændrer farven på tekst og tegninger og øger antallet af dine følgere.

TV 2 News på Snapchat består af tre hovedelementer

  • Video reportager fra verdens brændpunkter, hvor målet er at tage følgerne med ud på en personlig rejse
  • Debatter, der forsøger at engagere de unge. Her lægges op til at sende spørgsmål ind til fx en nyhedsudsendelse. Snapchat er en effektiv platform pga. hurtig kommunikation.
  • Second screen dimensionen, hvor følgerne tages med “behind the scenes”. Under valgkampen blev denne dimension fx brugt, hvor Lars Løkke sad i sminken og følgerne fik et kig hertil. Der forsøges at promovere indhold og profiler, hvor følgerne får historien bag personen og derved skaber kendskab til dem. Fx Rasmus Tantholt, der via Snapchat giver et indblik i hans liv og person.

Som brand kan man sagtens tænke på samme måde som TV 2 og andre nyhedsmedier. Det handler om at brande visse personer, skabe værdi for brugerne og lære af deres kommunikation.

Se også:

Tableau Public

Mangler du en måde at gøre dine data lidt mere interessante? Tableau Public er et gratis værktøj til at visualisere og dele data på en nem og overskuelig måde. Du behøver ikke være teknisk anlagt for at bruge det. Så hvis du mangler et værktøj til at gøre kedelige tal lidt sjovere, er Tableau Public det du leder efter. Du kan bruge det på din hjemmeside, på din blog, til præsentationer m.m. 

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric
[index]
[index]