HM046: Få styr på Google Analytics med Jacob Kildebogaard

Har du styr på Google Analytics, og får du det rigtige ud det, af det du måler på? Det får vi styr på, når Jacob Kildebogaard giver værdifuld indsigt i Google Analytics og mulighederne med data i afsnit 46 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Jacob Kildebogaard Help MArketing Google analytics

Google Analytics i Help Marketing

Ugens gæst er Jacob Kildebogaard, som er Ansvarlig for Analytics og Adwords hos Webjuice og som har skrevet to bøger om hhv. analytics og adwords. Du kan følge Jacob rundt omkring under navnet webanalytiker. Hans Blog hedder webanalytiker.dk, ligesom hans Twitter handle også er webanalytiker. 

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Google Analytics – hvad er det?
  • Hvordan implementerer man det?
  • Hvordan sætter man mål op?
  • Vigtige settings man bør sætte til
  • Målgruppe og demografi

Jacob Kildebogaard i Help Marketing

Jacob Kildebogaard foto Help MArketing Google analyticsHvad er google analytics?

Google Analytics er et gratis værktøj fra Google. Det udspringer af, at Google Adwords er deres store indtægtskilde, og derfor vil Google gerne vise, at det kan betale sig at lægge penge hos dem. Derfor købte Google det vi i dag kender som Google Analytics.

Med Google Analytics kan du se på adfærdsdata af brugerne på din hjemmeside. Kort sagt beskæftiger Google Analytics sig med:

  • Hvor kommer brugerne fra?
  • Hvad laver din inde på sitet?
  • Hvad interesserer dem
  • Hvilke brugere er noget værd for dig?
  • Hvor godt konverterer brugerne?

Google Analytics er et fantastisk strategisk værktøj til, at se hvor problemerne og mulighederne er online. Det er værktøjet, de fleste bruger. 

Hvordan implementerer du Google Analytics?

Når du skal implementere Google Analytics, opretter du først en Google konto, hvorefter du  opretter en Google Analytics konto. I oprettelsesprocessen får du et stykke kode fra Google, som du skal tilføje til headeren på din side. Dette stykke kode skal tilføjes til samtlige sider.

Har du en WordPress side, findes der plugins, der let kan hjælpe dig med opsætning. Personligt kan Jacob godt lide plugin’et “Yoast – Google Analytics for wordpress”.

Alt efter hvilken side du har, kan det være der skal nogle ekstra implementeringer ind. Fx sporing af salg for at vide præcis, hvad brugeren har købt, og til hvilken omsætning. I så fald skal du have en e-handelskode, som du løgger på kvitteringssiden. Denne kode indsamler data om det konkrete køb. Har du derimod et shopsystem, så skal du bare huske at aktivere det i shopsystemet.

Se også:

Gode råd til settings i Google Analytics

Når du har implementeret koden på dit site, er der nogle andre settings, som er vigtige at tilpasse. En af de fejl, Jacob ofte ser, er, at tidszonen er indstillet forkert. Ret den til dansk, så dine data ikke er misvisende.

Sporing af interne søgninger

En fornuftig måde at finde interessant data på er ved at spore interne søgninger. Her kan der ligge spændende data. Du sætter det op ved at lave en søgning i søgefeltet (søg fx på “test” her på nochmal.dk). Den side du får tilbage vil have en URL, som du skal kigge på. Her på sitet kan du se denne URL: “nochmal.dk/?s=test”. Det du skal sætte op i Google Analytics er “s”, fordi “s” er kendetegnet for, at der er en søgning. Det vil sige, at du skal sætte det der svarer til “s” på dit site ind under settingen for at spore søgninger i Google Analytis. På den måde kan du se, hvad folk har søgt på. Det vil give dig indblik i, hvad brugerne forventer at finde på sitet. Læs mere på Jacobs blog

Opsæt mål

Den allervigtigste opsætning er at opsætte mål. Disse mål skal du have sat op så du præcis kan se, hvor mange brugere har lavet den konvertering, du er ude efter – eller nok snarere de konverteringer, du er ude efter. Du kan først måle om du gør det godt eller skidt, når du måler op imod KPI’er. Læs hvordan du gør på Jacobs Amino blog.

Målgruppe i Google Analytics

Der er rigtig meget viden at hente under menupunktet målgruppe. Det er især viden som er god at have, når du skal lave et nyt site. Men i det daglige er der mange af disse data, der ifølge Jacob ikke er så vigtige. Den mest spændende rapport er den, der hedder mobil. Der viser fordeling af brugere, der besøger de site på mobil, desktop og tablet. Der fortæller, hvordan brugernes adfærd varierer meget i forhold til den enhed, de kommer ind på.

Demografi/interesser

Ifølge Jacob er punktet demografi og interesse tænkt i forhold til Adwords. Dette er kategoriseringer, som du kan målrette display annoncering efter i Adwords. Hvis du fx kan se, at et segment performer rigtig godt på dit site, vil det ganske givet konvertere bedre end gennemsnittet, når du laver Adword annoncering mod den målgruppe.    

Se også:

Alternativer til Google Analytics

Hvis du ikke ønsker at give al din information til Google eller har andre grunde til ikke, at ville anvende Analytics, anbefaler Jacob nogle forskellige værktøjer. Der er blandt andet et dansk firma, der hedder Netminers. Af andre programmer nævner Jacob Adobe Analytics og Webtrends. Baser dit valg værktøj på, hvad der er vigtigt for dig. 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric