Nyt Google Patent: SEO uden links – PR er relevant igen!

Få svaret på, hvad SEO uden links er for noget i Google. Og få forklaret, hvorfor SEO- og PR-folk burde arbejde noget mere sammen (det gør de nemlig sjældent, og det er en skam).

SEO uden links gør PR relevant igen. Hvis du arbejder med SEO eller PR, så læs med! Måske du bliver overtalt til at få en ny ven (nemlig hinanden).

Google er afhængig af links og af, hvor meget trafik der flyttes via disse links. Links og trafik fortæller Google, hvor højt din side skal placeres. Derfor er linkbuilding et kæmpe begreb inden for SEO. Sociale signaler er også vigtige (gæt, hvorfor Google+ overhovedet findes). Men nu har Google ansøgt om et nyt patent, hvor bare det at nævne et brand-navn, en hjemmeside (uden link) eller andet også kan påvirke din placering. Nu begynder det at lugte af PR.

Tænk, hvis du bliver citeret på dr.dk eller jp.dk, men mediet linker ikke til din hjemmeside. Det får du ikke meget SEO-juice ud af. Men med det nye patent vil Google kunne gennemskue, at din virksomhed er nævnt på jp.dk eller dr.dk. Det vil kunne give dig en bedre SEO-placering.

Nu forklarer jeg det simplificeret her, fordi mange andre kriterier også gør sig gældende: Google kalder disse uklikbare links for “implied links”. Kort sagt er det en tekststreng, som du ikke kan klikke på, men som Google giver SEO-værdi. Det er relevant lige nu, hvor journaliststanden og medierne heftigt diskuterer, hvorvidt de bør linke til hinanden. Journalisten.dk har en super undersøgelse, der viser, at medierne siger, de gerne vil linke, men rent faktisk ikke gør det. Den debat kunne blive meget mindre relevant i et SEO-perspektiv med det nye patent.

Men kig selv på patentansøgningen for at nørde videre – fokuser på eksempel 300 og 500. Læs også Shift Communications’ analyse.

Google patent implied link

 

PR-folk på SEO-kursus

Efter at have arbejdet på flere PR-bureauer i otte år, tør jeg godt sige, at SEO ikke ligger øverst i prioriteringen hos PR-konsulenter. Generelt ville virksomheder få stor værdi ud af at sende deres PR-team på et SEO-kursus og få den SEO-ansvarlige og PR-ansvarlige til at arbejde tættere sammen. Bureauerne burde sende alle konsulenter, chefer og partnere på SEO-kursus lige nu! (Og nej, jeg udbyder ikke SEO-kurser.) For uanset hvad der sker med patentansøgningen, så viser den, at Google bliver dygtigere og dygtigere til at forstå indhold – med eller uden links.

Se også:

Et link vil sandsynligvis stadig veje tungere end et “implied link”. Men bare det at PR-konsulenten kender til den vægtning, vil forbedre SEO-resultaterne. For det koster ikke PR-konsulentenen en større indsats at forsøge at få links med i artikler. Måske Public Relations Branchen endda kunne gøre sig selv relevant ved at gå ind i debatten med citater fra medierne? Oplagt sag.

Lige pludselig har PR-konsulenterne noget måleligt at vise. Noget der kan måles i forhold til trafik ind på hjemmesiden og derefter konvertering og lead-generering. Så skal PR ikke bare måles i spalte-mm, der skal omregnes til annonceværdi og ganges 2,5 gange for at få PR-værdien. For det er desværre stadig en meget gængs måde at måle værdien af PR på.

Min pointe er blot, at virksomheden vil få stor gavn af at sætte fælles KPI’er op for PR- og SEO-folk. Nedbrydning af siloer er en kæphest for mig – ligesom da jeg skrev om kampen mellem salgs- og marketingsafdelingerne. Nye PR-KPI’er kunne være:

  • Antal links i redaktionelle artikler, der peger på side xx
    • Spredning over mange medier er relevant
    • Jo mere velbesøgt et medie er, jo mere det er værd (evt. inden for din niche)
  • På sigt: Antal gange virskomhedsnavnet, hjemmesiden eller talspersoners navn er nævnt i redaktionelle artikler
    • Spredning over mange medier er relevant
    • Jo mere velbesøgt et medie er, jo mere det er værd (evt. inden for din niche)
    • Talspersonerne bør være til stede i sociale medier, inkl. G+

Vil SEO og PR-folk nogensinde kunne arbejde sammen? Skriv en kommentar herunder – også gerne om, hvad du mener om Googles nye patentansøgning.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal