HM113: Alt det basale du skal vide om Affiliate Marketing

Help Marketing besøgte AffiliateCamp i år og fik muligheden for at tale med Danmarks førende eksperter inden for området. Hør fra insiderne, hvordan du opnår vækst ved brug af Affiliate Marketing, hvad der skal til for at samarbejdet mellem affiliate partnere og annoncørerne fungerer optimalt, og hvilke udfordringer du bør være særlig opmærksom på. Tak til Tune Seidelin for at lade os optage til AffiliateCamp!

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

affiliate-marketing-i-help-marketing-podcastFå ekspertenes råd om Affiliate Marketing i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæster er Patrick Lønne Hoffmann, Martin Andersen, Ken Schultz og Dennis Drejer med special appearence by Tune Seidelin.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Hvordan partnernetværk og direkte partneraftaler fungerer
  • Fordele og udfordringer ved Affiliate Marketing
  • Hvad du bør have særlig fokus på
  • Kanaler der undervurderes, som du bør være bevidst om
  • De bedste tips til Affiliate Marketing
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Patrick Lønne hoffmann driver Traeningsguiden.dk

  • Ideen om passiv indkomst motiverede Patrick til at begynde at arbejde med Affiliate Marketing. Både det at kunne se at din side løbende rangerer bedre og tilfredsstillelsen af at arbejdet giver et afkast i form af affiliate kroner. Den største udfordring for Patrick var det rent tekniske, da han hurtigt fandt frem til den rette niche. Sørg altid for at finde ud af hvilken nichem du vil dominere, inden du går i gang.
  • Planen er at tage alt hvad der bliver lavet på Traeningsguiden og kopiere det videre på flere sites og andre områder. Patrick starter med det danske marked og ønsker bagefter at gå internationalt.
  • Et tip til dig der ønsker at arbejde med Affiliate marketing er at se indad først. Find ud af hvilke kompetencer du besidder. Det er vigtigt at finde ud af hvad dine styrker og begrænsninger er. Så ved du på hvilke områder du har brug for at få hjælp udefra. Dette kan sagtens betale sig, da det er federe at få 50% af meget, end 100% af ingenting. Din indstilling er derfor nødt til at være at se det som en business projekt, og ikke blot som et hyggeprojekt.

Følg Patrick på de sociale medier: Træningsguide.dk, LinkedIn, Twitter

Få også konkrete tips fra en Affiliate Marketing ekspert i afsnit 61 af Help Marketing

Martin Andersen er direktør og grundlægger af Pricerunner i Danmark

  • Affiliate marketing handler primært om dialog mellem affiliate marketers og annoncørerne. Det er et spørgsmål om relationsopbygning gennem flere år og at sætte dig ind i dine kunders behov. 
  • Pricerunner arbejder både gennem partner netværk og direkte partneraftaler. Forretningen er primært baseret på CPC (cost per click), som er klik afregning. Det består cirka 60% af PriceRunners forretning af. 40% af forretningen er CPA (cost per action) baseret. Så det er en afregning enten på klik, som generer trafik for kunderne, eller på kommission af hvilket salg Pricerunner skaber for butikkerne.   
  • Det bedste, konkrete tips til dig der overvejer at gå i gang med affiliate marketing, er ikke at overveje det for længe. Bare spring ud i det. Sørg for at skabe kontakt til annoncørerne og vær proaktiv. Og sørg for at skabe en god relation til dine affiliate partnere, hvis du er annoncør.

Følg Martin på de sociale medier: Pricerunner.dkLinkedIn

 

Sådan bliver du succesfuld iværksætter

Ken Schultz er direktør hos Partner ads

  • Affiliate virksomheder kan gøre en forskel for annoncører (altså de virksomheder, der sælger produkterne) fordi de ofte kan noget, som annoncørerne ikke selv kan. En annoncør med en webshop har typisk nogle begrænsninger i at nå sin målgruppe. Der kan affiliates gå ind at ramme målgruppen på nye og bredere måder, og støtte op omkring det arbejde annoncøren allerede laver. På den måde får annoncøren udvidet sine muligheder for at få salg og leads.
  • Annoncører kan oprette en kampagne hos Partner Ads (eller andre platforme), hvor de skriver hvad de vil tilbyde, fx 10% for de salg der bliver skaffet. De provisionslønnede affiliates går så igang med at lave markedsføring. De oparbejder løbende en provision i systemet. Den provision udbetales så til dem en gang om måneden. Partner Ads beregner en provision på 25% af det man som annoncør tilbyder affiliates. Dermed går det ikke ud over affiliates’ provision men det er en omkostning, som annoncøren betaler. 
  • Som annoncør skal du være proaktiv og skabe en relation med dine affiliates. Du kan ikke bare lade din affiliate partnere køre på autopilot, hvis du gerne vil have gode resultater ud af det. Jo mere du som annoncør gør ud af det, desto mere får du igen.

Følg Ken på de sociale medier: Parter-ads.com, Twitter, FacebookGoogle+

 

Sådan får du fat i den yngre målgruppe

 Dennis Drejer er indehaver af Rito. En online webshop der sælger garn og hobbyartikler.

  • Når du har et affiliate program, er begrebet “cookie tid” vigtigt. Det vil sige, når en person klikker på et affilite link til din website og ikke køber noget med det samme, får en affiliate stadig sit cut, hvis personen køber noget op til fx 30 dage efter det første besøg. Rito kører 30 dages cookie tid, og sætter procentsatsen til deres affiliates ud fra det.
  • Det udfordrende ved at arbejde med affiliates er, at de ofte har mange forskellige projekter i gang, og kan være meget flyvske. Det sværeste er derfor at fastholde dem. At fastholde deres fokus og overbevise dem om at det er en god ide for dem at bruge tid på at holde sig ajour med nye tilbud. Hvis de formår det, kan det være meget indbringende for begge parter. Det er altafgørende, at du som affiliate formår at fokusere på det du gør godt.
  • Som affiliate er det vigtigt, at du også forstår dig på nyhedsbreve. Den værdi der ligger i nyhedsbreve bliver undervurderet. Det er en stor del af rigtig mange webshops omsætning. Hvis du som affiliate i stedet for at fokusere på at lukke en masse salg nu og her også koncentrerer dig om at få e-mail sign-ups, så vil det være langt mere værd for dig på sigt.

Følg Dennis på de sociale medier: Rito.dk Twitter, Facebook

Skab din egen platform

 Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal