OL i Sochi: Når et sponsorat skader

McDonalds, Visa, Panasonic og Coca Cola associeres med homohad

Billedet stammer fra: http://www.pinterest.com/pin/386394843000681027/

Vinter OL er i fuld gang i Sochi Rusland. Det er et af de mest omstridte vinterlege i mange år. Kritikere mener Putin bruger OL for at vise et glansbillede af Rusland. Især homodiskrimination symboliseret gennem Putins lov mod “propaganda for ikke traditionelle seksuelle relationer” har fået kritik.

Jeg vil spørge internationale brands, der sponsorerer OL, til værdien af deres sponsorat. [Analysen af svarene kan læses her] Jeg følger altså pengene. Det er interessant, når man ser på de olympiske grundværdier, fx nr. 6:

Any form of discrimination with regard to a country or a person on grounds of race, religion, politics, gender or otherwise is incompatible with belonging to the Olympic Movement.

Den værdi, som sponsorerne betaler penge for at blive associeret med, får nemlig den modsatte betydning i og med legene afholdes i et Rusland, der udviser et stort had for den homoseksuelle minoritet.

Analytikere og andre har sammenlignet legene i Sochi med legene i Berlin i 1936, hvor Hitler viste et glansbillede af nazistyret, alt imens jødernes skæbne som fælles fjende for hele Tyskland blev etableret. Byt jøder ud med homoseksuelle, så har vi parallellen. Forskellen er, at verdenssamfundet kan nå at stoppe en forfærdelig skæbne for homoseksuelle i Rusland.

Værdien af et sponsorat

Promovator, der arbejder med sponsorater i Danmark, fortæller om, hvad man skal gøre for at holde sine sponsorer glade. Sagt med andre ord : Hvordan skaber det sponsorerede værdi for sponsoren. Det gøres ved, at sponsorens værdier skal matche det sponsorerede. Dermed opnås positive associationer til brandet. Derudover er det vigtigt at aktivere sit sponsorat -ligesom vi i Content Marketing interagerer med brugerne af vores indhold. Hvad gør man så, hvis sponsoratet skader brandet, eller man ikke får tilstrækkelig værdi ud af det? Det er der talrige eksempler på:

Hvilke OL-sponsorer har homohad som værdi?

Jeg kontakter nu OL sponsorer i Danmark og stiller dem disse spørgsmål og henviser til denne blogpost.

  • Hvordan stiller jeres organisation sig over for homoseksuelle i Danmark? Er der fx en forening for homoseksuelle medarbejdere? Har I støttet eller deltaget i CPH Pride eller andre homo events? Hvorfor?

  • Hvordan bruger jeres organisation jeres sponsorat af vinter OL i Danmark? Og hvilken værdi skaber sponsoratet?

  • Med den had over for homoseksuelle, der er i Rusland i dag, hvordan vil du forklare jeres danske (homoseksuelle) kunder jeres OL-sponsorat, der er med til at legitimere Ruslands homohad?

  • Mener du, at virksomheder har en moralsk forpligtigelse til at sikre sig, at deres aktiviteter ikke skader minoriteter?

  • Forstår du hvorfor nogle mennesker mener, at de penge, som I tjener på baggrund af sponsoratet, er vigtigere for jer end menneskerettigheder?

  • Kan du i dette lys se ulemper for jer i Danmark ved jeres vinter OL sponsorat? Hvis ja, hvorfor fortsætter I sponsoratet?

  • Hvad vil I gøre for at undgå, at jeres kunder sammenblander homohad og overfald på minoriteter med jeres brand

Læs svarene på min Børsen-blog

Jeg ser frem til at læse svarene. De bliver lagt på min Børsen-blog. Jeg er dog bange for, at der går corporate speak i svarene. Så jeg vil opfordre virksomhederne til at tage fat i essensen og ikke gemme sig bag svar som:

  • Vi blander os ikke i politik

    • Selvfølgelig gør I det, hvis det kan gavne jeres omdømme. Ellers må I fyre jeres Public Affairs-medarbejdere

  • Det er et russiske anliggende, som vi i Danmark ikke kan påvirke

    • Jo I kan! I kan lade være at legitimere homohad ved at sponsorere OL i Sochi. Derudover ignorer I jeres danske kunder

  • Det handler om sporten – den sponsorer vi

    • Sporten står bare ikke alene. Omstændighederne påvirker sporten

På min blog hos Børsen offentliggør jeg, hvilke virksomheder jeg har taget kontakt til, og deres svar. Det inkluderer “ingen kommentar”-svar og manglende tilbagemelding. Jeg håber, at brands i Danmark har rygrad nok til at svare. Så om en uges tid bliver vi klogere på, hvordan internationale brands i Danmark bruger deres sponsorat af OL i Sochi – og hvilken værdi eller skade, de får ud af det.

Hvis du har kommentarer til artiklen, spørgsmål eller gode råd, så brug kommentarfelterne nedenfor eller kontakt mig.

Disclaimer: Formålet med artiklen her et at forstå hvordan sponsorater kan gavne og skade sponsorer. Derudover mener jeg personligt, at brands har en forpligtelse til at forklare deres handlinger over for kunderne – det får de mulighed for nu.

 Svarene kan læses ord for ord her. Og analysen af svarene kan læses her.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal