Tools-list-test

HER KOMMER FILTER

Content Marketing
Fra episode: Facebook Live Sales

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Send dine egne billeder som postkort

Kan du huske, hvornår du sidst fik et postkort leveret i postkassen? Med snuskede kanter og kragetæer fra din gode ven, som havde været på ferie et fedt sted? Det er sandsynligvis et stykke tid siden – men kan du huske, hvor glad du blev?

Med Postnord kan du sende dine egne billeder som postkort, så du ikke først behøver finde en kiosk og et frimærke. Download appen, eller upload et billede direkte fra din computer. Så skriver du en hilsen og adressen på kortet, og betaler 19 kr., uanset hvor du befinder dig. Ja, det koster lidt penge – men tænk på, hvor glad du kan gøre din gode ven eller din mormor denne sommer, fremfor bare at lægge endnu et feriebillede op på Instagram.

Link til værktøjet
Content Marketing

Ripl

Her i Help Marketing Podcasten har jeg og mine gæster talt meget om videoer til sociale medier: Videoer skaber ofte stort engagement og reach – men hvad hvis du ikke lige har budgettet eller tiden til at lave en video fra scratch? Så brug Ripl til at lave videoer til fx annoncer på Facebook. Med Ripl kan du lave animationsvideoer af billeder, du allerede har liggende på telefonen, og skrive kort tekst hen over. Appen er særligt udviklet til soloselvstændige og mindre virksomheder, så nu er der ikke længere nogen undskyldninger for ikke at prøve videoer af på dine social media-platforme.

Link til værktøjet
Sociale medier

Bing Lookup

Bing Lookup er en udvidelse til Chrome. Når du er på et billede på en hjemmeside kan du (efter at have installeret udvidelsen) højeklikke på et billede og få Bing Lookup til at give informationer om forskellige ting på billedet. Lad os sige ud har et billede af at køkken. Du vil gerne vide hvilke kaffemaskine de bruger. Det kan Bing Lookup fortælle dig. Samme med bordet, køleskabet eller lampen. Det føles som magi, at Bing Looking udelukkende ud fra en del af billedet kan fortælle dig noget om et produkt. Det er smart og gratis.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Skift til HTTPS på din hjemmeside

Forskellen mellem HTTP og HTTPS (HTTP Secure) er, at HTTPS anvender en SSL-forbindelse til at flytte data mellem webserver og webbrowser. SSLsørger for, at data sendes krypteret mellem serveren og browseren. Så er der ingen der kan se med – det er selvfølgelig især vigtigt ift webshops.

Men Google vil have at alle hopper over på HTTPS for sikkerhedens skyld. Derfor bruger de deres kæmpe SEO og Chrome browser muskel. Fra juli 2018 fortæller Chrome simpelthen at HTTP sider er usikre. Det kan du se oppe i URL boksen, hvor hjemmesideadressen står. Grøn for sikker, rød for usikker. Og når brugere kommer ind på en side, hvor der står usikker, så flygter de tilbage til Google. Det øger din bouncerate og så risikerer du at falde i søgeresultaterne. Så vent ikke længere. Se at få opdateret! Og hvis du har opdateret, kan du læne dig tilbage og smile til dig selv!

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

LinkedIn Discovery

LinkedIn Discovery er en funktion i LinkedIn-appen. Sidder du til et netværksarrangement, og tænder du for Discovery, bliver du synlig for andre i nærheden i appen – og du kan selv se, hvem de mennesker er, som befinder sig rundt om dig. På den måde kan du gå hen til folk i pausen og hilse på fornavn. LinkedIn Discovery giver altså mulighed for at gøre netværk lidt nemmere, men det kræver, at folk slår funktionen til inde på deres LinkedIn-app (inde i ‘netværk’). Det er gratis.

Link til værktøjet
Sociale medier

Gravatar

I disse tider med fake news er det rart at kunne se, hvem vi taler med online. På sociale medier er det ikke noget problem. Men heldigvis er der mere end sociale medier på nettet. Her vil det være rart med et billede. En slags “avatar”, der repræsenterer dig online – et lille billede, der vises ved siden af ​​dit navn, når du interagerer med websites.

Her kommer Gravatar ind i billedet. Det er globalt en anerkendt Avatar. Du uploader dit billede til din profil én gang, og når du så kommenterer, eller opretter en profil på et Gravatar-aktiveret websted, vil dit Gravatar-billede automatisk følge dig der. Som bruger er det smart så andre kan finde dig. Men du kan også tilføje din hjemmeside eller tjeneste og så får brugerne automatisk billede på. Det er lidt mere personligt for dem. Det er ganske gratis.

WordPress bruger det. Men også Hootsuite, Disqus, Stackoverflow og Github. Og selveste Ib Potter gør også med MarketingCamp, hvor alle deltagere dermed har et billede på, så det er nemmere at genkende hinanden.

Link til værktøjet
Content Marketing

Draw IO

Et rigtigt smart og gratis system til fx at tegne dine kampagneflow. Hvis du laver nogle bare lidt avancerede kampagner på Facebook og blander sammen med e-mail-markedsføringsflow, skal du have styr på dem. Det er nemmest at gøre visuelt. Brug Draw.io til at tegne dem. Der er lavet figurer og du kan dragge og droppe som du ønsker. Genvejstasterne minder om Adobe, hvis man kender dem. Du gemmer filerne på din computer eller i skyen via Google drive og lignende. Super smart og gratis.

Tak til Anita Lykke Klausen for at inspirere.

Link til værktøjet
Organisation

Voice Recorder & Audio Editor

Laver du interviews eller podcasts? Så er det fedt at kunne optage dine snakke. Til det formål er Voice Recorder & Audio Editor den bedste app, du kan bruge. Og så har den et lækkert retro-look, der ligner en båndoptager (hvis du ikke ved, hvad en båndoptager er, så er du ikke voksen nok til at lytte med på den her podcast). Appen er gratis som recorder, men vil du også kunne transskribere automatisk, koster det 45 kr. i upgrade.

Du kan også uploade dine filer direkte til Google Drive og Dropbox. Så undgår du bøvlet med iPhone og eksport at store filer.

Link til værktøjet
Podcasting

Blendle

Er du træt af at ende på annonceproppede sites og få betalingsmure i hovedet, når du klikker på artikler fra nyhedsmedier? Så skal du skrive dig op til Blendle. Det er ikke en nyhedstjeneste i sig selv, men en kurator af de bedste nyheder fra fx TIME, New York Times, Fast Company og The Economist. Der sidder rent faktisk mennesker og udvælger nyhederne – det er ikke bare datagenereret kuratering. Blendles ambition er, at de vil være for journalistikken, hvad Netflix har været for tv, og Spotify for musikken. De arbejder på at tilbyde dig avisartikler, som du så betaler et meget lille beløb for. De siger de er i beta. Men der er meget at hente allerede. Du kan signe up og få avisartikler fra USA og Holland. Du får et par Euro til at starte med, som du kan betale for artiklerne med. De koster typisk fra få cent til 50 cent. Du får også at vide hvor lang tid det ca. tager at læse artiklen.

Link til værktøjet
Alternative tools

Spiir budgetapp

Har du nogensinde overtræk på kontoen, og har du ikke rigtigt styr på, hvor pengene er ender henne? Spiir holder styr på dine penge og gør det nemmere at overholde dit budget (uden at du behøver hæve kontanter til madindkøb og den slags Luksusfælden-hejs). Du opretter en bruger i appen med din mail og logger ind ved at vælge bank og indtaste mobilkode til din bankapp. Så er appen ellers klar til at vise dig, hvad du bruger dine penge på – og du kan sætte den op til at holde øje med fx dine forbrugsmål.

Link til værktøjet
Alternative tools

Scrubbies

Scrubbies er Googles version af Boomerang til Instagram. Du optager en video med app’en, og du kan derefter lave en playback eller loop video, som du kan bruge på fx sociale medier. App’en giver dig også andre muligheder for skæg og ballade, som fx mashups, pauser og forvrængede ansigter – det er bare at skyde løs.

Link til værktøjet
Video

Content Marketing

MotionMail

Skriver du nogensinde salgssider eller e-mails, der skal sælge? Så ved du også, hvor vigtigt det er at få folk til at handle – og få dem til at handle NU. Et psykologisk salgstrick til at få folk til at reagere, før det er for sent, er en countdown-timer. MotionMail er netop sådan en timer, som du copypaster ind i din e-mail med en kode. MotionMail adskiller sig fra andre timere ved, at den grafisk fint kan tilpasses dit brand, og du får også god data på, hvor mange der har set den.

Link til værktøjet
Nyhedsbreve

VSCO

VSCO er en billedredigeringsapp, der bliver brugt af rigtig mange folk i marketing-branchen. Den minder meget om Googles Snapseed, den er blot lidt mere avanceret og med rigtig godt udvalg af filtre. Appen kræver login med e-mail. Appen fungerer samtidig som community, hvor du kan lade dig inspirere af andre brugeres billeder.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Pond5

Laver du podcast eller videoer? Så skal du have noget god lyd til fx jingle og overgange. Det kan du finde på mange gratis sites, men du kan også begynde Pond 5, hvor du fx kan få en professionel, lækker jingle til din podcast for få dollars. Pond 5 har både stockvideo, music tracks, lydeffekter og stochfotos, men især deres music tracks er rigtig fede. Der er stor forskel på priserne, så søg dig frem.

Link til værktøjet
Podcasting

Cacoo

Savner du et diagram-værktøj, som bare er lidt lækrere (og nemmere at arbejde med) end PowerPoint? Så prøv Cacoo. Cacoo fungerer lidt ligesom Google Docs, bare med diagrammer,  flowcharts og wireframes – flere mennesker i teamet kan redigere i den samme grafik samtidig, I kan tracke ændringer og lave kommentarer. Det kræver lidt tid at lære alle de grafiske funktioner at kende, men hvis du har en smule grafisk snilde, vil du hurtigt kunne lave nogle virkelig flotte resultater. Cacoo koster lidt penge, men du kan prøve det af gratis i 14 dage.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Don't Hit Publish

Er du i tvivl om, hvorvidt dit content sidder lige i løgsuppen – eller om det stadig mangler det sidste touch? Don’t Hit Publish er et gratis tool udviklet af marketing-eksperten Bryan Harris, som var key note på Email Marketing Day 2017.

Det fungerer sådan, at du opretter en gratis bruger på donthitpublish.com. Herefter vælger du, om du skriver en e-mail, blogpost eller landingpage, hvad titlen er (bare skriv den danske titel, hvis du skriver på dansk), og hvad målet med dit stykke content er. Herefter besvarer du 5 spørgsmål, og toolet beregner i procent, om dit content er klar til udgivelse eller ej.

Det bedste ved toolet er, at det giver konkrete action items til netop dit stykke content – forklaret i korte videoer. Brug ikke toolet 10 minutter inden planlagt udgivelse, men prøv at køre dit blogindlæg eller din e-mail igennem dagen før. Så får du konkrete løsninger til, hvordan du skaber større engagement eller får flere e-mailabonnenter og leads.

Link til værktøjet
Content Marketing

Audiogram

Audiogram er et tool til podcasteren, som vil skabe mere opmærksomhed omkring sine nye episoder på sociale medier. Det går basically ud på, at du gør en bid af din podcastepisode visuel og lægger på sociale medier. Eksemplet herover er et Audiogram fra en af de seneste episoder af Help Marketing. Med dette tool kan dine lyttere få en snas af din nye podcast-episode, mens de scroller gennem Twitter og Facebook.

Toolet kræver login og koster noget, hvis du producerer mange episoder om måneden. Men du kan få op til 2 gratis Audiograms månedligt, hvilket er nok for de fleste.

Link til værktøjet
Podcasting

Google Analytics Academy

Er du typen, som blev forpustet af at indsætte Google Analytics’ tracking-kode på dit site? Går du tit ind i Google Analytics og lader som om, du ved, hvad du laver? Føler du, du går glip af brugbar viden i de data, Google giver dig? Så er der hjælp at hente – fra Google Analytics selv. De har nemlig lavet Google Analytics Academy, som både er for begynderen og den erfarne, der trænger til et brush-up på særlige funktioner. Det er gratis, og alt foregår online.

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Soundeffects+

Laver du video eller podcast? Så skal du bruge lyd. Lyd understøtter dine budskaber, men kan være dyrt at få lavet. Soundeffects+ tilbyder over 5.000 gratis lydeffekter i rigtig fin kvalitet, som du frit kan hente – fx den lækre lyd af en gammeldags typewriter.

Link til værktøjet
Video

RawShorts

Laver du videoer, der med grafik forklarer forskellige emner, produkter eller data? Det kan hurtigt blive dyrt at få en designer til at gøre det. I stedet kan du prøve RawShorts. De har en masse skabeloner at arbejde ud fra. Du kan selv tilpasse dem, men også lave helt dine egne videoer uden skabeloner. Musik, tekst, data, overgange – alt det kan du sætte op selv. Tjenesten er freemium, så du kan lave 3-5 videoer om måneden og downloade dem. Men bagefter koster det fra 40 dollars per måned. Prøv det selv på rawshorts.com.

Link til værktøjet
Content Marketing

Prisma Photo Editor

Prisma er en lidt syret billedredigeringsapp, som er rigtig sjov at bruge. Du kan lægge nogle fancy, kunstlignende filtre på dine billeder som fx ‘Breakfast’ og ‘Dreams’. Filtrene virker især godt til billeder med mennesker på. Filtrene er baseret på AI og neurale netværk – så der er masser af hype-begreber involveret. Du kan downloade Prisma til iOS og Android som apps.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Mentimeter

PowerPoint har mange svagheder, men en af de største er denne: Det er basically envejskommunikation, hvor foredrags- eller kursusholderen har forberedt sine slides, og de kommer IKKE til at ændre sig. Mentimeter fungerer sådan, at du i begyndelsen af fx foredrag kan stille et spørgsmål, som modtagerne besvarer på deres telefon. Mentimeter registrerer svarene, visualiserer dem i præsentationen, og så kan du starter fra et udgangspunkt, hvor dine modtagere føler sig set og hørt.

Du kan gratis lave to spørgsmål – derefter skal du betale. Prøv det af, hvis du holder foredrag.

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

PowToon

Er du ved at kaste op over dine bulletpoints i din PowerPoint? Og har du ikke lige budgettet til at kaste penge efter en speeddrawing-film? Så kan PowToon være din løsning: Det er et gratis værktøj til at lave animerede videoer og præsentationer. Værktøjets tagline er ‘So Everyone Can Animate’, men det kræver selvfølgelig lidt tid at lære funktionerne at kende. Til gengæld kan du skabe flotte videoer, som fx virker godt på sociale medier.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

TinyPNG

Har du prøvet at smække nogle vildt lækre billeder op på din hjemmeside – kun for at opdage, at de får dit site til at loade langsommere, og billederne kommer hakkende til syne? Det skal du ikke være tilfreds med, for langsommere website betyder flere besøgende, som klikker væk. Brug TinyPNG til at komprimere dine billeder – uden at de bliver grimmere at se på. Du kan komprimere billedet direkte på TinyPNG’s hjemmeside eller installere det som et plugin i WordPress.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Google Charts

Datavisualisering er vigtigt i at fortælle historier, der baserer sig på data. Især hvis du vil give brugeren mulighed for selv at tilpasse data. Det kunne være noget så enkelt som at brugeren kan vælge mellem mand eller kvinde og se gennemsnitsalderen. Du kunne tilføje årstal eller lande. Derefter har du brugeren længere tid på dit site, fordi vedkommende selv kan gå på opdagelse i data. Det er smart – og ikke så svært.

Google Charts er et gratis visualiseringsværktøj til dit site, som gør dine tal og procenter mere overskuelige og indbydende at se på. Det kræver blot, at du smækker et stykke kode ind på dit website. Så omformer Google Charts dine data til fx det søjle- eller cirkeldiagram, som du ønsker. Der er mange muligheder for at vælge forskellige farver og grafiske udtryk.

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Send Check It

Send Check It er Words autokorrektur for e-mail-marketers. Skriv dig op til app’en, hvorefter den giver dig en e-mail-adresse. Du sender en test-e-mail fra fx Mailchimp til denne e-mail-adresse. Derefter giver appen dig en rapport, der viser, om dine links er okay, om der er noget galt med dine billeder mv. Appen sørger simpelthen for, at du ikke kommer til at sende en af de der pinlige nyhedsbreve, hvor linket ikke virker. Appen koster penge, men du kan prøve 7 dage gratis.

De har også en gratis emnelinjer tester (på engelsk), hvor du får en emnelinje du skriver ind vurderet.

Link til værktøjet
Content Marketing

Snapseed

Snapseed er udviklet af Google som app til ios og Google Play. Det virker fremragende til at skære, justere og give dine billeder fede filtre som fx Fokuseffekt og Drama. Du vælger blot et billede, du har liggende på telefonen, og så kan du redigere. Du vælger værktøjer og filtre ved at trykke på ikonet nederst i højre hjørne. Husk altid at sige ‘Gem en kopi’ og ikke ‘Gem’, så du har originalversionen af billedet liggende
Link til værktøjet
Content Marketing

UI Patterns

UI Patterns er en gratis vidensportal til dig, der arbejder med UX og design. UI patterns giver dig indblik i en lang række skabeloner og mønstre, du kan tage udgangspunkt i, hvis du arbejder med UX til daglig. Siden giver dig et omfattende overblik over, hvordan du kan designe elementer på din hjemmeside, der får brugeren til at reagere og navigere, som du ønsker.

Det får du:

  • En lang række screenshots af de mest effektive og populære eksempler.
  • Forklaring af design skabeloner, du kan bruge i forbindelse med opsætning af formularer, content, social, grafik og meget mere.
  • Du kan selv byde ind og uploade screenshots af dit arbejde.

 

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Limetless

Limetless (Chrome extension) er en et time management system, der giver dig det fulde overblik over, hvor og hvordan du bruger din tid. Det går tjenesten ved at holde øje med hvad du bruger din tid på på computeren. Den holder statistik og så kan du se hvor ofte du liiiiige lave en overspringshandler og hvor meget tid du spilder på eb.dk.

Limetless giver dig løbende råd til, hvordan du kan optimere din tid og blive mere produktiv og bedre til at prioritere. Limetless dashbord inkluderer ligeledes en notesblog og to-do liste.

Den perfekte extension til dig, der har en travl hverdag og ønsker at øge din produktivitet og fokusere din tid.

Link til værktøjet
Organisation

Content Marketing

Good Reads

Hvis du ofte er på jagt efter nye gode bøger, så er Good Reads hvad du har brug for. Du kan nemlig være social om de bøger du læser med dine venner. Du kan blive inspireret af hvad andre læser, læse og skrive anmeldelser og få smagsprøver på bøger, der kan købes via Kindle. Hvis du er forfatter kan du claime dine egne bøger og dermed få indsigt i hvad læserne synes og starte dialog og en relation til dem.

 

Link til værktøjet
Content Marketing

Bitmoji

Vil du gerne gøre din visuelle kommunikation lidt sjovere? Med Bitmoji kan du lave din egen personlige emoji, som ligner dig. Du kan endda få den til at ligne dig ned til mindste detalje som fx frisure, hårfarve, tøj, øjenfarve osv. Du kan nemt indsætte din færdige Bitmoji i fx, chats, Slack eller Gmail hvis du eksempelvis vil lave en lidt sjovere e-mailsignatur. Anita og jeg har eksempelvis brugt Bitmoji til at lave vores egen emoji i forbindelse med salget af Help Marketing Bogen.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Wappalyzer - Extension til Chrome

Er du nogensinde stødt på en hjemmeside og blevet misundelig på en fed funktion? Måske du har tænkt over, hvordan de helt store virksomheder analyserer på data fra trafikken på deres hjemmeside? Wappalyzer er en extension til Google Chrome, der crawler den hjemmeside, du besøger og finder frem til de forskellige teknologier og værktøjer, der ligger bag.

Du kan fx finde oplysninger om:

  • E-commerce platform
  • Analyse programmer
  • Software
  • CMS systemer

Wappalyzer er gratis og fås både til Google Chrome og Firefox.

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Content Marketing

Schema Markup Generator

Strukturerede data er et element på dit webshop eller på din side, som bidrager til en god struktur og dermed gør det meget lettere for Google at forstå, hvilke informationer den leder efter. Det er altså et middel til at optimere din SEO værdi. JSON-LD er et stykke kode, du sætter ind på din side, der fortæller Google, hvilken type indhold du har på siden. Med Schema Markup Generator kan du hurtigt genenere det stykke kode der passe til din type webshop og website. Den genererer koden til dig. Hvis du vil strukturere data om en person, så spørger den navn, sociale medier, URL på billeder og andet. Mens du indtaster, generer værktøjet koden til dig, som du kan sætte ind på din hjemmeside. “Valider” Googles testværktøj og så er du flyvende!

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Streak

Med Streak kan du integrere dit CRM system i din Gmail indbakke med det formål at optimere din tid. Streak tager helt konkret din salg og kundedata og flytter ind i din Gmail som om det var en tilføjelse til din indbakke. Streak fungerer kun i samarbejde med Gmail og ikke andre mailsystemer. Basispakken er gratis og indeholder helt simple CRM funktioner som pipeline management – hvis I er flere der skal have adgang til pipline, så er der et limit på. Du kan også tracke mails, du sender. Hvis du skal op og have adgang til alle funktioner, koster det $39 om måneden.

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Login på browseren

Kodeord, tidligere besøgte hjemmesider, autoudfyldte data gør livet nemmere, når du færdes på nettet. Som marketingsperson har du masser af koder og profiler – ikke bare dine egne men også virksomhedens mange profiler. Derfor er det en stor hjælp, når din browser husker alle de data for dig. Vidste du, at du ved at logge ind på browseren kan gemme disse data på tværs af enheder? Din mobil kan husker koder, navne og adresser, som du har tastet ind på computeren og omvendt. Det eneste du skal gøre er at logge ind på din browser på alle dine enheder. Så husker den det hele for dig. Husk selvfølgelig at virksomhederne bag browserne dermed også får mere data. Men det er altid en afvejning mellem privacy og nemheden. Jeg bruger det i hvert fald flittigt på Chrome. Det virker også på Explorer, Safari og Firefox – men selvfølgelig ikke på tværs af browserne.

Alternative tools

Zapier

Zapier et værktøj, der forbinder de mange tjenester, du bruger. Med Zapier kan du fjerne en masse tilbagevendende håndholdt arbejde, du skal gøre igen og igen. Hvis du annoncerer efter leads på Facebook, så kan du få data fra leads automatisk over i MailChimp med Zapier uden at skulle løfte en finger. Du kan også få Zapier til at lave en kopi af alle vedhæftninger i mails i en bestemt mappe til en mappe på dit Google drev. Det er smart, når du far fakturaer på mail, der derefter lægges automatisk på dit drev. Du kan også automatisere distribution af blogposts, når de er udkommet. Zapier taler med et hav af tjenester. Test selv. Efter behov har Zapier både en gratis og betalt løsning til $20 om måneden.

Link til værktøjet
Alternative tools

BeFunky

BeFunky er et billederedigeringsværktøj. Med BeFunky kan du let redigere dine billeder online. Især interessant, hvor Microsoft har meldt ud, at de ikke opdaterer det klassiske Paint mere. Tjenesten giver dig mulighed for at tilføje grafiske elementer, tekst og lave collager. BeFunky er gratis og let at bruge. Det kræver ingen særlige tekniske færdigheder. BeFunky fås også som app på App Store eller Google Play.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Color Oracle

Op til 12% af verdens befolkning lider af farveblindhed. Med Color Oracle kan du sikre, at dit visuelle design er tilpasset til farveblinde. Kør dit design gennem Color Oracle og du vil få vist, hvordan en stærk farveblind person vil opfange farverne. Color Oracle er gratis og kan downloades til både Windows og Mac.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Sådan laver du din egen personlige søgemaskine

Lyder det for svært at kreere din egen personlige søgemaskine? Det er det ikke.

Hvis du skal søge efter noget på et bestemt website, skriver du: “site:hjemmesideadresse søgeord”. Så finder Google alle sider med søgeordet. Men kun på den side, som du har skrevet ind. Det er smart.

Men hvad Eric er mega fan af er, at du i Chrome kan lave en forkortelse af hjemmesiden med et par bogstaver. Dermed kan du nemt søge uden at skulle skrive hele sitets navn. Alt, du skal gøre, er at højreklikke på din søgebar og vælge ‘rediger søgemaskiner’. Der kan du så lave din egen søgemaskine.

Eric har fx lavet en for Bolius.dk. Her har han bare skrevet ‘bo mellemrum’ efterfulgt af søgeordet. Så dukker alle sider med søgeordet op på bolius.dk. Tilsvarende har Eric lavet ‘no mellemrum’ for Nochmal. Du kan også gøre det på sociale medier som fx Twitter.

Det er mega smart. Og kræver kun Chrome.

Link til værktøjet
Alternative tools

Content Marketing

OpenLinkProfiler

Arbejder du hårdt for at få links til din side for at stige i søgeresultaterne? Kunne du godt tænke dig lidt viden om, hvor dine konkurrenter får links fra? Eller vil du bare gerne have overblik over de links, du har i dag?

Brug OpenLinkProfiler, der giver et gratis overblik over links, der peger til din side. Nogle features er:

  • Hvilke URL’er har et link til dine URL’er?
  • Hvilke lande kommer linksene fra?
  • Hvilke år har du fået hvor mange links?
  • Overblik over Link influence score – altså hvor mange links du har fra svage til stærke links.

Du kan også se hvilke sider på dit site, der får flest links. For eksempel er helpmarketing.dk jo en redirect til nochmal.dk/podcasts – den får flest links ud over forsiden…

Gå ind på OpenLinkProfiler og prøv det af. Hvis du opretter en gratis profil, kan du endda eksportere data.

Der findes også en betalt version, men start med den, der er gratis.

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Freedom.to

Bliver du nemt forstyrret af notifikationer på din telefon eller faner i din browser, når du arbejder? Det er der en simpel løsning på.

Med Freedom.to bliver det nemmere for dig at arbejde uforstyrret og mere effektivt. Lad Freedom blokere notifikationer fra alle de apps og sociale kanaler, som du gerne vil være fri for, mens du arbejder.

Du bestemmer selv hvilke, der skal blokeres, og hvornår på døgnet, du gerne vil være fri fra dem. Du kan planlægge en uge eller en måned frem og angive, hvornår du vil være fri fra notifikationer.

Tag selv styringen over din tid – og øg din produktivitet! Freedom koster under $3 dollar om måneden og findes både til iOS og Android.

 

 

Link til værktøjet
Alternative tools

Codecademy

Det bliver vigtigere og vigtigere for marketing-udøvere at forstå det tekniske. Marketingfolk skal forstå hvad udviklerne laver, så de kan finde et fælles sprog. En marketingsperson kan være humanistisk uddannet og ikke have de store kompetancer inden for data og udvikling. I dét tilfælde kan det være svært at forstå en udviklers tanker. Hvis du gerne vil få en forståelse for udvikling, data og at sætte hjemmesider op, så kan du lære det gratis via Codecademy

Uanset om du vil lære WordPress, javascript, SQL, HTML, CSS, PHP, Python eller Ruby, så kan du lære det hos Codecademy. Det er gratis og online. Du lærer det med moderne læringsformer, der inkluderer gamification. Prøv det selv op mod en ferie. Udvid din horisont!

Link til værktøjet
Alternative tools

FileOptimizer

Før du lægger filer online, bør du gøre dem så lette som muligt. Det giver ikke bare hurtigere og mere brugervenlige websites, men også bedre standing hos Google rent SEO-mæssigt.

I sidste uge præsenterede vi værktøjet ImageOptim til MAC for dig. Denne uge tipper vi dig om et værktøj til PC, som kan komprimere 275 forskellige filtyper. Det kunne være billeder, pdf’er, mp3’er og mange andre typer.

Det er et program, som du downloader og installerer på din PC. Det understøtter op til Windows 10 pt.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

ImageOptim til MAC

Det er god skik at optimere billede-størrelser, før du lægger dem online. Det giver ikke bare hurtigere og mere brugervenlige websites, men også bedre standing hos Google SEO-mæssigt. En måde at gøre det på er værktøjet ImageOptim. Inden du uploader et billede til dit site, trækker du det lige forbi ImageOptim-vinduet, som komprimerer billedfilen. Det er altså et lille program som du downloder.

Da billeder er forskellige, arbejder ImageOptim også med flere forskellige måder at komprimere på, så du ender med det bedst komprimerede billede uden tab af kvalitet. ImageOptim er kun til Mac. De har også betalte løsninger via API, hvor du kan komprimere flere billeder ad gangen til din hjemmeside.

Tak for tippet til Jens Ulrik Lange.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Github

Er du IT-udvikler bruger du nok GitHub.

GitHub er en platform, der er udviklet til IT-udviklere. Den gør det nemt for dig at administrere dine projekter, gennemse dine kodninger og bygge software med inspiration fra tusindvis af andre udviklere. Du deler nemt dine projekter med andre, og det er en fremragende platform til at samarbejde med andre fagnørder.

Kom i gang med GitHub uanset om du arbejder med open source eller ej. Det er rigtigt meget samarbejde på tværs af organisationer, der normalt ikke arbejder sammen. Noget andre faggrupper kunne lære noget af!

 

 

Link til værktøjet
Organisation

Ugens Content Marketingværktøj er: Wunderlist

Med Wunderlist er det super nemt at lave to-do lister og få ting gjort. Lige meget om det er arbejdsopgaver, indkøbsliste eller noget helt tredje, du har brug for hjælp til at organisere, så er det er genialt værktøj. Det koster ikke noget, og det er nemt at gå til.

Wunderlist minder dig om dine opgaver, så du ikke risikerer at glemme nogle af dem, og du kan dele dine lister med alle, du vil. Om så det er din bedre halvdel eller dine kollegaer. Giv det et skud – du kommer nemt i gang.

 

Link til værktøjet
Organisation

Ugens Content Marketingværktøj er: WhatFont

Er du designer eller webmaster? Så har jeg en god nyhed til dig.
Med WhatFont kan du nemt identificere fonts fra en hjemmeside. Ser du en flot font på et site på nettet, som du gerne vil anvende, identificerer denne Chrome extention fonten med et enkelt klik. Vupti, så kender du fonten. Du får endda at vide hvor fonten kommer fra. Det understøtter Google Font API og Typekit. Herefter er det nemt at implementere hvor du nu vil – på en hjemmeside, en app eller på print. Du skal ikke betale for det, og det er simpelt at bruge.
Link til værktøjet
Billeder og grafik

Eyedropper

Eyedropper gør livet nemmere for enhver webudvikler.
Med Eye Dropper, som er en chrome extention, kan du meget nemt identificere farver på en hjemmeside. Fx husker jeg ikke i hovedet, hvilken farver jeg bruger på Nochmal.dk. For at finde ud af det, går jeg på sitet, klikker på Eye Dropper tilføjelsen, og den fortæller mig så hvilken farve, der bruges. Den fortæller det i HEX, RGB og HSL-farvekoder. Du kan kopiere koderne og smide dem i en mail eller et program, hvor du skal angive en kode. Du kan bruge den på stort set alle hjemmesider i verden. Og det er gratis.

                                        
Link til værktøjet
Billeder og grafik

Ugens Content Marketing Værktøj: Facebook Analytics

Få et overblik over, hvordan dine brugere agerer i apps, på din hjemmeside og i Facebook med Facebook Analytics.  Følg med i, hvem der har læst dit indhold. Se hvor mange der falder fra hver uge. Se hvor mange gange brugerne logger ind på din app. Facebook Analytics er Facebooks svar på Google Analytics. Det er ikke helt så moden som Google Analytics endnu. Men det er meget brugbart. Den store fordel er at du kan samle din viden om trafik på dit site og i din apps med Facebook. Det kan du af gode grunde ikke med Google Analytics, der ikke har adgang til Facebook data. Til gengæld har du ikke adgang til Adwords data. Du bruger den samme pixel, som til Facebook annoncering.

Det er nemt og gratis at anvende. Kom godt i gang med at analysere dine brugeres adfærd. Og start hellere i dag end i morgen!

 

 

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Ugens Content Marketingværktøj er: Supermetrics for Google docs og sheets

Det bliver ikke nemmere at holde styr på dine data fra mange forskellige kilder end med Supermetrics for Google Docs og Sheets. Du kan nemt importere dine data fra forskellige kilder som Google analytics, Facebook, Twitter, Adwords med videre ind i Google Docs og Sheets. Giv dine kolleger adgang, så de også kan følge med i jeres resultater.

På baggrund af dine data fra de mange steder du har adgang til kan du lave rapporter, der løbende opdateres så snart der hentes nye data. Dvs. det kedelige manuelle arbejde med at hive data ud i Excel, lægge det ind i Powerpoint og så tilpasse det er slut. Tænk på den sidste dag i ugen eller måneden hvor du skal gøre det. Det går automatisk med Supermetrics

Du kan sætte Supermetrics til at opdatere dagligt, og du kan til hver en tid få de nyeste data ved et enkelt tryk på en knap. Få dine data i tabeller eller præcis, som du nu engang foretrækker det. Installer tilføjelsen gratis på din Google Docs og Sheets, og prøv det af.

Tak til Anders Rosenqvist for at introducere mig til værktøjet!

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Ugens Content Marketingværktøj er: f.lux

Sidder du tit ved din computer eller med din smartphone lige inden sengetid? Så ved du sikkert alt om, at det kan påvirke din nattesøvn negativt. På billedet kan du se det blå lys, der er skadeligt. Billedet er lånt fra Seizz.dk, hvor du kan læse mere om lys. Værktøjet f.lux er sat til verden for tage kampen op mod det blå lys om aftenen.

F.lux tilpasser lyset på din skærm, så du automatisk bliver udsat for et varmt lys om aftenen/natten og lys svarende til sollyset om dagen. Det eneste, du skal gøre, er at installere programmet og angive, hvor du bor. Så klarer f.lux resten.  Det er både nemt og gratis – og hvem vil ikke gerne sove godt om natten?

 

 

 

Link til værktøjet
Alternative tools

Ugens Content Marketingværktøj er: Google Analytics Edge Building a Cohort Analysis

Med Cohort Analyser kan du nemt få brugbar viden om dine brugere og deres adfærd på dit website. Kohorteanalysen gør det nemt for dig at udforske adfærden for bestemte undergrupper. Både set separat, men også set i forhold til den samlede gruppe af brugere, som du har på dit site. Du kan for eksempel se, hvordan og hvornår adfærden for en bestemt brugergruppe adskiller sig fra en anden brugergruppes adfærd. Hvis du har en app kan du nemt få overblik over hvor mange aktive brugere du har en, to, tre, fire, fem måneder efter de først har downloaded den. Dermed kan du gøre en ekstra indsats i de måneder hvor du ser et stort frafald.

Værktøjet er nemt at bruge, og det er hverken tidskrævende eller kompliceret at anvende.

Tak til Daniela Keil for at anbefale ugens værktøj.

 

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Ugens Content Marketingværktøj er: Crowdfire

Med Crowdfire kan du finde godt indhold at dele på dine kanaler. En chatrobot hjælper dig med at fokusere på, hvad du gerne vil være kendt for, hvad du gerne vil dele og hvor. Derefter får du så bud på indhold, der er relevant at dele. Du kan også skrive en auto-besked til personer, der begynder at følge dig på Twitter. Jeg er ikke overbevist om, at auto-beskeder er godt for alle. Men nu har jeg sat det i gang for at se, hvad det giver på min Twitter-profil. Du kan også gøre tilsvarende på Instagram. Der er flere smarte muligheder, som du selv kan gå på opdagelse i.

Tak til Iben Jepsen for at have foreslået værktøjet.

Link til værktøjet
Content Marketing

Facebook symboler

Elsker du at give dine Facebook-opdateringer et twist med en humørfyldt smiley? Få en komplet liste over alle smileys og humørikoner, som kan vises på Facebook. Indsæt emoji-koderne på Facebook – så er du sikker på, at modtagere med iPhone såvel som Android kan se de farverige ikoner.  Indsæt dine yndlings smileys, så tit du har lyst – de virker også til Twitter. Det er nemt, gratis og sjovt at bruge.

Du får også overblik over tekst humør-ikoner – en slags smilyes lavet med tekst tegn, hjerte emojies og populære symboler.

Tak til Kasper J. Jensen for at komme med ugens tip!

 

Link til værktøjet
Content Marketing

Emojipedia.org

Er du flittig bruger af smileys, når du laver opdateringer på Facebook eller Twitter? De populære ikoner har deres helt egen ordbog. Er du i tvivl om, hvad de enkelte ikoner egentlig betyder, kan du slå op i Emojipedia. Så er du sikker på ikke at komme til at sende forkerte signaler. Du kan også se, hvordan dine smileys ser ud på forskellige enheder og hvilke tegn, der skal til. Der kan nemlig være en verden til forskel på en iPhone og en Android. Du kan kopiere dem direkte fra deres side og kopiere ind på Facebook eller Twitter. Super smart.

Tak til Kasper Jensen for at komme med ugens tip.

Link til værktøjet
Sociale medier

Domo

Domo er et business intelligence værktøj, som gør det nemmere for dig at træffe vigtige beslutninger. Hvad enten du har brug for info om dine nøgletal, eller om hvad den gældende aktiekurs betyder for din likviditet, eller hvor mange downloads du har af din app og hvor langt du er fra mål, så hjælper Domo dig. Del nemt og hurtigt al den vigtige information med dine kolleger og chefer. Så bliver de også bedre klædt på som beslutningstagere. Du kan hive Google Analytics, Facebook Insigts, Twitter Analytics, Mailchimp, dine egne API’er ind. Så længe Domo kan få fat i data, så kan den vise dem på kryds og tværs, så du kan tage de rigtige beslutninger.

Du kan få en gratis version, der kan basics. Derefter betaler du. Og det er ikke billigt!

 

Link til værktøjet
Content Marketing

Appear.in

Mangler du et værktøj til videosamtaler? Appear er et glimrende alternativ til en videokonference. En samtale kan bestå af op til 12 personer, og I kan ikke bare se hinanden, men også dele præsentationer under mødet. Det er nemt at joine, gratis og kan tilgås fra ethvert device.  Skype og Hangouts får alvorlig konkurrence her!

Tak til Kim Dolleris for anbefalingen af ugens værktøj.

Link til værktøjet
Content Marketing

Splashthat

Mangler du et værktøj til at kreere fede pop-up sider? Splashthat er en genial marketing platform, hvor du kan udfolde dig kreativt på en professionel måde.  Det er perfekt til at skabe events og pop-up sider, og du kan også vælge at gøre brug af værktøjets mail funktion. Det er nemt og effektivt at bruge splashthat. De har selvfølgelig også en premium version.

Tak til Sofie Henriksen for anbefalingen af ugens værktøj.

Link til værktøjet
Content Marketing

Momentumdash

Brug Momentumdash i din Chrome som tilføjelse til at få flotte baggrundsbilleder. Du får et nyt hver dag, og det er lækkert at se på. Du tilmelder dig nemt som bruger, tilføjer data om navn, tidszone med mere, og så er du kørende. Momentumdash er hurtigt, nemt og inspirerende at se på! Men det vigtige er at du kan skrive dine to dos ind, så du kan fokusere på hvad du skal nå i dag og ikke lade dig distrahere af andet.

Tak til Puk Falkenberg for anbefalingen af ugens værktøj.

 

Link til værktøjet
Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Screaming Frog

Vil du gerne nemt analysere din hjemmeside ud fra et SEO-perspektiv? Så overvej Screaming Frog, som er et program, der kan crawlde dit site, så du får overblik over vigtige onsite elementer ud fra et SEO perspektiv. Du kan nemt finde døde links på dit site. Du kan finde manglende title tags eller dødssynden over dem alle, du kan finde duplicate title tags på dit site. Når du skriver metabeskrivelser, kan du hurtigt finde ud af, om de er for lange, for korte og tilpasse dem. Og så kan du integrere med Google Analytics og meget mere! Hent gratis, eller køb en licens til ekstra funktione.

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Giphy

Elsker du GIF? Så har vi fundet et nemt værktøj til at lave dem med, hvor du har mulighed for at uploade videoer direkte til en Giphy account for så at lave GIF’fer ud af dem. Så giv dine venner en GIF oplevelse på internettet. Værktøjet hjælper dig med at oprette og redigere GIF fra forskellige videoformater samtidig gøre det lettere at tilføje alle de klistermærker, billedtekster, og emojis du vil!

Link til værktøjet
Video

Slack

Arbejder du i teams? Og skal I koordinere jeres arbejde? Ja hvem skal ikke det? Her kommer slack ind – det er et værktøj til at chatte med hinanden i hele teamet men også mellem de enkelte teammedlemmer. Det findes online med adgang via browsere, men også på iOS og Android. Det er gratis at bruge.

Link til værktøjet
Organisation

Flixel

Vil du tage bevægelige billeder til de sociale medier? Med Flixel kan du bruge dine stillbilleder til at inkorporere looping videoeffekter i HD-kvalitet. Du får billeder i høj kvalitet, og samtidig fylder de mindre. Brug værktøjet til at pifte din hjemmeside op! Kom gratis i gang her: Flixel.com

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Web Capture

Web Capture.net – online screenshot. Klippeværktøjet er nok et af pc’ens bedste simple opfindelser. Ulempen er, at du kun kan klippe det, der er på skærmen. Derfor bruger jeg WebCapture til hele hjemmesider. Paste en URL ind, og efter lidt ventetid kan du downloade et billede af hele siden. Det fungerer dog kun med hjemmesider – ikke hvad du ellers har på skærmen. Kræver ingen profil.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Calendly

Har du brug for at blive booket på forskellige tidspunkter – og at andre booker dig – andre der ikke har adgang til din kalender? Især hvis du arbejder i support eller service kan det være en udfordring. Du risikerer en masse tidsspilde, hvis du skal aftale møder på mail – også kendt som kalenderbingo. Med Calendly kan du skabe hurtigt overblik hvilke tider du er ledig, så andre kan booke dig. Du laver selv tidspunkter, som andre kan vælge imellem og det kommer ud på en side, som kunder eller dem der skal have support så kan vælge imellem. Du kan selvfølgelig benytte det på din telefon, tablet, computer etc. Hader du kalenderbingo, så prøv Calandly.

Link til værktøjet
Nyhedsbreve og e-mail hacks

Feedly

Vil du holde dig opdateret på den nyeste viden indenfor dit interesseområde? På Feedly kan du organisere og dele content, der interessere dig og dit team. Spar tid og få den indsigt, der holder dig opdateret og med på de nyeste trends og viden. Prøv det gratis.

Link til værktøjet
Content Marketing

Content Marketing

Disqus

Vil du gerne styre dine kommentarfelter på dit site? Disqus er en mulighed, hivs du ikke vil bruge WordPress kommentarfeltet eller Facebook kommentarfeltet. I dag bruges Disqus på tværs af over tre millioner hjemmesider og når mere end 1 milliard besøgende hver måned. Disqus bruges fra små blogs til massive hjemmesider. Det er nemt at bruge og det ser pænt ud. De tilbyder også muligheder for at tjene penge på forskellige måder på trafikken, som du får ind. Så det er værd at se på, hvis du overvejer kommentarerne på dit site.

Link til værktøjet
Alternative tools

Content Marketing

Content Marketing

Google Trends

I Content Marketing forsøger vi altid at give brugerne præcis det de interesserer sig for. Vi kan spørge dem, vi kan se på Google Analytics eller Facebook Insights. Men hvis du ønsker det store billede, så tag et kig på Google Trends. Her kan du ganske gratis få overblik over hvor trending et begreb eller en søgefrase gennem tid. Tag fx termen podcast i Danmark. Det taster du ind i Google Trends, så får du en graf for interessen for termen over tid. I 2013 og 2014 var den dalende og lavere end før. I starten af 2015 gik det lidt op og i starten af 2016 går det markant op med interessen for søgeordet podcast. Du kan også se den regionale fordeling og hvilke andre søgetermer der oplever vækst. Du kan også sammenligne søgetermer for at få en indikation af om der er en korrelation. Det kan deles op på lande, hvilket er smart

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Wetransfer

Kan du også godt lide at holde tingene simple, men teknologen spiller ikke med – især ikke på mail? Og har du oplevet at vedhæfte en video eller et billede i din mail, der ikke kan sendes pga. filens størrelse? Overfør dine filer fra A til B helt simpelt og gratis. Wetransfer har gjort det siden 2009. Du kan komme i gang helt gratis. Enkelt, sikkert, nemt. Når jeg får filer fra gæsterne i Help Marketing, er det faktisk ofte via WeTransfer. Tak til Ann Sofie Andersen for forslaget. 

Link til værktøjet
Alternative tools

Apowersoft

Kunne du tænke dig at lave dine egne videoer hvor du viser hvad der sker på skærmen? Med blot et enkelt klik, kan du hurtigt optage video om hvad der vises på din skærm. Det kunne være du skulle lave en tutorial i hvordan man bruger et program eller hvor på en hjemmeside man går hen for at gøre den handling du gerne vil have brugerne gør.. Apowersoft Gratis Online Screen optager er fleksibel så du kan optage hele skærmen eller kun dele af den. Du behøver ikke downloade et progra. Du kan optage i så lang tid du ønsker.

Link til værktøjet
Video

Unfollowers

Vil du gerne have et indblik i, når brugere stopper med at følge dig på Twitter? Så gå ind på Unfollowers, hvor du nemt kan signe ind med din Twitter profil. Når du har gjort det, har du overblik over, når dine følgere stopper med at følge dig. Du kan også se, hvem du følger, men som ikke følger tilbage og omvendt. Du kan simpelthen dykke ned i dine følgere og kvalificere dine relationer. Du kan aktivere din daglige statistik til din Twitter-konto og se dine unfollowers på din tidslinje.

Link til værktøjet
Sociale medier

Talkwalker Alerts

Vil du gerne have besked, når der dukker nye spændende artikler op på nettet om dit brand, dine konkurrenter, særlige events eller nogle bestemte emner? Så kan du bruge Talkwalker Alerts (som minder meget om Google Alerts), som giver dig updates per e-mail, hver gang et af de ord du har udvalgt nævnes i nyt indhold på nettet. Du vælger helt selv, hvor ofte du vil have updates, samt om det kun skal have updates fra nyheder, eller om det også skal inkludere blogs og diskussioner.

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

UTM Builder

Vil du gerne tracke trafik fra specifikke links i Google Analytics, når du laver kampagner? Så kan du bruge UTM Builder. Laver du fx et partnerskab med en samarbejdspartner eller blogger, og vil du gerne tracke præcis, hvor meget trafik der kommer fra et bestemt link, kan du bruge UTM Builder til at tracke det, så det ryger direkte i Google Analytics. Så kan du måle, hvilke URL’er, der er mest effektive, når det kommer til at få trafik til dit site – også fra display advertising

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Fleksy Keyboard

Er du træt af, at autocorrect på din telefon ikke er god nok? Så skal du prøve Fleksy Keyboard, der er dit optimerede keyboard med genial autocorrect, og så er det endda et af de hurtigste keyboard i verden. Derudover kan du designe dit eget keyboard, så det fx fylder mere eller mindre af skærmen afhængigt af dit behov, du kan selv vælge farverne på keyboard, og du kan tilføje fede GIFs og emojis. Det sidste bruger jeg ekstremt meget!

Link til værktøjet
Content Marketing

Content Marketing

Übersuggest

Hvordan finder du de bedste keywords til din SEO, så du kan få masser af relevant trafik ind på dit site? Det kan Übersuggest hjælpe dig med. Du indtaster blot dit keyword, og så spytter Übersuggest straks en masse forskellige kombinationer med dit keyword ud, så du kan få inspiration til nye relevante søgeord. Det er især genialt til long tail keywords. Det er helt gratis og kan også bruges til at få nye ideer til blogindlæg. Tak til Mikael Blomgren for at foreslå værktøjet!

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Whois Lookup

Vil du vide, hvem der står bag et domæne eller en IP-adresse? Så skal du bruge Whois Lookup. Du kan eksempelvis bruge det, hvis du har fundet et domæne, du gerne vil købe og skal finde frem til ejeren og vedkommendes kontaktoplysninger, eller hvis du blot er nysgerrig på, hvem der står bag. Du indtaster blot domænenavnet eller IP-adressen i Whois Lookup, og så får du straks informationer om, hvem der fx ejer domænet, hvornår det er oprettet, adressen på vedkommende og andre detaljer, hvis det er tilgængeligt.

Link til værktøjet
Alternative tools

Content Marketing

Editorial Calendar

Det er svært at holde styr på meget content. Hvis du ikke har planlægningen af alt dit indhold på plads, risikerer du, at du får mindre ud af det end potentialet. Derfor er en kalender til dit indhold godt at bruge. Hvis du bruger WordPress, er Editorial Calendar er et godt WordPress plugin, der kan hjælpe dig med at planlægge og holde styr på dine kommende blogindlæg. Du kan holde styr på hvornår de hver især bliver udgivet. Du kan nemt holde styr på kladder. Og du kan nemt holde overblikket. Det er også smart hvis der er flere, der laver indhold på dit site, da du også har overblik over indlæg fra forskellige forfattere. 

Link til værktøjet
Content Marketing

Sales Navigator

Mangler du nogle gange ansigter på de folk, du mailer med? Sales Navigator er et værktøj til din Gmail, som opsamler info om personen i “den anden ende” og fx trækker information fra LinkedIn, så du automatisk kan se deres billede, titel m.m. Info som du får helt automatisk uden at skulle researche selv. Det er en nem måde at gøre mails lidt mere personlige, og du får et lynhurtigt overblik over, hvem du sidder og mailer med.

Link til værktøjet
Nyhedsbreve og e-mail hacks

Google Alerts

Google Alerts hjælper dig med at overvåge nettet og holde øje med, hvis dit eget brand eller et emne der interesserer dig bliver nævnt på nettet (vel at mærke kun steder Google kan finde og ikke nødvendigvis også på sociale medier). Det er en nem måde at holde styr på, hvad folk siger om dig og dit brand rundt omkring.

Data og Business Intelligence

Hemingway App

Hvis du skriver på engelsk, er Hemingway App et smart værktøj til at skrive. Du kan sætte et tekststykke ind i app’en, og så analyserer den lynhurtigt sætninger, der kan optimeres. Eksempelvis sætninger der er meget lange og kan være svære at læse, eller typer af ord du bør undgå at bruge for at gøre din tekst mere læsevenlig. Det er gratis og super nemt at bruge.

Link til værktøjet
Alternative tools

Tableau Public

Mangler du en måde at gøre dine data lidt mere interessante? Tableau Public er et gratis værktøj til at visualisere og dele data på en nem og overskuelig måde. Du behøver ikke være teknisk anlagt for at bruge det. Så hvis du mangler et værktøj til at gøre kedelige tal lidt sjovere, er Tableau Public det du leder efter. Du kan bruge det på din hjemmeside, på din blog, til præsentationer m.m. 

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

BuzzSumo

BuzzSumo er et genialt værktøj til at lave godt content. Du kan nemlig gå ind og se, hvilke artikler der tidligere har performet bedst (i form af delinger på forskellige sociale medier) om bestemte emner. Hvis du fx selv skal til at skrive en artikel om et bestemt emne, kan du hoppe ind på BuzzSumo og se, hvad der er blevet delt med om emnet og bruge det som benchmark til at lave noget, der er endnu bedre end det.

Link til værktøjet
Content Marketing

Survey Monkey

Med Survey Monkey kan du nemt (og gratis) oprette online spørgeskemaer til din målgruppe. Hvad enten du skal bruge feedback på kurser, ydelser eller blot ønsker flere informationer om din målgruppes præferencer og udfordringer, kan du med fordel bruge Survey Monkey. Det er en simpel måde at indsamle data, der er nemt og overskueligt at analysere på bagefter. 

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Pingdom.com

Hvor hurtigt loader dit site? Google straffer langsomme loadsider med dårligere placeringer i søgeresultaterne! Heldigvis findes der er smart redskab, der kan give dig overblikket. Pingdoms website speed test tester en url som du skriver ind. På få sekunder får du at vide hvilke elementer der gør dit site langsommere. Er der cache-problemer, halter den med serveren eller kontakten til serveren? Du får overblikket, og hvis du ikke ved hvordan du gør noget ved problemet, kan du klikke på links til Google Developers, hvor du kan få hjælp til emnet.

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

CVR.dk

Sælger du B2B, så gå ind og søg på virksomhedsdata fra CVR.dk. Alle virksomheder i Danmark er på CVR.dk. Lad os sige, at du sælger til VVS’ere, så find deres branchekode, download alle data, og så har du leads med kontaktinfo. Du kan segmentere på geografi eller størrelse eller andre kriterier, som du er interesseret i. Der findes også tjenester der koster penge, men start med CVR.dk og så er jeg sikker på du finder flere leads – om ikke andet sikrer du, at du ikke har overset leads i din leadgenerering. Find det på www.cvr.dk.

Data og Business Intelligence

Blab

Hvis du vil lave Periscope eller Meerkats men vil gøre det sammen med andre, så er Blab.im værktøjet. Du kan bruge det via hjemmesiden eller via en app på mobilen. Den der starter en Blab kan invitere tre andre til Blab-videoen, hvor de fire personer så kan tale sammen – igen uanset om det er på mobilen eller computeren. Den der starter en Blab kan godkende andre og smide folk af igen alt imens at tilskuere kan lytte med og kommentere i chat ved siden af. Det kunne også være at en af personerne filmer et arrangement, en fodboldkamp eller en fest, mens de andre kommenterer på det. Masser af muligheder!

Link til værktøjet
Sociale medier

MyTopTweet

Vil du vide hvilket indhold din konkurrent eller dine idoler i branchen har succes med på Twitter? Så brug MyTopTweet. Du logger ind med din Twitter-profil og kan derefter skrive en hvilken som helst Twitter profil for at se, hvad de ti mest retweetede tweets vedkommende har lavet er i løbet af sine sidste 3.200 tweets. Smart hvis du vil tjekke hvad konkurrenten har succes med.

Link til værktøjet
Sociale medier

Likealyzer

Likealyzer er et værktøj, der ser nærmere på din performance på Facebook. Værktøjet analyserer 70 datapoints på din Facebook profil og sammenligner din performance med millioner af andre profiler. Du kan desuden tilføje dine konkurrenter, så du løbende kan holde med din indsats.

Link til værktøjet
Sociale medier

Linke på LinkedIn

Har du fået LinkedIn anmodninger, som bare siger “Hej, du er en person jeg stoler på, og derfor vil linke med”. Det er nok det mest utroværdige du kan sende til en person, du vil linke med. I stedet send en anmodning med en kort tekst, der fortæller, hvorfor du vil linke og på hvilken måde det er en fordel for begge. Det giver kontekst til modtageren og starter en samtale. Jeg får flere af de intetsigende anmodninger om ugen. Så nu svarer jeg dem – hvis jeg ikke kender dem selvfølgelig – med et tak for anmodning og et spørgsmål om jeg har glemt hvor jeg kender vedkommende fra. Og en smiley. Når de svarer tilbage forklarer de fleste hvorfor de linker. Dem der ikke svarer, accepterer jeg ikke som relation. Og husk at antal relationer i sig selv ikke er værdifuld, det er til gengæld relationer, som du er i jævnlig dialog med.

Sociale medier

Semrush

Semrush giver dig et overblik over backlinks til dit site og også over hvilke domæner linker til dit site. Semrush giver også et bud på hvilke nøgleord dit site ranker på i søgninger og hvilke artikler de nøgleord hører til. Du kan endda sammenligne dit site med konkurrenterne. Dog får du kun mulighed for ti analyser på tværs af alt det Semrush kan. For at få 10 mere gratis skal du oprette en profil. Og derefter skal du hoste op med penge. Men prøv sitet, hvis du arbejder meget med SEO og linkbuilding.

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Waimeas SEO ranking tool

Vil du holde øje med, hvordan du ranker hos søgemaskinerne på forskellige søgeord? Med SEO ranking tool’et kan du overvåge op til 20 keywords og sammenligne din position med op til 10 konkurrenter i Google søgninger. Du får vist din Unik Ranking og Visibility Score i søgemaskinerne. Du kan altid få adgang for at få overblikket. Og samtidig kan du få tilsendt ugentlige rapporteringer, så du kan se udviklingen i dine rankings.

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Mail-tester

Mail-tester er en gratis, enkel og effektiv måde at teste kvaliteten af dine nyhedsbreve ift spam på tværs af størstedelen af email udbyderne. Du sender ganske enkelt et nyhedsbrev til en unik mailadresse fra Mail-tester. De tjekker den meget hurtigt – inden for få sekunder – og så får du svar på en skale fra 1-10 ud fra forskellige kriterier. Brug den til at sikre at dine nyhedsmails ikke bliver fanget i spamfiltre!

Link til værktøjet
Nyhedsbreve

Content Marketing

Content Marketing

Content Marketing

Check My Links

Er du 100 procent sikker på, at der ikke er døde links på din hjemmeside? De er meget irriterende for brugeren og det kan ødelægge brugerens flow på din side. Heldigvis findes der en smart Chrome og Firefox add on, der kan tjekke enhver. Installer Check My links add on. Gå ind på siden, du vil tjekke, klik på ikonet og så checker Check My Links alle links og giver dig farver på alle links. Grønt er ok. Rød er fejl – du får endda en fejlkode som 404 eller 405. Jeg bruger den til at tjekke links på noterne til Help Marketing. Den rammer rigtigt 80 procent af gangene – det kunne være bedre. Men de døde links du kan fjerne fra din side gør en kæmpe forskel for brugerne.

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Sidekick fra Hubspot

Er du også træt af at finde alle basale data på en virksomhed? Så installer Sidekick extention til Chrome eller Sidekick til iOS. På enhver virksomhed finder Sidekick nu de basale data om virksomheden til dig. Det lægger sig i højre side og du kan slukke for det, hvis du ikke har brug for det. Du kan gøre det samme i Gmail baseret på hvem, du har fået mails fra. Og når vi taler om mail, så får du endda at vide, om modtageren af dine mails åbner din mail. Det er smart. Iinstaller Sidekick extention til Chrome eller Sidekick til iOS. Mere avanceret kan du lægge leads ind i Hubspot og Salesforce CRM-systemer, men så går vi over i det betalte.

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Moz Open Site Explorer

Moz Open Site Explorer er et gratis værktøj til at tjekke dit domænes og din sides autoritet hos søgemaskinerne. Du kan også tjekke hvor mange links, der peger på dit domæne eller de enkelte sider. Samtidig kan du tjekke konkurrenternes placeringer. Måske de har nogle gode links, som du også kan få. Du kan tjekke 3 domæner eller sider om dagen med gratis versionen. Fint til at få et overordnede SEO overblik på dit eget eller konkurrenternes sites.

Link til værktøjet
Content Marketing

Facebook communities

Arbejder du med Facebook, Pinterest, SEO, e-handel, kommunikation, adwords, nyhedsbreve eller andet inden for marketing, salg og kommunikation, så findes der en Nørde-gruppe på Facebook til lige netop dét. Officielt hedder grupperne “Den hårde kerne”. Her får man den nyeste viden, man kan spørge andre om hjælp og generelt diskutere emnet. Det er helt gratis og fungerer ganske fint, så længe man ikke spammer med sit eget indhold. Jeg er personligt vicevært på Content Marketing Den hårde kerne – nørde-gruppen på Facebook.

Link til værktøjet
Sociale medier

Fjerne baggrund i billeder med PowerPoint

Hvis du skal lave memes eller andet grafisk arbejde, hvor der skal optræde dele af billeder, men uden baggrund, så kræver det ofte en grafiker eller en tjeneste, der koster penge. Men Powerpoint kan gøre det samme – ikke helt så professionelt, men til et internet meme er det mere end rigelig. Åbn Powerpoint, kopier billedet med baggrund ind, klik på det og vælg formater. Så er den første mulighed på the ribbon som Microsoft kalder menuen med værktøjer, knappen “fjern baggrund”. Klik på den og så arbejder du med at få fjernet baggrunden. Den gør meget automatisk, og så kan du finjustere. Baggrunden bliver bare hvid, så du får ikke et rigtig baggrundsløst billede i den forstand. Men det er rigelig til at lave memes og andet grafisk arbejde i en fart.

Billeder og grafik

Piktochart

Hvis du har de rigtige data og kan formidle dem i en god visuel historie, er infografikken din ven. Infografikker kræver en del arbejde, og her hjælper Piktochart. Du kan købe færdiglavede skabeloner eller selv gratis starte fra bunden. Streger, ikoner og tekst er gratis til rådighed, og du kan selv uploade egne billeder og grafiker. Et stærkt våben i Content Marketing og Social Media-kampen for opmærksomhed og relationsopbygning. Kræver en gratis profil (kan oprettes via Facebook og Google).

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Copyscape

En gode måde at tjekke om andre har nuppet dit indhold er at bruge Copyscape. Kopier URL’en fra din side ind og Copyscape fortæller dig, hvilke sider bruger samme indhold. Det er godt til at bekæmpe duplicate content, som Google jo ikke kan lide. Det er godt til at finde ud af, om andre bruger dit indhold. Men det er også godt til at tjekke hvilke medier har brugt indhold fra din pressemeddelelse. Kopier URL’en til din pressemeddelelse ind og så kryds fingre for, at JP, Børsen eller BT har taget din nyhed.

Link til værktøjet
Content Marketing

twitterjournalister.dk

Twitter er stedet for politikere, kommunikationsfolk og journalister. Arbejder du med PR, så er twitterjournalister.dk det perfekte sted at få overblik over danske journalister. Det er en fin liste over rigtigt mange danske journalister. Du kan sortere efter antal følgere, de har, hvor meget de tweeter – endda Klout, hvis du mener det er relevant. Og selvfølgelig direkte adgang til deres Twitter handle. Ernst Poulsen ham med listerne på Twitter og Filip Wallberg står bag. Ernst fortæller at de netop har udvidet med www.twitterchefer.dk – det passer perfekt til dette afsnit. Tjek cheferne på Twitter ud!

Link til værktøjet
Sociale medier

Office Lens

Office Lens er en gratis app til Windows Phone, iOS, Android fra Microsoft. Super smart til at tage billeder af whiteboards, tavler, kvitteringer, papir eller andet. Der er ikke noget mere irriterende end billeder på Twitter eller i dine noter fra en konference, hvor du tager billedet fra siden og sliden eller noterne er svære at se. På magisk vis sørger Office Lens for, at du får billedet af sliden forfra. Det fungerer bedre på Twitter og i dine noter. Du kan også bruge det, når I holder brainstorm møde og du vil gemme de gode tanker fra white boarded. Tager du billeder af kvitteringer til regnskabet? Det klarer Office Lens også, så kun kvitteringen er på billedet!

Link til værktøjet
Sociale medier

NameCHK

Skal du lancere et nyt produkt? Har virksomheden skiftet navn? Har du fået ny kunde? Så vil du gerne på sociale medier med et navn, du ikke før har arbejdet med. Her kommer udfordringen om det pågældende navn er tilgængelig på Facebook, Twitter, Instagram etc. Hvordan finder du let ud af det? Brug NameCHK. Du skriver navnet ind på Namechk’s hjemmeside og så tjekker tjenesten, hvorvidt navnet er ledigt på tværs af mere end 150 sociale medie-kanaler. Jeg kan fx fortælle, at min navn “ericziengs” er tilgængelig på Myspace og Yfrog men ikke på Gowalla eller på Twitter, hvor jeg selv bruger det.

Link til værktøjet
Sociale medier

Twitter Analytics

Er du på Twitter? Så lær af dine succeser og fejl ved at bruge Twitter Analytics. Det er gratis og giver et godt overblik over dine resultater – både i engagement men også ved konvertering, hvis du annoncerer på Twitter. Se udviklingen i antal følgere, hvem dine følgere følger og hvilke emner, du oftest tweeter om. Du kan også se på de enkelte tweets: Hvor mange personer så din tweet, engagement procent og du kan sammenligne måned for måned hvordan udviklingen er på tværs af disse data. Du kan fx også se, hvilken ny følger har flest følgere – måske et potentielt samarbejde? Du får også data for Twitter Cards og konverteringer, hvis du annoncerer. Log ind på din profil, klik på dit profilbillede og find “analytics” – det er gratis

Link til værktøjet
Sociale medier

Tekstoverlejringsværktøj

Hvis du annoncerer på Facebook (og lyt til afsnit 20 for at få gode fif til annoncering på Facebook), så skal du overholde kravet fra Facebook om, at dine billeder maksimalt må indeholde 20 procent tekst. Hvis de indholder mere tekst, så bliver din annonce ikke godkendt. Men det er ikke bare 20 procent af et billede. Nej, som stort set alt andet ved Facebook er det lidt mere besværligt. Facebook deler billeder op i firkanter og af dem må højest 20 procent indholde tekst. Men i stedet for at bryde hovedet med denne besværlighed, så brug tekstoverlejringsværktøjet. Du uploader dit billede, og så tjekker tjenesten, om du overholder reglerne. Gør det, før du uploader billedet til Facebook for at undgå afslag på dine annoncer. Læs også Facebooks guidelines her

Link til værktøjet
Sociale medier

Layout by Instagram

Layout er en app til at samle billeder fra din mobiltelefon til ét enkelt billede. Hvis du gerne vil vise et samlet billede af en fest, en konference, en kursusdag eller noget helt fjerde, åbner du Layout. Du vælger billederne og sammensætter dem ud fra prædefinerede layouts. Du kan finde billeder med ansigter gennem et filter for at gøre søgningen nemmere. Træk og slip billederne, zoom ind og ud eller roter billederne. Når du er færdig, gemmer du billedet og så kan du selvfølgelig dele det på sociale medier. Findes også til Google Play.

Link til værktøjet
Sociale medier

Content Gems

Som Content Curator på forskellige sociale medier har vi alle brug for godt indhold, som kan engagere vores brugere for fx at skabe tillid til dig eller dit brand. Hvor finder du det gode indhold? Et sted er Content Gems, som samler de mest virale artikler og videoer inden for et område, du vælger. Det kunne være emnet gør-det-selv. Du opretter en profil på contentgems.com og opretter emnet Do It Yourself. Derefter vælger du ord som skal indgå i artiklen, ord der med fordel kunne være med, og ord, der absolut ikke må være med. Derefter får du et overblik over de mest virale artikler i forhold til dine søgetermer i en daglig mail. Du kan rette dem til løbende, hvis resultaterne rammer skævt. Jeg bruger det dagligt og er meget glad for Content Gems.

Link til værktøjet
Data og Business Intelligence

Hyperlapse

Med Hyperlapse app’en kan du optage film på din mobil, som så vises med 2-12 gange hastigheden, de er optaget i. Der er indbyggede stabiliseringsfunktioner, så filmen ser hæderlig ud – også afspillet med 12 gange hastighed. Du behøver ikke oprette en Instagram konto. Bare download app’en og prøv dig frem. Det er en god måde at formidle en proces eller noget, der sker over længere tid, meget hurtigt. Jeg optog fx min kæreste, der skrællede æbler, hvor man skal dreje æblet rundt i en maskine, der så fjerner skræl og æbleskroget. Noget, der tog omkring 5 min at optage, kunne vises på 10 sekunder. Da jeg delte videoen på Facebook var det nemt at forstå, hvad vi lavede. Andre måder at bruge Hyperlapse på er til en solnedgang, en parade eller noget i en fabrik, hvis man arbejder på sådan en. Hyperlapse er gratis men kun tilgængelig på iOS.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Toggl

Toggl er et tidsregistreringsværktøj. Det er smart, hvis du som konsulent vil vide, hvor meget tid du bruger på de enkelte opgaver. Det er også smart, hvis du i afdelingen vil vide, hvor meget tid I bruger på planlagte opgaver og opgaver, der opstår lige pludselig. Al tidsforbrug kan måles. Når du har sat Toggl op, kan du inddele timerne efter kunde (eller intern afdeling) og under hver kunde er der mulighed for at lave projekter. Og så registrerer man tid på projekterne. Så er det lige til at afregne med kunden eller få overblik over hvad tiden bliver brugt til. Jeg har registreret tid i hele min karriere på kommunikationsbureauer – og i forskellige systemer. Toggl er helt klart det bedste system.

Link til værktøjet
Organisation

Nuzzel

Nuzzel er en iOS app, som du linker med din Twitter og Facebook-konti. Derefter fortæller Nuzzel dig, hvilke artikler der deles meget i dit netværk. Jeg har fx sat Nuzzel til at give et overblik over artikler, som flere end syv personer i mit netværk deler. I og med du selv vælger dit netværk vil mange delinger i dit netværk ofte være et tegn på, at indholdet også er relevant for dig.

Lige så vigtigt er, at du kan dele artiklen direkte ud på sociale medier. Chancerne for at delinger fundet via Nuzzel skaber mere værdi i dit netværk. Derudover er det muligt at lave nyhedsbreve i Nuzzel baseret på historier som dit netværk deler. Og af egen erfaring kan jeg sige, at andre i høj grad deler og retweeter mine Nuzzel-updates.

Link til værktøjet
Sociale medier

Wizzi.dk

Wizzi.dk er en hjemmeside, hvor du hver måned på mail får ti af de aller bedste danske artikler om online markedsføring som SEO, e-mail marketing, affiliate, AdWords, sociale medier, konverterings optimering mv. Jonathan Lindahl udvælger de ti artikler baseret på, hvad brugerne har anbefalet. Så læser du en genial artikel, så send linket ind til wizzi.dk – måske den kommer med næste måned. I en content marketing tankegang er det en rigtig god måde at lave content curation på.

Brug Wizzi til at holde dig ajour på det vigtigste på dansk inden for marketing. Du kan melde dig til deres nyhedsbrev. Du kan også selv indsende artikler!

Link til værktøjet
Organisation

Facebook debugger

Når du poster et link i en Facebook-update, henter Facebook automatisk billede og tekst ind fra siden. Det sker via Facebook Open Graph, hvis det er sat op på din hjemmeside. Men af og til har du brug for at ændre billedet eller teksten. Efter en opdatering på dine hjemmeside, forstår Facebook desværre ikke altid ændringen med det samme. Det er fordi Facebooks cache skal renses. Og her kommer Facebooks gratis debugger-værktøj ind.

Kopier dit link i værktøjet og klik clear. Facebook glemmer tidligere data og indlæser din side igen – denne gang med dit nye billede og tekst. Du får også oversigt over hvad Facebook henter ind af metadata fra din side, inkl. evt. fejl. De er lige til at rette.

Link til værktøjet
Sociale medier

Audacity

Overvejer du at starte en podcast? Så anbefaler jeg gratis programmet Audacity til at redigere. Help Marketing redigeres i Audacity. Lyden fra fx et interview sættes ind, og så kan ikke relevant snak eller for mange øhh’er fjernes Du kan generelt klippe og klistre som du vil med Audacity.

I Help Marketing hører du altid musikken samme steder.  Det gemmer jeg fra gang til gang i Audacity, så jeg sparer tid. På samme måde med meta-information om mp3-filen, som Audacity spytter ud. Der er mange funktioner til at fjerne støj, skrue op og ned for volumen – og ikke bare ét sted! Du kan manipulere lyden flere steder på én gang. Kort sagt det perfekte program til dig, der vil i gang med at podcaste. Det kan hentes gratis.

Link til værktøjet
Podcasting

List.ly

Du kender artikler med “10 gode råd til…”-overskrifter. De fanger en del opmærksomhed. En god måde at lave de ti gode råd er med List.ly. Lav en gratis List.ly profil og tilføj redskaber, links, billeder eller andet på din liste. Andre brugere på List.ly kan tilføje flere elementer på din liste og stemme elementerne op og ned. Det vil altså sige, at List.ly er et crowdsourced liste-værktøj.

Jeg har fx lavet en liste med de bedste kommunikationsbureauer i Danmark med List.ly og efterfølgende embeddet listen i en post her på nochmal.dk. Meget enkelt og super smart.

Link til værktøjet
Content Marketing

If This Then That - IFTTT

Jo mere du kan automatisere uden at miste autenticiteten, jo mere effektiv kan du gøre dit marketingarbejde. Det hjælper IFTTT med. Her kan du sætte en “hvis dette sker, så gør dette” op. Så fx når Help Marketing publiceres fra WordPress, kan IFTTT automatisk udsende en tweet, LinkedIn, G+ eller Facebook-update. IFTTT kan også automatisk gemme billeder, du gør til favorit på Instagram, på din Dropbox, OneDrive elle Google Drive. IFTTT har rigtig mange kanaler at “programmere” ud fra. Du kan også bruge den i ikke-marketingssammenhæng. Fx kan du styre din Philips Hue lamper ud fra forskellige kriterier.

Link til værktøjet
Content Marketing

Linktally & Facebookinteractions

Dette værktøj findes desværre ikke længere. Ja det går stærkt! Heldigvis findes der mange andre og der kommer et nyt et til hver uge i Help Marketing. Du kan finde alle værktøjer fra Help Marketing ved linket herunder. God fornøjelse. //Eric.

Udgåede tools

Trello

Trello er et orgiseringsværktøj til hele organisationen. Hvis du arbejder du med indhold, udvikling eller andre team-opgaver, har du også brug for at organisere arbejdet på tværs af kolleger. Jeg bruger Trello dagligt, og det styrer store dele af indholdsproduktionen hos Bolius. Derudover bruger Anita og jeg det i Help Marketing Bogen.  Brug Trello til at organisere dit indhold og teamarbejde – det er enkelt og brugervenligt, og man kan være flere om arbejdet. Trello er gratis og får mine største anbefalinger.

Link til værktøjet
Content Marketing

Wordle

Indsæt en række ord, klik og Wordle laver en ordsky til dig. Du kan redigere skrifttype, skrift- og baggrundsfarve. Hvis du vælger avancerede muligheder, kan du selv definere størrelsen på de forskellige ord ved at skrive et tal efter hvert ord. Når ordskyen er, som du ønsker den, kan du downloade den eller tage et screenshot. Du kan gemme ordskyen, men desværre kan du ikke redigere den efterfølgende. Derfor et lille fif: Gem listen af ord i et dokument, så kan du hurtigt lave en ny version, når noget skal ændres. Jeg lærte det på den hårde måde, da jeg lavede ordskyen til denne post og ændrede på nogle af forslagene!

Problem: Efterhånden som Java ikke understøttes af moderne browsere, kan du ikke bruge Wordle mere. Hvis du bruger den klassiske IE på Windows eller Safari på Mac har du mest held.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Imsanity

Der er få ting så irriterende som hjemmesider, der loader langsomt. Det skader også på SEO’en. Derfor bruger jeg en lille plugin til WordPress, der hedder Imsanity. Den tilpasser automatisk store billede til en bedre mindre størrelse, der stadig ser godt ud for brugerne.  Du kan konfigurere Imsanity med en max bredde, højde og kvalitet.

Når du eller en kollega uploader et billede, der er større end den den tilladte størrelse, vil Imsanity automatisk skalere det ned til den rette størrelse og erstatte det originale billede. Du kan endda gøre det med alle billeder på hele WordPress-siden på én gang.

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Pocket

Læser du artikler online på mobilen, tablet eller computer? Hvad gør du når indholdet er super godt og du vil gemme det? Mailer det til dig selv? Yes, klassisk. Jeg fandt for mange år siden servicen Pocket. Det bruger jeg til at tage og gemme indhold online. Det koster gratis og det er skide smart. På computeren har jeg en Chrome add on, som jeg klikker på. Pocket gemmer så artiklen og linket, og jeg kan tilføje nogle tags – det kan være podcast eller content marketing. På iOS og Android klikker jeg deleknappen og finder Pocket. Jeg tilføjer også tags, og på den måde har jeg i dag et bibliotek er rigtigt godt indhold, som jeg kan gå tilbage til. Mangler jeg noget indhold at tweete, dele på LinkedIn eller noget research til en blogpost, så går jeg til Pocket og finder det. Helt genialt.

Link til værktøjet
Content Marketing

Keywordtool.io

Du skriver en blogpost. Du skriver en meta discription eller en overskrift. Hvilke keywords skal du bruge for at få den dejlige SEO juice? Jeg bruger ofte keywordtool.io (den minder om Übersuggest). Skriv dit keyword – gerne long tail. Og så spytter keywordtool.io gode forslag til keywords, der rangerer godt i Google tilbage. Du kan klikke på ordene du vil bruge og så kopieres de. På den måde kan du indsætte dem i et ark til brug, når du skriver dit indhold.

Der er en begrænsning på antal ord, men det har ikke været et problem for mig indtil videre. Keywordtool.io er stærk på Google. Jeg bruger den ikke til Bing, YouTube eller appstore.

 

Link til værktøjet
SEO og Google Analytics

Pocketcast

Du er nok ret interesseret i podcasts, når ud læser med her! Mange lytter via hjemmesiden her eller Stitcher. Andre lytter via iTunes. Min absolut yndlings-app til at lytte til podcasts er Pocket app. Du kan både streame og downloade podcasts. Du kan også lave lister, så nogle podcasts downloades automatisk, mens andre bare ligger i kø til du manuelt klikker download. Du kan også automatisk starte en podcast et eller to minutter inde, så du undgår en reklame eller intro melodi (det ville du aldrig gøre på Help Marketing, som har den fedeste intro melodi – hvis jeg selv skal sige det!). Anyway, jeg har lyttet til podcats i 8 år nu, og Pocketcast er den bedst app for mig. Pocketcast findes både til iOS og Android til omkring 20 kr.

Link til værktøjet
Podcasting

Pixabay

At finde gratis gratis billeder uden royalties er en helvedes opgave. Du roder rundt i ophavsrettigheder og billeder af dårlig kvalitet. Desværre har alle ikke råd til iStock Photo, så jeg bruger ofte Pixabay. De har et bibliotek af public domain billeder. Det er vektor illustrationer, billeder og tegninger. Billederne kan bruges i stort set alle sammenhænge – også kommercielle. Du opretter dig bare via fx Facebook, og så kan du søge og downloade. Pas på ikke at blive forført af de øverste og nederste billeder – for det er iStock billeder. Det er derigennem, at Pixabay tjener penge. Men ellers kan du gå amok i gode gratis billeder uden bøvl!

Link til værktøjet
Billeder og grafik

Mailchimp

Nyhedsbreve og mailkampagner konverterer stadigt som noget af det bedste af alle kanaler. Jeg bruger mailchimp, fordi det er gratis. Gratis så længe du arbejder i det små. Det er nemt at holde styr på lister og kampagner, og du kan lave nyhedsbreve med drag and drop. Du skal ikke kunne kode – og du får en masse data på fx åbnings- og klikrater. Du kan sagtens arbejde mere avanceret. Men det koster. Så start med Mailchimp og en god pop up på hjemmesiden til at høste mailadresser. Derefter kan du koncentrere dig om at lave indhold, der hjælper brugerne.

Link til værktøjet
Content Marketing

Zite

Dette værktøj findes desværre ikke længere. Ja det går stærkt! Heldigvis findes der mange andre og der kommer et nyt et til hver uge i Help Marketing. Du kan finde alle værktøjer fra Help Marketing ved linket herunder. God fornøjelse. //Eric.

Udgåede tools

Outlook Social Connector

For at skalere sine business relationer er LinkedIn ofte det perfekte valg. Det er de fleste enige om. Men husker du altid at tilføje dine relationer til LinkedIn? Vær helt ærlig… Nej vel. Derfor er Outlook Social Connector smart. Det er et lille program, du gratis kan downloade og installere i Outlook. Derefter kan du i alle mails se, hvad afsenderen af en mail senest har skrevet på LinkedIn (for så vidt også Facebook). På den måde kan du i din mail henvise til en god post eller andet, som vedkommende har skrevet.

Du kan også ved at klikke på en knap i mailen og tilføje personer direkte fra Outlook til dit LinkedIn netværk. Husk dog, at du  kun sender den automatiske besked fra LinkedIn (You’re a person I trust…). Det er ikke altid hensigtsmæssigt for så starter du ikke en samtale og opbygger ikke nogen relation. Så brug Outlook Social Connector med forsigtighed – måske kun med personer, du kender relativt godt eller udveksler mange mails med.

Link til værktøjet
Sociale medier

Konkurrencebetingelser.dk

Når du laver en Facebook-konkurrence, skal du huske reglerne. Det er en omstændig proces.

Heldigvis kan du på under et minut lave dem helt rigtigt på siden konkurrencebetingelser.dk. Du indtaster navn på virksomheden, CVR, værdi af præmien og så videre. Så trykker du på OK og wupti, du får en side med konkurrencebetingelser, der efterlever lovens og Facebooks krav. Du får endda et link til at sætte ind i konkurrence-teksten. Du kan også kopiere teksten over på din egen side eller over i en Facebook note.

Link til værktøjet
Sociale medier

Buffer

Buffer er en gratis tjeneste, du kan bruge til at distribuere dit indhold på sociale medier. Du kan tidsindstille, hvornår en update til Facebook, Twitter, G+ eller LinkedIn skal publiceres. Du skriver simpelthen updaten i systemet, og så sørger Buffer for resten. Det hele foregår i browseren, så ingen instalation.

Husk selvfølgelig at være til stede på de sociale medier, så du ikke bare råber ud uden at interagere. Det er også smart, at du kan tage en tweet og trække over til LinkedIn området – her kan du tilpasse den til LinkedIn, fx ved at slette hashtags. Det kan du gøre mellem alle sociale medier. Voilà: Du har sparet tid og versioneret dit indhold til de relevante sociale medier.

Du får også adgang til statistik om deling og klik på dine updates. Jeg bruger den betalte version til omkring 500 kr. om året, men gratis versionen rækker meget langt!

 

Link til værktøjet
Sociale medier

Første afsnits hjælperedskab: Canva.com

Canva.com er en online tjeneste med gratis billedredigering, hvor du hurtigt og pænt kan lave billeder til brug i sociale medier og Content Marketing. Du laver en profil fx via Facebook. Derefter går du i gang med Canvas egne skabeloner på deres baggrunde, men du kan også uploade dine egne billeder.

Du kan lægge tekster, billeder, logoer og andet sjovt hen over billederne du redigerer. Canva gemmer alt, så du altid kan genbruge og redigere. For alle, som ikke er Photoshop-hajer, er Canva det helt rigtige.

Jeg har tidligere testet 7 sider med gratis billeder uden royalities. De er perfekte at bruge med Canva.

Link til værktøjet
Billeder og grafik
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric