8 lavpraktiske SEO-råd til journalister

SEO råd til journalister

Er SEO virkelig for journalister? Ja, hvis du er interesseret i flere læsere. Find ud af, hvordan du redigerer dine artikler, så Google kan hjælpe dine læsere med at finde frem til dig. Du får 8 lavpraktiske SEO-råd, som er lige til at implementere.

Spørg ikke dig selv: Er SEO virkelig relevant for mig som journalist?

Spørg i stedet: Er jeg interesseret i at få flere læsere?

Hvis dit svar er ja, bør du gå mindst lige så meget op i søgeord som i din rubrik.

Alt andet er nemlig spild af din tid og dit arbejde. Begynder du derimod at tænke SEO ind i dine artikler, opnår du en klar konkurrencefordel over dine kolleger, der jagter den ene kortlivede nyhed efter den anden. Dine artikler får forlænget levetiden, fordi de vil begynde at dukke op i dine læseres søgeresultater.

Jeg ved det, fordi vi i Bolius har kørt en proces i seks måneder, hvor vi søgeordsoptimerede over 11.000 journalistiske artikler på sitet. Resultatet? 15 procent mere trafik – udelukkende ved at gennemarbejde eksisterende artikler. Vi lukkede samtidig 6.000 artikler – tabet i trafik på de artikler kompenserede vi for optimeringen. Så de 15 procent er faktisk noget mere.

Men hvordan optimerer du selv dine artikler til søgemaskinerne?

Her er 8 lavpraktiske SEO-råd til journalister:

1) Tilpas din sidetitel og metabeskrivelse

Når dine læsere søger på Google, møder de en sidetitel og en metabeskrivelse. Sidetitlen svarer til rubrikken, metabeskrivelsen svarer til underrubrikken. Pointen med at skrive en sidetitel og metabeskrivelse er, at du kan tilpasse teksten til læseren, som møder din artikel første gang via en Google-søgning (og ikke på fx en netavis).

Her er et eksempel:

7 lavpraktiske SEO-råd til journalister

Du skal kunne disse 2 vigtige regler om sidetitel og metabeskrivelse:

  • Skriv dit vigtigste søgeord (eks: gratis online billedredigering)
  • Giv læseren lyst til at klikke (eks. ‘spar timevis med billedredigering’)

I jeres CMS bør der være et sted, hvor du kan skrive sidetitel og metabeskrivelse. Ofte vil de automatisk være udfyldt med rubrik og underrubrik. Men det er ikke godt nok. Rubrik på siden og sidetitel i Google har ikke samme funktion ligesom underrubrik og metabeskrivelse ikke har samme funktion.

Hvis jeres CMS ikke har muligheden, må jeres udviklere i gang.

2) Vis Google dine overskrifter

Brug H1, H2 og H3 til at markere din rubrik og mellemrubrikker. På den måde gør du både dit indhold visuelt tiltalende, og du signalerer til Google, hvilke emner din artikel handler om.

Dette afsnits mellemrubrik er fx en H2, mens rubrikken er en H1. Hos Google er en H1’er vigtigere end en H2’er og så videre. Så de vigtigste søgeord skal være i H1. De mindre vigtige søgeord med færre søgninger kan du lægge i H3, H4 og dernedad.

Se også:

3) Findes artiklen i forvejen?

Noget af det værste, du kan gøre for din placering i Google, er at lave dubletter – det vil sige at skrive artikler, som findes i forvejen. I Google sprog hedder det dublicate content.

Det kan fx være nyhedsartiklen om, at nu sætter vi urene tilbage til vintertid. Dem har internettet ondenlynemig mange af – og mon ikke jeres side har flere end en også?

Fjern disse dubletter, og hav i stedet for én gennemarbejdet artikel om vintertid. Det gør dit arbejde nemmere, fordi du blot behøver opdatere den samme artikel hvert år. Og du undgår at have en masse enslydende artikler, som ligger og drysser støv omme på side 7 i Google.

Artiker I lukker skal du redirecte til den éne gennemarbejdede artikel. På den måde sender jeres site brugeren videre til den rigtige side i stedet for en 404-fejlside.

Se også:

4) Tjek jeres position på Google om emnet

Måske har du skrevet verdens bedste, mest grundigt velresearchede og fremragende formulerede artikel om at lægge et madbudget.

Men hvad mener Google om den sag?

Tjek jeres position på emnet ‘madbudget’ i

  • Tjek i Google ved at lave en søgning i et incognito-vindue: Hvor ligger I i forhold til konkurrenterne?
  • Hvor stor er søgevolumen på artiklen, og hvor mangle klikker reelt på den? Det kan du se i Google Search Console, hvis I allerede rangerer på emnet. Hvis der søges 1000 gange om måneden og I får 3 visninger, ligger I ikke godt nok.
  • Hvad ligger bedst?

På den måde finder I ud af, hvilke artikler I skal give ekstra opmærksomhed og kærlighed. Det er et stort stykke arbejde. Derfor findes der et hav af værktøjer (der koster penge), som kan hjælpe. Det kunne være Search Metrics, Semrush og Ahrefs.

Det leder os videre til råd nummer 5:

5) Lav interne links i artikler

Hvis vi fortsætter madbudget-eksemplet, har I måske flere artikler liggende på jeres site med forskellige vinkler på dette emne.

Sørg for, at alle artiklerne er bundet sammen med interne links. Hav én moderartikel, som er den vigtigste artikel SEO-mæssigt for alle artiklerne – alle andre artikler om madbudgetter skal linke tilbage til denne artikel. Google kigger på links for at vurdere, hvilke artikler er vigtige – jo flere relevante links, jo bedre.

Det gælder faktisk også links udefra – altså fra andre hjemmesider!

Se også:

6) Arbejd i emner, ikke i datoer

Når du kigger tilbage på dine gamle artikler, så rediger dem ikke efter den dato, de blev udgivet.

Rediger dem efter emner.

Har du fx skrevet en serie artikler om skimmelsvamp, så rediger alle dine artikler om skimmelsvamp samtidig. På den måde vil du kunne udrydde dubletter, justere sidetitel og metabeskrivelse samt sørge for interne links mellem artiklerne.

Men hvad så, når du har redigeret dine artikler – hvordan finder du ud af, om dit arbejde har virket?

Godt spørgsmål.

Svaret kommer her:

7) Hold øje med din trafikændring

Nej, ikke den ude på S-togsbanerne.

Gør det til en vane at holde øje med ændringer i din trafik fra søgemaskinerne. Fra uge til uge og fra måned til måned. Udvælg især nogle topartikler, som du holder øje med hver måned, og som ikke må falde i trafik.

  • Hvordan ændrer trafikken sig i dine artikler?
  • Hvilken forskel kan du se?
  • Er der noget, du bør justere?

Brug din data til at se dine før-efter-resultater – og find ud af, hvis du skal justere noget undervejs for at opnå de ønskede resultater for trafikken. Det gør du i Google Analytics.

Se også:

Dit mål bør være at ligge på side 1 i Google mellem position 1 og 3 eller 4. Det giver mest trafik. Den viden hjælper også i forhodl til prioritering. Gå efter de artikler, der ligger i position 4-10. Om du er nummer 7, 4, eller 10 på side 1 gør ikke den store forskel. Disse artikler (tjek, at de har stor søgevolumen) er nemmest at få højere op til de høje placeringer, der giver trafik.

Mit sidste råd til dig handler om den store SEO-fejl, som mange begår:

8) Opdatér aldrig noget aktuelt, mens det står på

Vil du gerne ranke højt i Google på ‘jul’, så skal du ikke opdatere din artikel om jul i december. Opdateringen og at Google opdager det og ændrer positioner tager lidt tid. Det er som en forårsrengøring: Det roder, før det er pænt.

Tænk langsigtet, og vent i stedet for til januar og senest september med at opdatere en artikel op om jul. På den måde giver du Google tid til at finde din artikel, så du kan komme op i søgeresultaterne, når din læser begynder at søge på julerelaterede emner.

Se også:

SEO for journalister: Skal vi mødes i virkeligheden, så jeg kan hjælpe dig?

Nu kender du de 8 lavpraktiske SEO-råd til journalister, så du kan tænke langsigtet trafik ind i dine artikler. Men måske vil du gerne lære præcis, hvordan du bruger SEO som journalist, og hvordan du får det meste ud af SEO-rådene i netop dine artikler?

Vil du samtidig have direkte sparring af mig og et hold af andre journalister med samme udfordringer som dig, så tilmeld dig mit kursus SEO for journalister på Mediernes Efteruddannelse.

Jeg håber, vi ses.

 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal