Når du vil skabe content marketing-succes, er det desværre ikke nok bare at lave godt indhold. Mange glemmer ordet ‘marketing’ i content marketing, og det er dumt, for så bliver indsatsen spildt.
Derfor får du her 7 råd til at få content marketing-succes. Rådene virker bedst, når du har en forretningsstrategi, og når du tænker salg og marketing-kommunikation ind i content marketing-strategien.
Kender du jeres målgruppe, har virksomheden et etableret brand, og opdaterer du systematisk målgruppens interesser over tid?
Så er du klar til at gå i gang.
1) Strategi og forarbejde
Brandet og KPI’erne skal være forankret hos alle i organisationen. Hvis du bruger tid og penge på at markedsføre kvalitet og high end, duer det ikke, at sælgernes autosignaturer kun indeholder splash-bannere med “50 % rabat”.
-
Hvad er virksomhedens mål, og hvordan når du derhen?
-
Hvordan opfatter du og virksomheden brandet? (Hint: Det er forhåbentligt på samme måde).
-
Hvordan opfatter omverdenen brandet? Hvis virksomheden og omverdenen ikke opfatter brandet på samme måde, vil du aldrig opnå content marketing-succes.
-
Hvad er målet med virksomheden? Svar ikke blot “at tjene penge”. Hvilken forskel ønsker virksomheden at gøre i verden?
2) Hvem er dine målgrupper?
Vi forholder os til 3.000 budskaber om dagen, så kontekst og relevans er nøgleord. Derfor er vi nødt til at kende personerne, vi vil i dialog med. Kender du dine leads’ og kunders interesser?
-
Har virksomheden et system, hvor I gemmer alle interaktioner med alle leads og kunder?
-
Hold styr på kunderne via et CRM-system, der har styr på:
-
Hvilke blogs brugerne læser
-
Hvad der bliver downloadet fra hjemmesiden
-
Hvilke seminarer jeres leads og kunder deltager i
-
Hvilke produkter er kunderne tilfreds eller utilfreds med?
-
-
Du kan udarbejde personaer, så virksomheden målretter indhold til forskellige grupper.
-
Hvilke søgeord bruger målgruppen?
Gæsteindlæg: 4 tiltag der sikrer personas bliver brugt i organisationen
3) Interne og eksterne samarbejdspartnere
Når du kender dine leads’ og kunders behov, er det nemt at finde samarbejdspartnere. Hvis du fx producerer kammerjunkere, så kunne Karolines Køkken og campingpladser være oplagte at arbejde sammen med. Find ud af, hvem der kan hjælpe med arbejdet internt i virksomheden, og lav nogle alliancer.
-
Du står stærkere, når du arbejder sammen med andre (internt og eksternt)
-
Tænk på, hvilken værdi du kan give dine samarbejdspartnere, og hvad de kan give tilbage.
-
Husk at sætte mål og fordele ansvar, inden samarbejdet starter.
-
Når det gælder internt, så husk at have argumenterne klar, så kolleger i andre afdelinger kan se, hvad de får ud at hjælpe dig.
4) Planlæg, planlæg, planlæg, og monitorér
Du ved, at dine leads og kunder interesserer sig for kammerjunkere om sommeren. Men hvad med om vinteren? Der har du selvfølgelig produceret alternativt indhold på forhånd.
-
Planlæg indhold ud fra helligdage og årstider – altså en kontekst, der gælder for de fleste.
-
Hvilken adfærd har danskerne løbet af et år? Undersøg, og planlæg indhold derudfra.
-
Du og din virksomhed er ikke alene i verden. Hvis interessen er på Allan Simonsen, så del et billede på Facebook, hvor han spiser koldskål med kammerjunkere.
-
Her er nogle eksempler på overvågningstjenester, der gør livet lettere – men følg også selv med i medierne:
5) Skab indhold af høj kvalitet
Nu er det bare “go do”. Du har en plan, du kender målgruppernes interesser, og du får hjælp fra samarbejdspartnere. Hold motivationen og kvaliteten oppe. Sørg også for, at dit indhold er optimeret til søgemaskiner (SEO).
-
Lav indhold til alle faser i jeres salgstragt. Du kan lære hvordan helt konkret i Help Marketing Bogen.
-
Tal med kollegerne, der arbejder med SEO – hvordan kan du hjælpe dem, og hvordan kan de hjælpe dig.
-
Inddrag brugerne i noget af indholdsproduktionen.
-
Lav indholdet, så det er nemt at versionere i forskellige kommunikationskanaler.
6) Del, promovér, og skab dialog
Versionér dit indhold for at skabe content marketing-succes. Respektér kommunikationskanalernes interne logik. Gør dit indhold så nemt som muligt at dele med social share-knapper. Del og promover på de rigtige tidspunkter.
-
Tænk i nyhedsbreve, blogs, webinars, præsentationer, hjemmesiden, partneres kanaler – og glem ikke intranettet, så kollegerne deler indholdet.
-
Tænk på Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Youtube, Snapchat, Google+ og SlideShare.
-
Jo nemmere at dele, jo større reach: Lad andre kommentere og like/retweete/+1
-
Når andre deler eller skriver en kommentar, så tak dem for det og indgå i dialog! Dialog er den vigtigste vej mod content marketing-succes.
7) Evaluer, og optimer
Indhold skal gerne leve i lang tid. Husk at analysere og evaluere. Hvilke grupper interagerede mest? Hvor blev der skabt mest trafik? Ligger din nye viden nu et CRM-systemet, så du er klogere næste gang?
-
Se på dine social measurements.
-
Se på Analytics hos Google/Bing og hos de forskellige sociale medier.
-
Nåede I jeres KPI’er? Stil større krav næste gang.
-
Vis værdien i organisationen, så den støtter dig fremadrettet.
Med disse 7 råd er du godt på vej mod content marketing-succes. Selvfølgelig er det kun overordnede råd, men det er et framework at arbejde ud fra. Du kan selv indsætte virksomhedens egen kontekst og data. Jeg brugte bl.a. disse 7 råd, da jeg hjalp Pernille Højmark lave content marketing for sin nye bog med denne Youtube-julekalender.
Har du gode erfaringer med content marketings, så skriv dem i kommentarerne herunder. Der er altid brug for gode forbilleder! Har du spørgsmål, så ping mig på Twitter eller via andre kommunikationskanaler. Jeg glæder mig til at høre fra dig.