HM045: Mobile first betyder kunden i fokus

Har du tænkt over, hvilken oplevelse dine kunder får, når de ser din hjemmeside på mobilen? Og har du tænkt mobile ind i din strategi? Det kan du blive meget klogere på, når Brian Egerup Kjærulff fra Mobtimizers er gæst i afsnit 45 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing 45 mobile first kunden i fokus brian kjærulff

Indhold i dette afsnit af Help Marketing:

Ugens gæst er Brian Egerup Kjærulff som er CEO og co-founder af Mobtimizers. Mobtimizers arbejder med strategi i forhold til mobile, med synlighed af apps og mobilsites og fastholdelse af brugere på mobile platforme. 

Hvis du vil se mere til mobitimizers kan du følge dem på LinkedIn og Twitter og ellers kan du følge Brian personligt på Linkedin og Twitter

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvorfor er mobil-delen så vigtig?
  • Hvad er forskellen på adaptive og responsive sites?
  • Hvilke fordele og ulemper har adaptiv og responsive sites?
  • Forskellen på ios, android og HTML5 apps?
  • Fordele og ulemper ved apps modsat mobilsider?
  • Hvordan optimerer man sin app til f.eks. app store?

Brian Egerup Kjærullf i Help Marketing

Brian Egerup Kjærulff Help Marketing mobil

Hvordan er trenden i dag med desktop, tablet og mobil trafik?

Ifølge Brian rykker mobilen voldsomt i øjeblikket. Det er både i forhold til solgte devices og i forhold til tidsforbrug, altså i forhold til hvor meget tid man bruger på de enkelte platforme.

De seneste tal fra Google viser, at 60 procent af søgningerne er via en mobil. Endvidere viser tallene, at mobil vokser vanvittigt, og at desktop går en smule tilbage. Tablet er midt imellem. Virksomhederne begynder at forstå, at forbrugerne har mobilen med hele tiden, og at de konstant tager beslutninger på baggrund af mobilen. Forbrugeren hiver ca. mobilen op af lommen 150 gange på en dag. Dette tal, altså 150 gange pr. dag, er sigende for udviklingen, for det gør man bare ikke med sin PC.

Det øgede forbrug af mobilen har skabt, det Brian kalder, mobile micro moments, hvor man konstant tjekker mobilen. På den negative side af sagen betyder det, at der nærmest opstår en afhængighed af mobilen, og at det nærmest bliver en forlængelse af ens personlighed. Derfor er vi lige nu et sted, hvor vi er ved at lære at bruge mobilen som forbruger, fordi vi har kun haft mobilen, med dens nye muligheder, i 5-6 år.

Se også:

Hvad er forskellen på responsive og adaptive hjemmesider?

På hjemmesider arbejder man med både responsivt design og adaptivt design. Man kan sige, at responsivt design primært er et setup, hvor man designer hjemmesiden, så den kan skalere til alle devices. Det vil sige, at hjemmesiden faktisk fungerer på dit tv og helt ned til de mindste smartphones.

Det er et design princip, hvor indholdet skalerer. Du kender det måske fra at have et browservindue åbent og trækker i hjørnet for at forstørre eller formindske browservinduet. Designet flyder med, sådan at det tilpasser sig til størrelsen af browservinduet.

I adaptivt design har du nogle prædefinerede skærmstørrelser, som du designer ud fra. Her siger man i design fasen: “Hvis du besøger hjemmesiden via en mobil, så får du en udvalgt oplevelse. Hvis det er på desktop, så får du en anden oplevelse”. Så med adaptivt design kan du bedre styre oplevelsen, som brugeren får. Derimod dækker responsivt design flere skærmstørrelser og flere platforme.

Konsekvenser af mobile first design

Fra et virksomhedssynspunkt er responsivt design en kosteffektiv måde at supportere alle de forskellige devices på, på tværs af platforme. Fra et forbrugersynspunkt, er der en fordel i, at hjemmesiden er mobilvenlig. Ifølge Brian er en ulempe ved responsivt designt, at virksomheden ikke får tænkt over, hvilken mobiloplevelse virksomheden gerne vil give forbrugeren. Det vil sige, at man bare tager desktop-oplevelsen og giver forbrugeren den samme oplevelse på mobilen bare via et responsivt design. Dermed har man ikke forholdt sig til indhold og funktionalitet på samme måde til mobil.

Se også:

Fordele og ulemper ved apps modsat mobile first sider

Der findes forskellige typer af apps til mobilen, herunder native apps og hybride apps.

Native apps er skræddersyede apps, som bliver lavet til det enkelte styresystem, f.eks. Android eller iOS. Som forbruger får man noget nær den perfekte oplevelse med native apps, fordi det går hurtigt, og man kan tilgå appen offline.

Udover native apps findes der hybride apps, det er skridtet før native apps i forhold til, hvad det koster at udvikle og i forhold til brugeroplevelsen. Med hybride apps pakker du app’en ind i en skal. Det betyder, at du i baggrunden kan hente content og funktionalitet fra dit website. Dermed er en hybrid app en kombination mellem en app og et website. Ulempen ved hybrid apps er blandt andet offline tilgang, hvor du ikke kan bruge den.

Hvis du kigger på HTML5 til at programmere apps, har det den store fordel, at du kan udvikle apps til flere forskellige platforme uden det bliver så dyrt som at udvikle flere native apps til de forskellige platforme. Her kan HTML5 være en fordel, fordi det fungerer på alle platforme.

Dog skal det ifølge Brian siges, at HTML5 ikke har levet op til alle de forventninger, som man havde for få år tilbage. Her troede man, at det ville blive den store revolution. Det er stadig svært med HTML5 at lave den perfekte oplevelse, som man kender fra native apps.   

Fremtiden for apps?

Start med at se på, hvor brugeren er og i hvilken kontekst. Derfra skal du tænke over, hvilken branche du er i. Er du f.eks. publisher, hvor du laver indhold, som du distribuerer ud til mange forskellige kanaler, så er det måske en fordel at bruge en teknologi, der går meget på tværs af platforme.

Men er du en virksomhed, som gerne vi lave noget kundeservice for eksisterende kunder, og vil du gerne styrke forholdet til kunderne og du ved, at de primært bruger iOS, så kan det være en fordel at fokusere på en native app til iOS.

Derfor tror Brian, at der i fremtiden vil være to lejre. Der vil være virksomheder, som mener, at 80-90 procent er godt nok, så længe de kommer ud til mange forskellige brugere. I den anden lejr vil der være virksomheder, som virkelig tænker, at de skal lave den helt perfekte mobile oplevelse og bruge alle de features, der er der i, men måske til færre brugere. Dermed tror Brian, at det bliver et udskillelsesløb i forhold til teknologi og brugeroplevelse. 

Se også:

Gode råd fra Brian Egerup Kjærulff

Hvis du allerede er igang med apps eller overvejer det, skal du ifølge Brian tænke over, hvad det for en kundeoplevelse, du gerne vil skabe. Det er ikke nok at tro, at bare fordi du har lavet et responsivt eller adaptivt design, så er alt i orden. Det er ikke en mobilstrategi. Du SKAL tænke over, hvad det er for en kundeoplevelse, du vil skabe. For hvad betyder det, at folk går på deres mobil før, under og efter et besøg i en butik? 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric