HM185: SCRUM marketing med Emil Kristensen fra Sleeknote

Emil Kristensen er tilbage for at fortælle om SCRUM-marketing. Det lyder sværere end det er. Emil fortæller hvordan det hjælper Sleeknote med at prioritere og hvordan han er inspireret af udviklerverden ift SCRM.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Emil Kristensen

Emil Kristensen er CMO og co-founder af Sleeknote. Samtidig har han sin egen podcast Marketing Brief sammen med Halfdan Timm. Det betyder, at han er gået fra at eksekvere, til at han til daglig hjælper sine medarbejdere med, hvordan de prioriterer i de rigtige opgaver. Sig hej til Emil på LinkedIn, Twitter og Facebook. Eller skriv ham en mail på [email protected], hvis du har spørgsmål efter at have hørt podcasten her.

Se også:

Sådan bruger du SCRUM-marketing

SCRUM er ikke så nørdet, som det lyder. Det er et framework for udviklere, som Emil har taget ned over marketing-arbejdet. Det gør han for at finde ud af, hvilke opgaver løser de, hvad er tidsestimatet osv. Det er blevet brugt i udvikling for at se, om man når at komme i mål med sin opgave.

I SCRUM sætter du typisk point og procentdel på. Men Emil tager bare udgangspunkt i timer. Han tager udgangpunkt i, at der er 30 timer i ugen, de kan fylde med opgaver pr. fuldtidsmedarbejder – de resterende 7 timer går med mails, telefoner, forstyrrelser og andet.

I Sleeknote kører de 1 uge ad gangen. De kan ikke planlægge 2 uger eller 1 måned fremad. Det er en måde at sørge for, at de også kan tage uforudsete opgaver ind.

De har tidligere planlagt måneder fremad, men planerne er altid blevet spoleret af noget andet. Så de gør det uge til uge, og det fungerer fint for dem. Hver eneste fredag spørger de: “Er det de rigtige, vi gør i den her uge?” Derefter er opgaverne låst i 7 dage.

Det er ikke størrelsen på virksomheden eller marketing-afdelingen, der afgør, om du skal gøre det eller ej. Det tager tid, men det kommer mange gange igen, hvis du gør det ordentligt.

Gør sådan her:

Hver fredag: Beslut dig for, hvilke opgaver du skal løse næste uge.

Hver mandag: De stiller 2 spørgsmål på et stående møde, der tager 15 minutter for en afdeling på 8 mand:

  • Hvad er biggest win i sidste uge?
  • Og hvad er den største opgave i den her uge?
Se også:

Prioritér arbejdet ud fra mål og OKR

OKR’s er et framework for at måle, hvad man skal prioritere. OKR står for objectives, key results, og så har Emil indsat ‘actions’ til sidst.

OKR’s er vigtige, fordi de giver en vision om, hvor skal du hen, og hvilke mål skal du have.

Sleeknote laver OKR’s hvert kvartal.

  • Objectives: Det er missionen eller visionen. Fx ‘Vi vil gerne have den største blog inden for e-commerce’
  • Key result: Det er det konkrete resultat. ‘Vi vil have 500.000 besøgende på vores blog inden x dato’
  • Actions: Hvad skal vi gøre for, at det kommer til at ske?

2 af Emils bedste råd:

  1. Gå i gang med marketing-SCRUM, så du sikrer, du bruger tiden på de rigtige ting.
  2. Prioritering af mål: Kig på det framework, der hedder OKR’s. Også selvom du er solo-selvstændig eller kun er dig selv i marketing-afdelingen.
Se også:

Draw IO

Et rigtigt smart og gratis system til fx at tegne dine kampagneflow. Hvis du laver nogle bare lidt avancerede kampagner på Facebook og blander sammen med e-mail-markedsføringsflow, skal du have styr på dem. Det er nemmest at gøre visuelt. Brug Draw.io til at tegne dem. Der er lavet figurer og du kan dragge og droppe som du ønsker. Genvejstasterne minder om Adobe, hvis man kender dem. Du gemmer filerne på din computer eller i skyen via Google drive og lignende. Super smart og gratis.

Tak til Anita Lykke Klausen for at inspirere.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal