HM254: Positiv psykologi – godt humør gør dig mere effektiv

Credit: ...

Hvad er positiv psykologi, og hvorfor er det relevant for dit arbejdsliv? Hør, hvorfor positiv psykologi gør dig mere effektiv, og få et par simple tricks til, hvordan du kan implementere det i dit arbejdsliv.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Hvordan finder du arbejdsglæde? Hvordan bliver du mere effektiv?

I dette podcast afsnit introducerer min gæst, Mikael Kamber, begrebet positiv psykologi, og fortæller om, hvordan tankegangen kan bidrage til mere arbejdsglæde og en øget produktivitet.

Ugens gæst: Mikael Kamber

De fleste kender formentlig Mikael Kamber som nyhedsvært på TV 2, men i virkeligheden bruger Mikael meget af sin arbejdstid på at udbrede tankegangen om positiv psykologi gennem foredrag, kurser og bøger. Du kan høre og læse mere fra Mikael på hans YouTube-kanal, hans blog og hans bøger Vi er bedst når vi er glade og Stærkere.

Kort introduktion til positiv psykologi

Positiv psykologi er ikke raketvidenskab – det er en mental tilgang til verden, som går ud på, at det du retter din opmærksomhed mod, er det du ser.

Vi vælger altså selv, hvad vi fokuserer på. Vælger vi at fokusere på det, der ikke fungerer i vores liv, så er det det, der fylder i vores bevidsthed. Det vil med tiden fylde mere og mere.

Mikael fortæller, at der skal omtrent fem positive hændelser til at opveje én negativ. Derfor bliver man som menneske nødt til at se på, hvordan man kan skrue ned for det negative fokus – og op for det positive.

Det betyder altså ikke, at vi skal lukke øjne for problemerne i vores liv, men at vi skal finde en sund balance mellem de positive og negative tanker.

Se også:

Positiv psykologi på arbejdspladsen

Hvorfor er positiv psykologi relevant for marketingfolk?

Alle mennesker har en aktie i positiv psykologi, da det handler om, hvornår man har det bedst – og det er netop her, man præsterer bedst. Positiv psykologi er derfor en essentiel komponent, hvis man ønsker at opnå glæde og høj produktivitet på arbejdspladsen. Kort sagt når du er glad, performer du bedre – også med dine marketingsaktiviteter.

Bruger du kun dine ydre styrker?

Ifølge positiv psykologi har vi mennesker indre og ydre styrker. De ydre er dem, som alle andre kan se, og som du typisk vil skrive på dit CV. De indre er derimod dem, som giver dig motivation og energi.

De to kan naturligvis overlappe, men i arbejdslivet har vi ofte en tendens til at fokusere for meget på de ydre. Det betyder, at vi får arbejdsopgaver ud fra, hvad vi er gode til – og ikke nødvendigvis hvad vi nyder at lave.

Hvis vi som mennesker udelukkende udfører opgaver, der omfatter vores ydre styrker, så ender vi som drænede mennesker. Vi har altså også brug for arbejdsopgaver, der rammer vores indre styrker og giver os energi.

Hvad er din styrkeprofil?

De indre styrker referes til som de 24 karakterstyrker og er eksempelvis humor, lederskab og vidensbegær. Alle mennesker besidder samtlige 24 træk, men nogle vejer mere end andre. De der vejer mest, udgør samlet set din styrkeprofil.

Ideen er, at vi har det bedst og præsterer bedre, når vi får lov til at bruge de indre styrker i vores arbejde. Nøglen hertil er dialog – tal med din chef, hvad er fedt og hvad er pligt?

Der er ikke to mennesker, der er ens. På en arbejdsplads kan det derfor være utrolig gavnligt at kende hinandens styrkeprofiler, da det giver en bedre forståelse for den andens behov. Det giver grobund for et bedre samarbejde og gør det muligt at samarbejde bedre. Dermed opnår man bedre resultater. Derfor giver positiv psykologi også mening ud fra et bundlinje perspektiv.

Du kan teste din egen styrkeprofil på instituttet for positiv psykologis eget site – helt gratis.

Se også:

Hverdagshacks til et bedre arbejdsliv

Positiv psykologi er naturligvis langt mere kompleks, end hvad der kan koges ned i en times podcast. Men der er en række banale tricks og en simpel øvelse, du kan implementere i din hverdag allerede i dag.

Øvelse: tre gode ting

Afslut hver dag med at notere dig tre gode ting ved den indeværende dag – både privat og i arbejdsøjemed. Denne simple øvelse træner din hjerne til at holde fokus på det, der lykkedes.

Simple hverdagstricks

  • Når du møder ind på din arbejdsplads, så gå rundt og sige hej i stedet for bare at sætte dig ned på din plads. Samarbejdet kommer op i et højere gear, når vi har sagt hej fra morgenstunden.
  • Giv din kollega et stort smil. Når man afleverer et rigtig godt smil, så går der fire sekunder, og så smiler den anden også. Test det – giv din kollega et smil, og se, om de kan lade være med at smile tilbage. Det smitter ikke kun andre, men også dig selv, da det sender et signal op til belønningscenteret.
  • Reserver de første 10 minutter af det ugentlige morgenmøde til øvelsen tre gode ting. Øvelsen lader os fokusere på det, vi er gode til og lader os reflektere over, hvorfor visse ting lykkedes. Ofte er det sådan, at man ikke har skabt en succes alene, men i samarbejde med andre, så når man laver øvelsen, så er man også med til at forstærke gruppen og bekræfte hinanden i, at vi er gode til vores arbejde.
Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric
[index]
[index]