HM001: Sådan får en iværksætter investor funding

Hvordan hjælper investorer startups? Hvordan får man den gode idé som iværksætter? Hvis du har en iværksætter i maven eller er interesseret i, hvordan man starter en virksomhed, så lyt, se og læs med i første afsnit af Help Marketing.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Indhold i første afsnit af Help Marketing: Iværksætter funding

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Kasper Brandi Petersen, som er co-CEO og co-founder i The Cloakroom. De tilbyder en personlig online tøjshopping service, hvor mænd gratis kan få hjælp af en kvindelig personal shopper til at finde det perfekte tøj.

Vi taler om, hvordan man finder på en god idé til sin startup. Hvordan man først søger investorer og efterfølgende overbeviser dem om at investere i din idé. Og vi kommer ind på, hvordan samarbejdet mellem iværksætter og investor er – men også ind på den hjælpende ånd i iværksættermiljøet.

Kasper Brandi Petersen fra The Cloakroom

Kasper Brandi Petersen The Cloakroom

Kasper og jeg var kolleger hos Geelmuyden Kiese, som er et af Nordens største kommunikationsbureauer. Efterfølgende har Kasper arbejdet hos Mærsk, hvor han deltog i deres Graduate program. I interviewet taler jeg med Kasper om business angels, som er investorer, der hjælper iværksættere i gang ved at funde dem og siden hen øge værdien af deres investering. Læs denne artikel hos Startups.co.uk for at gå i dybden.

Hvis du vil pitche en business angel, så har du brug for et pitch deck – tjek eksempler her. The Cloakrooms første omgang funding gav dem 200.000 kr. I 2014 har virksomheden fået 9 mio kr, som skal bruges til at hente så mange kunder som muligt. Overskud er ikke vigtigt. Vi taler også om, at man i iværksætter-miljøet hjælper hinanden meget. Så hvis du er kommende iværksættter, er Startup Bootcamp et godt sted at starte. Derudover kan jeg anbefale Michael Riecks Antphilosophy podcast, der ofte har fokus på iværksættere.

Kasper nævner et eksempel på “absolute reliability”, som Mærsk og H&M bruger for at sikre mest mulig værdi ud af varelageret, der aldrig bare må ligge og vente. The Cloakroom bruger samme tilgang, når de sender tøj ud til kunderne, som beholder ca. 30 procent af det tilsendte tøj.

Lyt også til afsnit 58: Hemmeligheden bag succes som ung iværksætter og afsnit 60: Brug de bedste kneb fra butikssalg i din digitale markedsføring.

Vil du følge Kasper, er han at finde på LinkedIn og The Cloakrooms Instagram. Han bor i Amsterdam, hvor deres første butik ligger. Vær opmærksom på, at videoen ikke er redigeret og ikke indeholder ugens content marketing værktøj. Abonner på iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Første afsnits hjælperedskab: Canva.com

Canva.com er en online tjeneste med gratis billedredigering, hvor du hurtigt og pænt kan lave billeder til brug i sociale medier og Content Marketing. Du laver en profil fx via Facebook. Derefter går du i gang med Canvas egne skabeloner på deres baggrunde, men du kan også uploade dine egne billeder. Du kan lægge tekster, billeder, logoer og andet sjovt hen over billederne du redigerer. Canva gemmer alt, så du altid kan genbruge og redigere. For alle, som ikke er Photoshop-hajer, er Canva det helt rigtige. Du finder det på Canva.com.

Jeg har tidligere testet 10 sider med gratis billeder uden royalities. De er perfekte at bruge med Canva.

 

Hjælp mig 🙂

Hvis du kan lide Help Marketing og vil give noget tilbage, så har du lidt forskellige muligheder:

Har du gode råd til iværksættere eller spørgsmål, så skriv i kommentarfeltet herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal