Folk køber af dem, de kender, kan lide og har tillid til.
Når du laver content marketing, fokuserer du på at skabe relationer til de mennesker, som kan blive dine fremtidige kunder. Det får både din virksomhed til at fremstå sympatisk, og det medfører større salg.
Mere om det om lidt.
Hvad er content marketing?
Min definition af Content Marketing følger herunder. Den er en inspireret af de dygtigste Content Marketing-udøvere tilføjet en opfordring til ALLE i virksomheden.
Med content marketing skabes og vedligeholdes langvarige og målbare relationer gennem værdifuldt indhold i relevante kommunikationskanaler på relevante tidspunkter med udgangspunkt i egne kanaler. Målet er at drive kunder og leads til at handle profitabelt i forhold til din virksomhed. Virksomheden skal derfor skabe godt, brugbart og værdifuldt indhold, som brugerne nemt kan finde frem til. Kort sagt: Hjælp brugerne!
Hos Content Marketing Institute skriver man:
Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.
Rebecca Lieb opsummerer hos Advertising Age:
Content marketing is a pull, rather than a push, strategy. Content doesn’t interrupt, it attracts.
Bryan Haines er mere taktisk i sin definition, hvor han inkluderer digitale kommunikationskanaler
Content marketing is publicly and freely sharing information about your business and industry. It can include text (blogs, ebooks, press releases and tweets), video, audio and online events.
Salgstragen og Content Marketing
Det er vigtigt at du rammer brugerne og kunderne med relevante budskaber på relevante tidspunkter i DERES forløb. Det vil sige, når en bruger ikke er klar til at købte, så nytter det ikke noget at råbe om slagtilbud. Men når en bruger til gengæld er klar til at købe, så skal du være klar med fordele og ulemper ved produkterne og konsekvenserne ved købet. Ikke bare ved produkterne men også om hvad købet betyder for kunden i fremtiden. For eksempel skal du fortælle dine kunder, hvad deres nye tomatplante kræver, når de sætter den i jorden. Det skaber tillid til dig, at du også hjælper dem efter købet. Kig derfor også på, om du har indhold til alle faser af salgstragten.
Hvad content marketing IKKE er
Content marketing er ikke kold kanvas og Sælger-Helger i spidse sko. Content marketings diametrale modsætning bliver fint illustreret af Alec Baldwin i filmen Glengarry Glen Ross, hvor det at sælge går ud på canvas-opkald og at jagte underskrifter.
Baldwins “Always be closing” skal i content marketing-sammenhæng hedde “Always be helping”.
Hvad får du ud af content marketing?
Målet med content marketing er at skabe og vedligeholde stærke relationer. Resultatet er, at din virksomhed står stærkere end konkurrenterne, når købssituationen opstår.
Du kan også bruge content marketing til dine eksisterende kunder, sådan at opsalg og krydssalg bliver mere naturligt. De glade kunder skal du gøre til ambassadører, der sikrer flere leads og nye kunder.
Stop med at sælge, sælge, sælge – i stedet skal din kommunikation hjælpe, inspirere og skabe dialog. I sidste ende vil det skabe mere salg, hvor kunder og leads efterspørger dine produkter og tjenester i stedet for, at du skal pushe dem. Kunderne ringer simpelthen af sig selv.
Arbejder du allerede med content marketing, eller er du helt ny og vil opdateres på det seneste, så bliv gratis medlem af Dansk Content Marketing-gruppen på LinkedIn.
Hvad er owned, paid og earned media?
Content marketing ses oftest i virksomhedens egne kommunikationskanaler (owned media), fx med en blog eller en podcast. Betalte kommunikationskanaler (paid media) spiller en minimal rolle. Er det reklame, er det ikke content marketing.
De kommunikationskanaler, du gør dig fortjent til (earned media), spiller også en stor rolle i distributionen af indholdet – især via sociale medier og PR. Derudover er content marketing oftest digital, men det er langt fra et must.
Lars Larsens selvbiografi fra 2004 er et glimrende eksempel på content marketing, før det fik sit navn. Fordelen ved det digitale er dog, at al dialog kan måles. Det gøres via CRM-systemer eller monitoreringssystemer.
4 danske virksomheder, der mestrer content marketing
1) Planday
Planday er en genial case på godt eksekveret content marketing. Planday laver vagtplanlægningsværktøjer bl.a. til restauranter og fritidsklubber. Tidsregistrering er ikke specielt sexet, og det er ikke noget, en restaurant-manager interesserer sig for.
Derfor satte Planday sig for at finde ud af, hvad deres målgruppe interesserede sig for. Det var bl.a. sociale medier. Sociale medier har ikke umiddelbart noget med Plandays produkt at gøre. Men ved at lave guides til hvordan restauranter kan bruge sociale medier og markedsføre sig generelt, fik de fat i målgruppen.
Det skabte den fornødne tillid hos kunderne, så Planday efterfølgende kunne fodre dem med andet indhold bl.a. om deres produkt. På den måde skabte de en relation til deres målgruppe, som senere kunne blive kunder i butikken. Og dét er hele pointen med content marketing – hjælp dem, og opbyg tillid, inden du sælger til dem.
HM023: Genial dansk Content Marketing Case: Planday
2) Decoflame
Et andet godt eksempel er Decoflame. De laver content, der angriber alle de bekymringer, kunderne måtte have, når de overvejer at købe en bioethanol-pejs. Det gør de på BiopejsBloggen. Her laver de diverse vejledninger og guides til brug af biopejse, skriver om sikkerhed, hvad en biopejs koster i drift, hvordan man bruge en biopejs og meget mere.
3) Undervandsitetet
Morten Rosenvold Villadsen er ekspert i fridykning og sælger dykkudstyr gennem sitet Undervandsitetet. Mortens content marketing-indsats består primært af en podcast og af bogen ‘Hold vejret’, som han selv har udgivet.
Morten oplever, at når kunderne kender ham fra hans bog og podcast, vil de oftere gå ind i den dyrere del af butikken. Kunderne føler, at de i forvejen kender ham, fordi de har kigget i hans bog eller lyttet til hans stemme. Det gør salget nemmere.
HM157: Content marketing der driver salg
4) Bodylab
Kommunikationskonsulenten Morten Svane laver content marketing for virksomheden Bodylab, der producerer kosttilskud.
I forbindelse med en kampagne lavede Morten bl.a. en video, som blev en kæmpe succes. Opslaget fik mere end 1500 kommentarer og blev vist mere end 300.000 gange. Og salget i Bodylab fulgte også med, da der efterfølgende blev omsat for et sekscifret beløb. Det kan du høre mere om i podcasten, hvor Morten var gæst.
HM138: Når content failer eller får succes – kom ud over rampen
Kender du andre gode, danske eksempler på content marketing, må du endelig fortælle mig om dem. Og husk at melde dig ind i content marketing nørde-gruppe på Facebook, som du finder her.
Oprindeligt udgivet 11. nov. 2013. Ajourført 17. feb. 2019.
Content marketing defineres vidt forskelligt afhængig af, hvem du spørg. Overordnet set handler det om at skabe værdifuldt indhold, som skaber en god, langvarig relation til kunden. Det er dog langt fra så simpelt: se den uddybende forklaring på siden.
Owned media er de kanaler, du og din virksomhed selv ejer. Paid kanaler betaler du derimod for og er derfor ikke særlig relevant, når vi taler content marketing.
Der er efterhånden en del virksomheder, der er gode til at lave content marketing – heriblandt: Bodylab og BioBurn. Se flere danske eksempler i artiklen.