Husk alle dine brugernavne og kodeord på én gang

kodeord med password manager nochmal

Hvordan husker du alle dine kodeord? Både de private og dem du bruger på vegne af virksomheden? Det er stort set umuligt, hvis de bare skal være nogenlunde stærke og ikke må være ens. Password managers er et godt bud. Læs her hvorfor og hvordan...

Det er svært at færdes på nettet i dag uden at generere en hulens masse brugernavne og kodeord. Og lad os være ærlige – det er r*virriterende! De fleste gør det nemt for sig selv ved at genbruge koder og brugernavne forskellige steder – for hvordan husker man dem ellers?

Marketingfolk har mange brugernavne og kodeord

For os online marketingfolk er det især en stor udfordring. Vi logger hver dag ind på mange accounts, både vores egne og virksomhedens mange brugernavne. Nogle af dem, vi administrerer, har vi endda kun adgang til via vores private profiler, fx LinkedIn og Facebook. Det gør vores personlige sikkerhed endnu vigtigere i professionel sammenhæng.

Hvis du bekymrer dig en lille smule om online sikkerhed… Nej, den tager vi igen. Du SKAL bekymre dig om online sikkerhed!

Derfor er genbrug af kodeord en rigtig dårlig idé. For bliver dine loginoplysninger nappet ét sted, kan gerningsmanden også få adgang til de øvrige steder. Det ER allerede sket for Mark Zuckerberg, så det vil også ske for dig. Små 100 mio. brugere af Evernote og Adobe har fx fået hacket deres passwords. Det er bare ganske få af de mange eksempler, der findes derude.

Vigtigste regel: Brug aldrig det samme kodeord flere forskellige steder, okay?

Men hvordan husker du så lige 50 forskellige kodeord, eller hvor meget du efterhånden er oppe på?

Opret en password manager

Med en password manager kan du sikkert opbevare alle dine brugernavne og kodeord ét sted. Derudover udfylder den loginoplysningerne automatisk, når du skal logge ind på en given hjemmeside. Personligt bliver jeg helt varmt om hjertet, når de sk*de passwords er udfyldt, og jeg bare kan logge på uden at skulle tænke mig om.

Se også:

Eksempler på populære password managers er:

  • LastPass: Free og Premium version. Virker på både din computer og via app på dine andre enheder i gratis-versionen.

husk alle dine brugernavne og kodeord på en gang

  • Dashlane: Free, Premium og Business version. Virker på din computer og i begrænset omfang via app på dine andre enheder i gratis-versionen.
  • StickyPassword: Free og Premium version. Virker på din computer og via app på dine andre enheder i gratis-versionen, dog uden automatisk synkronisering.
  • 1password: Alle løsninger koster penge. Virker på din computer og via app på dine andre enheder i den billigste version.

Modsat at gemme brugernavn og koder direkte i browseren – hvilket mange gør – kan du med en password manager få adgang til dine login-oplysninger på tværs af dine enheder. Så hvis din computer eller telefon ryger, er du ikke fortabt.

Samtidig undgår du, at andre, der har adgang til din computer med få klik kan finde frem til dine loginoplysninger i browser-indstillingerne.

Det er da nogle meget gode grunde til at oprette en password manager, ik’?

Oven i det finder du hos de fleste password managers ekstra funktioner, der gør dit liv nemmere. Fx kan du gennem din password manager:

  • Erstatte svage kodeord med stærke og unikke kodeord
  • Dele dine loginoplysninger med andre, uden at de ser dem
  • Opbevare dine kontakt- og kreditkortoplysninger sikkert samtidig med, at de automatisk bliver indtastet, hver gang du udfylder en formular online.
Se også:

Udfordringer med en password manager

Men er der slet ingen ulemper ved at bruge password managers? Jo, desværre.

I Daily Tech News Show (verdens bedste podcast, som alle burde lytte til) kunne man høre om en af de største ulemper ved password managers. Nemlig den risiko, der findes ved at samle alle dine brugernavne og koder ét sted. Skulle der ske et brud på sikkerheden, vil den skyldige være i besiddelse af samtlige af dine brugernavne og koder. Ikke en rar tanke.

Det er selvfølgelig meget vigtigt, at dit kodeord til en password manager er MEGET stærkt og ikke kan gættes af andre.

Hvad er alternativet så? Her foreslår de hos Daily Tech News Show, at du bruger fx Keepass, hvor du selv krypterer din data på dine egne servere. Stoler du ikke på andre, er det en god løsning.

Dog kræver det, at du er så skarp, at du selv kan holde hackerangrebene ude. Det efterlader de fleste med en etableret password manager, som gør alt arbejdet for dig og nemt og bekvemt lader dig oprette dine brugernavne og kodeord i et brugervenligt interface.

Hellere det end genbrug af kodeordet “123456”, som blev brugt af 120.000 brugere i et hack af Twitter. Forresten bliver de kodeord solgt på det sorte marked. Så det er ikke kun hackerne, der én gang forsøger at komme ind på din konto. Hackernes kunder forsøger også.

Opret two-factor authentication

Two-factor authentication – også kaldet totrinsbekræftelse eller two step verification – lægger et ekstra lag sikkerhed på dit brugernavn og adgangskode i form af en kode, du, og kun du, har adgang til. Det kan være en engangskode, som med NemID, unik viden, som kun du besidder, eller genkendelse af fx dit fingeraftryk eller din stemme.

Du kan tilknytte two-factor authentication til de fleste mailkonti, så du både skal bruge dine loginoplysninger og en engangskode, du får sendt på sms, hver gang du logger på. Sociale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter tilbyder også two-factor authentication. Du kan se en oversigt over hvordan lige her, samt hvilke andre sociale medier du kan lave totrinsbekræftelser på.
Derudover kan du bruge apps, der automatisk genererer engangskoder som fx:

  • Google Authenticator
  • Free OTP Authenticator
  • Authy.

Hent en af disse apps til din telefon, og tilknyt den dine forskellige accounts. Så vil den generere en engangskode, hver gang du skal logge ind et sted. Mailchimp giver endda 10 procent rabat, hvis du bruger two-factor authentication.

Se også:

Brug stærke og unikke kodeord, og lav huskeregler

Uanset om du har en password manager eller ej, skal du huske at bruge stærke og unikke kodeord alle steder. Der findes flere gode råd til, hvordan du kan huske en kompleks kode, hvis du ikke har en password manager til at huske den.

Lav fx en unik sætning, der kun giver mening for dig og bruge fx forbogstaverne i hvert ord. Veksler du samtidig mellem store og små bogstaver og indsætter et par tal og symboler, har du en solid adgangskode. Du kan også vælge ordene og bytte visse bogstaver ud med tal. Fx kunne Eric skrives som 3r1c.

Du kan også bruge citater, navnet på din yndlingssang eller lignende. Husk blot kun at bruge nogle af bogstaverne og kombinere det med tal, symboler og store/små bogstaver.

En anden måde at huske dine adgangskoder på er at skrive et hint til koden ned et sted, du altid kan finde frem. Skriv ikke selve koden ned. Så er en stærk og unik kode ikke meget værd.

Vælger du at bruge en password manager som anbefalet ovenfor, skal du kun huske et eneste kodeord. Nemlig det, du logger ind på din password manager med. Så vær kreativ med den ene kode, og lad din password manager klare resten.

Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric