Google Analytics i Help Marketing
Ugens gæst er Jacob Kildebogaard, der er Ansvarlig for Analytics og Adwords hos Webjuice, og som har skrevet to bøger om hhv. analytics og adwords. Du kan følge Jacob rundt omkring under navnet webanalytiker. Hans Blog hedder webanalytiker.dk, ligesom hans Twitter handle også er webanalytiker.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:
- Anskaffelse i Google Analytics
- Kampagnesporing – hvordan sætter man det op?
- Adfærd i Google Analytics
- Interne søgninger på sitet og hvad de kan bidrage til?
- Konverteringer og hvordan du måler dem?
Jacob Kildebogaard i Help Marketing
Menupunktet Anskaffelse i Google Analytics
Du kan se, hvor mange sessioner der har været. Du kan se, hvad afvisningsprocenten er. Og du kan se, hvor godt det går med dine konverteringer (hvis du har sat dem op). Sessioner siger noget om, hvor mange besøg, der kommer ind på din side. Afvisningsprocenten viser det antal besøgende, der kommer ind og kun ser den side, de lander på, og så forlader dit sitet igen. Hvis afvisningsprocenten er høj, kan det være et problem, som du skal tage hånd om. På den måde kan du optimere dit site.
Referrals
Du kan få uddybet referrals under menupunktet “al trafik” —> “henvisninger”. Under henvisninger kan du se præcis, hvilke sites du har fået trafik fra. Det kan være en god måde at undersøge, om der er nye trafikkilder til dit site. Hvis du under referrals oplever, at der er en del spam, så læs hvor du du fjerner det på www.webanalytiker.dk/spam.
Kampagnesporing
Det er vigtigt, at du arbejder med kampagnesporing. Her får du indsigt i, hvad de forskellige tiltag, du laver på dit site, giver. Det kan være nyhedsbreve, Facebookannoncering, Twitter trafik eller referral-trafik. Du tilføjer UTM-koder til dit link. På den måde kan Google Analytics præcis finde ud af, hvor dine brugere kommer fra.
Dette bruges bl.a. af flere af nyhedsbrevssystemerne. Det kunne være Mailchimp, hvor du bare klikker af, at det skal integrere med Google Analytics, så tilføjes det automatisk til kampagnesporing på alle links. Kampagnesporing er helt konkret utm koder, som du tilføjer URL’en af den enkelte artikel. Hvis du vil vide mere om kampagnesporing så brug Googles kampagnesporingsværktøj, der hjælper med at lave koderne.
Menupunktet Adfærd i Google Analytics
Under menupunktet adfærd anbefaler Jacob, at du kigger under “websiteindhold” —> landingssider. Her får du data om, hvor brugeren er startet på dit site. Brugerne kommer bestemt ikke kun ind via din forside. Rigtige mange brugere søger på Google og havner på en underside, hvor de finder svaret på deres spørgsmål. I Bolius med små 500.000 månedlige brugere kommer kun omkring 20 pct. ind via forsiden. Det betyder, at Bolius skal sikre, at alle sider indeholder viden om hvem Bolius er, så de resterende 80 pct. forstår hvem afsenderen er.
Kig også efter, hvilke landingssider har en høj afvisningsprocent. Det betyder, at de kan forbedres, og du dermed holder længere på brugeren og bedre kan konvertere.
HM046: Få styr på Google Analytics med Jacob Kildebogaard
Interne søgninger på sitet
Et godt fif under adfærd er at se på de interne søgninger på dit site. De interne søgninger kan fortælle dig, hvad brugerne forventer at finde på site. Så hvis der fx. har været 50 interne søgninger, på “porre”, men brugerne ikke har fundet det skal du nok lave noget godt indhold om porrer. Det efterspørger og forventer brugerne af dit site!
Konverteringer
Hvad vil du gerne have brugerne skal gøre? Altså hvad er målene med dit site? Det kan være tilmelding til nyhedsbrev, download af podcast eller for en webshop, et salg. Når du ved det, ved du hvilke handlinger, brugerne skal udføre for at du får værdi af det. Når du har fundet disse mål, så skal de sættes op i Analytics.
Du sætter mål op i administrationsdelen. Det kan være via en unik url eller ved at have en hændelsessporing, der registrerer, at handlingen bliver udført. Når det er sat op, får du data ind i Analytics om, hvor mange har udført handlingerne.
Når Jacob kigger ikke særlig ofte på konverteringer-punktet. I stedet ser han på punktet “Anskaffelse”, hvor du kan se konverteringer ift. trafikken og refferals. Der kan du gå ind og kigge på de præcise trafikkilder, og så kan du krydse dem med de mål, der er blev opnået fra de forskellige trafikkilder.
Hvis et af målene er at få tilmeldinger til et nyhedsbrev, så kan du se hvilken trafikkilde gav flest konveteringer og hvilken trafikkilde gav den højeste klikrate. Brugerne kunne komme fra Facebook, fra Linkedin, fra EkstraBladet eller Google osv. Dermed kan du se, hvordan værdien er fra de forskellige trafikkilder og hvad du skal satse mere på.
HM040: Bedre konvertering på dit site
Gode råd fra Jacob
Se at få lavet et godt dashboard/betjeningspanel, som giver et bedre overblik uden at skulle lave rapporter hele tiden. Hvis du ønsker hjælp til et dashboard kan du på webjuice.dk/link6 få et dashboard med fokus på salg.
Dernæst skal du sørge for at bruge kampagnesporing og sørge for at sætte mål op. Hvis du ikke bruger kampagnesporing, så ved du ikke hvor trafikken kommer fra. Hvis du ikke har sat mål op, så ved du ikke hvad din trafik giver dig.
Yderligere kan du på dashboardjunkie.com finde andre dashboards til Google Analytics. betragt det som en skabelon og juster det til, så det passer til dine behov.