Lær mere om hvordan du skaber content, der skaber salg i Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Morten Rosenvold Villadsen
I denne uge har vi besøg af Morten Rosenvold Villadsen, der er ekspert i fridykning og derfor ejer og stifter af Undervandsitetet, der bl.a. sælger dykkerudstyr. Derudover er Morten forfatter til bogen ‘Hold vejret’, der er en how-to fagbog og introduktion til fridykning baseret på Mortens egne erfaringer og oplevelser. Sidst men ikke mindst er Morten vært på UV Podcasten om både fridykning og undervandsjagt. Hvis du er mere til flotte billeder under vandet, kan du også finde Morten på Instagram.
I ugens afsnit får du mere viden om:
- Hvilke kanaler skal du overveje at promovere dit content i?
- Hvordan kan du bruge content til at vækste din virksomhed?
- Hvorfor vækst ikke altid er lig med større marked og mere salg?
- Linket mellem customer touchpoints og salg
Hvilke kanaler er gode til at promovere dit content?
Mortens bog og hans podcast er de bærende content elementer på hans hjemmeside. Derudover finder du en lang række råd og vejledning i fridykning. Målet var at samle alt, der er at vide om området ét sted og blive den foretrukne ekspert.
Morten startede sin karriere med at sælge fysiske kurser, men fandt hurtigt ud af, at der var en mere effektiv og skalerbar måde at dele ud af sin ekspertviden. Deraf startede hans karriere som digital dykkerekspert.
I forbindelse med hans hjemmeside og promovering af sit content benytter Morten sig af mange af de kanaler, vi har været omkring flere gange her i Help Marketing som fx SEO, e-mail og social. Morten holder sig faktisk for det meste af tiden væk fra betalt markedsføring som fx AdWords.
- SEO er et stort fokusområde for Morten. Han prøver at ramme alt, der har en høj søgevolumen inden for hans emner, når han producerer det skrevne content.
- Organisk Facebook (ikke betalt) bruger Morten til at skabe nyhedsværdi og holde leads varme ved at dele ud af en masse content, der favner bredt.
- E-mail marketing er dedikeret til salgsindsatsen.
HM79: Søgeordsanalyse – en trin for trin guide
Hvordan skaber du synergi mellem content, produkt og kanaler?
Morten opbygger værdifulde relationer til sine følgere, så han altid har en skare af mennesker, der responderer på hans content marketing-indhold. Uafhængigt af kanal, format eller call-to-action. Hans erfaring er, at jo mere grundig du har været med at opbygge tillid hos dine følgere, jo mere tilbøjelige er de til at købe. Hans forskellige content formater hænger ikke nødvendigvis sammen eller lægger op til hinanden. Morten går op i at det enkelte stykke content skal skabe mest mulig værdi her og nu. Morten mener dog, han kan forbedre sit salg gennem content marketing ved at gå mere taktisk til værks.
HM104: Skab din egen platform
Hans tilgang har ført til, at folk spørger, om det ikke er muligt at købe flere af de ting, han omtaler i sit content. Netop fordi han fokuserer mere på relationen end salget og derved virker mere troværdig.
Hvad med automatiserede mailflows?
Morten har en light-version af sin fysiske bog i e-bogs format. Her bruger han et mailflow til at fange dem, der har downloadet e-bogen. I flowet forsøger han at overtale dem til at købe den fulde udgave. Derudover arbejder han også her med den relationsopbyggende markedsføring ved at fortælle modtageren af nyhedsbrevet, hvor de ellers kan få fat i hans content og fortælle om de andre kanaler, han er på.
HM122: Boost dit salg med automatiserede mailflows
Content marketing til at vækste din virksomhed
Udfordringen med den lidt mere bløde tilgang til content marketing, hvor indhold laves på gefühl er, at det kan være svært at gennemskue, hvor du skal justere for at øge salget. Morten argumenterer dog for, at det ville kræve flere digitale produkter, hvis han skulle vækste sin virksomhed markant. Tilbød han fx fire webkurser og havde fire e-bøger, ville der være mere at hælde i content marketing trakten. Derudover ville det kunne betale sig at investere i betalt trafik.
Hvis Morten have flere digitale produkter at sælge og promovere sig selv med, ville han sætte ind på Facebook marketing til bl.a. at indhente e-mails til sit nyhedsbrev. Nyhedsbrevet ville i den forbindelse også blive udvidet med de mange nye produkter.
En anden måde at vækste virksomheden på kunne være at justere på prisen på Mortens kurser, som altid er udsolgt. Selv nævner han at gå mere konkret efter at levere high-end kurserne, hvoraf han derved også ville kunne tillade sig at tage en højere pris.
Til slut nævner Morten, at hans nicheposition og det, at han ikke har nogle tætte konkurrenter gør, at han ikke føler sig presset til at bruge al sin tid på salg og markedsføring. Og han kan fokusere på at opbygge en tættere relation til de kunder, han møder gentagne gange.
Den næste store opgave for Morten består nu i at effektivisere hans nuværende indsats gennem bl.a. automatiserede e-mail flows.
Hvorfor oversætter du ikke din bog og skaber en bredere målgruppe?
Der ligger et kæmpe arbejde i at udgive en bog, hvor selve det at skrive kun er en lille del. (Det ved Eric også meget om * hint hint Help Marketing Bogen hint hint *.) Vælger du selv at stå for udgivelse, salg og markedsføring, har du et kæmpe arbejde foran dig. Bogen kunne sagtens oversættes, men det er kun en lille del af arbejdet. Dertil kommer ny tilpasset grafik, stikordsregister, tryk og en helt ny salgsstrategi. Derudover er man pludselig oppe imod en lang række konkurrenter, hvis bogen fx gøres tilgængelig på engelsk.
En af hovedårsagerne til ikke at oversætte bogen er netop den meget troværdige og lokale målgruppe, bogen er rettet mod, da den udspringer af et nichemarked.
Har kunder der booker dine kurser læst dit content forinden?
Sagt på en anden måde – ved du om bog og andet content fører til salg? Morten oplever, at hans bog og podcast ofte er invitationen, der får kunder ind i den dyrere ende af biksen.
Content er altså en god måde at give kunderne en forsmag på de reelle produkter, som du sælger. Det behøver ikke nødvendigvis være gratis, men en value for money teaser på dit hovedprodukt.
Morten oplever også, at hans bog er en rigtig god samtalestarter. Især hvis du arbejder inden for et område, der er mere nichepræget. Der kan du med dit content give folk the basics, der giver dem mod på at købe den udvidet værdi.
Content der skaber leads – hvor skal du starte?
- Det vigtigste er at gøre det nemt for folk. Nemt at konsumere, dele og engagere sig i. Et helt konkret råd fra Morten er fx at købe det domæne, der tilknytter sig dit content. Til hans bog Hold vejret, har Morten fx købt domænet holdvejret.dk.
- Sørg for at dit content leder folk over på din e-mailliste.