En digital ledelse er essentiel – Help Marketing
Ugens gæst er Harald Tokerød, som er digital rådgiver hos Oxygen A/S. Harald skaber forståelse for digitale forretningsmuligheder for hele organisationen med særlig fokus på ledelsen. Hvis du vil følge Harald Tokerød, så tjek på LinkedIn, Twitter og på Facebook.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:
- Fordelene ved ledelsens synlighed på de digitale medier
- Hvad er konsekvensen, når virksomhedes lederne ikke omfavner det digitale univers
- Hvordan får du som medarbejder gjort ledelsen digital?
Harald Tokerød i Help Marketing
Ledere i front på de digitale medier
Det er vigtigt, at ledere omfavner det digitale univers. Hvis du som leder tænker digitalt og ved, hvilke muligheder der foreligger på de forskellige platforme samt er tilgængelig på dem, medfører det en positiv effekt på hele organisationen og medarbejderne. At være synlig og tilgængelig som leder kan føles sårbart, eftersom du er i fokus og kan være skydeskive for diverse diskussioner. Men gevinsten er høj, da du har rig mulighed for at nå ud til de forskellige målgrupper samt fremstår troværdig og ansvarsbevidst som leder i front for virksomheden.
Virksomheder, hvor lederne ikke er synlige på de digitale medier, bliver hurtigt én ud af mængden. Det kræver fornyelse at ride med på bølgen samt være synlig og tæt på sine kunder. Derfor mener Harald, at fornyelse er et vigtigt element for at høste de fordele, der er igennem arbejde på de digitale medier. Ledere bør udfordre sig selv og ikke være bange for at gå først – især med det digitale. Hør fx om, hvordan Jesper Rønnov, Direktør i SKAT har fået succes på sociale medier nedenfor.
HM032: Succesfulde ledere på sociale medier: Jesper Rønnov, direktør i SKAT
Gode råd til at gøre ledelsen digital
Det er en god idé at dokumentere mulighederne for ledelsen. Én af fordele kunne være den nævnte konkurrencefordel, der skabes ved at være med på bølgen i den digitale verden. En måde at få fokus på at gøre ledelsen digital, er at illustrere den økonomiske gevinst ved fx at udregne værdien af fastholdelse af kunder, aktivistion af kunder, rekrutteringsfordele af nye potentielle medarbejdere mv. En anden måde at vise værdien er at dele succesoplevelser fra de digitale platforme. Del oplevelserne med ledelsen, da det er dokumentation for gevinsten ved at være tilstede samt aktiv – ud over kroner og ører.
Gode råd til lederen, der vil være mere digital
- Sæt dig ind i hvilke forskellige værktøjer, der findes samt deres anvendelighed
- Forhold dig til, hvordan du som ledere/organisation vil fremstå – og hvordan det kan understøttes digitalt
- Gør det klart, hvad du vil opnå og dermed måle på de digitale medier