HM248: 13-årige Sara og hendes mor var i Løvens Hule (her er historien før de blev landskendte)

Sara Nersting og hendes mor Mia driver begge webshops. Og de har netop været i Løvens Hule hvor de fik en god investering. Inden dét eventyr var de begge på besøg i Help Marketing. Vi skal i dette afsnit høre, hvordan Mia og Sara nåede frem til deres succes. 

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Sara Nersting og hendes mor Mia driver begge webshops. Og de har netop været i Løvens Hule hvor de fik en god investering. Inden dét eventyr var de begge på besøg i Help Marketing. Vi skal i dette afsnit (gen)høre, hvordan Mia og Sara nåede frem til deres succes.

Ugens gæster: Mia Franck og Sara Nersting

I denne uge har vi besøg af Mia Franck og Sara Nersting, der tilsammen er indehaver af fem webshops. Mia ejer og administrerer fire webshops, hvor hun sælger magneter. Hendes datter Sara er fulgt i mors fodspor med webshoppen kforkage.dk, der sælger bageudstyr. Hun er Juniordirektør.  Mias hverdag går med alt fra marketing til produktindkøb og regnskab for at holde styr på hendes webshops. Følg hende på Facebook her. Du kan læse mere om Sara og hendes passion for bagning på cakemyday.dk.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvilke marketingskanaler der er gode, når du arbejder med online salg?
  • Hvilken type kampagner sælger godt?
  • Hvorfor det er vigtigt at forstå din kunde og målrette sin markedsføring?
  • Hvordan man som ejer af en webshop kan kommunikere direkte med sine kunder?

Mia sælger samme produkt på alle hendes fire webshops. Nemlig magneter. Den danske side hedder magnetz.dk. Det er alt fra magneter til maskiner til tavlemagneter. Hendes shop er international og findes derfor i fire forskellige udgaver og sprog. Vil man sælge sit produkt i flere forskellige lande på flere forskellige webshops, kan man ikke blot kopiere arbejdet fra den ene shop til den anden. Alt salgsarbejdet og markedsføringen skal tilpasses de enkelte lande og kanaler. Udover oversættelse af tekster er det også nødvendigt at tage højde for de kulturelle forskelle. Især på SEO fronten er der stor forskel på, hvordan du optimerer afhængig af sprog.

Derudover er der også forskel på Mias kunder på tværs af lande, da det primært er B2B i Danmark og Sverige, men B2C i Norge og EU.

Se også:

Markedsføringskanaler og online salg?

Ud over email marketing og SEO arbejder Mia primært med AdWords. Hun anbefaler også Facebook alt efter produkt. Magneter egner sikker ikke til at skabe samtale om på sociale medier.

Mia benytter sig også meget af offline kanaler. Hun sender fysiske reklamer ud til eksisterende kunder og til potentielle på nye markeder. Derudover er mouth-to-mouth også en rigtig god kilde, hvis du sælger inden for et niche marked. På Mias internationale webshops er det stort set udelukkende AdWords, der driver salget. Mia bruger rigtig meget tid på at teste de forskellige kanaler. Tests betyder også at slukke for kanaler fra tid til anden for at se, hvordan det påvirker salget. På den måde finder du ud af, hvad dit minimum salg er uden indsats.

Også content marketing fylder rigtig meget.

  • Mia laver bl.a. videoer til YouTube. I videoer fortæller om, hvor og hvornår behovet for en magnet kan opstå.
  • Manuskriptet til disse videoer findes også som FAQ på hjemmesiden.
  • Gode produkttekster en vigtig del af at oplyse kunderne for at dække deres behov. Ryger du fx over på Mias webshop via en AdWords annonce, er det vigtigt du får den nødvendige information. Ellers køber du ikke produktet.
  • Mia linker også meget internt på sitet. Det guider dig som besøgende frem til det helt rigtig produkt.

Mia undgår oftest direkte salg i hendes nyhedsbreve. I stedet bruges de til at forklare hvordan og hvornår, du kan bruge magneterne. Derudover finder du aldrig deciderede tilbud på Mias webshops. Hendes priser er ofte de bedste på markedet. Mia passer på med at køre for mange tilbud. Det kan hurtigt ende med, at dine kunder kun vil handle, når du har tilbud. Ofte kan det betale sig at bevare eksklusiviteten omkring sit produkt ved at holde på en fast pris. I stedet kan du arbejde med mængderabatter på sin webshop, hvis det giver mening for produktet.

Se også:

Kampagner der sælger godt?

For Mia har offline kampagner virket rigtig godt. Hun har oplevet op til 20 procent konverteringer, hver gang hun har sendt fysisk materiale ud. Det kan fx være vareprøver til potentielle kunder, der har et muligt behov for magneter.

Hvad end du fokuserer på offline eller online kanaler, koster det penge at sælge. Du bør derfor altid så vidt det er muligt sikre at muligt afkast er højere end investeringen. Derudover kan det betale sig at overvåge, hvilke kunder der kommer igen og finde ud af hvorfor. Den indsigt kan du bruge til både at pleje eksisterende forhold og fange nye kunder.

Når en kampagne ikke går godt…

Mia startede sin karriere som webshop ejer med at sælge børnetøj. Her havde hun stor succes med at fortælle kunderne de søde og sjove historier. Den taktik kopirede hun så over på sine magneter. Det var dog en kæmpe fejl, da kundegruppen var en helt anden. Læresætningen her må være virkelig at bruge tid på at lære din kunde at kende. Hvad er deres behov og hvordan kommunikerer du bedst med dem.

For at aflæse kundetypen har Mia arbejdet meget med brugertests for at få input til hendes side. Hun analyserede de første 1.000 salg på webshoppen for at se hvem og hvad de handler. Det analysearbejde har vist at hun med fordel kunne henvende sig til B2B og stadig fange B2C kunderne. Ekstern hjælp kan også være en løsning for at spare tid, men man skal altid sørge for selv at have et øje med i alle dele af forretningen.

Eftersalg og kundeservice

Mia bruger også meget tid på eftersalg og service. Hun ringer til sine kunder og giver dem nye tips til, hvordan deres magneter kan bruges eller om de er interesserede i nye vareprøver. Rådgivning både før og efter salget er altså en stor del af det implicite salg.

Mia arbejder meget med et automatiseret email flow, der holder kunden informeret om, hvor langt pakken er. Hun er dog meget forsigtig med at spamme kunden for meget efterfølgende. Det er vigtigt, at kunden ikk følger de får presset endnu et køb eller en anmeldelse ned i halsen. Det skræmmer dem oftest bare væk. I stedet kontakter de kunden for at give tip til at optimere brugen af de produkter, de har købt.

Se også:

Vi giver ordet til Sara

I en alder af kun 11 driver Sara webshoppen kforkage.dk, hvor hun sælger bageudstyr og deler ud af kageopskrifter til kunderne. Idéen til Saras webshop udsprang af hendes kærlighed for bagefaget og mange timer i køkkenet mens mor bagte. Sara og hendes mor har været rundt på en masse messer for at få inspiration til webshoppen og hvad de skulle sælge.

Sara fremhæver nyhedsbreve til at øge salget på hendes webshop. Hun planlægger ofte indholdet ud fra en sæson eller højtid. Sara styrer selv alt fra ordren kommer ind til kunden modtager sin pakke.

Hun arbejder også meget med at personliggøre sin kommunikation med kunderne. På webshoppen har hun fx et link til sin egen blog og gør også meget ud af at skrive personlige nyhedsbreve. Der er også både billeder og videoer med Sara på webshoppen og YouTube.

To gode råd til dig, der gerne vil sælge flere produkter fra din webshop

  • Sara råder dig til kontinuerligt at udvide dit sortiment, så det også bliver spændende for eksisterende kunder at vende tilbage til din webshop.
  • Husk også nyhedsbrev som et rigtig godt redskab til at opbygge og bevare en relation til dine kunder.

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric