HM123: Gode SEO-tekster gør Google til din ven

Skriv de bedste SEO-tekster, som også fanger din læser. Den gode tekst rangerer ikke bare højt på Google, men giver også din læser værdi. Vi har været med til SEO-Day i Kolding, hvor vi har talt med tre eksperter inden for SEO-området. I ugens afsnit bliver du meget klogere på SEO-tekster og på hvor galt, det kan gå, når ikke du har en optimal sikkerhed på dit site.  

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Bliv klogere på SEO-tekster med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvad du gør, hvis dit site bliver hacket
  • Hvordan du undgår, at dit site bliver hacket
  • Hvordan du skriver den gode produkttekst
  • Hvordan du menneskeliggør din SEO-tekster

Brian brandt help marketingBrian Brandt er partner og direktør hos Clickstarter.dk. Han arbejder passioneret med e-handel og online markedsføring.

Brian Brandt havde ikke bekymret sig synderligt over risikoen for at få sin personlige blog brianbrandt.dk hacket, før han opdagede, at hans site var helt lagt ned. WordPress sitet var fyldt med kinesiske tegn, tusindvis af nye sider med skjulte links og andet skrammel. Det stod så slemt til, at Google valgte at ekskludere sitet og fjerne alle dets placeringer i søgeresultater. Vi talte med Brian om at opnå succes med e-handel i afsnit 81 – derfor var det fedt at Brian også turde at indrømme en fejl, når han ellers er ekspert!

  • Der er en reel risiko for at blive hacket på alle websites, men især WordPress-sites er nemme for hackere at inficere. Har du et WordPress-site, er det derfor et issue, du bør forholde dig til. Men hvad kan du gøre for at undgå at blive hacket? Det er en rigtig god ide at skrue op for sikkerhedsindstillingerne. Brian har valgt at gøre Itunes Security mere aggressiv for at undgå at få lagt sit site ned igen.      
  • Er dit site først blevet angrebet, er der ingen vej udenom. Du må starte op igen fra bunden. Brian har genindlæst alt. Han har slettet sin bruger og sit site og er startet forfra med at opbygge alle sine sider. Problemet med Google er han også i gang med at fikse. Han har sendt en anmodning til Google, hvori han har forklaret, at han er blevet hacket, og at han nu har slettet alt indholdet og har bygget sin side op på ny. Nu venter han tålmodigt på, at Google vil lukke ham ind i varmen igen og forhåbentlig give ham alle hans placeringer tilbage.
  • Noget Brian for alvor opdagede var, at du ikke kun må være afhængig af Google-trafik. Sørg for at sætte nyhedsbreve op og at være aktiv på de sociale medier. Du behøver ikke sætte gang i det helt store set-up, men det er en skrøbelig konstellation at være afhængig af kun en enkelt kilde til at genere trafik. Ikke kun hackere kan gøre dig upopulær hos Google, men kommer du til at skrive noget forkert på dit site, kan Google også godt finde på at lukke ned for din AdWords-konto. Og det kan godt være svært at få lov at blive lukket ind igen hos Google.    

Vil du gerne blive bedre til at skrive nyhedsbreve?

Følg Brian Brandt på twitter eller tilmeld dig hans nyhedsbrev på clickstarter.dk. Tilmelder du dig, får du også en gratis e-bog om online markedsføring med i købet.  

Benny_Christen_Grandahl help marketingBenny Christen Grandahl arbejder som chief content officer hos webtextshop, der udvikler indhold til webshops og hjemmesider.

Benny arbejder dagligt med produkttekster og er en sand ekspert inden for området. Han giver dig her gode råd til, hvordan du sammensætter den gode produkttekst.

  • Fokuser på, hvad folk kan bruge det enkelte produkt til. Det handler om at ramme folk, der hvor de er. Ikke om at slå på argumenter som ‘skarpe priser’ eller ‘innovativt design’. Gør dig umage med at fortælle kunderne en historie. Skab en følelse, der gør, at de køber dit produkt. Folk køber med følelserne, og produktets features er først relevant, når hjernen skal overtales til at købe.   
  • Undgå marketingsfloskler og fejl i dine SEO-tekster. De hyppigste fejl, som Benny falder over i produkttekster, er grammatiske fejl og marketingfloskler. Fraser som ‘det bedste på markedet’ eller ‘højeste kvalitet’ fanger ikke dine kunder, men gør derimod de fleste irriterede. Giv i stedet dine kunder information, der er relevant for dem, og som får dem til at standse op og finde følelsen frem. Relevans er et nøgleord i produkttekster.  
  • Tænk ikke udelukkende i produkttekster. Sørg for at have tekst om dine produkter et andet sted på dit site, for eksempel i form af blogindlæg eller artikelsider. Det kan være en rigtig god ide at skrive blogindlæg, hvor du inkluderer spørgsmål, som folk ofte har til det enkelte produkt, eller hvor du giver information, som fanger dine kunder. Har du ramt plet, vil dit indlæg eller din artikel dukke op, når en kunde søger på Google, og klikker de sig ind for at læse mere, har du mulighed for at påvirke dem til at købe.  

Du kan følge Benny Christen Grandahl på webtextshop.dk eller på Twitter.

Sådan bliver du bedre til at skrive professionelle tekster.

anne-mette hermann help marketingAnne-Mette Hermann arbejder som kommunikationsrådgiver hos Bahnhof Reklame- og webbureau.

Anne-Mette rådgiver bureauets kunder om kommunikation på alle online platforme og fungerer samtidig som redaktør. Hun kommer her med gode råd til, hvordan du navigerer i de mange SEO-værktøjer og menneskeliggør dine SEO-tekster.

  • Pas på ikke at blive en Google-robot, når du skriver SEO-tekster. Der findes et hav af SEO-værktøjer, som alle er meget anvendelige. Men husk også at bevare fokus på indholdet af dine tekster. Hav fokus på, hvad din læser gerne vil have af information og på hvad, der giver læseren værdi. Fokuser ikke kun på din SEO-tjekliste, men også på at menneskeliggøre dine tekster.
  • Brug dine data og dine SEO-værktøjer til at skabe en ramme. Find dernæst ud af, hvad der er vigtigt for dine læsere, at du udfylder rammen med. Det er ikke kun data og værktøjer, der skal være styrende for dine tekster. Måden, du formulerer dig på, og måden, du holder dine læsere engageret på, er også af stor betydning. En kombination af de ‘hårde’ SEO-værktøjer og de mere ‘bløde’ menneskelige aspekter vil give dig de bedste tekster.
  • Sæt dig ind i din målgruppes problem. Og hvordan det føles at have det pågældende problem. Sæt dig ind i dine læseres sted, og tun ind på, hvor frustrerende det eksempelvis kan være, at mangle en bestemt møtrik eller at skulle godkendes til en certificering som VVS-mand. Spørg dine kunder, hvis du er i kontakt med dem, og spørg gerne dem, du har et godt forhold til. Lyt til deres formuleringer og deres problemstillinger, og skriv det gerne ned undervejs i samtalen, så du ikke glemmer det.

Følg Anne-Mette Hermann på Linkedin, Facebook eller Instagram.

Gode råd til at få fat i den yngre målgruppe.

Ugens content marketing værktøj er: Typeanything

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Har du nogensinde skullet vurdere skrifttyper, størrelser og andet på tværs af brødtekst? H1’er eller H2’er? Det kan være svært at bestemme sig. Med Typeanything, der er udviklet af 2 danske gutter fra Odense, kan du teste udseendet, hvordan fonte spiller sammen, hvordan størrelser spiller sammen, og hvordan overskrifterne ser ud. Du ser konstant teksten, og så kan du i venstre side ændre de forskellige elementer. Genialt til designere og marketers, der har brug for en visuel fornemmelse af, hvordan teksten kommer til at se ud på en hjemmeside. Test det selv – gratis på: typeanything.io

Tak til Niels Christian Laursen, der har anbefalet ugens værktøj.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric