Politikerne vil have mange følgere på Twitter for at vise, at de er populære og har pondus. Politikerne vil påvirke deres følgere – især de følgere, der kan formidle deres budskaber videre til mange andre (journalister og såkaldte influencers). Men hvor mange ægte og falske følgere har politikerne på Twitter? Og hvorfor har politikerne i det hele taget falske følgere på Twitter?
Lars Løkke Rasmussen havde i starten af maj 33.462 følgere ifølge Twitter. Ida Auken er nr. to på listen over politikere i Folketinget, der har flest følgere. Hun havde 26.658 følgere efterfulgt af Søren Pind med 22.792 følgere. Store tal, når der ifølge overskrift.dk er ca. 270.000 danskere på Twitter. Men lad os kigge lidt nærmere på tallene.
I starten af maj gennemgik jeg alle danske folketingspolitikeres følgere på Twitter for at finde ud af, hvor mange af dem var ægte og falske. Jeg brugte Twitteraudit-tjenesten, der ser på 5.000 tilfældigt valgte følgere og vurderer, hvorvidt følgerne er ægte eller falske. Læs under tabellen, hvordan det afgøres. Når vi ser på top tre-politikere, der har ægte følgere, ændrer tallene sig lidt:
- Lars Løkke: 15.664 ægte følgere
- Ida Auken: 13.732 ægte følgere
- Manu Sareen: 11.137 ægte følgere
Søren Pind falder til en fjerdeplads med lige godt 10.000 ægte følgere. Hos Lars Løkke er altså kun 47 procent af hans følgere ægte, mens 53 procent af Ida Aukens følgere er ægte.
Løkke, Auken og Pinds ægte og falske følgere på Twitter
Omkring halvdelen af deres følgere er spam-bots og købte følgere. Men de kan også være rigtige danske Twitter-profiler, der aldrig selv tweeter eller på nogen som helst måde interagerer med andre Twitter-brugere. De findes – jeg kender flere personer, der bruger Twitter på den måde. Jeg gik derfor til en tjeneste, der har adgang til lidt flere data om twitter-profiler. Statuspeople-tjenesten har den fordel, at den ser på alle følgere. Ulempen er, at man kun kan lave analysen på få Twitter-profiler (også selvom man betaler for den), fordi Twitter ikke giver adgang til deres dyrebare data. Hvis vi igen ser på top tre, så får vi disse data:
Lars Løkke:
- Falske følgere: 21 procent
- Inaktive følgere: 62 procent
- Ægte følgere: 17 procent
- Eksempel på en falsk følger: Sevko Kaminic
Ida Auken:
- Falske følgere: 23 procent
- Inaktive følgere: 55 procent
- Ægte følgere: 22 procent
- Eksempel på en falsk følger: IA
Søren Pind:
- Falske følgere: 27 procent
- Inaktive følgere: 55 procent
- Ægte følgere: 18 procent
- Eksempel på en falsk følger: OneDirection12
Lidt pudsigt følger denne unge fyr alle tre politikere: Yenal Altay. Det er rart med ungdommens interesse for politik, men lidt mistænksom, når han følges af profilen BUY-FOLLOWERS-3215.
Infografik: Danske politiske hashtags
Disse tal ser endnu mere dystre ud, når Lars Løkke, Ida Auken og Søren Pind kun har hhv. 17, 22 og 18 procent følgere, der anses for at være ægte profiler, der ikke er spambots og rent faktisk er i brug. Andelen af falske følgere er meget lavere i denne analyse, men hvis vi tæller de inaktive følgere med, er det samlede tal faktisk værre for politikerne. Personligt er mit bud, at en stor del af de inaktive følgere er profiler uden en rigtig person bag.
Hvor kommer falske følgere på Twitter fra?
Man kan købe sig til falske følgere på Twitter. Det koster ca. $5 for 1.000 følgere eller billigere. Hvis en politiker gør det, imponerer et stort følger-tal de personer, som ikke arbejder med Twitter til dagligt. Følger-tallet er det nemmeste at forholde sig til (som på Facebook), men det er et meget misvisende tal i forhold til, hvilken værdi man får ud af det. Hvorfor? Fordi det er så nemt og billigt at købe følgere. Fordi det ikke skaber værdi at fortælle dit politiske budskab til spambotter eller til personer, der aldrig er på Twitter. Fornuftige social media-strategier har ikke et mål for antal følgere som så. Det er et bi-produkt i forhold til de mål, man sætter sig for, og som understøtter strategien.
Køber politikerne følgere på Twitter for social proof?
Når vi ser på alle politikerne på Twitter (listen er fra twitterpolitikere.dk), så er gennemsnittet af deres ægte følgere 77,4 procent. Det er ganske ok, for man når aldrig op på 100 procent, i og med spambotter automatisk følger Twitter-profiler. Hvis vi udelukkende ser på top ti’en af politikere med flest følgere på Twitter, er vi nede på 54,7 procent ægte følgere. Og ser vi på alle politikere med over 1.000 følgere, er gennemsnittet af deres ægte følgere 74 procent.
Vi kan dermed fastslå, at jo flere følgere jo mindre er andelen af ægte følgere på Twitter. Det kan skyldes spambots. Det kan skyldes, at en politiker (eller deres spindoktorer) har købt følgere. I så fald køber man jo ikke bare 500 følgere. Når man er i gang, kan man lige så godt gøre det fuldt ud. Det skyldes formenligt også, at mange danskere på Twitter ikke er synderlig aktive. Jeg forestiller mig et scenario, hvor en helt almindelig dansker hører om Twitter, opretter en profil, følger Lars Løkke, Mogens Lykketoft og andre kendte politikere, men ikke følger Annette Lind, som er meget mindre kendt. Derefter glemmer vores helt almindelige dansker alt om Twitter, og profilen anses nu som inaktiv af Twitteraudit.
Efter publicering analyserede de gode folk hos 1:0 videre på tallene:
.@Ericziengs @trinemaria Vi har lavet en grafik, der forklarer tallene ret klart https://t.co/xmQpbe90UV pic.twitter.com/7RhUmsReMt
— 1:0 (@etnul) May 19, 2015
Infografik: Danske hashtags til kommunikation og marketing
Det ville ikke undre mig, at nogle politikere eller deres spindoktorer har købt følgere på Twitter for at kickstarte Twitter-succesen. Det handler om social proof, der går ud på, at når vi som mennesker ser, at (mange) andre følger en person, så vil vi også gerne gøre det. Jeg sammenligner social proof med seminarer, hvor jeg gerne vil have deltagerne til at diskutere. Men inden den første person rækker hånden op, får vi ikke rigtig hul på bylden til diskussion. Jeg kunne jo overveje at betale en person for at sociale proof’e diskussionen, så alle andre også hurtigt kommer med. Det gør jeg ikke, men jeg kunne sagtens finde på at spørge en deltager eller to, som jeg måtte kende i forvejen, om de ville social proof’e, så der kan komme gang i diskussionen. Hvis du som politiker eller spindoktor vil kickstarte Twitter-profilen, så få hjælp fra andre i partiet, frivillige mv. Lad være at købe dig til venner.
Efter publicering af artiklen fortæller Venstre (via Henrik Andersen) og Alternativet, at de ikke har købt falske følgere. Ida Auken fortæller det samme. Det er selvfølgelig rigtigt godt!
@h_andersen @Ericziengs heller ikke her, aner ikke hvordan de er kommet. #ValgKampUdenPenge men masser af knofedt og gå-på-mod 🙂
— Alternativet (@alternativet_) May 19, 2015
@Ericziengs Jeg har aldrig købt mig til så meget som en enkelt følger. Jeg synes, det er direkte upassende at antyde den slags. #dkpol
— Ida Auken (@IdaAuken) May 19, 2015
Kristian Jensen har størst andel af falske følgere på Twitter
Af alle politikere med over 1.000 følgere har Simon Kollerup flest ægte følgere (88,3 procent), mens Kristian Jensen har færrest ægte følgere med kun 46,7 procent. Vurder selv i tabellen, hvem du mener kan have købt sig til falske følgere, og hvem der arbejder hårdt for at få rigtige danskere som følgere på Twitter. Mit ærinde er ikke hetz mod enkelte politikere, men at give dig mulighed på baggrund af objektive tal at vurdere dele af politikernes Twitter-tilstedeværelse.
HM032: Succesfulde ledere på sociale medier: Jesper Rønnov, direktør i SKAT
Når man peger på andre, må man også kigge på sig selv. Jeg har lidt over 1.800 følgere (midt i maj). Af dem er 1.667 ægte og 145 falske ifølge Twitteraudit. Jeg har aldrig købt følgere på Twitter. Har du lyst til at følge mig – især hvis du også er med på konstruktiv diskussion, så fang mig på @ericziengs.
Du er som journalist eller blogger velkommen til at bruge disse data i artikler og blogposts mv. ved kildehenvisning og link til denne artikel. Har du brug for et citat, så fang mig på Twitter.
Tallene i tabellen er hentet fra Twitter og Twitteraudit-tjenesten i første uge af maj. Politikere er udvalgt, fordi de er på politiker-listen hos twitterpolitikere.dk. Twitteraudit-tjenesten tager en tilfældig stikprøve på 5.000 Twitter-følgere. For hver følger beregnes en score baseret på antallet af tweets, datoen for sidste tweet, og forholdet mellem følgere og følges af. Det giver ikke et 100 procent retvisende billede, men en meget god indikation af, hvor sund skaren af Twitter-følgere er på en given profil.
Lægger man falske og ægte følgere sammen giver det ikke helt antal følgere, som Twitter fortæller. Det har noget at gøre med, hvornår tallene er hentet ind og andre små unøjagtigheder. Den største afvigelse er på 0,8 procent (Hans Christian Thoning), mens den største afvigelse i absolutte tal er hos Lars Løkke på 194 følgere ud af 33.462 (0,54 procent afvigelse).
Har jeg overset noget? Har du spørgsmål eller kommentarer? Skriv dem gerne i kommentarfeltet – uden at der skal gå partipolitik i den!
Redigeret kl 13.25, 19. maj: Jeg skrev “Når en politiker…”, men mente “Hvis en politiker gør det, imponerer et stort følger-tal…”.