Journalister skal lære af markedsføringsfolk

Journalister skal lære af markedsføringsfolk

Er journalister og markedsføringsfolk egentlig så forskellige? Og hvad kan journalister lære af markedsføringsfolk? En hel del, hvis du spørger mig. Læs med for at få svarene.

Jeg ønsker inderligt, at de danske medier er så sunde og stærke som muligt. Derfor har jeg været ret kritisk overfor danske mediers angreb på DR, i og med det desværre udviser en manglende lyst til at innovere. At fjerne erhvervslicensen (og efterfølgende fyring af omkring 170 personer) var nok det største slag mod DR. Med medieforliget på plads falder der nu forhåbentligt ro over angrebene. Hvis medierne tør ændre fokus fra DR, betyder det det, at de kan udtænke nye indtægtskilder. De kunne jo starte med at se på, hvad markedsføringsfolk gør.

Medierne kan simpelthen ikke leve af abonnenter og annoncer alene i fremtiden. Så at få inspiration fra markedføringsfolk er ikke en hel dum ide. Hvorfor? Fordi alle, der arbejder med content marketing, i dén grad lader sig inspirere af journalistisk arbejde. Dermed bliver content marketing det bedste fra den journalistiske verden og fra marketingsverdenen. Jeg diskuterede i den forbindelse med Ebbe Dal, direktør i Danske Medier, i en artikel på Berlingskes business.dk. Jeg mente, at content marketing er en stor konkurrent til klassiske medier. Vi var ikke enige.

Se også:

Efterfølgende tweetede jeg med Claes Hotlzmann, der er redaktionsleder på JydskeVestkystens nyhedsredaktion. Han fortæller, at JydskeVestkysten er godt i gang med andre indtægtskilder end de klassiske medie-indtægter. Det er godt at høre. Hvis andre medier derude har tilsvarende eksempler og vil tale om, hvorvidt det virker, er jeg meget interesseret!

Berlingske er siden da blevet solgt. JP har siden da bebudet et nyt angreb på Børsen og business.dk. Ejerne af MetroXpress har siden da købt Trendsales.dk. Og så fusionerer Fynske Medier, Syddanske Medier og Jyske Medier. Der sker heldigvis noget! Om det er nok, er jeg ikke sikker på.

 

Er journalister og markedsføringsfolk så forskellige?

Jeg holdt et foredrag for 85 journalister, teknikere, sælgere og administrativt personale om de muligheder og udfordringer, som medierne står overfor i dag. Dem, jeg holdt foredrag for, arbejder med B2B-målgrupper inden for mange forskellige nicher. Jeg tog nogle konkrete forslag til tiltag med, som journalisterne kunne starte med lige med det samme. Det er mange af de samme tiltag, som markedsføringsfolk bruger. For journalister og markedsføringsfolk er ikke helt så forskellige, som nogle mennesker insisterer på. Måske journalister skal kigge ned i redskabskassen hos markedsføringsfolk? Bare et hurtigt kig, mens ingen ser på.

Præsentationen fra mit foredrag kan ses herunder. Min opgave var at provokere og sætte nogle tanker i gang. For at gå fra at være klassisk medie til et moderne interaktivt medie, der bruger medarbejdernes og brugernes netværk og forsøger at skabe ambassadører, sker ikke fra dag til dag. Det kræver en intern kulturændring. Det kræver efteruddannelse. Det kræver en god ledelse og fleksible medarbejdere. Det kræver mod og nysgerrighed. Det kræver, at man tør kigge i andres redskabskasser.

Nu er det så heldigt, at nogle af redskaberne er inkluderet i præsentationen. Så tag et kig!

Men inden du dykker ned, vil jeg fremhæve TV 2’s Magnus Bjergs dokument 106 (gratis) værktøjer til webjournalister. Dokumentet kan også anbefales til markedsføringsfolk. Igen har markedsføringsfolk og journalister noget til fælles. Man skulle tro, jeg forsøgte at plante en tanke i hovedet på dig som læser.

(Jeg blev gjort opmærksom på to små fejl i præsentationen. En tastefejl. Og en meget morsom ændring på et brand-navn – hint: det er på monitorerings-sliden.)

Har du eksempler på, hvad journalister kan lære af markedsføringsfolk? Del meget gerne herunder (også hvis du er uenig).

 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric