HM184: Sådan prioriterer du dine marketing-tiltag

Hvordan prioriterer du i dine marketing-opgaver, når der er så mange forskellige kanaler og buzzwords, du kan kaste tid og energi efter? Emil Kristensen fra Sleeknote deler sine erfaringer og giver konkrete råd til at få prioritere i marketing og blandt medarbejderne.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Emil Kristensen

Emil Kristensen er CMO og co-founder af Sleeknote. Samtidig har han sin egen podcast Marketing Brief sammen med Halfdan Timm. Det betyder, at han er gået fra at eksekvere, til at han til daglig hjælper sine medarbejdere med, hvordan de prioriterer i de rigtige opgaver. Sig hej til Emil på LinkedIn, Twitter og Facebook. Eller skriv ham en mail på [email protected], hvis du har spørgsmål efter at have hørt podcasten her.

 

Hvem er inde i Sleeknote?

I Sleeknote er de 25 mand med 8 i marketing – det vil sige, at de skriver blogposts, laver Facebook-annoncer eller laver YouTube-videoer.

Sleeknote sælger subscriptions til slide-ins og pop-ups på hjemmesider. Det tager typisk et par måneder fra, at kunderne prøver produktet, til at de betaler pr. måned eller pr. år.

Det er altså et produkt, der kræver en frygtelig masse content om e-commerce. For det er det, kunderne interesserer sig for.

 

Sådan laver du prioritering i marketing

Hvordan sørger du for at være med på alle kanaler og alle de nye buzzwords? Hos Sleeknote sætter de opgaverne i noget der minder om spreadsheets eller Excel. Når de har opgaverne giver de dem karakter ud fra et rating-system.

Det fungerer sådan her:

  1. Hvad er opgaverne.
  2. Du rater på tværs af alle opgaver

Kolonnerne i sheetet skal hedde ud fra hver opgave:

  • Impact: Hvor stor effekt vil det gøre at udføre opgaven? Fx nyhedsbrev med weekly roundup. Hvor stor effekt vil det have for endemålet, som er at få flere tilmeldinger til nyhedsbrevet? Ikke særlig højt. (1-5)
  • Likelihood: Hvor sandsynligt er det, at det vil lykkes? (1-5)
  • Time: Hvor lang tid skal du bruge? (1-5)
  • Cost: Hvad koster det? (1-5)
  • Scaleability: Hvor meget kan det skaleres efterfølgende? (1-5)

De er 3 i firmaet, der rater, og de baserer det på deres egen erfaring. Fx i Time skal I blive enige om, hvad de forskellige ratings betyder i timer.

På den måde sikrer du, at det er de rigtige, der prioriterer, og at I får prioriteret det rigtige. Det er dem, der er involveret i det, som skal rate (maks. 4 mand). Det kan ikke bare være chefen.

Se også:

 

2 eksempler på prioritering i marketing

  1. Dårligt eksempel: Emil forsøgte at lancere Snapchat-markedsføring. Her brugte han rating-systemet til at få beslutningen igennem, men det gik helt galt. De fik en masse besøgende via Snapchat, men absolut ingen konverteringer. Emil trak altså chefkortet og trumfede rating-systemet, og det gik ikke godt.
  2. Godt eksempel: Sleeknote er konkurrenter til OptinMonster og lykkedes med at positionere sig som konkurrenter til deres løsning.

 

Sådan prioriterer du medarbejdernes tid

Batman-og-Robin-princippet: Åbn et spreadsheet, hvor du har mulighed for at indtaste data i. Indtast alle opgaver, som I har i marketing i dag. Ikke nye opgaver, men dem I laver nu. Og hvem er ansvarlig for hvad.

  1. Skriv opgaven som en opgave organisationen har bedt om (ikke bare nice to)
  2. Skriv Batman: Hvem er ansvarlig for opgaven?
  3. Skriv Robin: Hvem er second-ansvarlig for opgaven?

Du kan selv bruge dette system ved at lave en kopi af Emils skabelon, som han deler med os her

Emil sætter et estimat på alle opgaver og bruger TimeSheet til at tracke tiden.

De bruger også 7-dages-sprints: Det er baseret på, hvad du kan nå at lave på en uge – og ikke mere end en uge. Fx ‘skriv 2 case-stories’ frem for ‘opdater hjemmesiden’. Så er det også meget nemmere at blive færdig.

Se også:

 

2 prioriteringsprincipper i dit marketing-arbejde

  1. Prioritere dine marketing-tiltag: Prioritér hver eneste ny opgave med en rating, så du sikrer dig, at du laver de rigtige opgaver på de rigtige tidspunkter.
  2. Prioriter dine opgaver i marketing-teamet: Brug Batman-Robin-princippet. Hvad er opgaven, hvem er ansvarlig (Batman), og hvem er nummer 2 (Robin)?
Se også:

Voice Recorder & Audio Editor

Laver du interviews eller podcasts? Så er det fedt at kunne optage dine snakke. Til det formål er Voice Recorder & Audio Editor den bedste app, du kan bruge. Og så har den et lækkert retro-look, der ligner en båndoptager (hvis du ikke ved, hvad en båndoptager er, så er du ikke voksen nok til at lytte med på den her podcast). Appen er gratis som recorder, men vil du også kunne transskribere automatisk, koster det 45 kr. i upgrade.

Du kan også uploade dine filer direkte til Google Drive og Dropbox. Så undgår du bøvlet med iPhone og eksport at store filer.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal